تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر تمرکز و حل مسئله دانشآموزان تیزهوش پایه دهم تا دوازدهم شهرستان بجنورد در سال 1399
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحسن محمدی 1 , تینا محمدی 2 , سعید رضایی 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی دانشگاه علامه طباطبایی
3 - دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی دانشگاه علامه طباطبائی
کلید واژه: تمرکز, دانشآموزان تیزهوش, حل مسئله, واژههای کلیدی: تنظیم هیجان,
چکیده مقاله :
پژوهشها نشان دادند که یکی از مشکلات اصلی دانشآموزان تیزهوش، در تمرکز و حل مسئله است. شیوههای مختلفی برای حل این مشکل به کار رفته است اما پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر تمرکز و حل مسئله دانشآموزان تیزهوش انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم یک مدرسه تیزهوش پسرانه در شهرستان بجنورد در سال تحصیلی 1400-99 تشکیل دادند، که با استفاده از فرمول کوکران 75 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند که به دلیل شرایط کرونا تعداد 30 نفر از آنها مشارکت داشتند و در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 9 جلسه60 دقیقهای تحت یک برنامه آموزشی با عنوان بازسازی شناختی قرار گرفتند ولی گروه گواه این مداخله را دریافت نکرده است. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مهارت تمرکز و پرشسنامه تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون کوواریانس انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد آموزش راهبردهای تنظیم هیجان تأثیر معناداری بر بهبود تمرکز و حل مسئله دانشآموزان تیزهوش داشت. لذا به کارگیری این راهبردها میتواند توانایی تمرکز و حل مسئله را در دانشآموزان بهبود بخشد و باعث بهبود عملکرد این کودکان در حیطههای مختلف تحصیلی و زندگی شود.واژههای کلیدی: تنظیم هیجان، تمرکز، حل مسئله، دانشآموزان تیزهوش
Research has shown that one of the main problems of gifted students is in concentrating and problem solving. Different techniques have been used to treat and rehabilitate these children. This study aimed to investigate the effect of teaching emotion regulation strategies on the concentration and problem solving of gifted students. This research was quasi-experimental study with a pretest-posttest control group. The study population included all the male students in tenth, eleventh and twelfth grade who were studying in Bojnourd in 2021 academic year, and 75 people were randomly selected by using the Cochran's formula. Because of Corona Pandemic 30 people participated in our study that they were divided into two experimental and control groups (15 people in each group). The experimental group underwent 9 sessions of 60 minutes under a training program called "Cognitive Reconstruction", but the control group received no intervention. Focus Skills Questionnaire and the revised Social Problem Solving Questionnaire were used to collect the data. Data analysis were analyzed by covariance. Findings showed that teaching emotion regulation strategies had a significant effect on improving the concentration and problem solving of gifted students. So applying these strategies can improve the ability to focus and solve problems in gifted students and improve the performance of these children in different areas of education and live.Keywords: emotion regulation, concentration, problem solving, gifted students.
_||_