شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان ایرانی در خرید آنلاین از فروشگاههای اینستاگرامی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانبیتا گرشیوز 1 , میلاد پدیدارفرد 2 , محمد محرابیون 3
1 - دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
کلید واژه: فروشگاه آنلاین, خرید اینترنتی, تحلیل عاملی اکتشافی (EFA), رضایت مشتری,
چکیده مقاله :
در پی شیوع و همهگیری بیماری ویروس کرونا (کووید-19)، کسبوکارهای آنلاین بیش از پیش رونق گرفته است. بهمنظور باقی ماندن در این فضای بهشدت رقابتی، ملزم به جلب رضایت مشتریان خود و حفظ آنها هستیم. در همین راستا، این پرسش مطرح میشود که چه عواملی بر رضایت مشتریان در خرید آنلاین از فروشگاههای اینستاگرامی مؤثر هستند؟ پرسشی مشابه به این پرسش، دررابطه با خرید اینترنتی از پایگاههای متفاوت به وسیلۀ پژوهشگران مختلف بارها بررسی شده است؛ اما، در این مقاله کوشش شده است تا این عوامل درمورد مشتریان ایرانی، در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام بررسی شود که هماکنون میزبان هزاران فروشگاه آنلاین ایرانی است. بر این اساس، در این مقاله با بهرهگیری از طراحی پرسشنامه و از طریق تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) از طریق نرمافزار IBM SPSS Statistics 26 هشت عامل شناسایی شدهاند که میتوانند مورد توجه کسبوکارهای اینستاگرامی قرار بگیرند. عوامل شناسایی شده موثر بر رضایت مشتری از خرید آنلاین اینستاگرامی عبارتند از: ارسال و پاسخگویی، کیفیت محتوای بصری، قدمت و شهرت صفحۀ اینستاگرام فروشگاه، کیفیت اطلاعات محصولات، کیفیت و ضمانت محصولات، هویت فیزیکی و مجازی فروشگاه، طراحی صفحۀ اینستاگرام فروشگاه، تنوع و بهروزبودن محصولات فروشگاه.
Following the outbreak of Coronavirus (Covid-19), online businesses are booming. In order to stay in this highly competitive environment, we are required to satisfy and retain our customers. In this regard, the question arises that what factors affect customer satisfaction in online shopping from Instagram stores? A similar question has been asked many times by various researchers regarding online shopping from different platforms; however, this article tries to examine these factors about Iranian customers in the "Instagram social network", which currently hosts thousands of Iranian online stores. Accordingly, in this article, using a designed questionnaire and exploratory factor analysis (EFA) via IBM SPSS Statistics 26 software, eight factors have been identified that can be considered by Instagram businesses. Identified factors affecting customer satisfaction from Instagram online shopping are: delivery and responsiveness, quality of visual contents, age and reputation of the store's Instagram page, product information quality, product quality and guarantee, store’s physical and virtual identity , store's Instagram page design, diversity and up-to-date store products.
_||_