اﺭﺯﻳﺎﺑﻲ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ اﺯ پلتفرمهای ﻓﺮﻭﺵ ﺁﻧﻼﻳﻦ ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮﺩ کسبوکار ﻣﺸﺎﻏﻞ غیررسمی در کلانشهر ﻛﺮﺝ
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی- کارآفرینیحسین خانپور 1 , سید کامران یگانگی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران (نویسنده مسؤول)
کلید واژه: فضای مجازی, عملکرد کسب و کار, مشاغل غیر رسمی, دستفروشان, پلتفورم فروش,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ اﺯ ﭘﻠﺘﻔﺮﻡ ﻫﺎﻱ ﻓﺮﻭﺵ برخط ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻛﺴﺐ ﻭﻛﺎﺭ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﻏﻴﺮ ﺭﺳﻤﻲ به صورت یک پژوهش پس رویدادی از نوع علی مقایسه ای انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دستفروشان سطح شهر کرج و نمونه پژوهش، 150 نفر از دستفروشان جامعه آماری می باشد که بر اساس تعیین حجم نمونه با استفاده از نرم افزار آماری تعیین حجم نمونه Gpower تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با استفاده از پرسش نامه استاندارد عملکرد کسب و کار مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور بررسی فرضیات تحقیق از تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. بررسی نتایج تحقیق نشان داد عملکرد کسب و کار دستفروشان که از پلتفورم های فروش برخط استفاده می کنند در مقایسه با دستفروشانی که از این پلتفورم ها استفاده نمی کنند بیشتر می باشد. لذا با توجه به نتایج تحقیق می توان بیان کرد استفاده از بستر فضای مجازی و پلتفورم های فروش برخط می تواند باعث بهبود عملکرد کسب کار در افراد شاغل در مشاغل غیر رسمی گردد.
This research was conducted with the aim of determining the effect of using online sales platforms on the improvement of informal jobs in the form of a post-event comparative causal research. The statistical population of this research includes all peddlers in the city of Karaj and the research sample is 150 peddlers of the statistical population who were selected based on the determination of the sample size using Gpower statistical software to determine the sample size and were selected by simple random sampling. The use of standard business performance questionnaires were investigated. In order to check the hypotheses of the research, multivariate and univariate analysis of variance was used using SPSS version 26 software. Examining the results of the research showed that the business performance of peddlers who use online sales platforms is higher compared to peddlers who do not use these platforms. Therefore, according to the results of the research, it can be said that the use of virtual space and online sales platforms can improve the business performance of people working in informal jobs.
اخوان، امیرناصر. (1396). تأثیر فضای مجازی در بهبود و توسعه حوزه کسبوکار. فصلنامه علمی رهیافت پیشگیری از جرم. 1(1): 54-45.
ایراندوست، کیومرث، خلیقی، نینا، خبیری، سمانه، و آسیایی، آرین. (1401). شناسایی ابعاد اثرگذار همهگیری کووید 19 بر کسبوکار دستفروشان شهر کرمانشاه. اقتصاد و برنامهریزی شهری، 3(1)، 89-103.
ترابی، رضا . (1397). تحلیل اثرات اجتماعی پدیده دستفروشی. (مطالعه موردی منطقه نه شهرداری کرج). پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت. دانشکده علومانسانی گروه مدیریت.
حسامی، علی . (1398). تأثیر عوامل قیمت، محصول، راحتی و منافع درک شده در شکلگیری نگرش و تمایل به خرید برخط (موردمطالعه: کارکنان امور مالی و برنامه¬ریزی شهرداری کرج). پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی مولانا، دانشکده علومانسانی.
خاکی، غلامرضا. (1390). روش تحقیق با رویکردی به پایاننامهنویسی (چاپ نهم)، تهران: انتشارات بازتاب، ص 468.
دژپسند، فرهاد. (1384). "مراحل توسعه تجارت الکترونیکی در جهان و ایران"، سومين همايش ملي تجارت الکترونیک. تهران، وزارت بازرگانی، معاونت برنامهریزی و امور اقتصادی.
دودانگه، حسینی، سید شمسالدین، و غفاری. (1401). تأثیر توسعه مالی و اندازه آن بر رشد در اقتصاد ایران با غیرخطی. اقتصاد مالی، 17 (63), 227-246.
