کاربست آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی در برنامه سلامتی مدارس و تاثیر آن بر ارتقا سواد سلامت دانش آموزان ابتدایی
الموضوعات :رضا دوستی پور 1 , میترا صدوقی 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - استادیار علوم تربیتی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
الکلمات المفتاحية: هوش مصنوعی, سواد سلامت, دانش آموزان ابتدایی, برنامه های سلامت مدارس,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی کاربست آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی در برنامه سلامتی مدارس و تاثیر آن بر ارتقا سواد سلامت دانش آموزان ابتدایی انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوري داده ها از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروههاي گواه و آزمایش می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان ابتدایی شهر رحیم آباد(استان گیلان) در سال1403-1402بودند. روش نمونه گیری پژوهش حاضر به صورت غیر تصادفی و در دسترس بود. 30 نفر از دانش آموزان ابتدایی از یک مدرسه در شهر رحیم آباد به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) تقسیم شدند. در این طرح ابتدا پیش آزمون برای گروه های گواه و آزمایش انجام و بعد از اجرای آموزش سواد سلامت با ابزار هوش مصنوعی در طول یک سال تحصیلی(20 جلسه آموزشی) برای گروه آزمودنی ، پس آزمون برای دو گروه آزمایش و گروه گواه اجرا شد. برای تحلیل داده¬های جمع آوری شده از روش¬های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. آمار استنباطی به کار رفته، تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی بود. افزایش و بهبود میانگین نمرات تعدیل یافته گروه آموزش نسبت به گروه گواه در مرحله پس¬آزمون و همچنین نتایج تفاوت میان نمرات تعدیل یافته مؤلفه¬های سواد سلامت در مرحله پس¬آزمون میان دو گروه گواه و آموزش، بیانگر تاثیر معنادار آموزش های مبتنی بر هوش مصنوعی بر ارتقا سواد سلامت فراگیران بوده است.
References
Abulibdeh, A., Zaidan, E., & Abulibdeh, R. (2024). Navigating the confluence of artificial intelligence and education for sustainable development in the era of industry 4.0: Challenges, opportunities, and ethical dimensions. Journal of Cleaner Production, 140527. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.140527. (Persian).
Akgun, S., & Greenhow, C. (2022). Artificial intelligence in education: Addressing ethical challenges in K-12 settings. AI and Ethics, 2(3), 431-440. https://doi.org/10.1007/s43681-021-00096-7
Adıgüzel, T., Kaya, M. H., & Cansu, F. K. (2023). Revolutionizing education with AI: Exploring the transformative potential of ChatGPT. Contemporary Educational Technology. https://doi.org/10.30935/cedtech/13152
Banfai-Csonka, H., Betlehem, J., Deutsch, K., Derzsi-Horvath, M., Banfai, B., Financz, J., ... & Csima, M. (2022). Health literacy in early childhood: a systematic review of empirical studies. Children, 9(8), 1131. https://doi.org/10.3390/children9081131
Chen, X., Xie, H., & Hwang, G. J. (2020). A multi-perspective study on artificial intelligence in education: Grants, conferences, journals, software tools, institutions, and researchers. Computers and Education: Artificial Intelligence, 1, 100005. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2020.100005
Changizi, M., Mohamadian, H., Cheraghian, B., Maghsoudi, F., & Shojaeizadeh, D. (2023). Health Literacy Predicts Readiness to Behavior Change in The Iranian Adult Population. Journal of Health Literacy, 7(4), 84-92. (Persian).
Fidell, L. S., & Tabachnick, B. G. (2003). Preparatory data analysis. Handbook of psychology, 115-141.
Gill, S. S., Xu, M., Patros, P., Wu, H., Kaur, R., Kaur, K., ... & Buyya, R. (2024). Transformative effects of ChatGPT on modern education: Emerging Era of AI Chatbots. Internet of Things and Cyber-Physical Systems, 4, 19-23.
Ghanbari, S., Ramezankhani, A., Montazeri, A., & Mehrabi, Y. (2016). Health literacy measure for adolescents (HELMA): development and psychometric properties. PloS one, 11(2), e0149202. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0149202. (Persian).
Huang, J., Saleh, S., & Liu, Y. (2021). A review on artificial intelligence in education. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 10(3). https://doi.org/10.36941/ajis-2021-0077
Judijanto, L., Atsani, M. R., & Chadijah, S. (2024). Trends In The Development Of Artificial Intelligence-Based Technology In Education. International Journal of Teaching and Learning, 2(6), 1722-1723.
Kaplan-Rakowski, R., Grotewold, K., Hartwick, P., & Papin, K. (2023). Generative AI and teachers’ perspectives on its implementation in education. Journal of Interactive Learning Research, 34(2), 313-338.
Kealy-Ashby, C., Peralta, L., & Marvell, C. (2023). Preservice teachers’ health literacy levels and perceptions of teaching capabilities: an Australian case study. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 1-18. https://doi.org/10.1080/25742981.2023.2271469
Mohammadi Ahmadabadi, Naser, Khavarian, Saeeda, Yazdizadeh, Farzaneh (2024). Artificial role in fostering children's creativity and improving intelligence. Information and communication technology in educational sciences, 4 (14),153-167. https://sanad.iau.ir/Journal/ictedu/Article/1130127/FullText. (Persian).
Mahmoudiani, Sirajuddin, Darahki, Ahmad & Qaidi, Kiana. (2023). The level of health literacy and its demographic and socio-economic determinants in Shiraz city. Journal of Culture and Health Promotion, 7(1), 75-82. (Persian).
Motlabi Nejad, Alireza; Fazeli, Farzaneh and Navaei, Elham (2023), A systematic review of the promises and challenges of artificial intelligence for teachers. Quarterly magazine of technology and scholarship in education, 3(1), 23-44. (Persian).
Mokhtari, Seyyed Ali Mohammad, & Rezvani, Reyhane. (2023). Application of artificial intelligence in history education. Research in History Education, 3(4), 53-65. (Persian).
Nutbeam, D. (2023). Artificial intelligence and health literacy—proceed with caution. Health Literacy and Communication Open, 1(1), 2263355. https://doi.org/10.1080/28355245.2023.2263355
Pallant, J. (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. Routledge.
Rastgari, H., Kamali, M., Nasrollahi, A., & Schulz, P. (2022). Assessing Health Literacy and Communication Skills in Medical Referrals: A Survey Study. Journal of Health Literacy, 7(3), 37-52. https://doi.org/10.22038/jhl.2022.64098.1275. (Persian).
Santafe-Madueno, N., Ramos-Pla, A., Selva-Pareja, L., Barcenilla-Guitard, M., & Espart, A. (2023). Health literacy in childhood and adolescence. A bibliometric analysis of scientific publications and professionals’ involvement. Heliyon, 9(1).
Su, J., & Zhong, Y. (2022). Artificial Intelligence (AI) in early childhood education: Curriculum design and future directions. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 100072. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100072
Su, J., Ng, D. T. K., & Chu, S. K. W. (2023). Artificial intelligence (AI) literacy in early childhood education: The challenges and opportunities. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, 100124.
Sendatzki, S., Helmchen, R. M., Moor, I., Sudeck, G., Dadaczynski, K., & Rathmann, K. (2024). Health literacy of students in Germany–Results of the HBSC study 2022. Journal of Health Monitoring, 9(1), 23. https://doi.org/10.25646/11870.