The Relationship between English Language Learners’ Achievement Goals and Academic Performance: A look at Learners’ Goal Motives
محورهای موضوعی : Applied LinguisticsMohsen Ali Pasban 1 , Mehry Haddad Narafshan 2 , hassan shahabi 3
1 - Department of Foreign Languages, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
2 - Department of Foreign Languages, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
3 - Department of Foreign Languages, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
کلید واژه: achievement goals, Academic Performance, Goal Orientations, goal motives,
چکیده مقاله :
The present mixed-methods study investigated the relationship between learners’ achievement goals and academic performance. It also explored the goal motives of English language learners. The research, a cross-sectional survey, studied 372 BA University English language learners majoring in English language teaching, translation studies, and English literature at Islamic Azad University, Kerman and Zahedan branches. To collect the data, the learners’ Achievement Goal Questionnaire (Elliot et al., 2011) was submitted to English language learners either in person or via email. Their academic achievement was calculated based on the university report including both theoretical and practical courses. In addition, a semi-structured interview was used to explore the learners’ reflections concerning the orientations of their achievement goals. Correlations showed that achievement goals correlated positively with academic performance among English language learners. And among learners’ achievement goals, task-avoidance goals, other-approach goals, and other-avoidance goals could predict learners’ academic performance meaningfully. Besides, the qualitative findings revealed that English language learners’ goals are motivated by prior experience, personality, academic achievements, and interests. In brief, the study of the academic goals of students can facilitate the identification of their goal orientations and therefore can become a support tool for teachers when selecting materials and adapting the contents of the curricular program accordingly.
مطالعه ترکیبی حاضر به بررسی رابطه بین اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی فراگیران زبان انگلیسی پرداخت. این مطالعه همچنین انگیزه های اهداف زبان آموزان را بررسی کرد. این پژوهش که یک پیمایش مقطعی است، 372 نفر از دانشجویان کارشناسی زبان انگلیسی در رشته های آموزش زبان انگلیسی، مطالعات ترجمه و ادبیات انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان و زاهدان را مورد مطالعه قرار داد. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه هدف پیشرفت زبان آموزان (الیوت و همکاران، 2011) به صورت حضوری تحویل یا از طریق ایمیل به زبان آموزان انگلیسی ارسال شد. پیشرفت تحصیلی آنها بر اساس گزارش دانشگاه شامل دروس نظری و عملی محاسبه شد. علاوه بر این، از یک مصاحبه نیمه ساختاریافته برای بررسی دیدگاه های فراگیران در مورد جهت گیری اهداف پیشرفت آنها استفاده شد. بررسی رابطه ها نشان داد که اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی زبان آموزان انگلیسی رابطه ی مثبت دارد. و از بین اهداف پیشرفت فراگیران، اهداف اجتناب از کار، اهداف رویکردهای دیگر، و اهداف اجتنابی دیگر عملکرد تحصیلی فراگیران را به طور معناداری پیش بینی کرد. علاوه بر این، یافتههای کیفی نشان داد که اهداف زبانآموزان انگلیسی با انگیزه ی تجربه، شخصیت، دستاوردهای تحصیلی و علایق قبلی بر انگیخته می شود. به طور خلاصه، مطالعه ی اهداف تحصیلی فراگیران می تواند شناسایی جهت گیری اهداف آنها را تسهیل کند و بنابراین می تواند به ابزاری حمایتی برای معلمان در هنگام انتخاب مواد و تطبیق محتوای برنامه درسی بر اساس آن تبدیل شود.