Investigating the effect of successful intelligence training on the happiness and life expectancy of female students in the third grade of elementary school in district 4 of Isfahan city
Subject Areas : Journal of Educational PsychologyElham Nateghi 1 , فاطمه ذیگلری 2 *
1 - M.A, Department of Educational Psychology, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 - Department of Educational sciences, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
Keywords: successful intelligence, happiness, life expectancy, students,
Abstract :
Successful intelligence training can contribute to a healthier lifestyle by fostering lifelong cognitive and emotional skills. Therefore, this research was conducted in order to investigate the effect of successful intelligence training on the happiness and life expectancy of students. The study was a semi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population includes all female students in the third grade of elementary school in the 4th district of Isfahan city in the academic year of 2023-2024. 30 people were selected as a sample through available sampling and were randomly divided into two experimental and control groups. In order to analyze the data, descriptive statistics methods (frequency, percentage, graph and average) were used to describe and classify the information, Cronbach's alpha was used to determine the reliability of the questionnaires, and multivariate covariance analysis was used to test the research hypotheses. The findings showed successful intelligence training has an effect on the happiness and life expectancy of female students in the third grade of elementary school in district 4 of Isfahan city (p<0.001). Successful intelligence training has an effect on the happiness of students (p<0.001). Successful intelligence training has an effect on the life expectancy of students (p<0.001).
آخوندی، آتوسا. (1401). اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق استرنبرگ بر بهبود اشتیاق به مدرسه و خودپنداره تحصیلیدانش آموزان ابتدایی درگیر اضطراب ریاضی،دومین همایش ملی روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، اردبیل
ایزدی، علی اکبر. (1401). بررسی اثربخشی آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر دوره متوسطه،نهمین کنفرانس بین المللی دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران
امینی روندی، محمد و باهنر، عبداله و رستم زاده، فرشید. (1402). تاثیر آموزش هوش موفق استرنبرگ بر پیشرفت تحصیلی و آینده موفق در دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان ارومیه سال ۱۴۰۲،دومین کنفرانس بین المللی و پنجمین کنفرانس ملی مدیریت، روان شناسی و علوم رفتاری، تهران.
بابایی، علی. (۱۳۹5). تأثیر آموزش هوش موفق بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. رساله دکتری، دانشگاه چمران اهواز.
بحری نجفی، فاطمه و میرشاه جعفری، سید ابراهیم(1394). تأثیر ابعاد باورهای مذهبی بر شادی معلمان ابتدایی در محیط کار. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. 16(4): 113-106
حیدرپور، اعظم. (1402). رابطه بین بهزیستی روانشناختی و عزت نفس با شادکامی معلمان ابتدایی،اولین کنفرانس بین المللی حقوق ، مدیریت ، علوم تربیتی ، روانشناسی و مدیریت برنامه ریزی آموزشی، تهران.
تاجیک، حسین و طالع پسند، سیاش و رحیمیان بوگر، اسحق. (1396). رابطه ساده و چندگانه تکانشگری، استرس ادراک شده و شادکامی با اعتیاد به اینترنت در کاربران ایرانی ۱۵ تا ۲۸ ساله فیس بوک، روانشناسی بالینی و شخصیت، 15(1): 156-145
حسینی، مائده السادات. (1402). بررسی نقش هوش موفق در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر اهواز،دومین همایش ملی روان درمانی ایران،اردبیل.
زرپرور، امید. (1402). بررسی رابطه بین شادکامی و کیفیت زندگی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر مرودشت،دومین کنفرانس ملی مطالعات خانواده و مدرسه، بندرعباس
صالحی، شیما؛ آزادی، فاطمه. (1400). اثربخشی آموزش هوش موفق بر حل مسائل آموزشی دانش آموزان ابتدایی پایه ششم شرق تهران، پیشرفته های نوین در روانشناسی،4(44): 87-78
علی پور، احمد؛ هاشمی، تورج؛ باباپورخیرالدین، جلیل و طوسی، فهیمه. (1389). رابطه بین راهبردهای مقابله ای و شادکامی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز. 5(18): 42-25.
