کاربست آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی در برنامه سلامتی مدارس و تاثیر آن بر ارتقا سواد سلامت دانش آموزان ابتدایی
محورهای موضوعی :رضا دوستی پور 1 , میترا صدوقی 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - استادیار علوم تربیتی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
کلید واژه: هوش مصنوعی, سواد سلامت, دانش آموزان ابتدایی, برنامه های سلامت مدارس,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی کاربست آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی در برنامه سلامتی مدارس و تاثیر آن بر ارتقا سواد سلامت دانش آموزان ابتدایی انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوري داده ها از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروههاي گواه و آزمایش می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان ابتدایی شهر رحیم آباد(استان گیلان) در سال1403-1402بودند. روش نمونه گیری پژوهش حاضر به صورت غیر تصادفی و در دسترس بود. 30 نفر از دانش آموزان ابتدایی از یک مدرسه در شهر رحیم آباد به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) تقسیم شدند. در این طرح ابتدا پیش آزمون برای گروه های گواه و آزمایش انجام و بعد از اجرای آموزش سواد سلامت با ابزار هوش مصنوعی در طول یک سال تحصیلی(20 جلسه آموزشی) برای گروه آزمودنی ، پس آزمون برای دو گروه آزمایش و گروه گواه اجرا شد. برای تحلیل داده¬های جمع آوری شده از روش¬های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. آمار استنباطی به کار رفته، تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی بود. افزایش و بهبود میانگین نمرات تعدیل یافته گروه آموزش نسبت به گروه گواه در مرحله پس¬آزمون و همچنین نتایج تفاوت میان نمرات تعدیل یافته مؤلفه¬های سواد سلامت در مرحله پس¬آزمون میان دو گروه گواه و آموزش، بیانگر تاثیر معنادار آموزش های مبتنی بر هوش مصنوعی بر ارتقا سواد سلامت فراگیران بوده است.
This study aimed to investigate the effectiveness of implementing artificial intelligence (AI)-based education within school health programs and its impact on improving health literacy among elementary school students. The research is applied in nature and employs a quasi-experimental design with a pretest-posttest structure, including control and experimental groups. The statistical population consisted of elementary school students in Rahimabad city (Gilan Province) during the academic year 2023–2024. A non-random, convenience sampling method was used to select 30 students from one school in Rahimabad. These students were randomly assigned to two groups: 15 in the experimental group and 15 in the control group. Initially, a pretest was administered to both groups. The experimental group then received health literacy training through AI-based tools over a full academic year (20 instructional sessions), followed by a posttest for both groups. Data analysis was conducted using descriptive and inferential statistics. Inferential analyses included univariate and multivariate analysis of covariance (ANCOVA) and Bonferroni post hoc tests. The increased adjusted mean scores in the posttest for the experimental group, along with significant differences in the health literacy components between the two groups, indicate that AI-based education had a meaningful impact on enhancing students’ health literacy
References
Abulibdeh, A., Zaidan, E., & Abulibdeh, R. (2024). Navigating the confluence of artificial intelligence and education for sustainable development in the era of industry 4.0: Challenges, opportunities, and ethical dimensions. Journal of Cleaner Production, 140527. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.140527. (Persian).
Akgun, S., & Greenhow, C. (2022). Artificial intelligence in education: Addressing ethical challenges in K-12 settings. AI and Ethics, 2(3), 431-440. https://doi.org/10.1007/s43681-021-00096-7
Adıgüzel, T., Kaya, M. H., & Cansu, F. K. (2023). Revolutionizing education with AI: Exploring the transformative potential of ChatGPT. Contemporary Educational Technology. https://doi.org/10.30935/cedtech/13152
Banfai-Csonka, H., Betlehem, J., Deutsch, K., Derzsi-Horvath, M., Banfai, B., Financz, J., ... & Csima, M. (2022). Health literacy in early childhood: a systematic review of empirical studies. Children, 9(8), 1131. https://doi.org/10.3390/children9081131
Chen, X., Xie, H., & Hwang, G. J. (2020). A multi-perspective study on artificial intelligence in education: Grants, conferences, journals, software tools, institutions, and researchers. Computers and Education: Artificial Intelligence, 1, 100005. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2020.100005
Changizi, M., Mohamadian, H., Cheraghian, B., Maghsoudi, F., & Shojaeizadeh, D. (2023). Health Literacy Predicts Readiness to Behavior Change in The Iranian Adult Population. Journal of Health Literacy, 7(4), 84-92. (Persian).
