طراحی مدل ارزش ویژه برند تیم والیبال پیکان تهران
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیمراد رومیانی 1 , نجف آقایی 2 , امیر حسین منظمی 3 , سعید رومیانی 4 , مینا گندمی 5
1 - کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی و شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
4 - کارشناسی ارشد آسیب شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
5 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران
کلید واژه: ارزش ویژه برند, تیم والیبال, پیکان تهران,
چکیده مقاله :
هدف: امروزه ساخت برندهای قوی، به سبب مزیتهای فوقالعاده، اولویت بازاریابی بسیاری از سازمانها شده است. برندهای قوی برای یک شرکت، هویتی را در بازار ایجاد میکند. ارزش ویژهی برند مزایای بسیاری برای شرکتها و تولیدکنندگان دارد. امروزه برندها در ورزش بهطور گستردهای موردتوجه قرارگرفتهاند. هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل ارزش ویژه برند تیم والیبال پیکان تهران بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش گردآوری دادهها، میدانی با رویکرد معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی تماشاگرانی بود که جهت مشاهده مسابقه تیم والیبال پیکان تهران در فصل 97- 96 در سالن 1800 نفری خانه والیبال تهران حضور یافته بودند. نمونه موردمطالعه بر اساس جدول مورگان 317 نفر از تماشاگران با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعیین گردید. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه (آکر، 1991) که حاوی 29 سؤال بود استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی ابزار تحقیق توسط 15 تن از اساتید متخصص مدیریت ورزشی در زمینه بازاریابی ورزشی تأیید شد. بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه از آزمونهای آلفای کرونباخ (0/983) و پایایی ترکیبی (0/985) و همچنین جهت آزمون مدل تحقیق از تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرمافزار PLS استفاده گردید. نتایج: برازش مدل اندازهگیری، نشان از برازش مناسب مدل تحقیق داشتند. همچنین ارتباط ابعاد ارزش ویژه برند تیم پیکان تهران با استفاده از معیار T_ values با متغیر ارزش ویژه برند مثبت و معنادار نشان داده شد. همچنین در قسمت برازش کلی مدل از معیار Goodness Of Fit استفاده گردید که مقدار بهدستآمده برابر با 463/0 به دست آمد و نشانگر برازش مناسب مدل کلی بود.
Purpose: Today, building strong brands has been a marketing priority for many organizations because of the great advantages. Strong brands for a company create an identity in the marketplace. Brand equity has many benefits for companies and manufacturers. Today, brands in sports are widely considered. The aim of present study was to design a Special Value Brand Model for Peykan Volleyball Team in Tehran. Method: This was a descriptive-correlational study and in terms of data collection was field with structural equation approach. The statistical population of the study consisted of all spectators (1800) who were present at the indoor gym of Tehran Peykan Volleyball House in the 96-97 season to watch the Peykan volleyball team match. According to Morgan table, 317 spectators were selected using available sampling method. Akr’s (1991) questionnaire containing 29 items was used for data collection. The face and content validity of the research instrument was confirmed by 15 sports manager professors in the field of marketing management. Cronbach's alpha (0.983) and combined reliability (0.985) were used to assess the reliability of the questionnaire and confirmatory factor analysis using PLS software was used to test the research model. Results: The fitting of the measurement model showed the appropriate fitting of the research model. Also, the relationship between brand equity dimensions of Tehran Paykan team with T_ values criterion was shown to be positive and significant. Also in the overall fit of the model, Goodness of Fit criterion was used. The obtained value was 0.463, indicating appropriate fit of the overall model.