فتاحی، شهرام؛ کرمی، جهانگیر ؛ محمدی راد، منصور. (1395). بررسی عوامل اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر شادی و بهره وری نیروی کار ( مطالعه موردی: کارگاه های صنعتی شهرستان کرمانشاه). مدیریت بهره وری. 8(36): 36-7.
قبادی, لیلا, حبیبی کلیبر, رامین, فرید, ابوالفضل, مصرآبادی, جواد. (1400). اثربخشی آموزش هوش موفق بر حل مسئله اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی. پژوهش های روانشناسی اجتماعی, 11(42), 93-110.
منصوری، فاطمه؛ عابدی، احمد. (1401). اثربخشی آموزش هوش موفق بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت.سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی، 4(2):29-18
منصوری حسن آبادی، فاطمه؛ عابدی، احمد. (1401). هوش موفق: رویکردی کارآمد برای دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت، پیشرفت های نوین در روانشناسی، 5(52):208-198
کیانی مجد، عاطفه. (1402). بررسی اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر هوش موفق، خودکار آمدی و کیفیت زندگی سوادآموزان،نوزدهمین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم اجتماعی و تربیتی، بابل.
Aknin, L. B., & Whillans, A. V. (2021). Helping and happiness: A review and guide for public policy. Social Issues and Policy Review, 15(1), 3-34.
Alexander, R., Aragón, O. R., Bookwala, J., Cherbuin, N., Gatt, J. M., Kahrilas, I. J., ... & Styliadis, C. (2021). The neuroscience of positive emotions and affect: Implications for cultivating happiness and wellbeing. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 121, 220-249.
Baczynska, A., & Thornton, G. C. (2017). Relationships of analytical, practical and emotional intelligence with behavioral dimensions of performance of top managers. International Journal of Selection and Assessment, 25(2), 171-182.
Bender, A., & Cortés-Ciriano, I. (2021). Artificial intelligence in drug discovery: what is realistic, what are illusions? Part 1: Ways to make an impact, and why we are not there yet. Drug discovery today, 26(2), 511-524.Buckley, R. (2020). Nature tourism and mental health: parks, happiness, and causation. Sustainable Tourism, 28(9), 1409-1424.
Burger, M. J., Morrison, P. S., Hendriks, M., & Hoogerbrugge, M. M. (2020). Urban-rural happiness differentials across the world. World happiness report, 2020, 66-93.
Chen, H., Li, L., & Chen, Y. (2021). Explore success factors that impact artificial intelligence adoption on telecom industry in China. Journal of Management Analytics, 8(1), 36-68.
Cheng, Y., Zhang, J., Wei, W., & Zhao, B. (2021). Effects of urban parks on residents’ expressed happiness before and during the COVID-19 pandemic. Landscape and Urban Planning, 212, 104118.
Fitriana, N., Hutagalung, F. D., Awang, Z., & Zaid, S. M. (2022). Happiness at work: A cross-cultural validation of happiness at work scale. Plos one, 17(1), e0261617.
Froiland, J. M., Worrell, F. C., & Oh, H. (2019). Teacher–student relationships, psychological need satisfaction, and happiness among diverse students. Psychology in the Schools, 56(5), 856-870.
Helliwell, J. F., Huang, H., Wang, S., & Norton, M. (2020). Social environments for world happiness. World happiness report, 2020(1), 13-45.
Hooda, M., Rana, C., Dahiya, O., Rizwan, A., & Hossain, M. S. (2022). Artificial intelligence for assessment and feedback to enhance student success in higher education. Mathematical Problems in Engineering, 2022.
Jain, M., Sharma, G. D., & Mahendru, M. (2019). Can I sustain my happiness? A review, critique and research agenda for economics of happiness. Sustainability, 11(22), 6375.
Lomas, T., Case, B., Cratty, F. J., & VanderWheele, T. (2021). A global history of happiness. International Journal of Wellbeing, 11(4).
