پیشبینی تحصیلگریزی دانش آموزان مدارس متوسطه بر اساس امید تحصیلی و پایستگی تحصیلی
محورهای موضوعی : مدیریت تعالی آموزشیزهرا معارف وند 1 , ناهید ترابی 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه قم. قم. ایران
2 - کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
کلید واژه: دانشآموزان, تحصیلگریزی, پایستگی تحصیلی, امید تحصیلی, مدارس متوسطه,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف پیشبینی تحصیلگریزی دانش آموزان مدارس متوسطه بر اساس امید تحصیلی و پایستگی تحصیلی انجام شد. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از حیث روش کمی و نوع پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان متوسطه دوم ناحیه 3 شهر قم در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 2159 نفر تشکیل دادند که از این میان نمونهای 322 نفری به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شد. برای گرآوری دادهها از سه پرسشنامهی تحصیلگریزی اسپادافورا و ولک(2021)، امید به تحصیل خرمائی و کمری(1396) و پایستگی تحصیلی مارتین و مارش(2008) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها از نظر صاحبنظران تایید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمونهای کولموگروف، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در قالب توسط نرمافزار تحلیل آماری SPSS24 انجام شد. نتایج نشان داد که بین امید تحصیلی و پایستگی تحصیلی با تحصیلگریزی دانشآموزان رابطه منفی وجود دارد(P<0/01). همچنین امید تحصیلی و پایستگی تحصیلی توانستند 47 درصد از واریانس تحصیل گریزی دانش آموزان را به خوبی پیش بینی نمایند و امید به کسب فرصت ها قدرت تبیین بیشتری داشته است. لذا با استفاده از امید تحصیلی و پایستگی تحصیلی میتوان تحصیلگریزی را در دانشآموزان کاهش داد.
This study aimed to predict the truancy rate among secondary school students based on academic hope and Academic Buoyancy. The present study was applied in terms of its objective and descriptive-correlational in terms of quantitative method and type of research. The statistical population of this study consisted of all second-year secondary school students in District 3 of Qom in the academic year 1402-1403, totaling 2159 people, of which a sample of 322 people was selected using a relative stratified random sampling method. Three questionnaires were used to collect data: Spadafora& Volk (2021) truancy rate questionnaire, Khormaei and Kamari (2017) academic hope questionnaire, and Martin and Marsh's (2008) Academic Buoyancy questionnaire. The face and content validity of the questionnaires were confirmed by experts, and their reliability was calculated and confirmed using Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was performed using Kolmogorov tests, Pearson correlation, and multiple regression in the form of SPSS24 statistical analysis software. The results showed that there is a negative relationship between academic hope and academic retention with students' truancy (P<0.01). Also, academic hope and academic retention were able to predict 47% of the variance of students' truancy well, and the hope of gaining opportunities had greater explanatory power. Therefore, using academic hope and academic retention, truancy can be reduced in students.
بارانی،حمید؛ راه پیما، سمیرا و خرمایی، فرهاد. (1398). بررسی نقش واسطهای خودنظمجویی تحصیلی در رابطه بین امید به تحصیل و تحصیلگریزی. روانشناسی تحولی، 15(59)، 323- 335.
پیری، موسی و شهنی ییلاق، منیجه (1401). اجرای مدل رابطه التزام تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی، غیبت از مدرسه و عملکرد تحصیلی با میانجیگری پایستگی تحصیلی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم استان ایلام. نشریه روانشناسی، 26(4)، 327-336.
شیرزادی، محمدمهدی؛ شیخ الاسلام، راضیه(1397). بررسی رابطه محق پنداری تحصیلی و عدالت کلاسی با آداب گریزی تحصیلی با واسطه گری درگیری تحصیلی. روش و مدلهای روانشناختی، 32، 63-82..
جعفری، زهرا و عبدی زرین، سهراب(1400). پیش¬بینی سازگاری تحصیلی بر اساس اشتیاق ¬تحصیلی، هویت¬ تحصیلی و پایستگی¬ تحصیلی در دانش ¬آموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 18(44)، 103-122.
خرمایی، فرهاد.، و کمری، سامان (1396). ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس امید به تحصیل. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 15¬37.
زینعلی، شینا؛ اکبری، بهمن؛ صادقی، عباس و مقتدر، لیلا(1399). تعیین رابطه سرمایه های تحولی و امید به تحصیل با بهزیستی تحصیلی و بازداری رفتاری با نقش میانجی پایستگی تحصیلی در دانش آموزان داوطلب ورود به دانشگاه. سلامت اجتماعی، 8(1)، 1-12.
