جایگاه رسانه در تحلیل رابطه بانکها با سپردهگذاران در عقد وکالت
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهعلی بصیری 1 , اکبر فلاح 2 , محمد علی خیراللهی 3
1 - رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد بابل
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد بابل
کلید واژه: سپرده, عملیات بانکی, قرض, مضاربه, سپردهگذار, وکالت,
چکیده مقاله :
با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در شهریور 1362، سعی قانونگذار بر این بوده است که عملیات بانکها را بر معیارهای اسلامی منطبق سازد. اما با غور و بررسی رابطهای که از یک طرف بین سپردهگذاران و بانکها و از طرفی دیگر بین بانکها و سرمایهگذاران به وجود میآید به وضوح مشخص میشود که قانونگذار بیشتر در صدد توجیه رویه بانکها برآمده است تا اینکه بخواهد سیاستهای پولی مطابق با موازین شرعی را اعمال نماید. به هـرحال فقه اسـلامی نمیتواند از ماهیت و مسائل مربوط به سپردهگذاران بانکی با توجه به عملیاتی که این مؤسسه عظیم مالی انجام میدهد غافل شود، لذا قانون عملیات بانکی بدون ربا در شهریور 1362 به تصویب رسید و از اول سال 1363 به مرحله اجرا درآمد. بر اساس یافتههای این تحقیق یا باید به اراده و توافق طرفین (سپردهگذار و بانک) احترام گذاشت و این نوع قراردادها را نافذ دانست و یا اینکه به واسطه فراگیر بودن دین مبین اسلام با تفحص و غور در منابع فقهی درصدد پاسخ به نیازهای جدید بشر برآییم. کما اینکه با شرایط زمان و مکان تطور و تحول زیادی در احکام استنباطی به وجود آمده است. در این راستا نقشی که رسانهها در پویایی و غنابخشی به اینگونه موضوعات ایفا میکنند بر کسی پوشیده نیست.
With the passage of the Law on Interest-Free Banking Operations in September 1983, the legislature has tried to bring bank operations into line with Islamic standards. But by examining the relationship that exists between depositors and banks on the one hand, and between banks and investors on the other, it is clear that the legislature is more It seeks to justify the banks' practice of pursuing monetary policy in accordance with Islamic law. In any case, Islamic jurisprudence cannot ignore the nature and issues related to bank depositors according to the operations carried out by this huge financial institution, so the law on interest-free banking operations was approved in September 1983 and from the beginning of 1984. It was implemented. According to the findings of this study, either the will and agreement of the parties (depositor and bank) should be respected and this type of contract should be considered effective, or due to the pervasiveness of the religion of Islam by examining and considering jurisprudential sources to meet the needs Let's get a new human. Also, with the conditions of time and place, there has been a great evolution in inferential rulings. In this regard, the role that the media plays in the dynamism and enrichment of such issues is not hidden from anyone.
قرآن کریم.
ابن بابویه، ابیجعفر محمدبنعلیبنالحسین (شیخ صدوق). من لایحضرهالفقیه، جلد 3.
الجبعی العاملی، زینالدین (الشهید الثانی). الروضه البهیه، جلد 4، انتشارات جامعه النجف الدینیه.
جعفربنالحسن، ابوالقاسم نجمالدین (محقق الحلی) شرایعالاسلام، تهران، انتشارات استقلال.
جعفری لنگرودی، دکتر محمدجعفر، (1372). "ترمینولوژی حقوق"، چاپ ششم، چاپ احمدی.
حجتیاشرفی، غلامرضا، (1373). "مجموعه قوانین و مقررات بازرگانی و تجاری"، چاپ پنجم، انتشارات کتابخانه گنج دانش.
حلی، جمالالدین حسن بن یوسف بن علی بن مظهر (علامه حلی)، (1367). "تبصره المتعلمین"، چاپ اول، چاپ افست اسلامیه.
دستورالعملهای اجرایی بانکها.
دهخدا، علیاکبر، (1345). "لغتنامه"، جلد 49، تهران، چاپخانه دانشگاه تهران.
زمانی فراهانی، مجتبی، (1372). "پول و ارز و بانکداری"، چاپ دوم، تهران.
الصدر، آیهاله محمدباقر، البنک اللاربوی فیالاسلام، چاپخانه العصریه.
معلوف، لویس، المنجد. (1365). جلد اول، چاپ دوم، انتشارات اسماعیلیان.
مکی العاملی، محمد بن جمالالدین (الشهید الاول). اللمعه الدمشقیه.
مرادی، مهدی، مرندی زکیه، (1397). "بررسی رابطه بین مصرف رسانه و سرمایهگذاری در داراییهای مالی"، فصلنامه وسایل ارتباط جمعی "رسانه"، دوره 29، شماره 4، صفحات 113-129.
ندری، کامران.، سید حسینزاده یزدی، سعید. و نباتی پابندی، بهنام. (1396). "تحلیل پدیده ریسکهای خاص بانکی در بانکداری بدون ربای ایران"، مجله اقتصاد و بانکداری اسلامی، شماره 19، صص. ۱۴۷-۱۷۹.
محمودیان، یعقوب.، ابوالحسنی هستیانی، اصغر.، حسین پورکاظمی، محمد، ندری، کامران، (1396). ارزیابی تجهیز منابع در بانکداری بدون ربای ایران و مدل سازی الگوی جایگزین (با استفاده از روش های بهینه یابی پویای تصادفی)، فصلنامه مجلس و راهبرد، شماره 91، صص. ۳۷۱-۴۰۳.
موسویان، سیدعباس. و میسمی، حسین. (1393). "نظارت شرعی بر بانکها و مؤسسات مالی اسلامی"، پژوهشکده پولی و بانکی، تهران.
موسویان، سیدعباس. (1392). "معاملات بانکی از منظر مراجع تقلید"، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تهران.
