نظریه نئواستراتژی: مفاهیم، مفروضات و کاربردها
الموضوعات : پژوهش های مدیریت راهبردی
1 - دکترای تخصصی مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛
الکلمات المفتاحية: نئواستراتژی, سندروم فرسودگی استراتژیک, توهم چسبندگی مدیریت استراتژیک, معکوس سازی نیت, استراتژیک سازی,
ملخص المقالة :
نظریه های مدیریت استراتژیک در سال های اخیر با چالش جدیدی رو به رو شده اند. تمامی پارادایم های رایج مدیریت استراتژیک مبتنی بر مفروضات عقلانیت کامل، رفتارهای اقتصادی و مطلوبیت مالی هستند اما لازم است به مفروضات عقلانیت محدود و رفتارهای غیراقتصادی نیز توجه شود زیرا تصمیمات استراتژیک توسط انسان ها اتخاذ و نهایتاً توسط انسان ها به اجرا در می آیند. هدف از انجام این پژوهش توسعه نظریه نئواستراتژی در مدیریت استراتژیک است تا از این طریق بخشی از کاربردهای مفروضات علوم رفتاری و شناختی در مدیریت استراتژیک تشریح شود.به منظور انجام این پژوهش از رویکرد تجربی تکرارپذیر تریسی (Tracy, 2020, 208-300) که همزمان از داده های کیفی پدیدارشونده و همچنین از نظریهها و مفاهیم موجود بهرهبرداری می نماید، استفاده شده است. برای جمع آوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با 5 نفر از مدیران اجرایی در بخش خصوصی استفاده شده است. این دادهها پس از تحلیل، کدگذاری شده و نهایتاً از طریق تلفیق با چارچوبهای نظری دورنما، مطلوبیت گرایی و مفاهیم موجود در زمینه استراتژی عصب پایه و استراتژی رفتاری، منجر به شکل گیری نظریه نئواستراتژی شده اند.یافته های پژوهش نشان می دهد که وقوع پدیده عقلانیت محدود به همراه دو پدیده توهم چسبندگی مدیریت استراتژیک و معکوس سازی نیت که در این پژوهش معرفی شده اند منجر به وقوع پدیده ای به نام سندروم فرسودگی استراتژیک شده که از طریق توجه به فرآیند استراتژیک سازی مطلوبیتگرا و اقدامگرا می توان این عارضه را درمان نمود.
Ascher, David, da Silva, Wesley, Polowczyk, Jan & da Silva, Eduardo (2018), Neurostrategy: an advance through the paradigm epistemological in strategic management, Academy of Strategic Management Journal, 17(2), 1-20
Bentham, J. (2018). An Introduction to the Principles of Morals and Legislation. CreateSpace Independent Publishing Platform
Bromiley, P., & Rau, D. (2013). How would behavioral strategy scholarship lead to prescription? Journal of Business Economics, 84(1), 5–25
Garbuio, M., Lovallo, D., & Sibony, O. (2015). Evidence Doesn’t Argue for Itself: The Value of Disinterested Dialogue in Strategic Decision-Making. Long Range Planning, 48(6), 361–380
Kahneman, D., & Bar-Hillel, M. (2020). Comment: Laplace and Cognitive Illusions. Statistical Science, 35(2), 171–172
Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. Econometrica, 47(2), 263
Lovallo, Dan & Sibony, Olivier (2010), the case for behavioral strategy, McKinsey Quarterly, 1-10
Martineau, J. T., & Racine, E. (2020). Organizational Neuroethics: Reflections on the Contributions of Neuroscience to Management Theories and Business Practices (Advances in Neuroethics) (1st ed. 2020 ed.). Springer
Powell, T. C. (2011). Neurostrategy. Strategic Management Journal, 32(13), 1484–1499
Powell, T. C. (2014). Strategic management and the person. Strategic Organization, 12(3), 200–207
Powell, T. C., & Puccinelli, N. M. (2012). The brain as substitute for strategic organization. Strategic Organization, 10(3), 207–214
Powell, T. C., Lovallo, D., & Fox, C. R. (2011). Behavioral strategy. Strategic Management Journal, 32(13), 1369–1386
Powell, T. C., Rahman, N., & Starbuck, W. H. (2010). European and North American origins of competitive advantage. Advances in Strategic Management, 313–351
Powell, T.C. & Arregle, J-L. (2007). Firm Performance and the Axis of Errors, Journal of Management Research 7(2), 59-77
Powell, T.C. (2004). Strategy, Execution and Idle Rationality, Journal of Management Research, 4(2), 77-98
Powell, T.C. (2017) Strategy as Diligence: Putting Behavioral Strategy into Practice, California Management Review 59(3): 162-190
Powell, T.C. (2018) Romantics, Mercenaries, and Behavioral Rationality, Advances in
Strategic Management 39: 151-165
Powell, Thomas (1996), how much does industry matter, Strategic Management Journal, 17(4), 323-334
Schrager, J. E., & Madansky, A. (2013). Behavioral strategy: a foundational view. Journal of Strategy and Management, 6(1), 81–95
Thaler, R. H. (2017). Behavioral Economics. Journal of Political Economy, 125(6), 1799–1805
Tracy, S. J. (2020). Qualitative Research Methods: Collecting Evidence, Crafting Analysis, Communicating Impact (2nd ed.). Wiley-Blackwell
Yang, C.-X., Liu, H.-M., & Wang, X.-X. (2013). Organization Theories: From Classical to Modern. Journal of Applied Sciences, 13(21), 4470–4476
_||_