ارائه مدل مناسب برای بهبود وضعیت موجود نظام راهنمایی معلمان مدارس ابتدایی
الموضوعات :
فرانک موسوی
1
,
حسن پاشا شریفی
2
1 - عضوهیات علمی
2 - عضو هیات علمی
تاريخ الإرسال : 04 السبت , ربيع الأول, 1438
تاريخ التأكيد : 04 السبت , ربيع الأول, 1438
تاريخ الإصدار : 23 الجمعة , ذو القعدة, 1429
الکلمات المفتاحية:
واژههای کلیدی: معلم راهنما,
مدیر راهنما,
دوره ابتدایی,
مدل نظارت,
استان کرمانشاه,
ملخص المقالة :
چکیده: پژوهش حاضر به بررسی وضعیت نظام راهنمایی معلمان مدارس ابتدایی میپردازد و بهمنظور ارائه مدل به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. برای این منظور ابتدا 176 مؤلفه از طریق مرور ادبیات تحقیق و بررسی مدلها و تئوریها استخراج شد که پس از نظر سنجی به93 مؤلفه کاهش یافت و مدل پیشنهادی مشتمل بر پنج بخش تدوین شد. جامعهی آماری این پژوهش را 7051 نفر از معلمان مدارس ابتدایی استان کرمانشاه تشکیل دادهاند که از بین آنها تعداد 384 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. روایی محتوای پرسشنامه از طریق اظهار نظر صاحب نظران در مورد محتوا و ترکیب مؤلفهها صورت گرفت و اصلاحات لازم در آن انجام شد و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه و در حد مطلوبی(901/0)بهدست آمد . برای اعتبارسنجی مدل نیز تعداد 30 نفر از متخصصان انتخاب گردیدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (جداول فراوانی، میانگین، انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی با روش واریماکس و t تک گروهی) استفاده گردید. اهم یافتههای این پژوهش از این قرار است: 1- نظام راهنمایی معلمان در مؤلفه مدیریت کلاس و مقررات مدرسه عملکرد موفقتری نسبت به سایر مؤلفهها داشته است و در مؤلفه ارزشیابی از یادگیری دانشآموزان تقریباً عملکردی در حد متوسط داشته است و در زمینههای بهبود مستمر کیفیت آموزش، رشد و تعهد حرفهای در معلم، ایجاد انگیزه در دانشآموزان ، تعیین اهداف آموزشی و درسی، ارزشیابی از معلم موفق نبوده است. و در تحلیلی عاملی انجام شده دستهبندی مؤلفهها از هفت مؤلفه به سیزده مؤلفه تغییر یافت. 2- مدل نهایی نظام راهنمایی معلمان مشتمل بر پنج بخش فلسفه و اهداف، مبانی نظری، مدل ادراکی، مراحل اجرایی و نظام ارزشیابی تدوین و ارائه شد. 3- یافتههای حاصل از اعتبارسنجی پرسشنامه توسط متخصصان نشان میدهد که مدل ارائه شده با درجه تناسب 78/91 درصد مورد تأیید متخصصان میباشد و این امر بیانگر اعتبار بالای مدل از نظر متخصصان است. 4- مدل مدیر راهنما بر اساس نظر سنجی از معلمان و با استفاده از مدل با سیزده کارکرد نظارتی شامل بهبود مستمر کیفیت آموزش با بار عاملی 446/15، ارائه بازخورد آموزش به معلم با بار عاملی 477/16، تطبیق برنامهها و روشها با شرایط فرهنگی با بار عاملی 138/15، تعهد نسبت به معلمان، دانشآموزان، والدین، مدرسه و آموزش با بار عاملی 256/14، رشد و تعهد حرفهای در معلم 102/28، مشارکت معلم در ارتقای کیفی آموزش 817/29، ایجاد زمینههای مطالعاتی 388/9، ایجاد انگیزه در دانشآموزان و شناخت نیازهای آنان 418/60، اطلاعات اداری 495/46، مدیریت کلاس درس و مقررات مدرسه 015/16، ارزشیابی از یادگیری دانشآموزان 877/66، تعیین اهداف آموزشی و درسی با بار عاملی 238/69، ارزشیابی از معلم با بار عاملی 412/72 ارائه گردید.
المصادر:
منابع فارسی
آلبرت جی، ک. و همکاران. (1385). نظارت و رهبری آموزشی حمایتی. ترجمه: اسدالله خدیوی، غلامحسین حیدری تفرشی، رضا یوسفی سعید آبادی. تبریز انتشارات مترجم.
