تأثیر تلاشهای آمیخته بازاریابی و بازاریابی رسانههای اجتماعی بر پاسخ مصرفکنندگان با توجه به نقش میانجی ارزش ویژه برند
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیعفت حاجی حسینی 1 , ابوالفضل سهرابی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: انصاف, انعطافپذیری به اطلاعات منفی, حساسیت قیمتی, مسئولیت اجتماعی, تبلیغات شفاهی, شکگرایی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تلاشهای آمیخته بازاریابی و بازاریابی رسانههای اجتماعی بر پاسخ مصرفکنندگان با توجه به نقش میانجی ارزش ویژه برند در صنعت تلفن همراه در شهر یزد انجام شد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی، از نظر روش گرداوری دادهها توصیفی- همبستگی و همینطور از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کاربران تلفن همراه در شهر یزد بودند که با توجه به نامحدود بودن آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و با توجه به جدول مورگان و فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. بهمنظور گرداوری دادهها از پرسشنامه تلاش بازاریابی رسانههای اجتماعی کیم و کو (2012)، ارزش ویژه برند کیم و هیون (2011)، پاسخ مصرفکننده تنمایر و همکارانش (2011)، آمیخته بازاریابی با تلخیص از پرسشنامه ایزدیار (1390)، بهره گرفته شد. پس از جمعآوری پرسشنامهها، توصیف دادهها از طریق میانگین، انحراف معیار، درصد، فراوانی و جدول از طریق نرم افزار Spss و استنباط آماری دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار lisrel انجام پذیرفت. ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید. ضرایب مسیر و ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. یافتهها نشان داد، درجه تناسب مدل ارائه شده با توجه به مؤلفههای پژوهش مناسب بود؛ همچنین تلاشهای آمیخته بازاریابی و بازاریابی رسانههای اجتماعی بر پاسخ مصرفکنندگان با توجه به نقش میانجی ارزش ویژه برند تأثیر داشت.
The aim of this study was to evaluate the impact of marketing mix and marketing efforts of social media on consumer response according to the mediating role of brand equity which done in the mobile industry in Yazd. The research method according to purpose was Practical, The method of data collection was Descriptive correlational, as well as the type of data was quantitative. The statistical population of this research was all mobile phone users in Yazd city. Due to their unlimited number, using cluster sampling method, according to Morgan table and Cochran formula, 384 people were selected as the sample size. To collect data, we use the social media marketing efforts questionnaire Kim and KO (2012), brand equity Kim and Hyun (2011), call consumer Tnmayr et al. (2011), Marketing Mix with Izadyar tabloid questionnaire (2011). After collecting the questionnaires, data describing was done through the mean, standard deviation, by Spss software and data Statistical Inference was carried out through structural equation modeling with the help of Lisrel software. Questionnaires Technical characteristics were assessed including reliability, validity, convergent and divergent validity. Path coefficient and significant coefficients were used to examine the hypotheses. The results showed that the degree of appropriateness of proposed model was appropriate with regard to components research. Also Social media marketing and marketing efforts influenced consumers' response with the mediating role of brand equity.
_||_