بازنمایی تجارب زیستة معلمان از چالشهای تدریس در کلاسهای چندپایة دو زبانه
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسی
یحیی معروفی
1
(گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی،دانشگاه کردستان، سنندج. کردستان. ایران)
پاکزاد امیری
2
(آموزگار آموزش و پرورش کرمانشاه)
کلید واژه: «, کلاسهای دو زبانه», , », چالشهای تدریس», , «, معلمان دورة ابتدایی», , «, کلاس های چندپایة», ,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش بازنمایی تجارب زیستة معلمان از چالشهای تدریس در کلاسهای چندپایة دوزبانهبود. از رویکرد کیفی و راهبرد پدیدارشناسی توصیفی استفادهشد. مشارکتکنندگان در پژوهش معلمان دورة ابتدایی منطقة دینور در استان کرمانشاه بود که با روش نمونهگیری هدفمند ملاکمدار انتخاب شدند. شرطورود به مطالعه تدریس در کلاس چندپایة دوزبانه بود. براساس قاعده اشباع دادهها، 14 معلم انتخابشد. دادههای پژوهش با استفاده از مصاحبة نیمهساختمند گردآوری و با استفاده از روش شش مرحلهای تحلیلمضمون کُلایزی تحلیلشد. یافتههای پژوهش در قالب دو مضمون کلی ، نه مقوله و 42 کد طبقهبندی شد. یافتههای پژوهش نشانداد این معلمان علاوه بر تمام چالشهای کلاسهای چندپایه با چالش دوزبانگی دانشآموزان نیز مواجههستند و این مسأله کار تدریس را به مراتب دشوارتر ساختهاست. عمدهترین چالشهای این معلمان در زمینة کلاسهای چندپایه شامل چالشهای مرتبط با دانشآموزان، معلمان، برنامه درسی، سازمانی و ادری و خانواده بود. چالشهای مرتبط با دو زبانگی شامل چالشهای چون عدمدرک و فهم مفاهیم درسی، تکیه بیش از حدّ برحافظه بهجای فهم، کج فهمی و تعبیر و تفسیر نادرست از مفاهیم، ناتوانی دانش-آموزان در بیان ایدهها و افکار و تعارضات هویتی دانشآموزبود. متناسب با این چالشهای راهکارهایی جهت تصمیم-گیری سیاستگذاران ارائه شد.
The main objective of this research was to explore teachers' firsthand experiences regarding the challenges of instructing in bilingual multi-grade classrooms. Employing a qualitative approach and descriptive phenomenological strategy, the study involved primary school teachers from Dinour district, Kermanshah province, selected through purposeful sampling based on specific criteria. Fourteen teachers meeting the requirement of teaching in bilingual multi-grade classes were chosen through data saturation. Research data was collected via semi-structured interviews and analyzed using the six-step Colaizzi method, resulting in the classification of findings into two general themes, nine categories, and 42 codes. The study highlighted those teachers not only encountered challenges typical of multi-grade classrooms but also grappled with the complexities of students' bilingualism, intensifying the difficulty of their teaching role. Primary challenges faced by teachers in multi-grade classrooms encompassed aspects related to students, teachers, curriculum, organizational and administrative factors, along with familial challenges. Bilingualism-related hurdles included difficulties in comprehending academic concepts, excessive reliance on rote memorization, misinterpretation and misrepresentation of ideas, limited articulation of students' thoughts, and identity conflicts. Consequently, the research proposed potential solutions for policymakers to make informed decisions and offer support to teachers, ultimately enhancing the overall educational experience.