تحلیل پارادایم فکری و ترسیم نگاشت علمی تحقیقات بینالمللی در حوزه ابزارهای بازاریابی دیجیتال در صنعت مد و پوشاک
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیمونا کشکی 1 , شهناز نایب زاده 2 , ابوالفضل داودی رکن آبادی 3 , کریم حمدی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - استاد، گروه طراحی پارچه و لباس، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
4 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بازاریابی دیجیتال, شبکههای اجتماعی, مد و پوشاک, پارادایم فکری, ابزارهای بازاریابی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف تحلیل پارادایم فکری و ترسیم نگاشت علمی تحقیقات بینالمللی در حوزه ابزارهای بازاریابی دیجیتال در صنعت مد و پوشاک انجام شد. این مطالعه با پیروی از پارادایم تفسیری و روش مرور نظاممند مبتنی بر عبارات جستوجوی تعریف شده، در پایگاه اطلاعاتی Web of Science بر روی 1150 مقاله انجام شده است. در راستای تحقق هدف پژوهش و تحلیل تولیدات علمی در زمینه بازاریابی دیجیتال، محقق اقدام به مطالعه نظاممند کلیه مقالات پژوهشی منتشر شده در فاصله زمانی سالهای 2002 تا 2022 نموده و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار VOS viewer ورژن 6.1 انجام شده است. برای تحلیل دادهها، تحقیقات انتخاب شده پس از غربالگری در سه مرحله وارد فرآیند تحلیل شدند و از منظر سال انجام تحقیق، هم تألیفی نویسندگان و کاربرد واژگان کلیدی مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس نتایج مشاهده گردید که بیشترین تحقیقات در این حوزه در سال 2021 انجام شده است. همچنین نویسندگان دارای بیشترین پژوهش در سالهای اخیر شناسایی و معرفی شدند و مشخص شد تعداد مقالات کدام نویسندگان در حوزه بازاریابی دیجیتال بیشتر است. همچنین نتایج نشان داد مهمترین واژگان کلیدی شامل انتقال دیجیتال، دیجیتالی شدن، شبکههای اجتماعی، بازاریابی دیجیتال و هوش مصنوعی میباشد. بر این اساس میتوان این عوامل را مهمترین عوامل مربوط به ابزارهای بازاریابی دیجیتال دانست و شبکههای اجتماعی و هوش مصنوعی مهمترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال عنوان نمود. محققین برای افزایش بازدید مقالات میتوانند این ابزارها را در تحقیق خود بررسی نمایند. همچنین برای صنعت مد و پوشاک نیز این ابزارها را میتوان مؤثرترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال عنوان نمود.
The aim of this study was to analyze the intellectual paradigm and draw a scientific map of international research in the field of digital marketing tools in the fashion and clothing industry. This study has been performed on 1150 articles in the Web of Science database following the interpretive paradigm and systematic review method based on defined search terms. In order to conduct research and achieve the desired goals, researchers have systematically studied all published research articles on digital marketing tools between 2002 and 2022 and analyzed the data using VOS viewer software version. 6.1 Done. To analyze the data, by searching for articles in the selected research database, they were entered into the analysis process in three stages after screening, and from the perspective of the year of research, co-authorship and keyword usage were examined. Based on the results, it was observed that most research in this field has been done in 2022. Also, the authors with the most research in recent years were identified and introduced, and it was determined which authors’ number of articles in the field of digital marketing is higher. The results also showed that the most important keywords include digital transfer, digitalization, social networks, digital marketing and artificial intelligence. Based on this, these factors can be considered as the most important factors related to digital marketing tools. Based on this, it can be concluded that social networks and artificial intelligence are the most important tools of digital marketing and researchers can study these tools in their research to increase article traffic. Also, for the fashion and clothing industry, these tools can be considered as the most effective digital marketing tools.
احمدنژاد مستی، ا.ر.، حیدرزاده هنزائی، ک. و لطفیزاده، ف. (1401). "تأثیر ویژگیهای تبلیغات در رسانههای اجتماعی بر تمایل به خرید مشتریان با رویکرد پژوهش توصیفی"، مدیریت بازاریابی، دوره 17، شماره 55، صص. 1-15.