_||_
جایگاه رسانه در تحلیل رابطه بانکها با سپردهگذاران در عقد وکالت
با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در شهریور 1362، سعی قانونگذار بر این بوده است که عملیات بانکها را بر معیارهای اسلامی منطبق سازد. اما با غور و بررسی رابطهای که از یک طرف بین سپردهگذاران و بانکها و از طرفی دیگر بین بانکها و سرمایهگذاران بهوجود میآید بهوضوح مشخص میشود که قانونگذار بیشتر در صدد توجیه رویه بانکها برآمده است تا اینکه بخواهد سیاستهای پولی مطابق با موازین شرعی را اعمال نماید. به هـرحال فقه اسـلامی نمیتواند از ماهیت و مسائل مربوط به سپردهگذاران بانکی با توجه به عملیاتی که این موسسه عظیم مالی انجام میدهد غافل شود، لذا قانون عملیات بانکی بدون ربا در شهریور 1362 به تصویب رسید و از اول سال 1363 به مرحله اجرا درآمد. بر اساس یافتههای این تحقیق یا باید به اراده و توافق طرفین (سپرده گذار و بانک) احترام گذاشت و این نوع قراردادها را نافذ دانست و یا اینکه به واسطه فراگیر بودن دین مبین اسلام با تفحص و غور در منابع فقهی درصدد پاسخ به نیازهای جدید بشر برآییم. كما اینکه با شرایط زمان و مکان تطور و تحول زیادی در احکام استنباطی بهوجود آمده است. در این راستا نقشی که رسانهها در پویایی و غنابخشی به اینگونه موضوعات ایفا میکنند بر کسی پوشیده نیست.
کلیدواژهها: سپرده، سپرده گذار، عملیات بانکی، قرض، مضاربه، وکالت.
1- مقدمه
یکی از پدیدههای نو که انسان با توجه به مشکلات روز افزون به آن دست یافته است بانک میباشد. انـسان تـوانست با تاسـیس بانـک راه حل مـناسبی را برای مـشکلات فراوان مـالی بهخصوص حفظ و نگهداری و حمل و نقل پول، استفاده از تسهیلات و رفع نیاز مالی و انجام پرداختها و تادیه دیون خـود از طـریق انتقال سـپرده از حسابی به حساب دیگر پیدا کند. سپردههایی که از سوی اشخاص، گروهها، شرکتها و ... به بانک سپرده میشود یکی از منابع پولی بانکها بهشمار میرود و در کنار سایر وجوه بانک از عوامل تجهیز منابع بانکی است. بانکها سپردههای اشخاص حقیقی و حقوقی را با عناوین مختلف در نزد خود نگهداری و ممزوج کرده و در اختیار افراد سرمایه گذار قرار میدهد. در اصل از یک طرف رابطه بین سپردهگذاران و بانکها و از طرفی دیگر رابطه بین بانکها و سرمایهگذاران شکل میگیرد. عـملیاتی را که بانکها انجام میدهند بر روی وجوهی است که اشخاص با عناوین مختلف از قبیل: حساب جاری، قرضالحسنه، روزشمار و پسانداز بلند مدت و ... به بانک میسپارند. ارتباطی که در این راستا از یک سو بین سپردهگذاران و بانکها و از سوی دیگر بین بانکها و سرمایهگذاران و یا وام گیرندگان بهوجود میآید از نظر شرعی چه عنوان دارد؟ نظر به جایگاه بانک در نزد مردم و فراگیر بودن و شمول گسترده آن در جوامع مختلف بهگونهای که افراد در دورترین نقاط نیز بهسر میبرند از خدمات این پدیده بینیاز نیستند بررسی ارتباط فیمابین از منظر شرع بسیار ضروری بهنظر میرسد و رسانهها میتوانند با بهرهگیری از تخصص علمی و تجربی صاحب نظران در غنابخشی مباحث مبتلابه جامعه بسیار نقش آفرین باشند.
در این مقاله سعی شده است با مطالعه دقیق قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 18 شهریور 1362 و بخشنامهها و دستورالعملهای اجرایی بانکها، سعی قانونگذار را در تنظیم قانون و مقررات فوق مورد بررسی قرار داده و رابطهای را که این قانون بین بانک و سپردهگذاران قائل شده است را از میان عـقود مـشابه فـقط در آن بـخش از عـملیاتی که خود را وکـیل سپردهگذاران میداند بهکمک دستمایههای محکم فقهی و شرع مقدس اسلام و با مطالعه کتب فقهی و حقوقی مورد بررسی قرار گیرد.
2- پیشینه پژوهشی و چارچوب نظری
اشرف السادات میری در مقاله خود در سال 1392 با موضوع میزان تطابق عملیات بانکی کشور با مبانی بانکداری اسلامی اشاره نمود که نظام بانکداری بدون ربا طی سه دهه تجربه آن در ایران موفقیتهای گوناگونی را در تجهیز و تخصیص منابع کسب نموده و در دورههای رونق و رکود اقتصادی با وجود مشکلات و موانع داخلی و خارجی عملکرد مناسبی داشته و به خوبی وظایف محوله بر دوش خود را به انجام رسانده است.
سید عباس موسویان در سال 1394 در مقاله خود تحت عنوان بررسی ساختار عملیات مطلوب بانکداری اسلامی (در راستای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا) اشاره نمود، بی تردید تصویب و اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا با فاصله اندکی از پیروزی انقلاب اسلامی و حذف ربا از نظام بانکی، کامیابی بزرگی برای طراحان قانون و مـسئولان بانکی وقت شمرده میشود. اما این به معنای پایان کار و رسیدن به قانون کامل و بی نقص نیست. بلکه این قانون نیز مانند همه قوانین بشری نیازمند مطالعه، اصلاح و تکمیل پیاپی است.
مجتبی منتهایی در سال 1391 در رساله خود با عنوان ماهیت قراردادهای حساب سپرده سرمایه گذاری مدت دار و آثار آن عملیات بانکها را در جذب سپردههای شناور مشتریان در قالب حساب سپرده سرمایه گذاری مدت دار مورد بررسی قرار داده و معتقد است بانکها در این زمینه وکیل سپرده گذاران میباشند و اضافه مینماید که این عمل بانک بنابر عقیده عدهای دیگر ماهیت وکالت نداشته و تحت قواعد عقود دیگری مانند مضاربه، ودیعه، ودیعه خلاف قاعده و... قابل بررسی میباشد و نهایتاً عمل سپرده گذاری مدت دار با هر یک از عناوین مذکور فوق دارای اشکال بوده و قابل تطبیق با موازین اسلامی نمیداند.
