ارائه الگوی بازاریابی گردشگری حلال در خاورمیانه (مطالعه موردی: جزیره کیش) با رویکرد کیفی
محورهای موضوعی : مدیریتسیده فاطمه عبدالهی بهنمیری 1 , وحیدرضا میرابی 2 , علی نوروزی مبارکه 3
1 - گروه مدیریت، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشگاه پیامنور ، تهران، ایران
کلید واژه: خاورمیانه, بازاریابی, کیش, گردشگری حلال,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارائه الگوی بازاریابی گردشگری حلال در خاورمیانه، سال 1398 در جزیره کیش انجام شده است؛ نمونههای این پژوهش 10نفر بودند؛ پس از مصاحبه و کدگذاری در مجموع 227 فراوانی از 10فایل مصاحبه بهدست آمد. پس از مطالعه، کلیدواژههایی بامعنی بسیار کوتاه به بخشی از متن اختصاص دادیم. پس از دستهبندی زیرمؤلفهها، مقوله قوتها با 8 زیرمؤلفه که غذاهای متنوع و کیفیت و تنوع بالای محصول با بیشترین فراوانی و آبوهوای مناسب کمترین فراوانی وجود داشت، ضعفها با 8 زیرمؤلفه که عدم تبلیغ صحیح و کارآمد بیشترین فراوانی و زیاد بودن افراد غیربومی بدون تخصص و کم بودن افراد غیربومی متخصص ،گرمای هوا در فصل بهار و تابستان کمترین فراوانی داشتند. فرصتها با 8 زیرمؤلفه که دریایی و ساحلی با بیشترین فراوانی، به صرفه بودن قیمت اجناس با کمترین فراوانی مشاهده شد ، تهدیدها با 7 زیرمؤلفه که گرانی و قیمت پروازها بیشترین فراوانی و مدیریت ضعیف و ناکارآمد و پیشی گرفتن رقبای خارجی کمترین فراوانی مشاهده شد. در مجموع 254 فراوانی برای مقولهها، بهدست آمد، در پایان مدل درختی ارائه شد
This Research has been conducted with the aim of providing the Halal tourism model presentation in 2019 in Kish Island. The samples of this Research included 10 persons. After interview and coding, totally, 227 frequencies were obtained from 10 interview files. After the study, very short meaningful keywords were assigned to a part of the text. After classifying the subcomponents, the category of strengths included 8 subcomponents of varied foods and high quality and diversity of the product with the greatest frequency and appropriate climate with the least frequency. The Weaknesses with eight subcomponents of lack of accurate and efficient advertisement had the greatest frequency and too much non-native people without specialty and low number of specialized non-native people, hot weather in the spring and summer had the lowest frequency. The Opportunities with 8 subcomponents was observed where being marine and coastal with the greatest frequency, the cost effectiveness of goods price with the lowest frequency. The Threats was observed with 7 subcomponents of expensiveness and price of flights with the greatest frequency and weak and inefficient management and overtaking of foreign competitors with the least frequency. Totally, 254 frequencies were obtained for categories. Finally the tree model was presented.
_||_