ارزیابی تأثیر آمیخته بازاریابی بر برچسب خصوصی ارزش ویژه برند (مطالعه موردی: محصولات لبنی)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیانیسه قدرتی 1 , مقدسه محمدیان 2
1 - کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
کلید واژه: ارزش ویژه برند, آمیخته بازاریابی, ارزش برند,
چکیده مقاله :
امروزه از طریق استفاده مؤثر از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، سازمان ها می توانند به مشتریانشان محصولات متنوع با قیمت پایین و خدمات ویژه را در یک زمان ارائه دهند. پژوهش حاضر درصدد شناخت تأثیر آمیخته بازاریابی بر برچسب خصوصی ارزش ویژه برند محصولات لبنی بوده میباشد. این پژوهش از منظر ماهیت توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان فروشگاههای پخش محصولات لبنی در شیراز هستند. به دلیل نامحدود بودن جامعه، تعداد نمونه براساس فرمول کوکران، 384 نفر در نظر گرفته شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استخراجی از پژوهش آبریل و رودریگز (2016) میباشد. نتایج توسط نرمافزار آموس نسخه 22 با استفاده از آزمون معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که آمیخته بازاریابی بر برچسب خصوصی ارزش ویژه برند محصولات لبنی تأثیر مستقیم و معناداری دارد. برچسب خصوصی برند در ارتباطات فروشگاه و تبلیغات فورشگاه، بر برچسب خصوصی ارزش ویژه برند تأثیر دارد. قیمت برچسب خصوصی برند، تناوب ترفیع پولی، فعالیتهای تبلیغاتی بر برچسب خصوصی ارزش ویژه برند تأثیر معناداری نداشتند.
Today, through the effective use of information and communication technology, organizations can offer their customers a variety of products at low prices and special services at one time. The present study sought to understand the effect of the marketing mix on the private label of the brand value of dairy products. This research is from the perspective of the descriptive-correlation nature. The statistical population of this research is customers of dairy stores in Shiraz. Due to the unlimited community, the sample size was 384 according to the Cochran formula. The data collection tool is an extraction questionnaire by Abril and Rodriguez (2016). The results have been analyzed by using the structural equation test using Amos version 22 software. The results indicate that the marketing mix on the private label has a direct and significant effect on the brand value of dairy products. Private brand label affects brand equity in the store's communications and advertising space. Private Label Price, Money Promotion Period, promotional activities on private labels, brand equity did not have a significant effect.
ترکستانی، م.، مفاخری، ف. و حقیقت، ف. (1395). "تأثیر رضایت و اعتماد بر وفاداری الکترونیک و خرید آنلاین محصولات گردشگری"، مطالعات مدیریت گردشگری. 34، صص. 93-109.
حسینزاده، ر. و بکتاش، ف. (1397). "بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی حسی بر ارزش ویژه برند و تصویر برند"، فصلنامه مدیریت و بازرگانی، 10، صص. 303-324.
سالار، ج.، سازواری، م.، حدادی، ش. و آقاجانی، ش. (1392). "بررسی جایگاه CRM دربازاریابی رابطه مند"، 4: 1-3.
فریدونی، م. وکلاته، م. (1396). "ارائه مدلی از تأثیر تلاشهای آمیخته بازاریابی و ارزش ویژه برند بر پاسخ هواداران"، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. 5، صص. 101-130.
محمودی، ح. (1396). "بررسی رابطه بین آمیخته بازاریابی خدمات و ابعاد ارزش ویژه برند (مطالعه موردی شرکت ایران خودرو)"، هفتمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین، تهران، شرکت ارتباط ارغوان ایرانیان.
Ansary, A. & Hashim, N. (2017). “Brand image and equity: the mediating role of brand equity drivers and moderating effects of product type and word of mouth”, Rev Manage.
Chae, Heeju. & KO, Eunju. (2016). “Customer social participation in the social networking services and its impact upon the customer equity of global fashion brands”, Journal of Business Research.
Halikainen, H. & Laukkanen, T. (2018). “National culture and consumer trust in e-commerce”, International Journal of Information Management. 38, PP. 97-106.
Jennifer, L.A. (2013). “Dimentions of brand personality”, Journal of Marketing research, PP. 347-356.
Sharma, P., Davcik, N. & Pillai, D. (2012). “Product innovation as a mediator in the impact of R&D expenditure and brand equity on marketing performance”, Journal of Business Research.
Vera, j. & Trujillo, A. (2017). “Searching most influential variables to brand loyaltymeasurements”, Contaduría y Administración 62, PP. 600-624.
Wang, D. & Senagupta, S. (2016). “Stakeholder relationships, brand equity, firm performance: A resource-based perspective”, Journal of Business Research.
_||_ترکستانی، م.، مفاخری، ف. و حقیقت، ف. (1395). "تأثیر رضایت و اعتماد بر وفاداری الکترونیک و خرید آنلاین محصولات گردشگری"، مطالعات مدیریت گردشگری. 34، صص. 93-109.
حسینزاده، ر. و بکتاش، ف. (1397). "بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی حسی بر ارزش ویژه برند و تصویر برند"، فصلنامه مدیریت و بازرگانی، 10، صص. 303-324.
سالار، ج.، سازواری، م.، حدادی، ش. و آقاجانی، ش. (1392). "بررسی جایگاه CRM دربازاریابی رابطه مند"، 4: 1-3.
فریدونی، م. وکلاته، م. (1396). "ارائه مدلی از تأثیر تلاشهای آمیخته بازاریابی و ارزش ویژه برند بر پاسخ هواداران"، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. 5، صص. 101-130.
محمودی، ح. (1396). "بررسی رابطه بین آمیخته بازاریابی خدمات و ابعاد ارزش ویژه برند (مطالعه موردی شرکت ایران خودرو)"، هفتمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین، تهران، شرکت ارتباط ارغوان ایرانیان.
Ansary, A. & Hashim, N. (2017). “Brand image and equity: the mediating role of brand equity drivers and moderating effects of product type and word of mouth”, Rev Manage.
Chae, Heeju. & KO, Eunju. (2016). “Customer social participation in the social networking services and its impact upon the customer equity of global fashion brands”, Journal of Business Research.
Halikainen, H. & Laukkanen, T. (2018). “National culture and consumer trust in e-commerce”, International Journal of Information Management. 38, PP. 97-106.
Jennifer, L.A. (2013). “Dimentions of brand personality”, Journal of Marketing research, PP. 347-356.
Sharma, P., Davcik, N. & Pillai, D. (2012). “Product innovation as a mediator in the impact of R&D expenditure and brand equity on marketing performance”, Journal of Business Research.
Vera, j. & Trujillo, A. (2017). “Searching most influential variables to brand loyaltymeasurements”, Contaduría y Administración 62, PP. 600-624.
Wang, D. & Senagupta, S. (2016). “Stakeholder relationships, brand equity, firm performance: A resource-based perspective”, Journal of Business Research.