احمدی، ش.، نایبزاده، ش.، حاتمینسب، س.ح. (1400). "شناسایی، دستهبندی و رتبهبندی معیارهای عملکرد بازاریابی در صنعت مد و پوشاک با استفاده از روش کیو"، علوم و فناوری نساجی، دوره 10، شماره 4، صص. 23-52.
برنامه راهبردی وزات صنعت، معدن و تجارت. (1396).
پیران، ع.ر. و صفوی، س. (1399). "بررسی تأثیر محتواسازی در بازاریابی دیجیتال"، مدیریت کسبوکارهای دانش بنیان، دوره 1، شماره 4، صص. 117-129.
دهقان، م.، ودود، م.، پیوندی، پ. و رضاییان، م. (1397). "مروری بر کاربرد بینایی ماشین در صنعت پوشاک"، علوم و فناوری نساجی، دوره 7، شماره 24، صص. 39-50.
دیلمی، ز.، حسینی، س.ی. و احمدی، ح. (1400). "ارزیابی راهبرد بازاریابی دیجیتال شرکتهای صادراتی مواد معدنی استان بوشهر با استفاده از مدل RACE"، مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، دوره 4، شماره2، صص. 21-41.
شهرابی، ب.، اشرفی، م. و عباسی، ا. (1398). "مدلیابی عوامل تأثیرگذار بر تأمین مالی استارتاپها (کسبوکارهای نوپا) با تکنیک دیمتل"، راهبرد مدیریت مالی، دوره 7، شماره 25، صص. 61-89.
شیرمحمدی، ی.، نیکمنش، ش. و حسننژاد، ف. (1399). "اثر نوآوری در محصول و بازاریابی بر بینالمللی شدن محصول در استارآپها و شرکتهای نو پا"، مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، دوره 3، شماره 2، صص. 81-101.
فربودنیا، ب.، فرهنگی، ع.ا. و سلطانیفر، م. (1395). "بررسی راهبردی نقش شبکههای اجتماعی مجازی به عنوان یک رسانه در ایجاد ارزش ویژه برند"، پژوهشهای مدیریت راهبردی، دوره 22، شماره 63، صص. 13-35.
عالیپور، ع.ر. (1399). "مطالعه تحلیل فرآیند دگردیسی استارآپ به اسپیناف دانشگاهی"، آموزش عالی ایران، دوره 11، شماره 3، صص. 1-26.
عظیمی، ف.، وظیفهدوست، ح. و سعیدنیا، ح.ر. (1399). "طراحی الگوی برندسازی در صنعت پوشاک ایران"، پژوهشهای مدیریت راهبردی، دوره 27، شماره 80، صص. 109-141.
فانی، م.، جلالی، م. و وهابزاده، ش. (1398). "ارائه مدل راهبردی تحلیلهای مبتنی بر وب جهت سنجش عملکرد و بهینهسازی بازاریابی دیجیتال شرکتهای تحت وب"، پژوهشهای مدیریت راهبردی، دوره 26، شماره 78، صص. 149-169.
فتحی، ف.، میرابی، و.ر. و حقیقت منفرد، ج. (1401). "شناسایی میزان اهمبت ایده سنجی و تایمینگ در موفقیت استارآپها با تأکید بر برنامهریزی منابع مالی و سرمایهگذاری"، اقتصاد مالی (اقتصاد مالی و توسعه)، دوره 16، شماره 58، صص. 309-330.
قربی، س.س.، اکبری ارهکمری، م. و قاسمی نامقی، م. (1401). "بررسی تأثیر فعالیتهای بازراریابی شبکههای اجتماعی بر قصد خرید مجدد و ارتباط اجتماعی پایدار (مورد مطالعه: شرکت آتیساز ایرانیان در شهر مشهد)"، مدیریت بازاریابی، دوره 17، شماره 54، صص. 111-129.
محمدی، و.، اکرامی، ا.، محمدی، ح. و خجستهفر، ز. (1399). "شناسایی عوامل مؤثر بر صنعت مد و لباس با رویکرد پایداری محیط زیست"، علوم و فناوری نساجی و پوشاک، دوره 9، شماره 29، صص. 21-29.
میرموسی، س.، معینالدین، م. و نایبزاده، ش. (1400). "تحلیل پارادایم فکری و ترسیم نگاشت علمی تحقیقات بینالمللی برندسازی شخصی در حوزه حسابداری"، حسابداری مدیریت، دوره 14، شماره 49، صص. 29-44.
