تا ثیرتفاوت سن فراگیران بر کاربرد راهبردهای یادگیری واژه در زبان دوم
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
زهرا
شوشتری
1
(گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران)
سمیرا
حیاتی سامیان
2
(گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران)
سعید
خزایی
3
(گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران)
Keywords: زبان آموزان ایرانی, سن فراگیری, راهبرد فراگبری, حفظ واژه,
Abstract :
مقاله حاضر در پی شناسایی راهبردهای فراگیری واژه توسط زبان آموزان ایرانی و رابطه احتمالی تفاوتهای سنی افراد در این زمینه است.برای رسیدن به این هدف، 60 دانشجوی زبان شامل 25 پسر و 35 دختر در یک موسسه زبان بر اساس آزمون سطح بندی آکسفورد انتخاب شدند. سپس بر اساس سن یه دو گروه زیر 20 سال و بزرگسال تقسیم شدند. 4 ابزار شامل آزمون آکسفورد، پرسشنامه راهبرد فراگیری واژه، آزمون واژه، ویک مصاحبه برای جمع آوری اطلاعات بکار گرفته شد.نتایج نشان دهنده آنست که هردو گروه از راهبرد حفظ واژه بیش از دیگر راهبردها استفاده می کنند اما در مورد دیگر راهبردها تفاوت هایی وجود دارد.در حالیکه میان سن افراد گروه زیر 20 سال و نتیجه آزمون واژه زابطه منفی وجود دارد، ارتباط معنی داری میان سن بزرگسالان و نتیجه آزمون واژه نیست. یافته ها نشان دهنده لزوم آموزش راهبردها برای گروههای سنی و سطوح زبانی مختلف است.