بازنمایی تجارب زیستة معلمان از چالش¬های تدریس در کلاس¬های چندپایة دوزبانه
الموضوعات : Research in Curriculum Planning
یحیی معروفی
1
,
پاکزاد امیری
2
1 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی،دانشگاه کردستان، سنندج. کردستان. ایران
2 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی. گروه علوم تربیتی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه بوعلی سینا. همدان. ایران
الکلمات المفتاحية: تجارب زیسته, چالشهای تدریس, معلمان دورة ابتدایی, کلاسهای ¬چندپايه, کلاسهای دو زبانه,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش بازنمایی تجارب زیستة معلمان از چالشهای تدریس در کلاس¬های چندپایة دوزبانه¬بود. از رویکرد کیفی و راهبرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده¬شد. مشارکت¬کنندگان در پژوهش معلمان دورة ابتدایی منطقة دینور در استان کرمانشاه بود که با روش نمونه¬گیری هدفمند انوع ملاک¬محور انتخاب شدند. شرط¬ورود به مطالعه تدریس در کلاس چندپاية دوزبانه بود. براساس قاعده اشباع داده¬ها، 14 معلم انتخاب¬شد. داده¬های پژوهش با استفاده از مصاحبة نیمه¬ساختمند گردآوری و با استفاده از روش شش مرحلهای تحلیل¬مضمون کُلایزی تحلیل¬شد. یافته¬های پژوهش در قالب دو مضمونکلی، نه مقوله و42 کد طبقه¬بندیشد. برای اعتباربخشی دادههای پژوهش از روش بازبینی اعضا استفادهشد. یافته¬های پژوهش نشان¬داد این معلمان علاوه بر تمام چالش¬های کلاسهای چندپایه با چالش دوزبانگی دانش¬آموزان نیز مواجه¬هستند و اینمسأله کار تدریس را به مراتب دشوارتر ساخته-است. عمده¬ترین چالش¬های این معلمان در زمینة کلاس¬های چندپایه شامل چالشهای مرتبط با دانش¬آموزان، معلمان، برنامهدرسی، سازمانی و اداری و خانواده بود. چالش¬های مرتبط با دو زبانگی شامل چالشهای چون عدم¬درک و فهم مفاهیم درسی، تکیه بیش از حدّ برحافظه به¬جای فهم، کج فهمی و تعبیر و تفسیر نادرست از مفاهیم، ناتوانی دانشآموزان در بیان ایده¬ها و افکار و تعارضات هویتی دانش¬آموزبود. متناسب با این چالش¬های راهکارهایی جهت تصمیم¬گیری در سیاست¬گذاری ارائه شد.
