رابطه الگوهای ارتباطی، انسجام و انعطافپذیری خانواده با بهزیستی روانشناختی: واسطه گری سرسختی روانشناختی در دانشآموزان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیکبری کاظمیان مقدم 1 , همایون هارون رشیدی 2
1 - گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
2 - گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
کلید واژه: بهزیستی روانشناختی, انسجام, انعطافپذیری, الگوهای ارتباطی, سرسختی روانشناختی,
چکیده مقاله :
چکیده: هدف از این پژوهش بررسی رابطه الگوهای ارتباطی، انسجام و انعطافپذیری خانواده با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان با واسطهگری سرسختی روانشناختی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر دزفول و نمونه پژوهش شامل 390 نفر از این دانش آموزان بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989)، الگوهای ارتباطی خانواده (ریچی و فیتزپاتریک، 1998)، انعطاف پذیری (شاکری، 1382)، انسجام خانواده (سامانی، 1381) و سرسختی روانشناختی اهواز (کیامرثی، 1377) استفاده شد. نتایج نشان داد الگوهای ارتباطی، انسجام و انعطافپذیری خانواده و سرسختی روانشناختی با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که روابط مستقیم و غیر مستقیم در مدل پیشنهادی معنادار بودند و روابط بین متغیرهای مذکور از برازش قابل قبول برخوردار بود. بنابراین بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که سرسختی روانشناختی در رابطه بین الگوهای ارتباطی، انسجام و انعطافپذیری خانواده با بهزیستی روانشناختی دارای نقش میانجی می باشد.
Abstract: The aim of the present study was to investigate the relationship between Family communication patterns family, coherence and flexibility with Psychological well-being by mediating of hardiness in students. The research method was descriptive-correlational. The research population consisted of all secondary school students in Dezful and a sample of 390 students who were selected by cluster random sampling method. To measure variables, psychological well-being questionnaires (Riff 1989), family communication patterns (Rithchie and Fitzpatrick, 1998), family flexibility (Shakeri, 2003), family cohesion (Samani, 2002), and Ahvaz's Hardiness (Qumarsi, 1998) were used. The results showed that communication patterns, coherence and family flexibility and hardiness with psychological well-being of students were significant. The results of path analysis showed that direct and indirect relationships in the proposed model were significant and the relationships between these variables had acceptable fit. Therefore, based on the findings of this research, it can be concluded that psychological hardiness has a mediating role in the relationship between communication patterns, family coherence and flexibility with psychological well-being.
_||_