صادق الهام در رساله خود در سال 1394 اشاره دارد: بانکداری اسلامی از مهمترین دغدغههای محققین اسلامی است. در این موضوع سالهاست که اندیشمندان اسلامی در حال تحقیق و بررسی هستند و دستاوردهای خوبی نیز به دست آورده اند. از جملهی آنها میتوان به قانون بانکداری اسلامی در ایران اشاره نمود. این قانون گرچه در ناحیه تقنین ارزشمند بوده، اما قراردادهایی که برای اجرای آن تنظیم گردیده است خالی از اشکال نمیباشد. در این تحقیق با محوریت مضاربه و جعاله به بررسی این چالشها در مرحله اجرای آنها پرداخته است.
3- روششناسی
گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای انجام شد و ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش فیش، بانکهای اطلاعاتی و شبکههای کامپیوتری بوده و همچنین روش تجزیه و تحلیل، تطبیقی و تحلیلی میباشد.
4- یافتههای پژوهش
4-1- سپردهگذاری بانکی
با بررسی قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب شهریور 1362، همچنین با مطالعه مقدمه دستورالعملهای اجرایی بانکها (حجتی، 1373، 845) فهمیده میشود که قواعد حاکم بر رابطه سپردهگذاران و بانکها در سیستم بانکداری، عملاً زاییده رویهای است که بانکها از آن پیروی میکردند و زاییده فکر قانونگذاران جامعه نبوده است. لذا با گسترش روابط بانکها با مردم و عمومیت یافتن سپردهگذاری بانکی بهخصوص در جوامع اسلامی و بهطور اخص در ایران، ناگزیر باید این روابط را با معیارها و موازین معین اسلامی سنجید. بنابراین باید ببینیم قانون عملیات بانکی بدون ربا و روابطی که بر سپردهگذاران و بانکها حاکم است و اصطلاحاتی که بر عملیات بانکی وارد شد، میتواند جوابگوی سوالاتی که برخاسته از موازین شرعی است باشد یا خیر؟
برخی با توجه به شباهتی که رابطه بانکها و سپردهگذاران با رابطه مودع و مستودع دارد، همچنین عـنوانی را که رابـطه بانـک و سـپردهگذار بهخود گـرفته اسـت (سپردهگذاری و سپردهپذیری)، این رابطه را ودیعه میدانند و آثار و احکام ودیعه را بر آن حمل کردند.
برخی دیگر که موضوع بهرهبردار بودن سپردهها را به لحاظ موازین شرعی مورد توجه قرار دادهاند، بانک را عامل سپردهگذاران دانسته و سپردهگذاری بانکی را تابع عقد مضاربه میدانند.
برخی دیگر با توجه به تنوع عملیات بانکی ملاحظه کردند که بانکها فقط به حفظ و نگهداری وجوه سپرده شده نپرداخته، بلکه در تخصیص منابع، سپردهها را به طرق مختلف بهکار میگیرند و اقدام به تحصیل درآمد میکنند. بانکها را وکیل سپردهگذاران دانستند و این رابطه را تابع احکام و آثار عقد وکالت میدانند.
گروهی دیگر رابطه بانک و سپردهگذار را به عقد قرض نزدیکتر دانستهاند.
سپردهگذاری بانکی بهمعنای متداول روز، در اصطلاح فقهی وجود ندارد و تطبیق سپرده با یکی از عقود فقهی که از هر جهت تمام خصوصیات و مسائل مربوط یکسان باشد مشکل بهنظر میرسد. بههرحال سپردهگذاری بانکی کم و بیش در پارهای از مسائل و خصوصیات با عقود فقهی هـمانند ودیعه، مضاربه، قرض و وکالت انطباق دارد که در این مـقاله بهبررسی رابطه سـپردهگذاران و بانکها بر اساس عقد وکالت پرداخته خواهد شد.
4-2- تطبیق سپردهگذاری بانکی با عقد وکالت
وکالت در لغت بهمعنی نیابت، خلافت، جانشینی، واگذاری، وکیلی و اجرای کاری از جانب کسی است (لغت نامه، ذیل: وکالت).
وکالت در اصطلاح، عقدی است که بهموجب آن، شخص به دیگری اختیار انجام عملی را به نام و به نفع خود میدهد (ماده 656 ق.م) وکالت دهنده را موکل و وکـالت گـیرنده را وکـیل مینامند (جعفری، 752، 1373).
بر اساس نظریه گروهی که درخصوص ماهیت رابطه بانک و سپرده گذار قائل به عقد وکالت میباشند، سپردهگذار وجوه خود را به بانک قرض نمیدهد، از طرف دیگر این رابطه را نمیتوان براساس سپردهگذاری صرف توجیه کرد، هرچند بانک محلی امن برای نگهداری پول مازاد بر نیاز ضروری روزانه افراد است. ولی در مواردی که امکان بهرهبرداری و سـودجویی از این پولها میباشد و بانک نیز در عمل پولهای سپرده را در هنگام تخصیص منابع در طرق مختلف بهکار میگیرد، دلیلی ندارد که ما این رابطه را در قالب ماهیتی ببینیم که منافع حاصله تمام آن به نفع بانک باشد. ضمن آنکه طرفین نیز چنین ماهیتی را قصد نکردهاند. بنابراین رابطه بانک و سپردهگذار را رابطه وکیل و موکل تعبیر میکنند، ولی سپردهگذاری بانکی را یک رابطه مستقل نمیدانند، بلکه این قـرارداد را وسـیلهای میدانند که بهموجب آن سـپردهگذار به بانک اختیار میدهد تا سپرده او را با سپردههای دیگر سپردهگذاران ممزوج و در اختیار عامل قرار دهد.
