فهرست مقالات همایون هارون رشیدی


  • مقاله

    1 - رابطه بین سرمایه روانشناختی با خلاقیت مدیران زن مدارس شهر دزفول
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 5 , سال 8 , زمستان 1397
    زمینه: خلاقیت عاملی مؤثر و کلیدی در حوزه فعالیت های علوم اجتماعی، روانشناسی و آموزش و پرورش است. در دنیای متمدن امروز بقا و موفقیت فعالیت های بشری در حوزه های مختلف به خلاقیت در آن حوزه بستگی دارد. عوامل متعددی بر خلاقیت اثرگذار است که سرمایه روانشناختی از جمله آن عوام چکیده کامل
    زمینه: خلاقیت عاملی مؤثر و کلیدی در حوزه فعالیت های علوم اجتماعی، روانشناسی و آموزش و پرورش است. در دنیای متمدن امروز بقا و موفقیت فعالیت های بشری در حوزه های مختلف به خلاقیت در آن حوزه بستگی دارد. عوامل متعددی بر خلاقیت اثرگذار است که سرمایه روانشناختی از جمله آن عوامل هستند. هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سرمایه روانشناختی با خلاقیت مدیران زن مدارس شهر دزفول بود. روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی مدیران زن مدارس دزفول و نمونه پژوهش را 101 نفر از این مدیران که بصورت سرشماری انتخاب شدند، تشکیل می دهد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های سرمایه روانشناختی لوتانز(2007) و خلاقیت رندسیپ (1986) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد سرمایه روانشناختی(0/05=r)، خودکارآمدی (0/61 =r)، امیدواری (0/35 =r)، خوش بینی (0/43 =r) و تاب آوری (0/31 =r) با خلاقیت رابطه مثبت و معناداری (0/001<P) دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد، سرمایه روانشناختی 19 درصد از واریانس عملکرد خلاقانه مدیران زن را تبیین می‌کند. نتیجه گیری: بنابراین نتایج پژوهش بیانگر این مطلب بود که وجود سرمایه روانشناختی بالا به افزایش خلاقیت مدیران در سازمان منجر می شود و اگر زمینه بروز خلاقیت فراهم شود فرایند عملکرد سازمانی بهبود می یابد و هر چه در این تعامل سرمایه روانشناختی کم باشد، میزان خلاقیت مدیران کاهش می یابد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رابطه الگوهای ارتباطی، انسجام و انعطاف‌پذیری خانواده با بهزیستی روان‌شناختی: واسطه گری سرسختی روانشناختی در دانش‌آموزان
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1400
    چکیده: هدف از این پژوهش بررسی رابطه الگوهای ارتباطی، انسجام و انعطاف‌پذیری خانواده با بهزیستی روان‌شناختی دانش آموزان با واسطه‌گری سرسختی روانشناختی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر دزفول و نمونه پژوهش شام چکیده کامل
    چکیده: هدف از این پژوهش بررسی رابطه الگوهای ارتباطی، انسجام و انعطاف‌پذیری خانواده با بهزیستی روان‌شناختی دانش آموزان با واسطه‌گری سرسختی روانشناختی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر دزفول و نمونه پژوهش شامل 390 نفر از این دانش آموزان بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه‌های بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989)، الگوهای ارتباطی خانواده (ریچی و فیتزپاتریک، 1998)، انعطاف پذیری (شاکری، 1382)، انسجام خانواده (سامانی، 1381) و سرسختی روانشناختی اهواز (کیامرثی، 1377) استفاده شد. نتایج نشان داد الگوهای ارتباطی، انسجام و انعطاف‌پذیری خانواده و سرسختی روانشناختی با بهزیستی روان‌شناختی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که روابط مستقیم و غیر مستقیم در مدل پیشنهادی معنادار بودند و روابط بین متغیرهای مذکور از برازش قابل قبول برخوردار بود. بنابراین بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که سرسختی روانشناختی در رابطه بین الگوهای ارتباطی، انسجام و انعطاف‌پذیری خانواده با بهزیستی روانشناختی دارای نقش میانجی می باشد. پرونده مقاله