تحلیل محتوای چندرسانهایهای آموزشی درس فیزیک با توجه به اصول چندرسانهای، ساختار و محتوا
محورهای موضوعی :
مدیریت آموزشی
پیمان یارمحمدزاده
1
,
سیروس اسدیان عباس بلاغی
2
,
زهرا کرمی
3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
3 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
تاریخ دریافت : 1393/06/25
تاریخ پذیرش : 1393/08/13
تاریخ انتشار : 1394/05/10
کلید واژه:
تحلیل محتوا,
ساختار,
چندرسانه ای,
فیزیک پایه دوم,
چکیده مقاله :
هدف از نگارش این مقاله، تحلیل محتوای چندرسانه ای های آموزشی فیزیک سال دوم متوسطه بر اساس اصول چندرسانه ای ها، ساختار و محتوا می باشد. این اصول، شامل اصل مالتی مدیا، همجواری، گفتار، کثرت و شخصی سازی میباشد. این پژوهش به روش کیفی انجام شد. نمونه مورد بررسی، گزیدهای از نرمافزارهای آموزشی درس فیزیک سال دوم دوره متوسطه میباشد. به علت اندک بودن جامعه آماری، کل نرمافزارهای چندرسانه ای (11 نرم افزار) انتخاب و به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. در مجموع، 15 مقوله و 97 کد از ابعاد و ویژگیهای زمینه ای، ساختاری و محتوایی نرم افزارهای آموزشی شناسایی و بررسی شدند. مطابق یافته ها، کلاً در چندرسانه ای های مورد بررسی ویژگی زمینه ای مورد توجه بیشتری واقع شده است. در مقوله ساختاری، توجه بیشتر روی بخش مقدماتی و توجه کمتر به مقوله جنبی شده است. در مقوله محتوای اصلی که اصول چندرسانهای مورد بررسی قرار گرفت، اصل های کثرت و گفتار دارای اهمیت بیشتر و اصل شخصی سازی دارای اهمیت کمتری می باشد. هرکدام از این مقوله های شناسایی شده که کمتر به آنها اهمیت داده شده است، می توانند بهعنوان موضوعاتی مستقل در پژوهش های آینده به پژوهشگران یاری رسانند و زمینهساز رفع مشکلات چندرسانه ای های آموزشی و همچنین، شناسایی ابعاد جدید شوند.
چکیده انگلیسی:
The aim of this paper was to analyze the content of physics educational multimedia for high school students regarding the principles of multimedia, structure and content. These principles contain multimedia principle, contiguity, redundancy, speech and personalization. This study was qualitatively conducted. The sample of the study comprised a selection of educational software of physics course for the second year of high school. Using purposive sampling method and due to the shortages of the samples, 11 were selected and were evaluated through content analysis methods. Totally, 15 categories and 97 codes of educational multimedia dimensions including demographic, content and structural features were found and their evidence was studied. Findings showed that for the educational multimedia, more attention was given to demographic features. Considering the structural category, findings showed that the highest content was given to the preliminary section and the least content was given to the peripheral category. Pointing to the content category, which was of the multimedia principles, findings showed that most of the attention was given to the redundancy and speech principles, and the least attention was given to the personalization principle. Each of the given categories can help the researcher as independent issues for future studies serving as underlying principles to meet the problems in educational multimedia and discover a new dimension.
منابع و مأخذ:
Attaran, M. (2004). IT-based education in elementary school. Tehran: Mehrabe Ghalam. (in Persian).
Bayati, S. (2011). Evaluation and comparison interactivity in educational Multimedia first grade math tipsin year 2008-2009. M.A. Thesis, Allameh Tabatabaei University. (in Persian).
Bower, G. H., & Morrow, D. G. (2008). Mental models in narrative comprehension. Science, 247, 44-48.
Elliot, S. (2010). Multimedia in schools: A study of web- based animation effectiveness. Retrieved from http://center.Uregon.edu
Eslami, M. (2002). Multimedia: Software and resource. Tehran: Institute Isiran. (in Persian).
Ettehad Mehrabad, H., & Ravanbakhsh, M. (2009). In the margin of teaching physics and labs in high school. Growth Physical Education, 25(1), 3-4. (in Persian).
Evazzadeh, E. (2008). Analysis and evaluation of educational multimedia content in English lesson second base on multimedia design principles Meyer. M.A. Thesis, Allameh Tabatabaei University. (in Persian).
Ghamarani, A., & Jafari, H. (2005). Computer and its impact on the teaching and learning of special needs students. Proceedings of the Second International Conference on Educational Technology. Tehran: Allameh Tabatabaei University Press. (in Persian).
Ghasemi, M. (2011). The effect of self-made multimedia on learning physics in year 2011 Malayer city high school. M.S. Thesis, Islamic Azad University, Tehran South Branch. (in Persian).
Heinich, R., Molenda, M., Russel, J., & Smaldino, S. (1999). Instructional media and technologies for learning (6th Ed). NJ: Merrill/prentice hall.
Keppell, M. (2009). Optimizing instructional designer-subject matter expert communication in the design and development of multimedia projects. Interactive Learning Research, 12(2/3), 209-227.
Khan, B. H. (2005). E-learning quick checklist. George Washington University, USA.
Mansurian, Y. (2009). Principles of scientific writing. Tehran: Nashre Ketabdar. (in Persian).
Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.
Paas, F. G. W. C., & Van Merrienboer, J. J. G. (1994). Instructional control of cognitive load in the training of complex cognitive tasks. Educational Psychology Review, 6(4), 351-371.
Pirbodaghi, F. (2004). Qualitative content analysis and case studies. Message Journal of Research, 9(10), 23-31. (in Persian).
Rahmatian, R., & Atrashi, M. (2007). Analysis of how the language-teaching software (according to form, technique and content). Foreign Language Study, 51, 33-39. (in Persian).
Razavi, A. (2012). New topics in educational technology. Publication: Shahid Chamran University. (in Persian).
Seyed Fadaee, A. (2013). Instructional design for students in the twenty first century (media training in modern methods of teaching physics). Journal of Growth, Physical Education, 4. (in Persian).
Sharp, V. (2006). Computer applications in special education. (Translated by Ali Manoochehr Yarzanjani, 2008). Special Education, 76, 34-36.
Shoarinejhd, A. (2001). Psychological principles education. Tehran: Center for Cultural Studies. (in Persian).
Walker, J. D., Conter, S., & Beermann, N. (2011). Vodcasts and captures: Using multimedia to improve student learning in ntroductory Biology. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 20(1), 97-111. Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Young, J. D. (1996). The effect of self- regulated learning strategies on performance in learner controlled computer-based instruction. Educational Technology Research and Development, 44, 17-27.
Zaraii Zavaraki, E., & Evazzadeh, E. (2008). Analysis and evaluation of educational multimedia content in English lesson second base on multimedia design principles Meyer. Psychology and Educational Sciences, 64. (in Persian).