خوشی با سعدی و حافظ
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخنمحمدحسن دوستی 1 , ملک محمد فرخزاد 2 , رضا حیدری نوری 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
3 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
کلید واژه: سعدی, حافظ, عرفان, انفسی, خوشی, آفاقی,
چکیده مقاله :
چکیده خوشی، ازجمله حالاتی است که انسان ها در پی دستیابی به آن هستند. هرکسی با توجّه به شخصیّت و نوع زندگی و باور خود آن را تعبیر می کند و به شیوة خاصّ خود برآورده می سازد. بسیاری از این باورها درباره خوشی و روش های دستیابی به آن در اثر شاعران و نویسندگان دیده می شود؛ هر دو نوع خوشی آفاقی و انفسی در آثار آنها دیده می شود. خوشی بیرونی مانند تفرّج و فصل بهار، مستی، ... و نوع دیگر خوشی انفسی که بیشتر در حوزة عرفان جای می گیرد. بنابراین از هر دو مؤلّفه خوشی و سرور در اشعار سعدی و حافظ وجود دارد. مهمّترین دستاورد پژوهش گواه این است که آنچه موجب آرامش و رضایت خاطر و در نهایت خوشی پایدار و حقیقی انسان است ایمان و اعتقاد به خداوند و ترک تعلّقات دنیوی و عشق و محبّت و مهمّترین عامل آن که وصال محبوب ازلی است. محصول اوضاع نامساعد سیاسی و اجتماعی قرن هفتم و هشتم است که پناه بردن به نور امید و دلخوشی عارفانه شد.
Abstract Exultation is an inner feeling identified through outward manifestations such as laughing and hustle-bustle. This sense of the features in the Persian Ghazaliat and those of Hafez and Sa'di's which is preeminent in their epoch and type, is felt vividly. The exultation factors or components are divided into two internal and external ones : the factors like recreation and picturesque nature, celebrations and festivals, visiting kith and kin, travelling, music, wine and drunkenness are the external ones which are grouped in mysticism and the internal factors are praying, self-sufficiency, reliance, theology, peace and reconciliation, inoffensiveness, affection, union, loyalty and .... All of them were the production of unsuitable political and social circumstances in the 7th and 8th centuries which made people take refuge to the light of hope and mystical pleasures.
فهرست منابع و مآخذ
10- سعدی، مصلح بن عبدالله، (1377)، دیوان غزلیّات، خلیل خطیب رهبر، تهران: مهتاب، چاپ دهم.
11- سنایی غزنوی، ابوالمجد مجدودبن آدم، (1385)، دیوان اشعار، مدرّس رضوی، تهران: سنایی.
12- سهروردی، شهابالدّین، (1364)، عوارفالمعارف، ترجمة عبدالمؤمن اصفهانی، تهران: علمی و فرهنگی.
13- شاتس، سوزان پولیس، (1380)، زبان شادمانی، مترجم لیلا معانی، شیراز: کوشامهر.
14- شمس تبریزی، محمّدبین علی بن ملک داد، (1377)، مقالات شمس تبریزی، تصحیح و تعلیق محمّدعلی موحّد، تهران، خوارزمی، چاپ دوم.
15- صفا، ذبیحالله، (1385)، تاریخ ادبیّات ایران، تلخیص از محمّد ترابی، تهران، فردوس، ج 2.
16- عروجنیا، پروانه، (1392)، شادی در حکمت قدیم ایران و تأثیر آن در ایران اسلامی، نشریه تاریخ و تمدّن اسلامی، دوره 9، شماره 17، صص. 23-39.
17- غزّالی، ابو حامد امام محمّد، (1361)، کیمیای سعادت، حسین خدیو جم، تهران، علمی و فرهنگی، ج 2.
18- فروزانفر، بدیعالزّمان، (1386)، تقریرات بدیعالزّمان فروزانفر درباره تاریخ ادبیّات ایران، تندنویسی و مقدّمه و حواشی و فهارس از سیّد محمّد دبیرسییاقی، تهران، خجسته.
19- فروغی، محمّدعلی، (1385)، کلیّات سعدی، تهران، زوّار، چاپ سوم.
20- فشارکی، محمّد، (زمستان 1390)، غزل سعدی و حافظ، فصلنامه درّ دری (ادبیّات غنایی، عرفانی) دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، سال اوّل، شماره اوّل، صص 99-127.
21- کیایی، محمّدحسین، (زمستان 1386)، جایگاه آرامش در عرفان و معنویّتگرایی جدید، کتاب نقد، شماره 45، صص 207-246.
22-محمّدبن منوّر، میهنی، (1381)، اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابوسعید ابوالخیر، تصحیح محمّدرضا شفیعی کدکنی، تهران، آگاه، چاپ پنجم.
23- مطهّری، مرتضی، (1386)، انسان و ایمان، تهران، صدرا.
24- ملکزاده، فاطمه، (1386)، این آتش نهفته، تأثیر مهرپرستی بر حافظ شیرازی، تهران، هزار.
25- مولوی، جلالالدّین، (1386)، مثنوی معنوی، تصحیح عبدالکریم سروش، تهران، علمی و فرهنگی.
26-___________ ، (1363)، کلیّات شمس، تصحیح بدیعالزّمان فروزانفر، تهران، امیرکبیر، چاپ دهم.
27-___________ ، (1374)، فیه ما فیه، به تصحیح جعفر مدرّس صادقی، تهران، مرکز.
28- مهماندوست، صمد، (1383)، راحت جان: شادی و امید با حافظ، شیراز، نوید شیراز.
29- ناصرخسرو، قبادیانی، (1363)، جامعالحکمتین، هانری کربن و محمّد معین، تهران، کتابخانه طهوری.
30- ناطق، هما، (2004 م)، حافظ، خنیاگری، می و شادی، تهران: شهر کتاب.
31- هاشمپور سبحانی، توفیق، (1386)، تاریخ ادبیّات ایران، تهران: زوّار.
32- همدانی، عینالقضات، (1374)، نامههای عینالقضات، عسیران، عفیف و علی نقی منزوی، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، ج 1.
33- یثربی، سیّدیحیی، (1381)، آب طربناک (تحلیل موضوعی دیوان حافظ)، تهران: آفتاب توسعه.
_||_