رستمی، سارا. (1394). بررسی توصیفی - جمعیتشناختی دستفروشی زنان در شهر تهران، اولین کنگره علمیپژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی، جامعهشناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران، تهران، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین،1-9.
رضائی، روحالله، منگلی، نسرین، صفا، لیلا. (1396). اثر میانجی بازاریابی کارآفرینانه در رابطه بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد کسبوکارهای گلخانهای در شهرستان جیرفت، 1396، علوم ترویج و آموزش کشاورزي ایران، 13(1):210-195.
رئیسیان، ابوالفضل و رئیسیان، امیرحسین،1401، اقتصاد غیررسمی؛ ماهیت و پیامدها، کنفرانس بینالمللی پژوهشهای کاربردی در علومانسانی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری.
سعيدنيا، حمیدرضا، و بنی¬اسدی، مهدی. (1386). “الگوهاي رفتار مشتري در خريد اينترنتي”. تدبیر، 18:185.
صدرموسوی، میرستار، پورمحمدی، محمدرضا، ظفری، داریوش. (1395). بررسی و تحلیل نقش مهاجرتهای روستایی در ایجاد بخش غیررسمی مطالعه موردی کلانشهر تبریز، نشریه پژوهش و برنامهریزی شهری، سال هفتم، شماره 25، 23-42.
طالبپور، اکبر. (1394). تبیین جامعهشناختی گرایش به دستفروشی: پژوهشی کیفی (مطالعۀ موردی دربارۀ مردان دستفروش بازار و مترو در شهر تهران ). معرفت
عطائی تبریزی، فرهاد. (1398). تأثیر فضای مجازی در بهبود و توسعه حوزه کسبوکار، دومین کنفرانس ملی اندیشههای نوین در مدیریت کسبوکار، تهران.
علوی پور، سیدمحسن. (1400). پاندمی فضای مجازی و ایدة مقاومت. پژوهش سیاست نظری (پژوهش علوم سیاسی)، جدید (29)، 41-67.
فتحعلی، متینه، حیدرزاده هنزایی، کامبیز، زابلی، روحالله، خون سیاوش، محسن. (1401). واکاوی پدیدارشناسانۀ ارزش خرید از کانال یکپارچه از دیدگاه مشتریان «نسل وای» و «نسل ایکس». تحقیقات بازاریابی نوین، 12(2), 43-66.
فرزین، محمدرضا، شیرمحمدی، یزدان. (1390). اثر اينترنت بر كسب مزيت رقابتي. دوماهنامه علمیپژوهشی دانشور رفتار مديريت و پيشرفت دانشگاه شاهد، 50.
کارآزموده فرد، یونس، اکبری مقدم، بیتالله، میرزاپور باباجان، اکبر، هادیزاده، آرش. (1400). رابطه علیت بین توسعه مالی و اقتصاد زیرزمینی در ایران: رویکرد MIMIC و علیت هسیائو، اقتصاد مالی، 15(57): 165-186.
کاظمیان، غلامرضا، قلیزاده، صفیه، مومیوند، امین. (1395). تحلیل نحوه ساماندهی دستفروشی از منظر حقوق و قوانین شهری، کنفرانس بینالمللی عمران، معماری و منظر شهری، ترکیه - دانشگاه استانبول، دبیرخانه دائمی همایش، دانشگاه استانبول، 1-14.
کرمی، قنبر. (1397). تأثیر فروشگاههای مجازی و اینترنتی بر کسبوکار فیزیکی (مطالعهای در حوزه مشاغل اصناف زاهدان). پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسبوکار، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده مدیریت و اقتصاد.
کریمی، مجید، نیما ماجدی، لیلا صفری و حسین کلهر. (1401). طراحی مدل توسعه کسبوکار مجازی در حوزه خدمات ورزشی. مطالعات راهبردی جوانان و ورزش 21(58): 330-313.
کلابی، امیرمحمد. (1400). طراحی مدل کسبوکار در گردشگری الکترونیک. مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی)، 16(53)، 331-357.
مرادی، محسن، میرالماسی، آیدا. (1398). روش پژوهش عملگرا. مدرسه پژوهش کمی و کیفی, Ed.) (اول). انتشارات دانشگاه تهران.
