بررسی عوامل مؤثر بر تصمیم برون سپاری در شرکت آبفای مشهد
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدهوشنگ تقی زاده 1 , علی دیوان بیگی 2
1 - استاد گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - مهندسی صنایع
کلید واژه: پیچیدگی, برون سپاری, عدم تماس با مشتری نهایی, رقابت شرکتها بر روی قیمت, تعداد تأمینکنندگان بالقوه,
چکیده مقاله :
یکی از مفاهیمی که امروزه بسیار در صنعت و خدمات مطرح میباشد مفهوم برونسپاری است. برونسپاری بهعنوان یک ابزار اجرایی و اقتصادی روز به روز کاربردهای بیشتری در صنعت و خدمات پیدا میکند. هدف اصلی این مقاله شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم برونسپاری در شرکت آبفای شهر مشهد است. جامعهی آماری این تحقیق کلیهی سرپرستان و مدیران سطح میانی و ارشد میباشند که تعداد آنها 70 نفر میباشد. با استفاده از جدول مورگان 55 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است که بعد از تعیین روایی و پایایی، در بین جامعهی آماری توزیع گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کلموگروف – اسمیرنوف، t-test و فریدمن استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که متغیرهای ملموس بودن فعالیت، تفکیکپذیری فعالیت، استانداردپذیری فعالیت، اطمینان از تقاضای فعالیت، عدم اطمینان تکنولوژی در فعالیت، پیچیدگی فعالیت، عدم تماس با مشتری نهایی در فعالیت، رقابت شرکتها بر روی قیمت در فعالیت، اصلی بودن فعالیت، عدم اهمیت فعالیت، تعداد تأمینکنندگان بالقوه در فعالیت بر برونسپاری تأثیر دارند. در نهایت انجام آزمون فریدمن جهت رتبهبندی این متغیرها نشان میدهد که متغیرهای پیچیدگی و رقابت شرکتها بر روی قیمت بیشترین تأثیر و متغیرهای تعداد تأمینگنندگان بالقوه و عدم تماس با مشتری نهایی کمترین تأثیر را داشتاند.
Many of the concepts that used in the industry and services, a concept is outsourcing. Outsourcing as an administrative and economic tool finds many applications in industry and services. The main purpose of this paper" is identifying the effective factors on Abfa Company in Mashhad city". The statistical population is all supervisors, managers' middle and senior levels of the company that the number of them is 70 people. By using Morgan table the number 55 people has been selected as sample. For gathering of data has been use questionnaire. After determining validity and reliability of questionnaire, it has been distributed among the statistical population. For analysis of data has been used K-S, t-test and Freidman test. The results of analysis data show that variables: Tangibility, Separability, Standardization, Demand Certainty, Technology Uncertainty, Complexity, Lack of contact with final customer, Competition of Suppliers on price, being the main activity, lack of activity importance and the number of potential suppliers have impact on outsourcing. Finally, the ranking of these variables by Friedman test show that among these variables: complexity and competitive position more than spot potentially the most impact, and variable: number of alternative Suppliers and end Costume Uncontact, effect was the low.
_||_