مدل ارتباطی عوامل ارتباطی درون سازمانی و برون سازمانی و کارآفرینی بر عملکرد کارکنان دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های ازاد استان تهران
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشبابک زالی 1 , حمید سجادی 2 , محمدرضا اسماعیلی 3 , زهرا حاجی انزهایی 4
1 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی
2 - گروه مدیریت و برنامه ریزی واحد تهران مرکزی
استاد راهنما
3 - گروه مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی
4 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: عملکرد, کارآفرینی, عوامل ارتباطی درون سازمانی, عوامل ارتباطی برون سازمانی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر تحت عنوان مدل ارتباطی عوامل ارتباطی درون و برون سازمانی و کارآفرینی بر عملکرد کارکنان دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای آزاد استان تهران بود که پژوهش از نوع کمی ،کاربردی با رویکرد مدلسازی ومعادلات ساختاری است. در این تحقیق جهت تعیین حجم نمونه از نرمافزار SPSS Sample Power استفاده شد. و روش نمونهگیری هم به صورت طبقهای تصادفی بود. و پرسشنامه ها شامل ویژگی های فردی و پرسشنامه ارتباطات سازمانی که شامل ارتباطات درون سازمانی با 3 مؤلفه هماهنگی ،مشارکت و ارتباطات و همچنین برای اندازه گیری ارتباطات برون سازمانی از پرسشنامه استاندارد خدادادی (1390) با 3 مؤلفه تعامل سازمانی با ذینفعان بیرونی)، ارتباط با مشتریان/ مخاطبان و روابط عمومی استفاده شده است. همچنین پرسشنامه کارآفرینی سازمانی رابینز و کولتر (1989) با مؤلفه های خلاقیت مخاطره پذیری ، استقلال، انگیزه و عزم و اراده وپرسشنامه عملکرد کارکنان اسدی و همکاران (1388) به نقل از هرسی و گلداسمیت بامؤلفه توانایی وضوح،کمک ، مشوق ، ارزیابی، اعتبار و محیطاستفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل مدل-سازی معادلات ساختاری نشان داد که نقش میانجی کارآفرینی سازمانی در ارتباط بین عوامل ارتباطی برون سازمانی و عملکرد کارکنان معنادار بوده است. با استناد به نتایج مدل معادلات ساختاری، مشخص گردید که نقش میانجی کارآفرینی سازمانی در ارتباط بین عوامل ارتباطی برونسازمانی و عملکرد کارکنان معنادار بوده است. از طرفی ارتباطات برون سازمانی با ضریب مسیر غیرمستقیم 385/0 میتواند عملکرد کارکنان را از طریق کارآفرینی سازمانی پیشبینی کند ومدل دارای برازش لازم بوده است.
Quantitative research is applied with modeling approach and structural equations. The statistical population of this study consisted of the staff of the physical education faculties of the free universities of Tehran province, including the employees working in the physical education and full-time faculty members and the number of teaching staff, 320 people. Sample size using SPSS Sample Power software. And the sampling method was random stratified. And questionnaires including personal characteristics and organizational communication questionnaire including intra-organizational communication with 3 components of coordination, participation and communication and to measure external communication from Khodadadi standard questionnaire (2011 with 3 components of organizational interaction with external stakeholders), communication with customers / Audience and PR used. Also, Robbins and Coulter (1989) Organizational Entrepreneurship Questionnaire with components of creativity, risk-taking, independence, motivation and determination, and the performance questionnaire of Asadi et al. And the environment is used. The results of structural equation modeling analysis in Figure 4 showed that the mediating role of organizational entrepreneurship in the relationship between external communication factors and employee performance was significant. Based on the results of the structural equation model, it was found that the mediating role of organizational entrepreneurship in the relationship between external organizational factors and employee performance has been significant. On the other hand, external communication with indirect path coefficient of 0.385 can predict employee performance through organizational entrepreneurship and the model has the necessary fit.
_||_