مرشدلو، محمد، کرباسی¬ور، علیرضا. (1394). “بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مصرف¬کننده نسبت به تصمیم خرید برخط.” کنفرانس بین¬المللی پژوهش¬های نوین در مدیریت و مهندسی صنایع، شرکت مدیران ایده¬پردازان پایتخت ایلیا. تهران.
موسوی، سیدرضا، کرباسی، معصومه . (1398). تأثیر راهکارهای بازاریابی و فروش اینترنتی و تجارت الکترونیک بر بهبود وضعیت کسبوکارها در شرایط کرونا، کنفرانس ملی بهبود سازمانها و کسبوکارها.
Adam, M., Wessel, M., & Benlian, A. (2021) AI-based chatbots in customer service and their effects on user compliance. Electronic Markets, 31(2), 427-445.
Alatawi, I. A., Ntim, C. G., Zras, A., & Elmagrhi, M. H. (2023). CSR, financial and non-financial performance in the tourism sector: A systematic literature review and future research agenda. International Review of Financial Analysis, 102734.
Ali, M. A., & Kamraju, M. (2023). Exploring the Informal Sector in Hyderabad City: An Analysis of Its Structure, Challenges, and Socioeconomic Implications. ASEAN Journal of Community Service and Education, 2(2), 93-104.
Al-Mamary, Y. H., Alwaheeb, M. A., Alshammari, N. G. M., Abdulrab, M., Balhareth, H., & Soltane, H. B. (2020). The effect of entrepreneurial orientation on financial and non-financial performance in Saudi SMES: a review. Journal of Critical Reviews, 7(14), 270-278.
Badruzaman, D. (2023). Legal studies on mobile internet in an effort to prevent the negative impact of information and communication technology in Indonesia. Journal of Law Science, 5(1), 10-20.
Bellandi, Marco and Lombardi, Silvia (2012),Specialized Markets and Chinese Industrial Clusters: The Experience of Zhejiang Province,China Economic Review, Vol 23, 626–638.
Chiva, C., and Alegre, J. (2009). Investment in design and firm performance: The mediating role of design management. J Product Innovation Management, 26, 424-440.
Gilmore,. A. Gallagher,. D. & Henry,. S. (2017). "E-marketing and SMEs: Operational Lessons for the Future.". By Vol. 19, No.3 European Business Review, 234-242.
John Cross. (2011)."Formalizing the Informal Economy: Street Vendors in Mexico City, American Sociological Association. Washington, D.C
Khan, S. A. R., Piprani, A. Z., & Yu, Z. (2023). Supply chain analytics and post-pandemic performance: mediating role of triple-A supply chain strategies. International Journal of Emerging Markets, 18(6), 1330-1354.
Lee, J., Park, S., Baek, I., and Lee, C. (2008). The impact of the brand management system on brand performance in B–B and B–C environments. Industrial Marketing Management, 37, 848-855.
Lyu, K. (2023). Social Capital and Self-Employment Dynamics in China. The Chinese Economy, 1-27.
Nguyen, C. P., Nguyen, B. Q., & Tran, D. T. L. (2023). The Internet, economic uncertainty, and the shadow economy:“The Good, the Bad, and the Unknown”?. International Social Science Journal, 73(247), 9-28.
Raman, P. (2014). "Factors influencing women consumers'buying behavior towards online shopping in India.". Journal of Contemporary Management Research 8, 2: 23.
Romero-Michel J. Health and Economic Measures in Response to the COVID-19 Pandemic- Effect on Street Vendors, The Journal of Infection in Developing Countries. 2021; 15(2):198- 203.
Staupe-Delgado, R., & Díaz Villarreal, L. E. (2023). Bracing for turmoil: temporalities of livelihood adaptation among informal workers in Facatativá, Colombia. Oxford Development Studies, 1-19.
Yadav, S., Garg, D., & Luthra, S. (2021). Development of IoT based data-driven agriculture supply chain performance measurement framework. Journal of Enterprise Information Management, 34(1), 292-327.
Yagi, Shigeru. (2012). The People Connected with Vegetable Markets, City, Culture and Society,Vol 3, 21-27.
Yueh, Linda. (2009). Self-employment in urban China: Networking in a transition economy,China Economic Review, Vol 20, 471–484.