به بیان دیگر رابطه اصلی بین سپردهگذاران و سرمایهگذاران شکل میگیرد و بانک تنها نقش وکیل سپردهگذاران را دارد و اگر با دقت بنگریم بانک وکیل مشترک کلیه سپردهگذاران است که سرمایههای راکد را بهکسانی که سرمایهگذاری میکنند منتقل میکند. بدین ترتیب در چارچوب شکلی، اقدام بانک در زمینه قبول سپرده از مـشتریان از یک سـو و اعطای وام به طرف دیگر بهعنوان کمک مالی در سرمایهگذاری از سوی دیگر، هر دو در یک رابطه واحد بههم آمیخته میشود و در اصطلاح فقه اسلام نام مضاربه را بهخود میگیرد، زیرا صاحب سپرده بهعنوان صاحب سرمایه، مالک است و وام گیرنده (سرمایهگذار) بهعنوان کسی که با سرمایه کار میکند بهعنوان عامل شناخته میشود و بانک بهعنوان وکیل مشترک سرمایهگذاران است (صدر، 84 و 83). بر اساس این نظریه، سپردهگذاران سرمایه خود را در اختیار وکیل خود (بانک) قرار میدهند و از آنجاییکه وکیل اذن در تصرف دارد سپردههای نزد خود را بهعـنوان وام در اخـتیار ســرمایهگذاران قرار میدهد و در اصل خود مالک سرمایه نبوده و سود و زیانی هم متوجه وی نخواهد بود. بلکه در قبال فعالیت و کاری که انجام میدهد مستحق اجرت میباشد.
دسته دیگر بر صرف رابطه بانکها و سپردهگذاران تاکید دارند و توجهی به اینکه بانک در مقام وکالت سپردهگذاران چه قراردادی منعقد میکند ندارند، زیرا گاه بانک سپرده را در قالب مضاربه و گاه در قالب اجاره بهشرط تملیک و سایر قراردادها و شاید بهطریق سرمایهگذاری مستقیم بهکار گیرد و رابـطه بانـک و سـپردهگـذار را مسـتقل میبـیند و رابـطه بانک با سـرمـایهگذاران و یا وامگیرندگان از هر نوعی باشد ربطی به ماهیت رابطه بانک با سپردهگذار یا سپردهگذاران ندارد (آییننامه فصل دوم قانون عملیات بانکی بدون ربا، ماده 9).
بند ج: پیشگفتار دستورالعملهای اجرایی قانون عملیات بانکی بدون ربا صراحتاً موید این نظریه است. در این بند بیان شده است: «بانکداری بدون ربا در ایران با استفاده از ویژگی بند «ب» فوق پایهگذاری شده است».
بند ب: «برقراری سود در عملیات بانکی: سود یا بازده از دیدگاه اسلامی عبارت است از بازیافت بیش از اصل سرمایه ملکی شخص، ناشی از بهکارگیری در امور فعالیتهای انتفاعی و اقتصادی که غیرمجاز باشد. بنابراین دریافت سود هـر نوع مـنابعیکه شکل «سـرمایه» در فـعالیتهای اقتصادی که مغایر موازین اسلامی نباشد بهکارگرفته شود برای صاحب سرمایه مـجاز و حـلال است. با استفاده از این خـصوصیت، بانکداری بدون ربا در ایـران بنیانگذاری شده است. بدینصورت که بانکها با بهکارگیری دو نوع منابع مالکانه وکالتی بهشرح بند ج ضمن مبادرت به سرمایهگذاری و خرید و فروش اموال و داراییهای مورد درخواست مشتریان به اعطای تسهیلات اعتباری و کسب سود مبادرت مینماید و تسهیلات اعتباری در واقع بهشکل مشارکت و یا خرید و فروش و نقل و انتقال مالکیت تحقق مییابد».
برای تحقق سود لازم است نقل و انتقال مالکیت توسط بانک صورت گیرد. بر این اساس تجهیز منابع بانکها به دوصورت زیر تامین میشود:
4-2-1- منابع مالکانه:
(با توجه به موضوع بحث، سـخنی در خصوص منابع مالکانه نداشته، لذا از بیان آن خودداری میگردد).
4-2-2- منابع وکالتی:
شامل سپردههای سرمایهگذاری مدتدار (کوتاه مدت و بلند مدت) مشتریان نزد بانک است که بانک در مـصرف آن منابع به وکـالت از طـرف سپردهگذاران اقدام به سرمایهگذاری و فعالیتهای انتفاعی و اقتصادی مینماید. از لحاظ حقوقی در این نوع سپردهها، رابطه بانک و سپردهگذاران، رابطه «وکیل و موکل» است و عمل بانک در مصرف سپردهها و سرمایهگذاری آنها به منزله عمل سپردهگذار (موکل) میباشد. در نتیجه در اینشکل از قبول سپردهها، بین بانک و سپردهگذار رابطه داین و مدیون بوجود نیامده و پرداخت مبلغ اضافه روی اصل سپرده به سپردهگذار «ربا» محسوب نمیگردد. زیرا بانک این قبیل سپردهها را در معاملات موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا بهجای موکل و در شکل سرمایه ملکی موکل بهکار گرفته و سود حاصل از این عملیات را نیز پس از کسر کار مزد یا حقالوکاله، بین سپردهگذاران به نسبت مبلغ و مدت تقسیم مینماید.
4-3- عقد وکالت و بررسی آن در فقه:
4-3-1- عقد وکالت در اصطلاح:
عقد وکالت نایب گرفتن در تصرف است و مقصود اصلی و بالذّات در عقد وکالت همین استنابه در تصرف است. زیرا اگر غیر از این باشد این تعریف برای عقد وکالت، تعریف درستی نخواهد بود. چرا که در قرض و مزارعه و مساقات نیز استنابه وجود دارد، ولی مقصود اصلی در اینگونه عقد، امر دیگری است (عاملی، 4، 376، جعفربنالحسن، 3، 435).
4-3-2- نوع عقد در عقد وکالت و شرایط آن:
عقد وکالت از جمله عقود جایز است و نیاز به ایجاب و قبول دارد و قبول میتواند قولی و یا فعلی باشد. وکالت از جانب هر دوطرف (وکیل و موکل) جایز است، یعنی هریک از ایندو، چه در حضور و چه در غیاب میتوانند وکالت را باطل کنند. در خصوص عزل وکیل چنانچه از جانب خودش باشد چه موکل علم به این امر داشته باشد چه نداشته باشد، عقد وکالت باطل است. ولی اگر موکل، وکیل را عزل کند، در این صورت شرط است که موضوع عزل بهاطلاع وکیل برسد و کلیه کارها و عملیاتی که وکیل بعد از عزل و قبل از اطلاع انجام داده است نافذ میباشد است (عاملی، 4، 370 الي 376).
