The Impact of Afrofuturism on the Voice and Identity in Contemporary Black Female Narratives
محورهای موضوعی : Applied LinguisticsZahra Hashemi 1 , Hossan Shahabi 2 , Mehry Haddad Narafshan 3
1 - Dept. of English Language and Literature, Kerman Branch. Islamic Azad University, Kerman, Iran
2 - Dept. of English Language and Literature, Kerman Branch. Islamic Azad University, Kerman, Iran
3 - Department of Foreign Languages, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
کلید واژه: Afrofuturism, voice, African writers, Identity, race, Octavia Butler, Nnedi Okorafor,
چکیده مقاله :
Afrofuturism is described as a new genre of speculative fiction which converges speculative and realist modes in order to explore amalgamation between African Diasporas, African American writing, and the modern technologies. Contemporary Black female novelists have utilized Afrofuturism as an umbrella under which Womanism and Black Feminism fall to address topics such as voice, identity, and race to show the quandary of the African woman and how she has tried to overcome her plights and regain her selfhood. The aim of this study was to compare and analyze the works of contemporary and pioneering African female authors Octavia Butler and Nnedi Okorafor who have portrayed ground-breaking strategies in their protagonists’ attainment of power, voice, survival and embracement of alternative identities through Afrofuturism and ultimately reclaimed the identity and voice of the Black womanhood. This descriptive-review study was designed with a library approach, and the theoretical approach utilized was the Feminist and anti-racist theories of Ytasha L. Womack’s Afrofuturism. Based on the review of the two texts, the results indicated that Afrofuturism as a womanist movement in the African-American contemporary literary scene has been more successful in empowering and giving the African women’s identity than the western-based feminism.
در طول تاریخ زنان سیاهپوست بی عدالتیهای اجتماعی زیادی شامل نژادپرستی، تبعیض جنسی یا نابرابری جنسی را تجربه کردهاند. زنباوری آفریقایی یک ایدئولوژی است که برای همه زنان آفریقایی تبار ایجاد و طراحی شده است و به عنوان مجموعهای از جنبشهای سیاسی، ایدئولوژیها و جنبشهای اجتماعی ظهور پیدا کرده است که مبتنی بر یک هدف مشترک می باشند: تعریف، ایجاد و دستیابی به برابری سیاسی، اقتصادی، شخصی و اجتماعی برای هر دو جنسیت. این نهضت در فرهنگ آفریقایی پایهگذاری شده است و متمرکز بر تجارب، تلاشها، نیازها و مطالبات منحصر به فرد زنان آفریقایی است. زنباوری آفریقایی نه تنها موفق شده است که به همه انواع هنرها وارد شود، بلکه بستری در اختیار نویسندگان زن سیاه پوست قرار داده است که در آرزوی این هستند که ضمن بازگشت به هویت از دست رفته خودشان، به عنوان بخشی از گذشته، حال و آیندهی فرهنگ غنی خود شناخته شوند. رماننویسان زن سیاهپوست معاصر از ژانرهایی نظیر جنبش آفروفیتوریسم و پانآفریقا به عنوان چتری برای پوشش زنباوری و فمینیسم سیاهپوستان استفاده کردند تا تنگنای زن آفریقایی و چگونگی تلاش او برای غلبه بر مشکلات خود را نشان دهند. این مطالعه نقش آفروفیتوریسم، پانآفریقا و زن باوری آفریقایی در احیای زنیت سیاهپوستان را از دیدگاه دو نویسنده زن سیاهپوست با دو رویکرد متفاوت مورد بررسی قرار میدهد که راهکارهای بدیعی را در دستیابی قهرمانانشان به قدرت، صدا، بقا و پذیرش هویتها و نقشهای جایگزین به تصویر میکشند.