کاربست راهبرد ابعاد مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی و توانمندسازی کارکنان
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوین
1 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد مرودشت،دانشگاه ازاد اسلامی، مرودشت ،ایران
کلید واژه: توانمندسازی کارکنان, نوآوری سازمانی, ابعاد مدیریت دانش, شرکت آب جنوب شرق خوزستان,
چکیده مقاله :
مطالعهی حاضر در راستای تأثیر کاربست راهبرد ابعاد مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی و توانمندسازی کارکنان شرکت آب جنوب شرق خوزستان صورت گرفته است. این پژوهش ازلحاظ نحوهی گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است ابزار گردآوری آوری اطلاعات سه پرسشنامه که شامل: پرسشنامه مدیریت دانش بر اساس نظریهی نوناکا (۱۹۹۵)، پرسشنامه نوآوری سازمانی جیمنز و همکاران (2008) و پرسشنامه توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (۱۹۹5) بود روایی پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و با ارائه به اساتید صاحبنظر موردبررسی قرار گرفت، پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرون باخ، بررسی و نتایج حاصل (79/0، 84/0، 76/0) حاکی از قابلیت اعتماد این ابزار است. جامعه آماری این پژوهش بهصورت سرشماری و متشکل از کلیه کارشناسان و مدیران شرکت آب جنوب شرق خوزستان (244 نفر) در سال 1400 است. در این پژوهش، دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS در بخش توصیفی و استنباطی تحلیل و با استفاده ازآزمون های همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل مسیر و معادلات ساختاری به بررسی فرضیههای پژوهش پرداخته شد. با استفاده از نرمافزار LISREL مدل پژوهش ترسیم شد.یافتههای پژوهش نشان داد که بین ابعاد مدیریت دانش با نوآوری سازمانی و توانمندسازی کارکنان رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد (P≤0/05). نتایج پژوهش تأثیر نوآوری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان را نیز تائید کرد (P≤0/05). همچنین مشخص گردید نوآوری سازمانی بین ابعاد مدیریت دانش و توانمندسازی کارکنان نقش واسطهگری ایفا میکند.کلیدواژهها: ابعاد مدیریت دانش، نوآوری سازمانی، توانمندسازی کارکنان، شرکت آب جنوب شرق خوزستان