در خصوص گرفتن شاهد در عزل وکیل دو نظر وجود دارد:
1- درعزل وکیل، گرفتن شاهد کافی نیست و حتماً باید از جانب موکل، موضوع عزل وکیل بهاطلاع وی برسد و قول قویتر همین است.
2- اگر اعلام عزل به وکیل مشکل باشد، برای عزل وی دو شاهد عادل گرفته میشود که در اینصورت وکیل با عزل موکل و شهادت شهود عزل میشود. این نظر چندان مورد اقبال نیست (عاملی، 4، 369؛ جعفربنالحسن، 3، 436).
وکالت با مـرگ و جـنون و اغـماء هر یک از وکـیل و مـوکل باطل میشود، علاوه بر اینها بهواسطه محجوریت موکل نیز وکالت باطل میشود.
در وکـالت، مـتعاقدین باید دارای شـرط کـمال (بـلوغ و عـقل) باشند. بنابراین صبی و مجنون نمیتوانند وکیل و یا موکل واقع شوند، چه اینکه از جانب ولی مـاذون باشند یا نباشند و چه اینکه جنون شان ادواری باشد و یا نباشد.
وکیل نمیتواند بدون اذن صریح از موکل خود، شخص دیگر را در امری که خود وکیل شده است وکالت دهد.
مستحب است که وکیل در آنچه که برای آن منظور وکیل شده است دارای آگاهی لازم و بصیرت کامل باشد و به اصطلاحات و کلمات خاص که در آن نوع از وکالت کاربرد دارد آگاهی کامل داشته باشد تا اینکه غرض و هدف مدنظر، از وکالت او بهدست آید.
وکالت به شهادت دو انسان عادل ثابت میشود همچنانکه در غیر وکالت، در حقوق مالیه دیگر و غیر مالی نیز با دو شاهد ثابت میشود. وکیل، امین است و در صورت تعدی و تفریط ضامن خواهد بود و در این مورد اختلاف نظری وجود ندارد و همه علما این امر را تایید میکنند. مورد وکالت عندالمطالبه میباشد. بنابراین بر وکیل واجب است آنچه که در ید اوست هرگاه مورد مطالبه موکل قرار گیرد تسلیم وی کند و اگر بدون آنکه عذری داشته باشد از تسلیم آن به موکل خودداری کند ضامن است (عاملی، 4، 373؛ جعفربنالحسن، 3، 436).
هرگاه وکیل و موکل در وکالت اختلاف کنند، قول منکر پذیرفته است زیرا مطابق با اصل است چون اصل عدم وکالت است. در چنین فرضی اگر وکیل چیزی خریده و یا کاری انجام داده است در ظاهر این عمل فضولی بوده است. اگر وکیل و موکل در تلف مورد وکالت اختلاف کنند، قول وکیل با قسم پذیرفته است، چون وکیل امین است و بر امین چیزی جز قسم نیست. اگر موکل ادعا کندکه وکیل مورد وکالت را به او رد نکرده است (اختلاف در دفع مال باشد) وکیل باید بینه بیاورد چون مدعی رد مال است و آوردن بینه نیز با مدعی است (عاملی، 4، 373؛ جعفربنالحسن، 3، 436).
4-3-3- نتایج حاصل از وکیل داشتن بانکها:
بههرحال چنانچه رابطه بانک و سپرده گذاران را وکالت بدانیم، میتوان چنین نتیجه گرفت:
1- بانک وکیل سپردهگذار است، بنابراین مالکیت وجوه برای سپرده گذار باقی میماند و به بانک منتقل نمیشود. بلکه تنها برای انجام امری از امور که در مقررات مربوط به عملیات بانکها مقرر شده است از جانب صاحبان سپردهها وکالت دارد و از آنجا که پولها هم وصف هستند و از مصادیق اشیاء مثلی میباشند اشکالی ندارد که سپرده سپرده گذاری با سپرده گذاران دیگر ممزوج شود.
2- تعهد وکیل در کسب سود در نتیجه بهکارگیری سرمایه، تعهد بهوسیله است، نه تعهد به نتیجه زیرا وی مکلف است تنها در چارچوب اختیاراتی که موکل یا مقررات مربوطه به وی اعـطا کرده هـمانند یک شـخص مـتعارف عـمل نماید. بنابراین نهتنها مـلزم بهپرداخت یا تعهد بهپرداخت سود معینی از قبل نیست بلکه چنانچه مرتکب تقصیر نشود و یا عرفاً وکیل سبب خسارت وارده نباشد مسئول خسارت وارده به اصل سرمایه نیز نمی باشد (ماده 666 ق.م). درنتیجه سود و زیان متوجه اصل سرمایه است و از آنجاییکه سرمایه در ملکیت سپردهگذار باقیمانده کلیه سود حاصله بهوی تعلق دارد و اگر وکیل مطابق قرارداد و یا بهموجب حکم عرف مسبب خسارت تلقی نشود مسئولیتی ندارد.
3- وکیل کسی است که برای دیگری معامله میکند، شخصاً طرف معامله محسوب نیست و اگر در حدود وکالت خود تعهداتی کرده باشد موکل ملکف به انجام آن است (ماده 674 ق.م) وکیل نمیتواند طرف حق و تکلیفی که ناشی از قرارداد یا عملی است که برای دیگری منعقد کرده و یا اقدام نموده قرار گیرد، زیرا «معاملات و عقود فقط درباره طرفین متعاملین و قائم مقام قانونی آنها موثر است» (ماده 231 ق.م) مطابق این قاعده بانک تنها حق گرفتن کارمزد و کسر هزینههای بهعمل آمده را دارد و شریک در سود حاصله نمیباشد.
