تاثیر آموزش به شیوه کند و کاو فلسفی بر خلاقیت دانش آموزان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعباس شاه ولی 1 , رضا پاشا 2 , سعید بختیارپور 3 , بهنام مکوندی 4 , علیرضا حیدرئی 5
1 - دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز،ایران
2 - دانشیار گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی ، اهواز، ایران
3 - استادیار گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4 - استادیار گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
5 - دانشیار گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
کلید واژه: آموزش, خلاقیت, کندوکاو فلسفی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی تاثیر آموزش به شیوه کندوکاو فلسفی بر میزان خلاقیت دانش آموزان پسر پایه ششم بود . روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم شهرستان دزفول بود، که با روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای تعداد دو کلاس درس 25 و 23نفره از بین مدارس شهر دزفول انتخاب شدند. از هر دو گروه پیش آزمون های خلاقیت فرم ب تورنس، به عمل آمد و سپس شیوه کند و کاو فلسفی در گروه آزمایش به اجرا در آمد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد.داده های حاصلیا روش های توصیفی و استنباطی (آزمون لوین، آزمون کلموگروف - اسمیرنف، تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA)،) توصیف و تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان داد که استفاده از کندوکاوفلسفی باعث افزایش میزان خلاقیت دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شده است(05/0p <)
The purpose of this study was to investigate how the effect of education on philosophical deductive method on the creativity of sixth grade male students. The method of this study was experimental and pre-test and post-test with control group. The statistical population consisted of all male students in sixth grade in Dezful city. Using multistage cluster random sampling, 48 students were selected from two schools of Dezful and 25 and 23 students in two classes and two groups were randomly divided into two groups: experimental and control Were replaced. From both groups, the pre-test of creativity of the form of B-Tournas was performed and then the method of teaching philosophical scholarship was carried out in the experimental group and did not receive the educational control group. Results obtained or descriptive and inferential methods (Levin's test, Kolmogorov's test -Symenof, ANOVA, and ANOVA) were described and analyzed. The results showed that the use of cognacoflosophy increased the creativity of students in the experimental group compared with the control group.(p < 0/05)
_||_