The Impact of Individual Age Differences on the Use of EFL Vocabulary Learning Strategies
محورهای موضوعی : نشریه تخصصی زبان، فرهنگ، و ترجمه (دوفصلنامه)
زهرا شوشتری
1
(گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران)
سمیرا حیاتی سامیان
2
(گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران)
سعید خزایی
3
(گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران)
کلید واژه: age, Iranian EFL learners, Vocabulary learning strategy, rote learning strategy,
چکیده مقاله :
The present study intended to identify Iranian EFL learners' vocabulary learning strategy use and to find out any relationship between the learners' age and their vocabulary learning strategy use or vocabulary test performance. To that end, 60intermediate Iranian EFL learners, 25 males and 35 females, studying English at a well-known language institute were selected according to their performance on the Oxford Placement Test (OPT). Then, they were divided into 2 groups according to their age: teenagers and adults. Four instruments were used to collect the needed data, namely OPT, a vocabulary learning strategy questionnaire, a vocabulary test, and an interview. The vocabulary learning strategy questionnaire and the vocabulary test were administered in two consecutive sessions. The results indicated that both groups of learners used rote learning (RL) strategies more frequently than other categories of memory strategy, but there were some differences in their ordering of other subcategories of memory strategy. While there was a negative relationship between the teenagers' age and their vocabulary test performance, no relationship was found between the adults' age and their vocabulary test scores. Overall, the findings imply the need for classroom pedagogy to integrate strategy instruction for students of different age and proficiency levels.
مقاله حاضر در پی شناسایی راهبردهای فراگیری واژه توسط زبان آموزان ایرانی و رابطه احتمالی تفاوتهای سنی افراد در این زمینه است.برای رسیدن به این هدف، 60 دانشجوی زبان شامل 25 پسر و 35 دختر در یک موسسه زبان بر اساس آزمون سطح بندی آکسفورد انتخاب شدند. سپس بر اساس سن یه دو گروه زیر 20 سال و بزرگسال تقسیم شدند. 4 ابزار شامل آزمون آکسفورد، پرسشنامه راهبرد فراگیری واژه، آزمون واژه، ویک مصاحبه برای جمع آوری اطلاعات بکار گرفته شد.نتایج نشان دهنده آنست که هردو گروه از راهبرد حفظ واژه بیش از دیگر راهبردها استفاده می کنند اما در مورد دیگر راهبردها تفاوت هایی وجود دارد.در حالیکه میان سن افراد گروه زیر 20 سال و نتیجه آزمون واژه زابطه منفی وجود دارد، ارتباط معنی داری میان سن بزرگسالان و نتیجه آزمون واژه نیست. یافته ها نشان دهنده لزوم آموزش راهبردها برای گروههای سنی و سطوح زبانی مختلف است.