اورنگی، ع. (1385). بررسی روشهای نظارت و راهنمایی آموزشی در اثربخشی برنامههای آموزشی و درسی دوره ابتدایی. طرح پژوهشی جهت موسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی .
اورنگی، ع. (1382). بررسی عملکرد معلمان راهنما مدارس ابتدایی و لزوم بازنگری در وظایف و آموزش دوباره آنان . فصلنامه نوآوریهای آموزشی شماره 5، سال دوم، پاییز 1382.
اورنگی، ع. (1384). نقش معلمان راهنما در رشد کیفی آموزشی دوره ابتدایی از نظر معلمان همراه با راهکارهایی برای افزایش آن. طرح پژوهشی جهت موسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی .
الیاسی، ب. (1377). بررسی وضعیت نظارت و راهنمایی تعلیماتی در دوره ابتدایی استان کرمانشاه و نگرش مسئولین آموزشی نسبت به آن. پایاننامه کارشناسی ارشد مرکز آموزش مدیریت دولتی .
پرداختچی، م. ح. (1367). جزوه درس نظارت و راهنمایی تعلیماتی. انتشارات دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، جلد یک .
پیتر، ا. (1384). نظارت و رهبری آموزشی در مدارس امروز. ترجمه: تقوایی و همکاران. انتشارات فرهنگ پژوهان دانش.
وایلز، ج. و باندی، ج. (1385). مدیریت در نظارت و راهنمای آموزشی راهنمای عملی برنامه ریزی آموزشی سال 2004 . ترجمه: محمدرضا بهرنگی. انتشارات کمال تربیت .
خورشیدی، ع. (1382). نظارت و راهنمایی تعلیماتی. انتشارات یسطرون.
خدیوی، ا. (1384). ارائه مدل ادراکی بر نظارت حمایتی در نظام آموزش و پرورش کشور. پایان نامه دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
خدیوی، ا. و ملکی، ح. (1386). تعیین مؤلفههای نظارت حمایتی و ارائه مدل ادراکی مناسب برای آن در نظام آموزش و پرورش کشور. فصلنامه علمی - پژوهشی دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان شماره 13.
صفدری، م. ه. (1378). ارزیابی عملکرد معلمان راهنما در بهبود روابط انسانی از نظر آموزگاران و مدیران مدارس ابتدایی. طرح پژوهشی شورای تحقیقات آموزش و پرورش کرمانشاه .
سلیمانی، ن. (1385). نظارت و راهنمایی آموزشی. انتشارات سنجش وابسته به موسسه فرهنگی هنری سنجش
کیت و اچسون و مردیت. (1380). نظارت و راهنمایی تعلیماتی، کاربرد فنون کلینیکی در نظارت و راهنمایی معلمان و آموزشهای ضمن خدمت و پیش از خدمت. ترجمه: محمدرضا بهرنگی. انتشارات کمال تربیت .
منتظرالظهور، ف. (1384). بررسی نیازهای نظارتی معلمان جدید الاستخدام در میزان پاسخگویی معلمان راهنما به این نیازها و ارائه مدل نظری جهت ارتقای کیفیت آن در دوره ابتدایی. پایاننامه دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
منابع انگلیسی
Duffy, F. m. (1997). Konwledge work supervision :transforming school systems into high performing learning organizations, International of educational management 11/1 ,MCB University press.
Geeta, H. (2005). A Model Of Expert Instructional Supervision, Doctor Of Education, Wilmington College, November 2005.
Malott, R. W., & Suarez, E. T. (2004). Principles of behavior. Upper Saddle River, NJ: Pearso
Mehrunnisa, A. A. (2000). Supervision for teacher development, International of educational development 20, pergamon.
Moran, D. J., & Malott, R. W (2004). Evidence-based educational methods. San Diego, CA: Elsevier Academic.
Oliva, P. F.; Pawlas, G. E. (2004). Supervision for Today's Schools. 7th Edition. Jossey-Bass, An Imprint of Wiley
Scheeler, M. C,; RuM, K. L., & McAfee, J. K. (2004). Providing performance feedback to teachers: A review. Teacher Education and Special Education, 27, 396-407.
Wilson, E. k. (2006). The impact of an alternative model of student teacher supervision, Teaching and Theacher Education 22 ,Elsevier.
Bouchamma, y. (2007). EvaluatingTeaching personnel. Which Model Of Sopervision Do Canadian Teachers Prefer?, Springer, Canada.