بررسی معیارهای محیطزیستی مکان گزینی احداث مراکز خریدوفروش خودرو (Auto Mall)
محورهای موضوعی : آب و محیط زیستزهرا قربانی نیا 1 , وحید نیک زاد 2 , محمدجواد امیری 3 , آرزو قربانی نیا 4
1 - کارشناسی ارشد برنامهریزی محیطزیست، گروه مدیریت، برنامه ریزی و آموزش محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 - کارشناسی ارشد برنامهریزی محیطزیست، گروه مدیریت، برنامه ریزی و آموزش محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران. *(مسوول مکاتبات)
3 - - استادیار مدیریت، برنامهریزی و آموزش محیطزیست، گروه مدیریت، برنامه ریزی و آموزش محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
توسعه شهری همراه با پیشرفت در تکنولوژی و صنعت، علاوه بر تغییر در سیما و کالبد شهر، سبب تغییر در ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی شهروندان نیز گشته است. این تغییرات اساسی سبب افزایش تقاضا و بهتبع آن عرضه اجناس و خدمات شده است. دراین میان پیدایش مشکلاتی نظیر ترافیک شهری ، نیاز به فروشگاههای بزرگی که تمامی نیازهای شهروندان را پوشش دهد، افزایش داده است. در همین راستا ورود بازارهای موضوعی مانند بازارهای تلفن همراه، فرش و...، ازجمله آخرین متدهای عرضه و فروش محصولات در عرصه تجارت است. ازجمله بازارهای موضوعی که امروزه در زندگی شهرنشینی، بسیار موردتوجه تولیدکنندگان و مصرفکنندگان میباشد، بازار خودرو (Auto Mall) است. بازار خودرو مکانی برای تمرکز خدمات و معاملات بهحساب میآید که علاوه بر متمرکز کردن معاملات اقتصادی در آن، از آسیبهای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، محیطزیستی در سطوح پراکنده شهر جلوگیری میکند. این بازار به دلیل ارایه خدمات گسترده در آن و همچنین تجمع خودروها، نیازمند مکان گزینی درست برای جلوگیری از هرگونه آسیبهای محیطزیستی بر محیطهای شهری و افزایش بار آلودگی در سطح شهر هستند. به همین منظور در تحقیق حاضر به کمک مطالعات و بررسی منابع و پروژههای متفاوت در سطوح مختلف، معیارهای محیطزیستی مکان گزینی انتخاب شدند و سپس به کمک فرآیند سلسله مراتبی (AHP) اهمیت آن مشخص و اولویتبندی شدند. در همین راستا 3 معیار طبیعی و ایمنی و سازگاری بهعنوان معیارهای اصلی محیطزیستی برگزیده شدند و معیار طبیعی که خود شامل 7 زیر معیار است با وزن نسبی 528/0 بهعنوان مهمترین معیار در مکان گزینی بر اساس معیارهای محیطزیستی مشخص گردید.
Urban development along with advances in technology and industry, In addition to the change in countenance and body of the city, have a shift in the cultural, social, economic of citizens. These fundamental changes, cause increased demand and consequently supply of goods and services. . In the meantime, the emergence of problems such as traffic has increased the requires large stores to cover all the needs of citizens. In this regard, thematic markets such as mobile phone markets, carpets, etc., including the latest methods of distribution and sale of products in the field of trade. Now days, including thematic markets in urban settings, is highly regarded both producers and consumers, is Auto Malls. Auto Malls is a place to focus on services and trading account. In addition to focusing on economic transactions, prevents from social, cultural and economic and environmental damage in scattered surfaces throughout the city. This market because of offers extensive services and the rally cars, need to locating the correct and appropriate place to prevent any damage to urban areas or increasing environmental pollution load at the city level. Therefore, in this research with studies of different projects at different levels, Environmental criteria for site selection were selected and then with help of Hierarchy Process (AHP) revealed their importance and were ranked. In this regard three criterias, natural, safety and environmental compatibility were chosen as the main criteria, and natural criteria that consists of the following seven criteria with relative weight 0.528 was determined as the most important criteria in the Auto Mall site selection on the basis of environmental criteria.