Lyubomirsky S, Kennon MS, Schkade D.(2005). Pursuing Happiness: The Architecture of Sustainable Change. Review of General Psychology. 9(2); 111 131
Milić, J., Škrlec, I., Milić Vranješ, I., Podgornjak, M., & Heffer, M. (2019). High levels of depression and anxiety among Croatian medical and nursing students and the correlation between subjective happiness and personality traits. International Review of Psychiatry, 31(7-8), 653-660.
Mysore, L., & Vijayalaxmi, A. (2018). Significance of successful intelligence in the academics of adolescents: a literature review. Internatioanl Journal of Home Sceince, 4(1) , 13-16.
Steptoe, A. (2019). Happiness and health. Annual review of public health, 40, 339-359.
Sternberg, R. J. (2015). Successful intelligence: A model for testing intelligence beyond IQ tests. European Journal of Education and Psychology, 8(2), 76-84.
Ruggeri, K., Garcia-Garzon, E., Maguire, Á., Matz, S., & Huppert, F. A. (2020). Well-being is more than happiness and life satisfaction: a multidimensional analysis of 21 countries. Health and quality of life outcomes, 18(1), 1-16.
Sharma, S., & Tiwari, V. (2023). Modelling the impact of emotional intelligence, career success and happiness on turnover intention among managerial-level employees in the information technology industry. FIIB Business Review, 12(3), 279-293.
Veenhoven, R. (2020). World Database of Happiness: A ‘findings archive’. In Handbook on wellbeing, happiness and the environment (pp. 25-45). Edward Elgar Publishing. Zhang, C., & Lu, Y. (2021). Study on artificial intelligence: The state of the art and future prospects. Journal of Industrial Information Integration, 23, 100224.
فصلنامه مهارت های روانشناسي تربيتي
دانشگاه آزاد اسلامي واحد تنكابن
سال پانزدهم، شماره اول، پاییز 1403، پیاپی 59
صص 91-79
بررسی تاثیر آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان
الهام ناطقی1، فاطمه ذیگلری*2
1) کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2) استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
arezu_ziglari@yahoo.com *نویسنده مسئول:
تاريخ دريافت مقاله 13/06/1403 تاريخ پذيرش مقاله 24/07/1403
چکیده
آموزش موفق هوش میتواند با پرورش مهارتهای شناختی و عاطفی مادامالعمر به سبک زندگی سالمتر کمک کند. بنابراین این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه هست. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403-1402 می باشد. تعداد 30 نفر به عنوان نمونه از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از از روشهای آمار توصيفي (فراواني، درصد، نمودار و میانگین) براي توصیف و طبقهبندی اطلاعات، براي تعيین پايايي پرسشنامهها از آلفاي کرونباخ و برای آزمون فرضیات تحقيق از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان تاثیر دارد (001/0p<). آموزش هوش موفق بر شادکامی دانش آموزان تاثیر دارد(001/0p<). آموزش هوش موفق بر امید به زندگی دانش آموزان تاثیر دارد (001/0p<).
کلید واژگان: هوش موفق، شادکامی، امید به زندگی، دانش آموزان
مقدمه
امید یکی از مسائل روانی است که زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. مفهوم امید مکانیسم مهمی برای انطباق با رویدادهای نامطلوب از جمله بیماری های مزمن است و به عنوان یک عامل پیچیده، چند بعدی و بالقوه قدرتمند در بهبود و سازگاری موثر تعریف می شود (لو و همکاران1، 2021). امید به زندگی شامل افکار و توجه افراد به آینده است و با این تصور که امکان دستیابی به نتایج مثبت در رویدادهای زندگی وجود دارد، منجر به تلاش فردی می شود و هر نوع مفهوم سازی امید دارای ویژگی های چند بعدی، پویایی، آینده نگری را منعکس می نماید (کاسترس، پاتریکو، و لمونت2، ۲۰۲۰). در واقع اسنایدر3 (1994)، بنیانگذار نظریه امید و درمان مبتنی بر آن، دو نوع تفکر را برای ایجاد امید ضروری می داند. تفکر استراتژیک (تفکر مسیر و عامل) تفکر استراتژیک یا مسیر، جزء شناختی امید و نشان دهنده ظرفیت است و توانایی انسان جزء انگیزشی امید به ایجاد مسیر و تفکر است که انسان را به استفاده از این مسیرها ترغیب می کند. امید یک احساس نیست بلکه یک سیستم انگیزشی شناختی پویا است. امیدواری توانایی شخص در تعیین اهداف و داشتن انگیزه لازم برای دستیابی به آن اهداف می باشد (کینگهورن4، 2013).