4-3-4- سعی قانونگذار در اسلامی کردن عملیات بانکها:
پس از انقلاب، در راستای تلاش قانونگذاران جهت همسو کردن قوانین موضوعه با مبانی و احکام شرع اسلام، قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال 1362 تصویب شد، قانونگذار قرارداد منعقده بین بانک و سپردهگذار را تعریف ننموده است، ولی از نقشی که به بانکها درخصوص سپردههای مدتدار داده بر میآید که این قانون سعی داشته است که روابط بین سپردهگذاران و بانک را در چارچوب عقد وکالت شکل دهد. مطابق تبصره ماده 3 فصل دوم این قانون بانکها در بکارگرفتن سپردههای سرمایهگذاری مدتدار وکیل سپردهگذار میباشند. در ماده 9 آییننامه فصل دوم قانون عملیات بانکی نیز بهخوبی این امر تصریح شده است. همچنین ماده 11 دستورالعملهای اجرایی قانون مزبور مصوب شورای پول و اعتبار این موضوع را روشن میسازد.
در ماده 9 آییننامه یاد شده آمده است: «بانکها سپردههای سرمایهگذارای مدتدار را که در بهکارگرفتن آنها وکیل میباشند، بهعنوان منابع سپردهگذار در امور مـشارکت، مـضاربه، اجاره بهشرط تملیک، معاملات اقساطی، مزارعه، مساقات، سرمایهگذاری مستقیم، معاملات سلف و جعاله مورد استفاده قرار میدهند».
روشن است که این نظریه نمیتواند بر قرارداد فیمابین سپردهگذار حساب جاری و بانک صادق باشد. زیرا در حسابهای جاری، سپردهگذار به بانک وکالت در امری را نمیدهد و اگر بخواهیم این نظریه را در مورد حسابهای مدتدار بپذیریم، کما اینکه در قانون عملیات بانکی و آییننامه و دستورالعملهای اجرایی مربوط بهاین امر تصریح شده است، ایراداتی بر آن وارد خواهد شد که بهبررسی آن میپردازیم.
4-3-5- ایرادات وارد بر وکیل دانستن بانکها:
1- با توجه به عملیاتی که بانکها انجام میدهند و همچنین آنچه را که عرف بانکی نشان دهنده آن است در مورد سپردههای سرمایهگذاری مدتدار اگر نتوانیم بانک را مالک مطلق وجوه سپرده بدانیم بهگونهای که بانک خود را بهمیزان وجهی که در نزد وی سپرده شده است مدیون بداند، نمیتوانیم بانک را صرفاً در مقام یک وکیل تصور کنیم، زیرا سپردهگذار بههنگام انعقاد قرارداد سپردهگذاری بانکی قصد توکیل بانک را ندارد و عقد وکالت را با آثار ویژه آن قصد نمیکند و بانک نیز سندی را که مبین وجود وجوه امانتی در نزد وی (وکیل) که به نیابت از آن وجوه کار کند صادر نمیکند و از طرف دیگر بانک در خلال به کارگیری این وجوه چه بهصورت سرمایهگذاری مستقیم و یا غیرمستقیم قراردادهای مصرح در قانون عملیات بانکی، نظیر اجاره بهشرط تملیک، مضاربه، مزارعه، جعاله خود را وکیل سپردهگذار یا سپردهگذاران نمیداند. سرمایهگذار طرف قرارداد با بانک، بانک را طرف اصلی و اصیل در قرارداد تلقی و آنرا طرف حق و تکلیف میبیند، بانک نیز حقوقی را که از محل قرارداد، یا تخصیص منابع اعم از اعتبار یا وام، تحصیل میکند حقوق خود میداند. درکـلیه قـراردادهای بانـکی که بانک با وامگیرندگان منعقد میکند تعهداتی ناشی از قراردادهای مذکور تحت هیچ شرایطی متوجه سپردهگذار یا سپردهگذاران نمیشود. اصلاً سپردهگذار رابطهای با وامگیرندگان یا سرمایهگذاران طرف قرارداد بانک ندارد.
2- بانکها بدون توجه به نتیجه عملیات و سود و زیان احتمالی، به سپردهگذاران تادیه مبلغی سود را هر چند بهطور علیالحساب تضمین میکنند در عمل بانکها سود حاصل از سرمایهگذاری را به سپردهگذاران نمیدهند و آنچه را که برای خود در نظر میگیرد حقالوکاله نیست. سپردهگذار نیز هیچ عنایتی به نحوه بهکارگیری وجوه توسط بانک ندارد. حال آنکه مقصود اصلی و بالذّات در عقد وکالت، استنابه در تصرف است و وکیل با اذن موکل و برای او فعالیت میکند (عاملي، 1387، 4، 367). در مورد اصل سرمایه، رابطه بانکها با سپردهگذاران هیچ شباهتی به مورد عقد وکالت ندارد، زیرا وکیل امین است جزء در صورت تعدی و تفریط ضامن نخواهد بود (عاملي، 1387، 4، 383؛ جعفربنالحسن، 1409، 3، 437). حال آنکه کلیه بانکها استرداد اصل سرمایه را تضمین میکنند. قانون عملیات بانکی که کراراً از بانک بهعنوان وکیل سپردهگذار یادکرده است در ماده 4 مقررداشته: «بانکها مکلف به بازپرداخت اصل سپردههای قرضالحسنه (پسانداز و جاری) میباشند و میتوانند اصل سپردههای سرمایهگذاری مدتدار را تعهد و یا بیمه نمایند». درماده 8 آییننامه فصل دوم قانون عملیات بانکی آمده است: «بانکها استرداد اصل سپردههای سرمایهگذاری مدتدار را تعهد و یا به هزینه خود بیمه مینماید» این امر در دستورالعملهای مربوطه بهصورت یک تکلیف بر بانک تحمیل شده است و در عمل کـلیه بانـکها در روی اوراق سـپردهگذاریهای مدتدار عبارت «استرداد اصل سرمایه تضمین میشود» را درج میکنند.
3- مـخلوط کـردن سـپردههای سپردهگذاران توسط بانـک مـوجب میشود، سپرده هر سپردهگذاری جزئی از انبوه سپردهها را تشکیل دهد در نتیجه تعیین اینکه کدام سپرده در پروژههایی که زیان بهبار آورده است اختصاص یافت و کدام سپرده در اموریکه سود بهبار آورده است بهکار گرفته شده قابل تشخیص نمیباشد. بنابراین، سود و زیانهای احتمالی قابل تخصیص به هر یک از سپردهها نمیباشد.
