شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان ایرانی در خرید آنلاین از فروشگاههای اینستاگرامی
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانبیتا گرشیوز 1 , میلاد پدیدارفرد 2 , محمد محرابیون 3
1 - دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فروشگاه آنلاین, خرید اینترنتی, تحلیل عاملی اکتشافی (EFA), رضایت مشتری,
ملخص المقالة :
در پی شیوع و همهگیری بیماری ویروس کرونا (کووید-19)، کسبوکارهای آنلاین بیش از پیش رونق گرفته است. بهمنظور باقی ماندن در این فضای بهشدت رقابتی، ملزم به جلب رضایت مشتریان خود و حفظ آنها هستیم. در همین راستا، این پرسش مطرح میشود که چه عواملی بر رضایت مشتریان در خرید آنلاین از فروشگاههای اینستاگرامی مؤثر هستند؟ پرسشی مشابه به این پرسش، دررابطه با خرید اینترنتی از پایگاههای متفاوت به وسیلۀ پژوهشگران مختلف بارها بررسی شده است؛ اما، در این مقاله کوشش شده است تا این عوامل درمورد مشتریان ایرانی، در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام بررسی شود که هماکنون میزبان هزاران فروشگاه آنلاین ایرانی است. بر این اساس، در این مقاله با بهرهگیری از طراحی پرسشنامه و از طریق تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) از طریق نرمافزار IBM SPSS Statistics 26 هشت عامل شناسایی شدهاند که میتوانند مورد توجه کسبوکارهای اینستاگرامی قرار بگیرند. عوامل شناسایی شده موثر بر رضایت مشتری از خرید آنلاین اینستاگرامی عبارتند از: ارسال و پاسخگویی، کیفیت محتوای بصری، قدمت و شهرت صفحۀ اینستاگرام فروشگاه، کیفیت اطلاعات محصولات، کیفیت و ضمانت محصولات، هویت فیزیکی و مجازی فروشگاه، طراحی صفحۀ اینستاگرام فروشگاه، تنوع و بهروزبودن محصولات فروشگاه.
_||_