امید مجموعه ای شناختی که مبتنی بر احساس موفقیت از منابع مختلف، انرژی معطوف به اهداف و مسیرها یا به عبارتی برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف است. افراد امیدوار در زندگی عوامل و گذرگاه های بیشتری برای پیگیری اهداف خود دارند و زمانی که با موانعی روبرو می شوند می توانند انگیزه خود را حفظ کنند و از گذرگاههای جایگزین استفاده کنند. با این حال، از آنجایی که افراد ناامید ابزار و راه های کمی برای مقابله با موانع دارند، به راحتی انگیزه خود را از دست می دهند و احساسات منفی را تجربه می کنند که به نوبه خود منجر به عدم شادکامی در دانش آموزان می شود (نجفی و همکاران، 1398). امید به زندگی را میتوان به عنوان اعتقاد و انتظار مثبت نسبت به آینده تعریف کرد. این نه یک خوشبینی سطحی، بلکه یک نگرش عمیق و پایدار است که در آن فرد با وجود مشکلات و ناامیدیها، همچنان به بهبود شرایط و رسیدن به اهداف خود امیدوار است. امید به زندگی به معنای داشتن دیدی واقعبینانه نسبت به چالشها و همزمان داشتن انتظارات مثبت برای آینده است. اهمیت امید در زندگی روزمره بیبدیل است. امید نیرویی است که فرد را برای مقابله با دشواریها و رسیدن به اهدافمان سوق میدهد. در شرایط سخت و ناامیدکننده، امید به فرد کمک میکند تا استرس و فشارهای روانی را بهتر مدیریت کند و از افسردگی و اضطراب دور بماند. امید، به فرد انرژی لازم برای ادامه مسیر و تلاش برای دستیابی به خواستهها و آرزوهایمان را میدهد. در زندگی روزمره، امید به فرد کمک میکند تا از شکستها و ناکامیها درس بگیرد و به جای تسلیم شدن در برابر آنها، با انرژی بیشتری به سوی موفقیت گام بردارد. امید همچنین در بهبود روابط اجتماعی و تعاملات فرد با دیگران نقش دارد. وجود امید در یک فرد میتواند الهامبخش دیگران باشد و فضای مثبت و سازندهای را در اطراف او ایجاد کند (ماهمد و برت5، 2020).
شادکامی یکی از مولفه های اثرگذار بر موفقیت دانش آموزان می باشد. شادکامی یکی از شاخصهای مهم بهداشت روانی در جامعه( بحری نجفی و میرشاه جعفری، 1394) و از مفاهیم و مؤلفههای اساسی زندگی افراد، به ویژه دانشآموزان بهشمار میرود و بسیاری از رشتهها از جمله شاخههای روانشناسی سعی در فهم و تسهیل آن در زندگی افراد دارند ( علی پور و همکاران، 1389). مطالعات نظری و تجربی (علمی) نشان می دهد که تاریخچهی شادکامی به دههی 1960 میلادی باز می گردد و از آن زمان پژوهشهای مربوط به شادمانی افزایش یافته است. شادی دقیقاً به معنای مطلوبیت نیست اما می تواند انعکاس دهندهی خوبی، از میزان خشنودی افراد از زندگی باشد و می توان آن را به عنوان تقریب مناسبی از مطلوبیت در نظر گرفت( فتاحی، کرمی و محمدی راد، 1395). از نظر سامنر؛ « شادی، دارا بودن یک نوع خاصی از نگرش ها و گرایشات مثبت نسبت به زندگی است که در آن شکل کاملی از شناخت و عاطفه وجود دارد» در تعریفی دیگر؛ لایوبومیرسکی6 و همکاران (2005) شادکامی را تجربه احساس نشاط، شادی و خوشی و نیز دارا بودن این احساس که فرد زندگی خود را خوب، با معنا و با ارزش بداند در نظر گرفتهاند. طبق این تعریف مشخص می شود که شادی یک پدیده ذهنی و درونی است. به اعتقاد آرگایل (1382) شادکامی سه جزء اساسی دارد که عبارتند از: هیجانات مثبت، رضایت از زندگی و فقدان عاطفه منفی. در این تعریف آرگایل معتقد است که خوشی یا سرور جنبه هیجانی شادی و رضایت جنبه شناختی آن است. همچنین آرگایل بر این باور است که روابط اجتماعی اثر بسیار زیادی بر شادی دارد. در واقع شادکامی نوعی ارزشیابی است که فرد از خود و زندگیاش به عمل می آورد و مواردی از قبیل رضایت از زندگی، هیجان و خلق مثبت، فقدان افسردگی و اضطراب را شامل می شود (استپتو7، 2019).