4- عندالمطالبه بودن مورد وکالت بهاین معنی است که هرگاه موکل آنچه که در تصرف و ید وکیل قرارداده است را مطالبه کند باید تسلیم موکل شود (جعفربنالحسن، 1409، 3، 437). ولی بانکها عنوان وکیل را از زمانی بر خود میگذارند که سپردهها مدتدار باشد و شرط آناست که موکل حق رجوع تا انقضاء مدت را نداشته باشد و درصورت رجوع جهت دریافت وجوه، بانک از میزان سود متعلقه میکاهد و درواقع این وکیل است که تعیین تکلیف میکند و این خارج از مقتضای عقد وکالت است، زیرا وکیل مستحق دریافت حقالوکاله است نه آنکه او میزان سود پرداختی به موکل را مشخص کند.
5- از فصل دوم قانون عملیات بانکی بدون ربا بر میآید که رابطه بانک و سپردهگذار در چارچوب قواعد عقد وکالت میباشد. از مواد 678 ق.م و بعد و همچنین از متون فقهی ما برمیآید که وکالت عقدی جایز است (جعفربنالحسن، 1409، 3، 463؛ عاملي، 1387، 4، 367) اگر قانونگذار بنا بهمصالحی از جمله حفظ حقوق ثالث تمام اموریکه وکیل پس از عزل و قبل از رسیدن خبر عزل بهاو در حدود وکالت خود بنماید نسبت به موکل نافذ دانسته است ولی انفساخ عقد وکالت بهواسطه تغییر وضعیت یکی از طرفین نظیر ابتلا به جنون وکیل یا موکل و یا فوت آنها نمیتوان تردید کرد (حلي، 1367، 442). اگر بخواهیم این قاعده را درخصوص سپردههای سرمایهگذاری مدتدار اعمال کنیم، بانک ملزم است در فرض سپردههای مدتدار دوساله یا بیشتر اگر در خلال آن سپردهگذار فوت نماید یا مبتلا به جنون شود، پس از اطلاع و حتی قبل از آن اگر از زمان تغییر وضعیت سپردهگذار و اطلاع بانک فاصله باشد با تسری به زمان فوت، وجوه سپرده را از سر فصل حسابهای مزبور خارج و در سرفصل بستانکاران متفرقه منظور و از لحاظ داشتن سودهای متعلقه بر حسابهای مدتدار امتناع نماید. در حـالیکه مطابق شرایط عمومی سـپردههای مدتدار و رویه بانکها در صورتیکه صاحب سپرده قبل از انقضاء مدت مقرر دچار تغییر وضعیت شود بانک سپردههای مزبور را از سرفصل سپردههای سرمایهگذاری مدتدار تا پایان مدت مورد قرارداد خارج نمینماید و حتی بهعملیات خود بر آن مثل سرمایهگذاری در بخشهای مختلف مجاز ادامه میدهد، یعنی تغییر وضعیت قانونی سپردهگذار هیچ تاثیری بر استمرار قرارداد فیمابین بانک و سپردهگذار تا انقضاء مهلت مقرر ندارد.
6- بانک بهموجب تبصره ماده 3 قانون عملیات بانکی بدون ربا، وکیل سپردهگذاران محسوب است. این تبصره مقرر میدارد: «سپردههای سرمایهگذاری مدتدار که بانک در به کارگرفتن آنها وکیل می باشد» همین عبارت در ماده 9 آییننامه فصل دوم این قانون تکرار شده است. با توجه به دو متن و اینکه در ماده 4 آییننامه مذکور، منحصراً سپردههای قرضالحسنه جزء منابع بانکی بهحساب میآید بهنظر میرسد وجوه سپرده در چارچوب قرارداد سپرده سرمایهگذاری مدتدار با توجه به مقررات جاری حاکم بر روابـط بانکها و سـپردهگذاران به مـلکیت بانکها در نـمیآید و این قـسم قرارداد سپردهگذاری موجب تملیک وجوه سپرده به بانک نمیشود. حال آنکه این حکم قانونی قضیه است «زیرا وکیل از سوی موکل خود ماذون در تصرف مال وی میشود و ید او ید امین است» (حلي، 1367، 444، 446). ولی واقع امر این اسـت که درخصوص سپردههای مدتدار نیز عملاً تصرفات بانکها از نوع تـصرفات مالکانه میباشد و بهنظر میرسد حکم قانونی صرفاً سرپوشی موجه برای اقدامات و عملیات بانکها نسبت به اینگونه سپردههاست. با توجه به ایراداتی که برشمردیم همانند انتقال مالکیت وجوه به بانک، ضمانت استرداد اصل سپرده توسط بانک، تـضمین پـرداخت سود عـلیالحساب صـرف نظر از سـود و زیانهای احـتمالی، اکـتفا نکردن بانکها به اخذ حقالوکاله و اینکه سود حاصله را بهنفع خود اختصاص میدهند، عدم انحلال عقد وکالت بهواسطه تغییر وضـعیت سـپردهگذار از لحاظ فـوت و جنون، دلایلی هـستند که نـمیتوانیم سپردهگذاری بانکی را در قالب عقد وکالت ببینیم.
5- جمعبندی و نتیجهگیری
با توجه به نقش و جایگاه بانک چه در شکوفایی اقتصاد ملی کشور و چه در ارائه خدمات به صاحبان سپردهها و پذیرش این واقعیت که بانک پدیدهای است برای پاسخ به نیازمندیهای جدید جامعه، نمیتوان ضرورت وجود چنین پدیدهای را انکار کرد و از طرفی دیگر این اصرار و پافشاری در جهت توجیه عملکرد بانکها که ریشه در عرف این حرفه دارد که مثلاً فلان عملکرد بانک را در قالب قرض تصور کنیم و فلان عملکرد را در قالب وکالت، نهتنها رهگشا نخواهد بود بلکه تبعات نامطلوبی را همراه خواهد داشت، زیرا آنچه که اصل است و اساس کار قرار خواهد گرفت معیارها و موازین و قواعد اسلامی که باید کارها را با توجه به دستورالعملهای آن استوار ساخت. نه آنکه ابتدا پدیدهای بهنام بانک آنهم با توجه به تجارب کشورهای غربی شکل بگیرد، آنگاه با استفاده از تعابیر و بهکاربردن الفاظ فقهی، درصدد برآییم که عملکردها و عملیات این پدیده را با قواعد و اصول اسلامی توجیه کنیم. لذا چنانچه از طریق رسانهها بخصوص صدا و سیما، برنامههای تحلیلی با حضور صاحب نظران و گروههای تخصصی و حقوقی اجرا گردد، زمینه مساعد جهت بررسی و اصلاح قانون عملیات بانکی در مجلس شورای اسلامی را فراهم خواهد کرد.
