ارائه مدل مناسب برای بهبود وضعیت موجود نظام راهنمایی معلمان مدارس ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیفرانک موسوی 1 , حسن پاشا شریفی 2
1 - عضوهیات علمی
2 - عضو هیات علمی
کلید واژه: واژههای کلیدی: معلم راهنما, مدیر راهنما, دوره ابتدایی, مدل نظارت, استان کرمانشاه,
چکیده مقاله :
چکیده: پژوهش حاضر به بررسی وضعیت نظام راهنمایی معلمان مدارس ابتدایی میپردازد و بهمنظور ارائه مدل به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. برای این منظور ابتدا 176 مؤلفه از طریق مرور ادبیات تحقیق و بررسی مدلها و تئوریها استخراج شد که پس از نظر سنجی به93 مؤلفه کاهش یافت و مدل پیشنهادی مشتمل بر پنج بخش تدوین شد. جامعهی آماری این پژوهش را 7051 نفر از معلمان مدارس ابتدایی استان کرمانشاه تشکیل دادهاند که از بین آنها تعداد 384 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. روایی محتوای پرسشنامه از طریق اظهار نظر صاحب نظران در مورد محتوا و ترکیب مؤلفهها صورت گرفت و اصلاحات لازم در آن انجام شد و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه و در حد مطلوبی(901/0)بهدست آمد . برای اعتبارسنجی مدل نیز تعداد 30 نفر از متخصصان انتخاب گردیدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (جداول فراوانی، میانگین، انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی با روش واریماکس و t تک گروهی) استفاده گردید. اهم یافتههای این پژوهش از این قرار است: 1- نظام راهنمایی معلمان در مؤلفه مدیریت کلاس و مقررات مدرسه عملکرد موفقتری نسبت به سایر مؤلفهها داشته است و در مؤلفه ارزشیابی از یادگیری دانشآموزان تقریباً عملکردی در حد متوسط داشته است و در زمینههای بهبود مستمر کیفیت آموزش، رشد و تعهد حرفهای در معلم، ایجاد انگیزه در دانشآموزان ، تعیین اهداف آموزشی و درسی، ارزشیابی از معلم موفق نبوده است. و در تحلیلی عاملی انجام شده دستهبندی مؤلفهها از هفت مؤلفه به سیزده مؤلفه تغییر یافت. 2- مدل نهایی نظام راهنمایی معلمان مشتمل بر پنج بخش فلسفه و اهداف، مبانی نظری، مدل ادراکی، مراحل اجرایی و نظام ارزشیابی تدوین و ارائه شد. 3- یافتههای حاصل از اعتبارسنجی پرسشنامه توسط متخصصان نشان میدهد که مدل ارائه شده با درجه تناسب 78/91 درصد مورد تأیید متخصصان میباشد و این امر بیانگر اعتبار بالای مدل از نظر متخصصان است. 4- مدل مدیر راهنما بر اساس نظر سنجی از معلمان و با استفاده از مدل با سیزده کارکرد نظارتی شامل بهبود مستمر کیفیت آموزش با بار عاملی 446/15، ارائه بازخورد آموزش به معلم با بار عاملی 477/16، تطبیق برنامهها و روشها با شرایط فرهنگی با بار عاملی 138/15، تعهد نسبت به معلمان، دانشآموزان، والدین، مدرسه و آموزش با بار عاملی 256/14، رشد و تعهد حرفهای در معلم 102/28، مشارکت معلم در ارتقای کیفی آموزش 817/29، ایجاد زمینههای مطالعاتی 388/9، ایجاد انگیزه در دانشآموزان و شناخت نیازهای آنان 418/60، اطلاعات اداری 495/46، مدیریت کلاس درس و مقررات مدرسه 015/16، ارزشیابی از یادگیری دانشآموزان 877/66، تعیین اهداف آموزشی و درسی با بار عاملی 238/69، ارزشیابی از معلم با بار عاملی 412/72 ارائه گردید.
Abstract This study aimed at investigating the relationship between philosophic-mindedness (measured as comprehensiveness, penetration, and flexibility) and degree of creativity among faculty members of Islamic Azad University (IAU), Zanjan Branch. The population of the study was comprised of 440, out of which 210 were selected using stratified random sampling. Data were collected administering creativity and philosophic-mindedness questionnaire with validity indices of 0.81 and 0.80 respectively. Both descriptive and inferential statistics indices were applied to analyze the data. The findings of the study indicate that there is a significant relationship between philosophic-mindedness and the degree of creativity of the faculty members (p< 0.01). Also, there exist significant relationships between three indices of comprehensiveness, penetration, flexibility and degree of creativity. Applying t test, no significant relationship is found between philosophic-mindedness and the degree of creativity of the faculty members in humanities and basic sciences. Moreover, there is no significant relationship between male and female professors regarding their creativity (p< 0.05), whereas regarding their level of philosophic-mindedness, male exceeded female. Taking the indices of philosophic-mindedness into account, penetration shows a gender difference. That is, male professors present a more significant level of penetration than female while both were similar regarding other indices of comprehensiveness and flexibility.
منابع فارسی
منابع انگلیسی