اعتبارسنجی الگوی نظارت بر آزمون برخط مدارس دوره دوم متوسطه شهر تهران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحمد میرزایی 1 , محمود حقانی 2 , زینب ابراهیمی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد ایران. Mohammad.mirzaei@iau.ir
2 - استادیار گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول). m-haghani@sbu.ac.ir
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران. 366456@iau.ir
کلید واژه: اعتبار سنجی, نظارت, آزمون برخط, مدارس متوسطه,
چکیده مقاله :
در هر سیستم آموزشی، ارزشیابی از موضوعات اساسی است و آموزش بدون ارزشیابی و ارائه بازخورد ارزشی ندارد. بنابراین در برنامهریزی آموزش مجازی نیز برای اطمینان از کیفیت آموزش باید از آزمون استفاده کرد. از آنجا که توانایی مدارس کشور در پاسخگویی به نیازهای فرد و جامعه، هماهنگی مدارس با تحولات فناورانه و نیز تغییرات اجتماعی و سیاسی، میزان همسویی توسعه نظامهای آموزشی با توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و همچنین مطلوبیت عملکرد فعالیتهای آموزشی، همیشه از مهمترین پرسشها در بررسیهای نظامهای آموزشی بودهاند. از آنجا که تحقیقات نسبتاً زیادی در خصوص آموزش الکترونیک و آموزش غیرحضوری در داخل و خارج از کشور وجود دارد. همچنین مطالعات قابلتوجهای در مورد کیفیت و میزان رضایت دانشآموزان و دانشجویان از برگزاری آزمونهای الکترونیک در مقایسه با روشهای سنتی صورت گرفته است و با توجه به فراوانی تقلب، از این پدیده بهعنوان اپیدمی و برخی بهعنوان یک مشکل مزمن یادکردهاند. لذا این پژوهش به روش آمیخته–اکتشافی به روش کیفی شکل گرفت. همچنین آز آنجا که در این پژوهش فرضیه مطرح نسیت،گزارشی تهیه شد که حاوی نقشه تِم و داستان کلی دادهها، خواهد بود. نتایج نشان داد که الگوی نظارت برآزمونهای برخط دوره دوم متوسطه با ابعاد و مؤلفههای دارای اعتبار میباشد.
کلید واژهها: اعتبار سنجی، نظارت، آزمون برخط، مدارس متوسطه
Abstract
In any educational system, evaluation is a fundamental issue, and education without evaluation and feedback is worthless. Therefore, testing should be used in virtual education planning to ensure the quality of education. Since the ability of the country's schools to respond to the needs of the individual and society, the coordination of schools with technological developments as well as social and political changes, the degree of alignment of the development of educational systems with the country's economic, social and cultural development, and the desirability of the performance of educational activities have always been among the most important questions in the studies of educational systems. Since there is a relatively large amount of research on e-learning and distance learning both inside and outside the country. Also, significant studies have been conducted on the quality and satisfaction of students with electronic exams compared to traditional methods, and due to the frequency of cheating, this phenomenon has been referred to as an epidemic and some as a chronic problem. Therefore, this research was formed using a mixed-exploratory method with a qualitative method. Also, since this research did not pose a hypothesis, a report was prepared that will contain a theme map and a general story of the data. The results showed that the monitoring model for online exams in the second cycle of secondary education has valid dimensions and components.
Keywords: Validation, Monitoring Model, Online Exam, Second Cycle of Secondary Education Schools