به طور کلی از جمع بندی تعاریف مختلف درباره شادی می توان استنباط کرد که شادی دارای سه جزء اساسی عاطفی، شناختی و اجتماعی است. جزء عاطفی (هیجانی) که باعث می شود فرد شادکام همواره از نظر خلقی شاد و خوشحال باشد. جزء اجتماعی، گسترش روابط اجتماعی را به دنبال دارد و جزء شناختی که موجب می گردد فرد شادکام نوعی تفکر و نوعی پردازش اطلاعات ویژهی خود داشته باشد و وقایع روزمره را طوری تعبیر و تفسیر کند که خوش بینی وی را به دنبال داشته باشد. به اعتقاد داینر8(2005) افراد می توانند زندگی شان را به صورت قضاوت کلی( رضایتمندی از زندگی یا احساس خرسندی) یا به صورت ارزیابی از حیطهی خاصی از زندگیشان ( ازدواج یا کار) یا احساسات هیجانی اخیر خود در رابطه با آنچه برایشان رخ داده است ( هیجانات خوشایند، که از ارزیابیهای مثبت تجربیات فردی ناشی می شود و سطوح پایین احساسات ناخوشایند که از ارزیابی های منفی تجربیات فردی ناشی می شود) مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند (جین، شارما و ماهندرو9، 2019). شادکامی و نشاط در تکامل و حفاظت افراد مختلف به خصوص دانش آموزان نقش بسزایی داشته و سبب رشد شناختی و جسمانی و اجتماعی آنها می شود و از مهمترین عوامل سلامت روان دانش آموزان به شمار میرود. از آنجایی که دانش آموزان هر جامعه نیروی انسانی و سازندگان فردای آن کشور تلقی می گردند، سلامت روانی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین مدرسه به عنوان یک نهاد می تواند با به وجود آوردن زمینه ها و برنامه هایی باعث هر چه شاداب کردن جامعه شود. در باب اهمیت شادکامی، محققان دریافتند که شادکامی عامل پدیدآورندهی منافعی به مراتب بیشتر از صرف احساس خوبی داشتن است (هلیول و همکاران10، 2020). شادکامی یک حالت عاطفی است که با احساس شادی، رضایت و رضایتمندی مشخص می شود. در حالی که شادکامی تعاریف مختلفی دارد، اما اغلب به عنوان احساسات مثبت و رضایت از زندگی توصیف می شود. از آنجا که شادکامی معمولاً چنین واژه ای تعریف می شود، روانشناسان و سایر دانشمندان علوم اجتماعی وقتی از این حالت عاطفی صحبت می کنند، معمولاً از اصطلاح "بهزیستی ذهنی" استفاده می کنند. درست همانطور که به نظر می رسد، بهزیستی ذهنی تمرکز خود را بر روی احساسات کلی شخصی فرد در مورد زندگی خود در حال حاضر متمرکز است (حیدرپور، 1402).
