Social networks, dramatic collective behavior, social phobia, fashionism
Subject Areas : Urban Sociological Studiessepideh hazrati 1 * , azadeh mosavi 2
1 - Department of Sociology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran.
2 - Department of Sociology, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
Keywords: Social networks, dramatic collective behavior, social phobia, fashionism,
Abstract :
The aim of the current research is to determine the impact of social networks in creating dramatic collective behaviors in urban public spaces. The research approach in this quantitative study, the research method in terms of objective, fundamental-applied and the method of data collection, is a descriptive survey type. The statistical population of the current study includes all people over 15 years old living in Kerman. Based on random cluster sampling method, 384 people were selected and examined. In order to collect data in the field part, a researcher-made questionnaire was used with a reliability coefficient of 0.79. He is a resident of Kerman. Also, to test the hypotheses of the research, sample t-test, Pearson correlation, and regression were used. The results obtained from the hypothesis test show It showed that the average of all items is higher than 3 (theoretical average). Also, the correlation values between the research components with the amount of use of social networks are at a medium and high level.So that in today's world, no society can claim that it will be safe from the effects of this crisis. Today's religious and national identities, each in a different way, are facing some kind of crisis and inappropriate collective behavior.The highest correlation value between the amount of use of social networks and dramatic collective behaviors is in the dimension of social phobia (R=0.518). Therefore, despite the fact that the media causes the development and strengthening of cohesion in many cases, but in the individual aspect,
احمدی، حبیب (1393). روان شناسی اجتماعی، چاپ سوم، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
احمدی، معصومه (1399). بررسی جامعهشناختی نقش شبکه های اجتماعی بر مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان بوشهری، رساله برای دریافت درجهی دکتری «.PH.D»، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر.
افراسيابي، حسين؛ سيارخلج، حامد و شكوهي فر، كاوه (1395). عوامل مرتبط با مدگرايي در بين جوانان شهر يزد، جامعه پژوهي فرهنگي، 7(1)، 35-64.
امجدیان، مهدی؛ مرادی، علی (1400). مطالعه جامعهشناختی شکلگیری رفتارهای جمعی نمایشی در بستر تجربه زیسته مردم از ویروس کرونا مورد مطالعه شهر کرمانشاه، مطالعات جامعه شناختی شهری، 11(39)، 59-29.
اوجی، فرزانه (1393). برسي عوامل فردي و خانوادگي بردرخواست حمايتهاي اجتماعي از شبكههاي مجازي آنلاين در بین دانشجويان دانشگاه آزاد تهران، پايان نامه كارشناسي ارشد رشتهي ارتباطات گرايش علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلا مي واحد تهران شرق.
جان بزرگي، ابراهيم (1390). عوامل روان شناختي موثر بر بروز رفتارهاي تخريبي جمعي (مورد کاوي تماشاگران فوتبال)، فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی، 2(27)، 143-121.
جودان، سعید (1396). بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با تمایل به رفتار جمعی در بین تماشاگران مسابقات فوتبال (مطالعه موردي شهر شیراز)، پایان نامهي کارشناسی ارشد در رشتهي علوم اجتماعی دانشگاه شیراز.
دیوسالار، عبدالرسول (1393). قدرت ارتباطات یا قدرت اطلاعات، نقدی بر نظریه قدرت شبکهای مانوئل کاستلز، قصلنامه نقد کتاب، 1(3 و 4)، 91-110. شمس، مرتضی و فرقانی، محمد مهدی (1397). شبکههای اجتماعی مجازی و تولید شایعات در انتخاباتِ سیاسی (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی اینستاگرام)، فصلنامه رسانههای دیداری و شنیداری، 12(28)، 120-95.
عرب مازار یزدی، محمد؛ بدری، احمد و عزیزیان، افشین (1391). آزمون تجربی رفتار جمعی سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران، مطالعات تجربی حسابداری مالی،(39)10 ،1-27.
کوئن، بروس(1387). مباني جامعه شناسي. ترجمه غلامعباس توسلي و رضا فاضل، تهران: انتشارات سمت.
محسنيان راد، مهدي (1378). ارتباط شناسي: ارتباطات انساني (ميان فردي، گروهي، جمعي)، تهران: سروش.
محمدی، جمال؛ خالق پناه، کمال و غلامی، الهه (1395). تجربه مصرف شبکههای اجتماعی مورد مطالعه: شبکه اجتماعی بی تاک، فصلنامه پژوهش ات فرهنگی ایران، 9(4)، 5-88.
مرادی، علی و محمدی فر، نجات (1399). نقش شبکههای اجتماعی در شکلگیری هراس اجتماعی و تغییر سبک زندگی ناشی از ویروس کرونا: مورد مطالعه شهر کرمانشاه، فصلنامه پژوهشهای انتظام اجتماعی، 12(2)، 148-123.
Arpaci, I., Karatas, K., Baloglu, M., & Haktanir, A. (2022). COVID-19 phobia in the United States: Validation of the COVID-19 phobia scale (C19P-SE). Death Studies, 46(3), 553-559
. Baccarella, C. V., Wagner, T. F., Kietzmann, J. H., & McCarthy, I. P. (2018). Social media? It's serious! Understanding the dark side of social media. European Management Journal, 36(4), 431-438
. Bak-Coleman, J. B., Alfano, M., Barfuss, W., Bergstrom, C. T., Centeno, M. A., Couzin, I. D., ... & Weber, E. U. (2021). Stewardship of global collective behavior. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(27), e2025764118. McPhail, C. (2017). The myth of the madding crowd. Routledge. Warren, L. C. (1976). Two views of dissolution: an examination of collective behavior theory and critical theory on the subject of mass social behavior.-- (Doctoral dissertation, Simon Fraser University. Theses (Dept. of Sociology and Anthropology)
.