مطالعه حاضر به روش تجربی و استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم دوره متوسطه دوم ابتدایی کرمانشاه بود که در سال 1395مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری شامل54 نفر دانش آموز (27نفرگروه آزمایش و27نف چکیده کامل
مطالعه حاضر به روش تجربی و استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم دوره متوسطه دوم ابتدایی کرمانشاه بود که در سال 1395مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری شامل54 نفر دانش آموز (27نفرگروه آزمایش و27نفر گروه گواه) بود که از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش فرهنگی(آنگ وهمکاران،2004) و خودتنظیمی (MSLQ) پینتریچ و دی گروت (1990) بود. برنامه آموزش چندرسآن های در طول 15 جلسه 60 دقیقهای، هفتهای یک جلسه به مدت چهار ماه بر روی گروه آزمایشی اجرا گردید، در حالیکه در طی این مدت، گروه گواه برنامه عادی روزانه خود را دنبال میکرد. پس از اجرای برنامه آموزشی (چندرسآن های)، مجددأ آزمون هوش فرهنگی وخود تنظیمی بر روی هر دو گروه اجرا گردید. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزش چندرسآن های بر هوش فرهنگی وخودتنظیمی دانشآموزان، در گروه آزمایش بهطور معناداری مؤثر بوده است (001/0P<). نتایج این پژوهش در راستای سایر پژوهشهای مشابه انجام شده، بیانگر نقش مثبت استفاده از چندرسآن های در هوش فرهنگی وخودتنظیمی دانشآموزان بود.
پرونده مقاله
چکیده: پژوهش حاضر به بررسی وضعیت نظام راهنمایی معلمان مدارس ابتدایی میپردازد و بهمنظور ارائه مدل به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. برای این منظور ابتدا 176 مؤلفه از طریق مرور ادبیات تحقیق و بررسی مدلها و تئوریها استخراج شد که پس از نظر سنجی به93 چکیده کامل
چکیده: پژوهش حاضر به بررسی وضعیت نظام راهنمایی معلمان مدارس ابتدایی میپردازد و بهمنظور ارائه مدل به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. برای این منظور ابتدا 176 مؤلفه از طریق مرور ادبیات تحقیق و بررسی مدلها و تئوریها استخراج شد که پس از نظر سنجی به93 مؤلفه کاهش یافت و مدل پیشنهادی مشتمل بر پنج بخش تدوین شد. جامعهی آماری این پژوهش را 7051 نفر از معلمان مدارس ابتدایی استان کرمانشاه تشکیل دادهاند که از بین آنها تعداد 384 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. روایی محتوای پرسشنامه از طریق اظهار نظر صاحب نظران در مورد محتوا و ترکیب مؤلفهها صورت گرفت و اصلاحات لازم در آن انجام شد و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه و در حد مطلوبی(901/0)بهدست آمد . برای اعتبارسنجی مدل نیز تعداد 30 نفر از متخصصان انتخاب گردیدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (جداول فراوانی، میانگین، انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی با روش واریماکس و t تک گروهی) استفاده گردید. اهم یافتههای این پژوهش از این قرار است: 1- نظام راهنمایی معلمان در مؤلفه مدیریت کلاس و مقررات مدرسه عملکرد موفقتری نسبت به سایر مؤلفهها داشته است و در مؤلفه ارزشیابی از یادگیری دانشآموزان تقریباً عملکردی در حد متوسط داشته است و در زمینههای بهبود مستمر کیفیت آموزش، رشد و تعهد حرفهای در معلم، ایجاد انگیزه در دانشآموزان ، تعیین اهداف آموزشی و درسی، ارزشیابی از معلم موفق نبوده است. و در تحلیلی عاملی انجام شده دستهبندی مؤلفهها از هفت مؤلفه به سیزده مؤلفه تغییر یافت. 2- مدل نهایی نظام راهنمایی معلمان مشتمل بر پنج بخش فلسفه و اهداف، مبانی نظری، مدل ادراکی، مراحل اجرایی و نظام ارزشیابی تدوین و ارائه شد. 3- یافتههای حاصل از اعتبارسنجی پرسشنامه توسط متخصصان نشان میدهد که مدل ارائه شده با درجه تناسب 78/91 درصد مورد تأیید متخصصان میباشد و این امر بیانگر اعتبار بالای مدل از نظر متخصصان است. 4- مدل مدیر راهنما بر اساس نظر سنجی از معلمان و با استفاده از مدل با سیزده کارکرد نظارتی شامل بهبود مستمر کیفیت آموزش با بار عاملی 446/15، ارائه بازخورد آموزش به معلم با بار عاملی 477/16، تطبیق برنامهها و روشها با شرایط فرهنگی با بار عاملی 138/15، تعهد نسبت به معلمان، دانشآموزان، والدین، مدرسه و آموزش با بار عاملی 256/14، رشد و تعهد حرفهای در معلم 102/28، مشارکت معلم در ارتقای کیفی آموزش 817/29، ایجاد زمینههای مطالعاتی 388/9، ایجاد انگیزه در دانشآموزان و شناخت نیازهای آنان 418/60، اطلاعات اداری 495/46، مدیریت کلاس درس و مقررات مدرسه 015/16، ارزشیابی از یادگیری دانشآموزان 877/66، تعیین اهداف آموزشی و درسی با بار عاملی 238/69، ارزشیابی از معلم با بار عاملی 412/72 ارائه گردید.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد