تأثیر اقدامات بازاریابی بر کیفیت رابطه برند سازمانی در صنعت بانکداری مورد مطالعه: بانکهای خصوصی شهر یزد
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیسیدمهدی میراحمدی باباحیدری 1 , سیدمحمد طباطبائی نسب 2
1 - کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، گرایش مدیریت مالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه یزد، یزد، ایران
کلید واژه: اقدامات بازاریابی, بانکداری, کیفیت رابطه,
چکیده مقاله :
امروزه با گسترش روز افزون صنایع خدماتی، موضوع اقدامات بازاریابی برای حفظ و جذب مشتریان و برآورد نیازها و خواستههای آنها به مسئله مهمی برای سازمانها و از جمله بانکها تبدیل شده است. برای بررسی این ادعا در تحقیق حاضر تلاش شده است تا تأثیر اقدامات بازاریابی بر کیفیت رابطه برند سازمانی در بانکهای خصوصی شهر یزد مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. برای این منظور تعداد 512 نفر از مشتریان بانکهای خصوصی هر سه منطقه شهر یزد را به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. با توجه به این که تحقیق حاضر بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی است از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. نهایتا با استفاده از نرمافزارهای PLS و SPSS فرضیات تحقیق مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این مطالعه سعی شد تا با بررسی مبانی نظری در خصوص محرکهای کیفیت رابطه برند، ابعاد و مؤلفهها، مدل مفهومی پژوهش ارائه شود و در مرحله بعد تاثیر ابعادهای اقدامات بازاریابی بر کیفیت رابطه برند مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفت که براساس نتایج بدست آمده، مؤلفههایی نظیر ارائه اطلاعات،کیفیت رابطه، انعطافپذیری، شهرت و همدلی بر کیفیت رابطه برند، رابطه مثبت و معنادار دارند و متغیرهایی نظیر مشتری مداری، رابطه مداری کیفیت ارائه خدمات، بر کیفیت رابطه برند، رابطهی معنادار مشاهده نشد.
The population of this study is the clients of private banks in all three areas of Yazd. 512 questionnaires were collected from the population, and finally, using structural equation modeling (SEM), and SPSS and PLS software, the hypotheses were examined. This study tries to investigate the theoretical foundations of the motivators of relationship brand quality, in order to present dimensions and components, zoning and conceptual research model, and in the next stage, the impact of dimensions of marketing activities such as customer-orientation on brand relationship quality, relationship-orientation on brand relationship quality, providing information on the brand relationship quality, relationship quality on the quality of brand relationship, the characteristics of service providers on the quality of brand relationship, flexibility on brand relationship quality, reputation on the quality of brand relationship, empathy on the quality of brand relationship were studied by using the customers' comments of private Bank of Yazd city. Based on the results, variables such as the providing information, relationship quality, flexibility, empathy and reputation on the quality of brand relationship have positive and significant relationship, and variables such as customer orientation, relationship orientation, and quality of service on the quality of brand relationship has not 98significant relationship.
_||_