رابطه بین پذیرش فناوری با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر اصفهان با درنظر گرفتن نقش میانجی فلات شغلی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیالهام طاهری وشاره 1 , زهره آقاکثیری 2 , سیدمجید عبداللهی 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، روانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد یزد دانشگاه ازاد اسلامی، یزد، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور صندوق پستی 3697-19395 تهران، ایران
کلید واژه: پذیرش فناوری, عملکرد شغلی, فلات شغلی.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین پذیرش فناوری با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر اصفهان با درنظر گرفتن نقش میانجی فلات شغلی بوده است. لذا این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش شناسی، از نوع مطالعات همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان دوره ابتدایی ناحیه 5 شهر اصفهان در سال تحصیلی 02-1401 به تعداد 1152 نفر تشکیل داده اند. از این تعداد 186 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری یافتههای پژوهش از پرسشنامههای پذیرش فناوری دیویس (1999)، پرسشنامه عملکرد شغلی براتی (1389) و پرسشنامه فلات شغلی میلیمن (۱۹۹۲) استفاده شده است. بر اساس یافتههای پژوهش ضریب تاثیر پذیرش فناوری بر عملکرد شغلی با نقش میانجی فلات شغلی معنی دار است (01/0>P). به علاوه نتایج نشان داد که بین پذیرش فناوری با عملکرد شغلی رابطه مثبت و معنادار (432/0=β) ، بین پذیرش فناوری با فلات شغلی رابطه معکوس (244/0=β) و بین فلات شغلی با عملکرد شغلی رابطه معکوس و معنادار (199/0=β) وجود دارد و در مجموع مدل پژوهش حاضر از برازش مطلوبی برخوردار بود. بنابراین نتیجه-گیری میشود با ارائه آموزشها زمینه مناسب را برای پذیرش فناوری در معلمان ایجاد کنند.
The purpose of present study was to investigate the relationship between technology acceptance and the job performance of elementary school teachers in Isfahan city, taking into account the mediating role of career plateau. Therefore, this research is a correlational study in terms of applied purpose and in terms of methodology. The statistical population of the present study was made up of 1152 primary school teachers in district 5 of Isfahan city in the academic year of 1401-02. 186 people were selected as the sample group by simple random sampling based on Morgan's table. In order to collect the findings of the research, Davis technology acceptance questionnaires (1999), Brati job performance questionnaire (2019) and Milliman's career plateau questionnaire (1992) were used. Based on the findings of the research, the effect coefficient of technology adoption on job performance with the mediating role of career plateau is significant (P<0.01). In addition, the results showed that there is a positive and significant relationship between technology adoption and job performance (β=0.432), an inverse relationship between technology adoption and job plateau (β=0.244), and an inverse and significant relationship between job plateau and job performance. (β=0.199) exists, and overall, the current research model had a good fit.