اندازهگیری بلوغ مدیریت هزینه استراتژیک در صنایع مونتاژ (مطالعه: شرکت بزرگ مونتاژ لوازم خانگی در تهران)
الموضوعات :سارا حقیقت 1 , حبیب اله جوانمرد 2 , محمدصادق حری 3
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
الکلمات المفتاحية: درجه سازگاری, مدیریت هزینه استراتژیک, سنجش بلوغ, صنایع مونتاژ,
ملخص المقالة :
اندازهگیری و سنجش وضعیت تکامل یا بلوغ سیستم مدیریت هزینه استراتژیک(SCM) ، به سازمانها کمک میکند تا کارکردهای مدیریت هزینه را از ورودی، پردازش تا خروجی سیستم برای بهبود وضعیت رقابت خود بصورت موثر اندازهگیری نموده و برای ارتقای آنها برنامهریزی نمایند. برای سنجش بلوغ SCM لازم است الگو و راهکار مناسب برای هر سازمان ارائه شود. هدف این مقاله سنجش بلوغ SCM برای صنایع مونتاژ است. روش تحقیق توصیفی –کاربردی و روش گردآوری دادهها، میدانی بودهاست، جامعه آماری شامل دوگروه است، گروه اول خبرگان در حوزه تولید، استراتژی و هزینه هستند که از نظرات آنها برای تعیین حدود پذیرش و بلوغ اجزا و شاخصها استفاده شده و گروه دوم شاغلین شرکت مورد مطالعه است که در SCM مجرب هستند. از این گروه برای تعیین وضعیت شاخصهای SCM در شرکت استفاده شده است. با استفاده از میانگین عاملها و شاخصهای SCM و نیز استفاده از روش درجه سازگاری (DOA) وضعیت بلوغ SCM سنجش شده است. نتایج نشان داد که وضعیت شرکت در فرایند SCM پایینتر از سطح قابل پذیرش و بلوغ بوده و میزان تکامل اجزای ورودی و خروجی از اجزای پردازش بیشتر بودهاست. بر اساس نتایج، پیشنهادات به صنایع بزرگ مونتاژ و تحقیقات آتی ارائه شده است.
_||_