یوسفوند، مهدی؛ قدم پور، عزت اله؛ صادقی، مسعود و غلامرضایی، سیمین (1397). بررسی نقش پایستگی تحصیلی، مکان کنترل و هیجانات تحصیلی در پیشبینی تاب¬آوری تحصیلی دانشجویان دانشگاه لرستان. تدریس پژوهی، 6(4)، 127-144.
Bolu-Steve, F. N. B., Fadipe, R. A., & Kayode, O. C. (2022). Causes and Consequences of Truancy among in School Adolescents in Oyo North Senatorial District Nigeria. SPEKTA .Journal Pengabdian Kepada Masyarakat: Teknologi dan Aplikasi, 3(1), 23-30.
Cahyadi, A., Hendryadi, H., Mappadang, A. (2021). Workplace and classroom incivility and learning engagement: The moderating role of locus of control. International Journal for Educational Integrity,17(4). https:// doi. org/ 10. 1007/ s40979- 021- 00071-z.
Campbell, L. O., Tinstman Jones, J., and Lambie, G. W. (2020). Online academic incivility among adult learners. Adult Learn. 31, 109–119
Escario, J.-J., Giménez-Nadal, J. I., & Wilkinson, A. V. (2022). Predictors of adolescent truancy: The importance of cyberbullying, peer behavior, and parenting style. Children and Youth Services Review, 143, 1–8.
Hoy, B. D., Suldo, S. M., & Mendez, L. R. (2013). Links between parent's and children's levels of gratitude, life satisfaction, and hope. Journal of Happiness Studies, 14(4), 251-269.
Hosnaroodi, M., & Athari Esfahani, Z. S. (2024). An analysis on the perceptions and lived experiences from the phenomenon of educational persistence in undergraduate students subject to special cases commission (case study: University of Kashan). Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 30(3), 75–94. https://doi.org/10.61838/kman.irphe.30.3.5
Hudgins, T., Layne, D., Kusch, C., & Lounsbury, K. (2022). An analysis of the perceptions of incivility in higher education. Journal of Academic Ethics.
Khormaei, F., Kamari Songhorabadi, S., & Khanna, M. M. (2024). Development and validation of the academic hope scale (AcHS) for students. Discover Psychology, 4(1), 1-17. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-4968417/v1
Malik, A. (2013). Efficacy, hope, optimism and resilience at workplace –positive Organizational Behavior. International Journal of Scientific and Research Publications, 3(10): 1-4.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46, 53–83.
Pennington, S.E. (2017). Motivation, needs support, and language arts classroom practices: creation and validation of a measure of young adolescents’ perceptions. RMLE Online, 40(9), 1-9.
Pittman, A. M. (2019). Finding hope: Exploring the relationships among the Academic Hope Scale, the Appreciative Advising Inventory, and Grade Point Average in a college stu-dent population. (Unpublished doctoral dis- sertation). Florida Gulf Coast University.Florida.
Rand, K. L., Martin, A. D., & Shea, A. M. (2019). Hope, but not optimism, predicts academic performance of law students beyond previous academic achievement. Journal of Research in Personality, 45, 638- 686.
Snyder, C.R., & Taylor, J.D. (2000). Hope as a common factor across psychotherapy approaches. In C.R
Singh, L. B., Kumar, A., & Srivastava, S. (2020). Academic burnout and student engagement: a moderated mediation model of internal locus of control and loneliness. Journal of International Education in Business, 2(14), 219-239.
Shek, D. T., & Li, X. (2016). Perceived school performance, life satisfaction, and hopelessness: a 4-year longitudinal study of adolescents in Hong Kong. Social indicators research, 126(2), 921-934.
Spadafora, N., Volk, A. A. (2021). Child and Youth Classroom Incivility Scale (CYCIS): Exploring Uncivil Behaviors in the Classroom. School Mental Health, 13: 200-186.
Strand, P. S., & Lovrich, N. P. (2014). Graduation outcomes for truant students: An evaluation of a school-based, court-engaged community truancy board with case management. Children and Youth Services Review, 43, 138-144.
Tracy, H., Diana, L., Celena, E., Kusch, L.(2022). Disruptive Academic Behaviors: The Dance Between Emotional Intelligence and Academic Incivility. Journal of Academic Ethics. 12: 42-59.
Stephen, J. S. (2024). Academic Persistence in an Online Course or Program (pp. 29–43). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-54439-2_3
Wong, W. L. L., & Cheung, S. H. (2024). Hope and its associations with academic-related outcomes and general wellbeing among college students: the importance of measurement specificity. BMC psychology, 12(1), 398. https://doi.org/10.1186/s40359-024-01859-7
Zack, L. (2020) Non-traditional students at public regional universities: A case study. Teacher-Scholar: The Journal of the State Comprehensive University, 9(1).