Fidell, L. S., & Tabachnick, B. G. (2003). Preparatory data analysis. Handbook of psychology, 115-141.
Gill, S. S., Xu, M., Patros, P., Wu, H., Kaur, R., Kaur, K., ... & Buyya, R. (2024). Transformative effects of ChatGPT on modern education: Emerging Era of AI Chatbots. Internet of Things and Cyber-Physical Systems, 4, 19-23.
Ghanbari, S., Ramezankhani, A., Montazeri, A., & Mehrabi, Y. (2016). Health literacy measure for adolescents (HELMA): development and psychometric properties. PloS one, 11(2), e0149202. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0149202. (Persian).
Huang, J., Saleh, S., & Liu, Y. (2021). A review on artificial intelligence in education. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 10(3). https://doi.org/10.36941/ajis-2021-0077
Judijanto, L., Atsani, M. R., & Chadijah, S. (2024). Trends In The Development Of Artificial Intelligence-Based Technology In Education. International Journal of Teaching and Learning, 2(6), 1722-1723.
Kaplan-Rakowski, R., Grotewold, K., Hartwick, P., & Papin, K. (2023). Generative AI and teachers’ perspectives on its implementation in education. Journal of Interactive Learning Research, 34(2), 313-338.
Kealy-Ashby, C., Peralta, L., & Marvell, C. (2023). Preservice teachers’ health literacy levels and perceptions of teaching capabilities: an Australian case study. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 1-18. https://doi.org/10.1080/25742981.2023.2271469
Mohammadi Ahmadabadi, Naser, Khavarian, Saeeda, Yazdizadeh, Farzaneh (2024). Artificial role in fostering children's creativity and improving intelligence. Information and communication technology in educational sciences, 4 (14),153-167. https://sanad.iau.ir/Journal/ictedu/Article/1130127/FullText. (Persian).
Mahmoudiani, Sirajuddin, Darahki, Ahmad & Qaidi, Kiana. (2023). The level of health literacy and its demographic and socio-economic determinants in Shiraz city. Journal of Culture and Health Promotion, 7(1), 75-82. (Persian).
Motlabi Nejad, Alireza; Fazeli, Farzaneh and Navaei, Elham (2023), A systematic review of the promises and challenges of artificial intelligence for teachers. Quarterly magazine of technology and scholarship in education, 3(1), 23-44. (Persian).
Mokhtari, Seyyed Ali Mohammad, & Rezvani, Reyhane. (2023). Application of artificial intelligence in history education. Research in History Education, 3(4), 53-65. (Persian).
Nutbeam, D. (2023). Artificial intelligence and health literacy—proceed with caution. Health Literacy and Communication Open, 1(1), 2263355. https://doi.org/10.1080/28355245.2023.2263355
Pallant, J. (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. Routledge.
Rastgari, H., Kamali, M., Nasrollahi, A., & Schulz, P. (2022). Assessing Health Literacy and Communication Skills in Medical Referrals: A Survey Study. Journal of Health Literacy, 7(3), 37-52. https://doi.org/10.22038/jhl.2022.64098.1275. (Persian).
Santafe-Madueno, N., Ramos-Pla, A., Selva-Pareja, L., Barcenilla-Guitard, M., & Espart, A. (2023). Health literacy in childhood and adolescence. A bibliometric analysis of scientific publications and professionals’ involvement. Heliyon, 9(1).
Su, J., & Zhong, Y. (2022). Artificial Intelligence (AI) in early childhood education: Curriculum design and future directions. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 100072. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100072
Su, J., Ng, D. T. K., & Chu, S. K. W. (2023). Artificial intelligence (AI) literacy in early childhood education: The challenges and opportunities. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, 100124.
Sendatzki, S., Helmchen, R. M., Moor, I., Sudeck, G., Dadaczynski, K., & Rathmann, K. (2024). Health literacy of students in Germany–Results of the HBSC study 2022. Journal of Health Monitoring, 9(1), 23. https://doi.org/10.25646/11870.