نادری، م. (1395). "بررسی شاخص هرش (H-index) در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1394"، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دوره 15، شماره 1، صص. 27-36.
ندافی، ر. و احمدوند، م. (1396). "شناسایی و اولویتیندی پیشرانهای توسعه کسبوکارهای نو پا (استارآپها) با استفاده از روششناسی کیو"، توسعه کار آفرینی، دوره 10، شماره 3، صص. 517-534.
Al-Azzam, A.F. & Al-Mizeed, Kh. (2021). “The Effect of Digital Marketing on Purchasing Decisions: A Case Study in Jordan”, Journal of Asian Finance, Economics and Business, Vol. 8(5), PP. 455-463.
Akula, SC. (2015). “The Influence of Social Media Platforms for Startups”, The Influence of Social Media Platforms for Startups, Vol. 5(6), PP. 1-4.
Buchanan, L., Kelly, B., Yeatman, H. & Kariippanon, K. (2018). “The effects of digital marketing of unhealthy commodities on young people: a systematic review”, Nutrients, Vol. 10(2), P. 148.
Carvalhosa, P., Portela, F. & Santos, M.F. (2017). “Pervasiveness in digital marketing - a global overview”, springer, Advances in Intelligent Systems and Computing, 571, PP. 391-398.
De Pelsmacker, P., Van Tilburg, S. & Holthof, C. (2018). “Digital marketing strategies, online reviews and hotel performance”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 72, PP. 47-55.
Diez-Martin, F., Blanco-Gonzalez, A. & Prado-Roman, C. (2019). “Research challenges in digital marketing: sustainability”, Sustainability, Vol. 11(10).
Dumitriu, D. & Popescu, M.A-M. (2020). “Artificial Intelligence Solutions for Digital Marketing”, Procedia Manufacturing, Vol. 46, PP. 630-636.
Dwivedi, Y.k., Krishen, A.S., Bindu, N. & Kumar, K. (2021). “A broad overniew of interactive digital marketing: A bibliometric network analysis”, Journalof Business Research, Vol. 131, PP. 183-195.
Herhausen, D., Miočević, D., Morgan, R.E. & Kleijnen, M.H. (2020). “The digital marketing capabilities gap”, Industrial Marketing Management, Vol. 90, PP. 276-290.
Jankovic SM. (2021). “Low Sensitivity and Specificity of Existing Bibliometric Indices Gives Unrealistic Picture of an Author's Contribution to Science”, Acta Inform Med, Vol. 29(1), PP. 69-70. doi: 10.5455/aim.2021.29.69-70. PMID: 34012217; PMCID: PMC8116069.
Jian, L.Z. & Yazdanifard, R. (2015). “Which Modern Trend Advertising Methods Are More Effective in Reaching Certain Outcome? A Review on Internet Ads, Mobile App Ads, Video Ads”, Stealth Ads and Outdoor Digital Ads, Vol. 2(6), PP. 595-608.
Kaur, G. (2017). “The importance of digital marketing in the tourism industry”, International journal of research – Granthaalayah, Vol. 5(6), PP. 72-77.
Lorenzo, A.M., Del -Aguila-Obra, A.R. & Pdilla-Melendez, A. (2020). “Digitalization of Agri-Cooperatives in the Smart Agriculture Context. Proposal of a Digital Diagnosis Tool”, Sustainability, Vol. 12(4), PP. 1-15.
Matidza, I., Ping, T. & Nyasulu, Ch. (2019). “Use ofdigital marketing in estate agency industry in malawi. SAGE”, E-Learning and Digital Media, Vol. 17(3), PP. 253-270.
Molla, B.A., Molla, M., Hoque, S.A., Ray, A. & Medul Mia, Md. (2022). “Analyzing The Uses of Different Types of Digital Marketing Tools of Bank: A Study on a Commercial Bank LTD”, American International Journal of Multidisciplinary Scientific Research, Vol. 12(1), PP. 26-36.
Nezamova, O. & Olentsova, J. (2021). “The role of digital marketing in improving the efficiency of the product distribution system of agricultural enterprises in the Krasnoyarsk Region”, In E3S Web of Conferences, Vol. 247, P. 01027. EDP Sciences.
McNeil, L. & Moore, R. (2015). “Sustainable fashion consumption and the fast fashion conundrum: Fashionable consumers and attitudes to sustainability in clothing choice”, International Journal of Consumer Studies, Vol. 39, PP. 212-222.
