تأملی بر مفهوم خاطرهانگیزی و عوامل سازنده آن در دانشکده های آموزش معماری
محورهای موضوعی : علوم تربیتیاکرم السادات خیرالسادات 1 , سید محمدحسین آیت اللهی 2 , سیده مرضیه طباییان 3 , مرضیه پیراوی ونک 4 , مریم قاسمی سیچانی 5
1 - دانشجوی دکتری گروه معماری، واحد اصفهان (خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، ایران
3 - گروه معماری، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران
4 - گروه پژوهش هنر، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
5 - گروه معماری، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران
کلید واژه: آموزش معماری, معماری زمینه, نظریه دادهبنیاد,
چکیده مقاله :
توانمندی و پتانسیل نهفته و آشکار در فرم و کالبد معماری دغدغه اصلی این پژوهش است؛ این پدیده که قادر است با حس-ارتباط مخاطب پیوند عمیقی کند، در ارتباطات متقابل با بستر موجود و ارائه مفاهیم نهفته درآن بهشدت عجین است. در این مقاله در نظر است معرفی عوامل مذکور از زاویهای جدید مورد تبیین قرار گیرد، بنابراین از "نظریه دادهبنیاد" که یکی از روش-های پژوهش کیفی است، استفاده شده است. برای اثبات کارایی این روش نیز دانشکده معماری یزد بهعنوان مطالعه موردی انتخاب شد تا شرح گام به گام مراحل اجرای این پژوهش را تبیین نماید. شرکتکنندگان در این پژوهش متشکل از 20 نفر از معماران فارغالتحصیل از دانشکده معماری یزد بود که با استناد به روش گلوله برفی"، نمونهگیری نظری و انتخاب شدند. تجزیه تحلیل اطلاعات بر اساس سه روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی (گزینشی) انجام شد.. یافتههای حاصل از این پژوهش در مرحله نهایی در الگوی پارادایمی به شرح زیر سازماندهی شد: 1. متغیرهای علی 2. متغیرهای زمینهای 3. متغیرهای مداخلهگر 4.پدیده یا مقوله محوری 5. راهبردها 6. پیامدها و نتایج . نتایج این پژوهش حاکی از این است که با نزدیک کردن اهداف آموزش آکادمیک به معماری اجرایی از یکسو و بازشناسی ارزشهای هویتساز درنگاه ارزیابانه به مکان از سوی دیگر میتوان به تلفیق درست قابلیتهای پیدا و پنهان کالبد آموزشی در راستای تربیت معمار سرزمینی بهعنوان مهمترین پیامد این پژوهش نائل گشت.
In order to illustrate the introduction of identifying identity factors in the context and architecture of a new angle, in this paper, the "grounded theory ", which is one of the qualitative research methods, has been used. To prove the effectiveness of this method, the Yazd school of architecture was selected as a case study to explain the step-by-step explanation of the implementation stages of this research. Participants in this study were composed of 20 graduated architects from the Yazd school of architecture, who were selected using a snowball method ". Data analysis was carried out based on three methods of coding: open coding, axial coding and selective coding. The categorization of concepts, and the discovery of relationships between components and the emergence of dimensions took place. Finally, according to Strauss and Corbin, qualitative research validation methods were applied in this study. The findings of this research were organized in the final stage in the paradigmatic model as follows: 1.Casual Variables. 2. Context variables. 3. Intervening variables 4. Core Category or Phenomenon 5. Strategies. 6.Consequences. The results of this study suggest that by aligning the goals of academic education with the implementation of the architecture on the one hand and recognizing the values of the identity of the evaluator to the location, on the other hand, it is possible to integrate correctly the hidden and discovered capabilities of the educational body in order to educate the territorial architect it was the most important consequence of this study.
_||_