اندازهگیری بلوغ مدیریت هزینه استراتژیک در صنایع مونتاژ (مطالعه: شرکت بزرگ مونتاژ لوازم خانگی در تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارسارا حقیقت 1 , حبیب اله جوانمرد 2 , محمدصادق حری 3
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
کلید واژه: درجه سازگاری, مدیریت هزینه استراتژیک, سنجش بلوغ, صنایع مونتاژ,
چکیده مقاله :
اندازهگیری و سنجش وضعیت تکامل یا بلوغ سیستم مدیریت هزینه استراتژیک(SCM) ، به سازمانها کمک میکند تا کارکردهای مدیریت هزینه را از ورودی، پردازش تا خروجی سیستم برای بهبود وضعیت رقابت خود بصورت موثر اندازهگیری نموده و برای ارتقای آنها برنامهریزی نمایند. برای سنجش بلوغ SCM لازم است الگو و راهکار مناسب برای هر سازمان ارائه شود. هدف این مقاله سنجش بلوغ SCM برای صنایع مونتاژ است. روش تحقیق توصیفی –کاربردی و روش گردآوری دادهها، میدانی بودهاست، جامعه آماری شامل دوگروه است، گروه اول خبرگان در حوزه تولید، استراتژی و هزینه هستند که از نظرات آنها برای تعیین حدود پذیرش و بلوغ اجزا و شاخصها استفاده شده و گروه دوم شاغلین شرکت مورد مطالعه است که در SCM مجرب هستند. از این گروه برای تعیین وضعیت شاخصهای SCM در شرکت استفاده شده است. با استفاده از میانگین عاملها و شاخصهای SCM و نیز استفاده از روش درجه سازگاری (DOA) وضعیت بلوغ SCM سنجش شده است. نتایج نشان داد که وضعیت شرکت در فرایند SCM پایینتر از سطح قابل پذیرش و بلوغ بوده و میزان تکامل اجزای ورودی و خروجی از اجزای پردازش بیشتر بودهاست. بر اساس نتایج، پیشنهادات به صنایع بزرگ مونتاژ و تحقیقات آتی ارائه شده است.
Measurement of strategic cost management (SCM) maturity, helps organizations to measure cost management functions from input, process and output of system to improve their competitive position and plan to upgrade them. To measure SCM maturity, it is necessary to present a suitable model and strategy for each organization. The purpose of this paper is to measure SCM maturity for the assembly industry. The research method is descriptive - applied and the samples of data collection includes two groups, the first group are experts in the field of production, strategy and cost that their opinions have been used to determine the acceptance and maturity of components and indexes and the second group are managers of the company which are experienced in SCM. This group is used to determine the status of SCM indices in the company. Status of SCM has been measured by average operating and Degree of Adaptive has used for maturity measurement. The results showed that the company status in SCM was lower than the level of acceptance and maturity and the evolution of input and output components was higher than the processing components. In the last, recommendations are presented to the large industry assembly and future research.
_||_