Olson, E., Olson, k., Andrew. J.C. & Key, T.M. (2021). “Business strategy and the management of digital marketing”, Elsevier, Business Horizons, Vol. 64, PP. 285-293.
Patil, A., Navalgund, N. & Mahantshetti, Sh. (2022). “Digital Marketing Adoption by Start-Ups and SMEs”, Sdmimd Journal of Management, Vol. 13, PP. 47-61.
Pandey, N., Nayal, P. & Rathore, A.S. (2020). “Digital marketing for B2B organizations: structured literature review and future research directions”, Journal of Business & Industrial Marketing, doi:10.1108/JBIM-06-2019-0283.
Peter, M.K. & Dalla Vecchia, M. (2021). “The digital marketing toolkit: a literature review for the identification of digital marketing channels and platforms”, New Trends in Business Information Systems and Technology, PP. 251-265.
Purgat, M.B. (2019). “Digital Marketing Communication from the Perspective of Individual Consumers: A Cross-Country Comparison”, Entrepreneurial Business and Economics Review, Vol. 7(3), PP. 205-220.
Ries, E. (2011). “The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses”, New York: Crown Business.
Rosokhata, A., Rybina, O., Derykolenko, A. & Makerska, V. (2020). “Improving the Classification of Digital Marketing Tools for the Industrial Goods Promotion in the Globalization Context”, Research in World Economy, Vol. 11(4), PP. 42-52.
Sin. Dimitrova, P. (2018). “Digital Marketing in Start-Ups: The role of digital marketing in acquiring and maintaining business relationships.
Yasmin, A., Tasneem, S. & Fatema, K. (2015). “Effectiveness of Digital Marketing in the Challenging Age: An Empirical Study”, International Journal of Management Science and Business Administration, Vol. 1(5), PP. 69-80.
_||_
احمدنژاد مستی، ا.ر.، حیدرزاده هنزائی، ک. و لطفیزاده، ف. (1401). "تأثیر ویژگیهای تبلیغات در رسانههای اجتماعی بر تمایل به خرید مشتریان با رویکرد پژوهش توصیفی"، مدیریت بازاریابی، دوره 17، شماره 55، صص. 1-15.
احمدی، ش.، نایبزاده، ش.، حاتمینسب، س.ح. (1400). "شناسایی، دستهبندی و رتبهبندی معیارهای عملکرد بازاریابی در صنعت مد و پوشاک با استفاده از روش کیو"، علوم و فناوری نساجی، دوره 10، شماره 4، صص. 23-52.
برنامه راهبردی وزات صنعت، معدن و تجارت. (1396).
پیران، ع.ر. و صفوی، س. (1399). "بررسی تأثیر محتواسازی در بازاریابی دیجیتال"، مدیریت کسبوکارهای دانش بنیان، دوره 1، شماره 4، صص. 117-129.
دهقان، م.، ودود، م.، پیوندی، پ. و رضاییان، م. (1397). "مروری بر کاربرد بینایی ماشین در صنعت پوشاک"، علوم و فناوری نساجی، دوره 7، شماره 24، صص. 39-50.
دیلمی، ز.، حسینی، س.ی. و احمدی، ح. (1400). "ارزیابی راهبرد بازاریابی دیجیتال شرکتهای صادراتی مواد معدنی استان بوشهر با استفاده از مدل RACE"، مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، دوره 4، شماره2، صص. 21-41.
شهرابی، ب.، اشرفی، م. و عباسی، ا. (1398). "مدلیابی عوامل تأثیرگذار بر تأمین مالی استارتاپها (کسبوکارهای نوپا) با تکنیک دیمتل"، راهبرد مدیریت مالی، دوره 7، شماره 25، صص. 61-89.
شیرمحمدی، ی.، نیکمنش، ش. و حسننژاد، ف. (1399). "اثر نوآوری در محصول و بازاریابی بر بینالمللی شدن محصول در استارآپها و شرکتهای نو پا"، مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، دوره 3، شماره 2، صص. 81-101.
فربودنیا، ب.، فرهنگی، ع.ا. و سلطانیفر، م. (1395). "بررسی راهبردی نقش شبکههای اجتماعی مجازی به عنوان یک رسانه در ایجاد ارزش ویژه برند"، پژوهشهای مدیریت راهبردی، دوره 22، شماره 63، صص. 13-35.
