رابطهی بین"کیفیت زندگی" و "سلامت روان" مطالعه موردی: دانشآموزان دختر روستایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیپویا حیدری 1 , زهرا امین فلاح 2 , حسن مومنی 3 , صدیقه جعفری 4
1 - دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
2 - دبیر آموزش و پرورش
3 - آموزش و پرورش
4 - دبیر آموزش و پرورش، ایلام
کلید واژه: حمایت اجتماعی, سلامت روان, کیفیت زندگی, دانشآموزان دختر روستایی,
چکیده مقاله :
هدف مطالعه حاضر، بررسی رابطه کیفیت زندگی و سلامت روانی دانشآموزان دختر متوسطه دوم است. روش مطالعه حاضر کمی- پیمایشی و با ابزار پرسشنامه و بر روی جامعه دانشآموزی روستایی متوسطه شهرستان دهلران در سال تحصیلی 1397 صورت گرفته است. جامعه آماری 1176 نفر و حجم نمونه نیز بر اساس جدول مورگان 308 نفر است. اعتبار پرسشنامه از طریق توزیع مقدماتی تعدادی پرسشنامه (25 مورد) و بر اساس آزمون آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفته است. برای بررسی فرضیات تحقیق از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. همچنین پرسشنامههای مورد استفاده شامل ترکیب پرسشنامه استاندارد سلامت روانی گلدبرگ (1978) و پرسشنامه کیفیت زندگی ویلیامز و باتن (1981) است. نتایج نشان دادند سطح کیفیت زندگی دانشآموزان روستایی در حد بالا و سطح سلامت روان نیز متوسط است. بین متغیر کیفیت زندگی و سلامت روان رابطه معناداری وجود دارد و میزان این همبستگی (70/0=r) و (05/0 ≥ P) حاصل شد. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که متغیر کیفیت زندگی به میزان 49/0 متغیر سلامت روان را پیشبینی میکند. با توجه به اثرگذاری کیفیت زندگی بر سلامت روان دانشآموزان، وزارت آموزش و پرورش باید بیش از هر اقدام دیگری بر موضوع ارتقاء کیفیت زندگی دانشآموزان دختر روستایی که بر سلامت روان آنان نقش به سزایی دارد تمرکز نماید.
The purpose of the present study was to investigate the relationship between quality of life and mental health in high school students. This quantitative correlational research used the questionnaire tool on the rural high school student community in Dehloran city in the school year 2017-2018.The statistical population consisted of 1176 students and, based on Morgan’s table, the sample size was 308.Validity and reliability of the questionnaire were determined through preliminary distribution of a number of questionnaires (25)and by employment of Cronbach’s alpha test. Statistical tests (Pearson correlation, independent t-test, and regression) were used to examine research hypotheses. Moreover, the employed questionnaire was a combination of Goldberg’s General Health Questionnaire (1978) and the Quality of Life scale by Williams and Batten (1981). Results showed that the students had a high quality of life and an average level of mental health. There was a significant correlation between quality of life and mental health (correlation coefficient r=0.70, and p≤0.05).Regression results indicated that the independent variable (quality of life) could explain 49% of the variation in the dependent variable (mental health). Given the substantial effect that quality of life has on students’ mental health, the first step that the Ministry of Education should take is to concentrate on improving the quality of life of high school students through teaching them life skills.
_||_