نظریه نئواستراتژی: مفاهیم، مفروضات و کاربردها
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردی
1 - دکترای تخصصی مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛
کلید واژه: نئواستراتژی, سندروم فرسودگی استراتژیک, توهم چسبندگی مدیریت استراتژیک, معکوس سازی نیت, استراتژیک سازی,
چکیده مقاله :
نظریه های مدیریت استراتژیک در سال های اخیر با چالش جدیدی رو به رو شده اند. تمامی پارادایم های رایج مدیریت استراتژیک مبتنی بر مفروضات عقلانیت کامل، رفتارهای اقتصادی و مطلوبیت مالی هستند اما لازم است به مفروضات عقلانیت محدود و رفتارهای غیراقتصادی نیز توجه شود زیرا تصمیمات استراتژیک توسط انسان ها اتخاذ و نهایتاً توسط انسان ها به اجرا در می آیند. هدف از انجام این پژوهش توسعه نظریه نئواستراتژی در مدیریت استراتژیک است تا از این طریق بخشی از کاربردهای مفروضات علوم رفتاری و شناختی در مدیریت استراتژیک تشریح شود.به منظور انجام این پژوهش از رویکرد تجربی تکرارپذیر تریسی (Tracy, 2020, 208-300) که همزمان از داده های کیفی پدیدارشونده و همچنین از نظریهها و مفاهیم موجود بهرهبرداری می نماید، استفاده شده است. برای جمع آوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با 5 نفر از مدیران اجرایی در بخش خصوصی استفاده شده است. این دادهها پس از تحلیل، کدگذاری شده و نهایتاً از طریق تلفیق با چارچوبهای نظری دورنما، مطلوبیت گرایی و مفاهیم موجود در زمینه استراتژی عصب پایه و استراتژی رفتاری، منجر به شکل گیری نظریه نئواستراتژی شده اند.یافته های پژوهش نشان می دهد که وقوع پدیده عقلانیت محدود به همراه دو پدیده توهم چسبندگی مدیریت استراتژیک و معکوس سازی نیت که در این پژوهش معرفی شده اند منجر به وقوع پدیده ای به نام سندروم فرسودگی استراتژیک شده که از طریق توجه به فرآیند استراتژیک سازی مطلوبیتگرا و اقدامگرا می توان این عارضه را درمان نمود.
.... Strategic management theories have faced a new challenge in recent years. All common paradigms of strategic management are based on the assumptions of economic rationality, economic behavior, and financial utilitarian, but it is necessary to consider the assumptions of bounded rationality and non-economic behaviors as well, because strategic decisions are made by humans and ultimately implemented by humans. The purpose of this study is to develop neo-strategy theory in strategic management. In order to conduct this research, Tracy's iterative phronetic approach, which simultaneously utilizes emerging qualitative data as well as existing theories and concepts, has been used. Semi-structured interviews with 5 executives in the private sector were used to collect data. These data were coded after analysis and finally led to the formation of neo-strategy theory by combining the theoretical frameworks of prospect theory, utilitarian theory and existing concepts in the field of neurostrategy and behavioral strategy. Findings show that the occurrence of bounded rationality along with the two phenomena of strategic management adhesion and intention reversal that have been introduced in this study has led to the occurrence of a phenomenon called strategic burnout syndrome which through attention to the strategic utilitarianism and action-oriented can treat this complication.
Ascher, David, da Silva, Wesley, Polowczyk, Jan & da Silva, Eduardo (2018), Neurostrategy: an advance through the paradigm epistemological in strategic management, Academy of Strategic Management Journal, 17(2), 1-20
Bentham, J. (2018). An Introduction to the Principles of Morals and Legislation. CreateSpace Independent Publishing Platform
Bromiley, P., & Rau, D. (2013). How would behavioral strategy scholarship lead to prescription? Journal of Business Economics, 84(1), 5–25
Garbuio, M., Lovallo, D., & Sibony, O. (2015). Evidence Doesn’t Argue for Itself: The Value of Disinterested Dialogue in Strategic Decision-Making. Long Range Planning, 48(6), 361–380
Kahneman, D., & Bar-Hillel, M. (2020). Comment: Laplace and Cognitive Illusions. Statistical Science, 35(2), 171–172
Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. Econometrica, 47(2), 263
Lovallo, Dan & Sibony, Olivier (2010), the case for behavioral strategy, McKinsey Quarterly, 1-10
Martineau, J. T., & Racine, E. (2020). Organizational Neuroethics: Reflections on the Contributions of Neuroscience to Management Theories and Business Practices (Advances in Neuroethics) (1st ed. 2020 ed.). Springer
Powell, T. C. (2011). Neurostrategy. Strategic Management Journal, 32(13), 1484–1499
Powell, T. C. (2014). Strategic management and the person. Strategic Organization, 12(3), 200–207
Powell, T. C., & Puccinelli, N. M. (2012). The brain as substitute for strategic organization. Strategic Organization, 10(3), 207–214
Powell, T. C., Lovallo, D., & Fox, C. R. (2011). Behavioral strategy. Strategic Management Journal, 32(13), 1369–1386
Powell, T. C., Rahman, N., & Starbuck, W. H. (2010). European and North American origins of competitive advantage. Advances in Strategic Management, 313–351
Powell, T.C. & Arregle, J-L. (2007). Firm Performance and the Axis of Errors, Journal of Management Research 7(2), 59-77
Powell, T.C. (2004). Strategy, Execution and Idle Rationality, Journal of Management Research, 4(2), 77-98
Powell, T.C. (2017) Strategy as Diligence: Putting Behavioral Strategy into Practice, California Management Review 59(3): 162-190
Powell, T.C. (2018) Romantics, Mercenaries, and Behavioral Rationality, Advances in
Strategic Management 39: 151-165
Powell, Thomas (1996), how much does industry matter, Strategic Management Journal, 17(4), 323-334
Schrager, J. E., & Madansky, A. (2013). Behavioral strategy: a foundational view. Journal of Strategy and Management, 6(1), 81–95
Thaler, R. H. (2017). Behavioral Economics. Journal of Political Economy, 125(6), 1799–1805
Tracy, S. J. (2020). Qualitative Research Methods: Collecting Evidence, Crafting Analysis, Communicating Impact (2nd ed.). Wiley-Blackwell
Yang, C.-X., Liu, H.-M., & Wang, X.-X. (2013). Organization Theories: From Classical to Modern. Journal of Applied Sciences, 13(21), 4470–4476
_||_