عالیپور، ع.ر. (1399). "مطالعه تحلیل فرآیند دگردیسی استارآپ به اسپیناف دانشگاهی"، آموزش عالی ایران، دوره 11، شماره 3، صص. 1-26.
عظیمی، ف.، وظیفهدوست، ح. و سعیدنیا، ح.ر. (1399). "طراحی الگوی برندسازی در صنعت پوشاک ایران"، پژوهشهای مدیریت راهبردی، دوره 27، شماره 80، صص. 109-141.
فانی، م.، جلالی، م. و وهابزاده، ش. (1398). "ارائه مدل راهبردی تحلیلهای مبتنی بر وب جهت سنجش عملکرد و بهینهسازی بازاریابی دیجیتال شرکتهای تحت وب"، پژوهشهای مدیریت راهبردی، دوره 26، شماره 78، صص. 149-169.
فتحی، ف.، میرابی، و.ر. و حقیقت منفرد، ج. (1401). "شناسایی میزان اهمبت ایده سنجی و تایمینگ در موفقیت استارآپها با تأکید بر برنامهریزی منابع مالی و سرمایهگذاری"، اقتصاد مالی (اقتصاد مالی و توسعه)، دوره 16، شماره 58، صص. 309-330.
قربی، س.س.، اکبری ارهکمری، م. و قاسمی نامقی، م. (1401). "بررسی تأثیر فعالیتهای بازراریابی شبکههای اجتماعی بر قصد خرید مجدد و ارتباط اجتماعی پایدار (مورد مطالعه: شرکت آتیساز ایرانیان در شهر مشهد)"، مدیریت بازاریابی، دوره 17، شماره 54، صص. 111-129.
محمدی، و.، اکرامی، ا.، محمدی، ح. و خجستهفر، ز. (1399). "شناسایی عوامل مؤثر بر صنعت مد و لباس با رویکرد پایداری محیط زیست"، علوم و فناوری نساجی و پوشاک، دوره 9، شماره 29، صص. 21-29.
میرموسی، س.، معینالدین، م. و نایبزاده، ش. (1400). "تحلیل پارادایم فکری و ترسیم نگاشت علمی تحقیقات بینالمللی برندسازی شخصی در حوزه حسابداری"، حسابداری مدیریت، دوره 14، شماره 49، صص. 29-44.
نادری، م. (1395). "بررسی شاخص هرش (H-index) در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1394"، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دوره 15، شماره 1، صص. 27-36.
ندافی، ر. و احمدوند، م. (1396). "شناسایی و اولویتیندی پیشرانهای توسعه کسبوکارهای نو پا (استارآپها) با استفاده از روششناسی کیو"، توسعه کار آفرینی، دوره 10، شماره 3، صص. 517-534.
Al-Azzam, A.F. & Al-Mizeed, Kh. (2021). “The Effect of Digital Marketing on Purchasing Decisions: A Case Study in Jordan”, Journal of Asian Finance, Economics and Business, Vol. 8(5), PP. 455-463.
Akula, SC. (2015). “The Influence of Social Media Platforms for Startups”, The Influence of Social Media Platforms for Startups, Vol. 5(6), PP. 1-4.
Buchanan, L., Kelly, B., Yeatman, H. & Kariippanon, K. (2018). “The effects of digital marketing of unhealthy commodities on young people: a systematic review”, Nutrients, Vol. 10(2), P. 148.
Carvalhosa, P., Portela, F. & Santos, M.F. (2017). “Pervasiveness in digital marketing - a global overview”, springer, Advances in Intelligent Systems and Computing, 571, PP. 391-398.
De Pelsmacker, P., Van Tilburg, S. & Holthof, C. (2018). “Digital marketing strategies, online reviews and hotel performance”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 72, PP. 47-55.
Diez-Martin, F., Blanco-Gonzalez, A. & Prado-Roman, C. (2019). “Research challenges in digital marketing: sustainability”, Sustainability, Vol. 11(10).
Dumitriu, D. & Popescu, M.A-M. (2020). “Artificial Intelligence Solutions for Digital Marketing”, Procedia Manufacturing, Vol. 46, PP. 630-636.