فهرست منابع
1. قرآن كريم.
2. ابن بابويه، ابيجعفر محمدبنعليبنالحسين (شيخ صدوق)، من لايحضرهالفقيه، جلد 3.
3. الجبعي العاملي، زينالدين (الشهيد الثاني)، الروضه البهيه، جلد 4، انتشارات جامعه النجف الدينيه.
4. جعفربنالحسن، ابوالقاسم نجمالدين (محقق الحلي) شرايعالاسلام، تهران، انتشارات استقلال.
5. جعفري لنگرودي، دكتر محمدجعفر، (1372)، ترمينولوژي حقوق، چاپ ششم، چاپ احمدي.
6. حجتي اشرفي، غلامرضا، (1373)، مجموعه قوانين و مقررات بازرگاني و تجاري، چاپ پنجم، انتشارات كتابخانه گنج دانش.
7. حلي، جمالالدين حسن بن يوسف بن علي بن مظهر (علامه حلي)، (1367)، تبصره المتعلمين، چاپ اول، چاپ افست اسلاميه.
8. دستورالعملهاي اجرايي بانكها.
9. دهخدا، علياكبر، (1345)، لغتنامه، جلد 49، تهران، چاپخانه دانشگاه تهران.
10. زماني فراهاني، مجتبي، (1372)، پول و ارز و بانكداري، چاپ دوم، تهران.
11. الصدر، آيهاله محمدباقر، البنك اللاربوي في الاسلام، چاپخانه العصريه.
12. معلوف، لويس، المنجد، (1365)، جلد اول، چاپ دوم، انتشارات اسماعيليان.
13. مكي العاملي، محمد بن جمالالدين (الشهيد الاول)، اللمعه الدمشقيه.
The position of the media in analyzing the relationship between banks and depositors in the power of attorney contract
Ali Basiri, Ph.D. Candidate, Department of Law, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran, ali.basiri867@gmail.com (Corresponding Author)
Akbar Fallah, Assistant Professor, Department of Law, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran, Fallah_kontrol@yahoo.com
Mohammad Ali Kheyrollahi, Assistant Professor, Department of Law, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran, M09111125032@gmail.com
Abstract
With the passage of the Law on Interest-Free Banking Operations in September 1983, the legislature has tried to bring bank operations into line with Islamic standards. But by examining the relationship that exists between depositors and banks on the one hand, and between banks and investors on the other, it is clear that the legislature is more It seeks to justify the banks' practice of pursuing monetary policy in accordance with Islamic law. In any case, Islamic jurisprudence cannot ignore the nature and issues related to bank depositors according to the operations carried out by this huge financial institution, so the law on interest-free banking operations was approved in September 1983 and from the beginning of 1984. It was implemented. According to the findings of this study, either the will and agreement of the parties (depositor and bank) should be respected and this type of contract should be considered effective, or due to the pervasiveness of the religion of Islam by examining and considering jurisprudential sources to meet the needs Let's get a new human. Also, with the conditions of time and place, there has been a great evolution in inferential rulings. In this regard, the role that the media plays in the dynamism and enrichment of such issues is not hidden from anyone.
Keywords: Deposit, Depositor, Banking, Loan, Mudaraba, Advocacy.
Keywords: Deposit, Investor, Banking operations, Debt, Bailment, Power of Attorney.
التحليل الفقهي و القانوني لعلاقة البنوك بالمودعين المحامي
علی بصیري، طالب دكتوراه في الفقه والحقوق الإسلامي، جامعة آزاد الإسلامية، وحدة بابول، إيران وعضو هيئة التدريس في جامعة آزاد الإسلامية، وحدة نوشهر (الكاتب المسوول)
اکبر فلاح، أستاذ مساعد في الفقه والحقوق الإسلامي، جامعة آزاد الإسلامية، وحدة بابول، إيران
محمدعلي خیرالهي، أستاذ مساعد في الفقه ومبادئ الشريعة الإسلامية، جامعة آزاد الإسلامية، وحدة بابول، إيران
المخلص
مع إقرار قانون العمليات المصرفية الخالي من الربا في 1362، حاول المشرع الامتثال عمليات البنوك مع المعايير الإسلامية. ولكن من خلال دراسة العلاقة بين المودعين والبنوك من جهة، وبين البنوك والمستثمرين من ناحية أخرى، فمن الواضح أن المشرع أكثر إنها تحاول تبرير إجراءات البنوك حتى يريد تطبيق السياسات النقدية وفقًا للقواعد الدينية. ومع ذلك، لا يمكن للفقه الإسلامي تجاهل طبيعة وقضايا المودعين في البنوك فيما يتعلق بعمليات هذه المؤسسة المالية الهائلة، لذلك، تم اعتماد قانون العمليات المصرفية غير الربوية في 1362 ونفذ منذ العام الأول من عام 1363. وفقًا لنتائج هذه الدراسة، يجب احترام إرادة وموافقة الأطراف (المودع والبنك) واعتبارها صحيحة أو بسبب الطبيعة السائدة للإسلام. وفي المصادر الفقهية، نسعى إلى تلبية الاحتياجات الإنسانية الجديدة. أكثر أو أقل، كان هناك قدر كبير من التطور في الأحكام الاستنتاجية مع ظروف الزمان والمكان. وفي هذا الصدد ، فإن الدور الذي تلعبه وسائل الإعلام في ديناميات وإثراء مثل هذه القضايا ليس مخفيًا عن أحد.
المفردات الرئيسيه: الوديعه، المودع، العمليات المصرفية، الديون، المضاربة، المحامي.