Dwivedi, Y.k., Krishen, A.S., Bindu, N. & Kumar, K. (2021). “A broad overniew of interactive digital marketing: A bibliometric network analysis”, Journalof Business Research, Vol. 131, PP. 183-195.
Herhausen, D., Miočević, D., Morgan, R.E. & Kleijnen, M.H. (2020). “The digital marketing capabilities gap”, Industrial Marketing Management, Vol. 90, PP. 276-290.
Jankovic SM. (2021). “Low Sensitivity and Specificity of Existing Bibliometric Indices Gives Unrealistic Picture of an Author's Contribution to Science”, Acta Inform Med, Vol. 29(1), PP. 69-70. doi: 10.5455/aim.2021.29.69-70. PMID: 34012217; PMCID: PMC8116069.
Jian, L.Z. & Yazdanifard, R. (2015). “Which Modern Trend Advertising Methods Are More Effective in Reaching Certain Outcome? A Review on Internet Ads, Mobile App Ads, Video Ads”, Stealth Ads and Outdoor Digital Ads, Vol. 2(6), PP. 595-608.
Kaur, G. (2017). “The importance of digital marketing in the tourism industry”, International journal of research – Granthaalayah, Vol. 5(6), PP. 72-77.
Lorenzo, A.M., Del -Aguila-Obra, A.R. & Pdilla-Melendez, A. (2020). “Digitalization of Agri-Cooperatives in the Smart Agriculture Context. Proposal of a Digital Diagnosis Tool”, Sustainability, Vol. 12(4), PP. 1-15.
Matidza, I., Ping, T. & Nyasulu, Ch. (2019). “Use ofdigital marketing in estate agency industry in malawi. SAGE”, E-Learning and Digital Media, Vol. 17(3), PP. 253-270.
Molla, B.A., Molla, M., Hoque, S.A., Ray, A. & Medul Mia, Md. (2022). “Analyzing The Uses of Different Types of Digital Marketing Tools of Bank: A Study on a Commercial Bank LTD”, American International Journal of Multidisciplinary Scientific Research, Vol. 12(1), PP. 26-36.
Nezamova, O. & Olentsova, J. (2021). “The role of digital marketing in improving the efficiency of the product distribution system of agricultural enterprises in the Krasnoyarsk Region”, In E3S Web of Conferences, Vol. 247, P. 01027. EDP Sciences.
McNeil, L. & Moore, R. (2015). “Sustainable fashion consumption and the fast fashion conundrum: Fashionable consumers and attitudes to sustainability in clothing choice”, International Journal of Consumer Studies, Vol. 39, PP. 212-222.
Olson, E., Olson, k., Andrew. J.C. & Key, T.M. (2021). “Business strategy and the management of digital marketing”, Elsevier, Business Horizons, Vol. 64, PP. 285-293.
Patil, A., Navalgund, N. & Mahantshetti, Sh. (2022). “Digital Marketing Adoption by Start-Ups and SMEs”, Sdmimd Journal of Management, Vol. 13, PP. 47-61.
Pandey, N., Nayal, P. & Rathore, A.S. (2020). “Digital marketing for B2B organizations: structured literature review and future research directions”, Journal of Business & Industrial Marketing, doi:10.1108/JBIM-06-2019-0283.
Peter, M.K. & Dalla Vecchia, M. (2021). “The digital marketing toolkit: a literature review for the identification of digital marketing channels and platforms”, New Trends in Business Information Systems and Technology, PP. 251-265.
Purgat, M.B. (2019). “Digital Marketing Communication from the Perspective of Individual Consumers: A Cross-Country Comparison”, Entrepreneurial Business and Economics Review, Vol. 7(3), PP. 205-220.
Ries, E. (2011). “The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses”, New York: Crown Business.
Rosokhata, A., Rybina, O., Derykolenko, A. & Makerska, V. (2020). “Improving the Classification of Digital Marketing Tools for the Industrial Goods Promotion in the Globalization Context”, Research in World Economy, Vol. 11(4), PP. 42-52.
Sin. Dimitrova, P. (2018). “Digital Marketing in Start-Ups: The role of digital marketing in acquiring and maintaining business relationships.
Yasmin, A., Tasneem, S. & Fatema, K. (2015). “Effectiveness of Digital Marketing in the Challenging Age: An Empirical Study”, International Journal of Management Science and Business Administration, Vol. 1(5), PP. 69-80.