به نظر می رسد هوش موفق بتواند بر امید به زندگی و شادکامی دانش آموزان تاثیر مثبتی داشته باشد. هوش موفق، مجموعهای یکپارچه از تواناییهای مورد نیاز برای موفقیت در زندگی است. البته فرد آن را درون بافت اجتماعی و فرهنگی خود تعریف می کند (استرنبرگ11، ۲۰۱۵). هوش موفق توانایی دستیابی به موفقیت در زندگی، با توجه به استانداردهای شخصی خود در محیط اجتماعی و فرهنگی به منظور انطباق و انتخاب محیط؛ از طریق شناختن و سرمایه گذاری بر نقاط قوت و بهبود و جبران ضعف ها از طریق توازن توانایی های تحلیلی، خلاق و عملی می باشد (مایسوره و ویجی لاکسمی12، ۲۰۱۸). هوش موفق شامل هوش تحلیلی (تحلیل، ارزیابی و مقایسه، تفکر و حل مسئله)، هوش عملی (بهکارگیری دانش برای حل مشکلات روزمره اجتماعی) و هوش خلاق (خلق ایدههای جدید و کنار آمدن با شیوههای تازه با مشکلات) می شود (باسزینسکا و تورنتون13، ۲۰۱۷). افراد دارای هوش موفق با برقراری تعادل میان توانایی های تفکر تحلیلی، خلاق، عملی، قادر به انطباق با محیط، تغییر آن، و انتخاب محیط هستند (استرنبرگ، ۲۰۱۵). آموزش و ارزشیابی باید براساس توازن میان : حافظه محور -تحلیلی محور -خلاق محور -عملی محور باشد. توانش کسب موفقیت با برجسته کردن نقاط قوت فردی و اصلاح نقاط ضعف از طریق برقراری توازن میان توانش های خلاق،عملی و تحلیلی و به منظور سازش با محیط یا شکل دهی و انتخاب ان حاصل می شود. استرنبرگ هوش موفق را توانایی دستیابی به اهداف شخصی در بستر اجتماعی-فرهنگی فرد با تطبیق، شکل دادن و انتخاب محیط، استفاده از شناخت و توجه به توانایی ها و جبران و اصلاح نقاط ضعف و تعامل تحلیلی، خلاق و عملی تعریف می کند. (استرنبرگ، ۲۰۱۵). بنابراین در واقع هوش شامل سه زیرمجموعه است، الف) شناسایی اهداف معنادار. ب) همسو کردن این اهداف به شیوه ای معنادار به طوری که آنها داستانی منسجم از آنچه در زندگی دنبال می کنند تشکیل دهند. ج) طی مسافت قابل توجهی در مسیر دستیابی به این اهداف (استرنبرگ، ۲۰۰۵).
امیدواری، احساسی درونی است که می تواند دانش آموزن را در مسائل پرتنش و زندگی های دغدغهمند امروزی به آرامش برساند. نتایج برخی پژوهشگران از جمله اسنایدر14 (۱۹۹۱) بر روی افراد دارای مشکلات روانی مانند روان رنجوری و برخی بیماریهای جسمی نشان می دهد که بسیاری از پریشانی های روانشناختی و حتی جسمانی می تواند در واکنش و به از دست دادن امید رخ دهد. طبق نظر اسنایدر ناامیدی و کاهش سطح امید به زندگی با ناتوانی و بی علاقگی به زندگی ارتباط دارد و فرد در اثر افزایش ناامیدی و کاهش سطح امید به زندگی بشدت منفعل می گردد (لو و دیگران، 2021).
از طرفی دیگر شادکامی تاثیر مهمی در موفقیت دانش آموزان دارد. افراد شادکام، نگرش خوشبینانه ای نسبت به وقایع و رویدادهای اطراف خود دارند و به جای جبهه گیری منفی نسبت به اتفاقات پیرامون خود، سعی در استفاده بهینه از این رویدادها دارند. عوامل مهمی مانند صفات شخصیتی، مولفه های شناختی، گرایش های اعتقادی و محیطی (تربیتی، جمعیتی ) زمینه ساز شادکامی به شمار می روند (بورگر و همکاران15، 2020). ضرورت پرداختن به مقوله شادی از آنجا ناشی می شود که شادی از یک طرف عواطف مثبت را افزایش داده و از طرفی با کاهش عواطف منفی، باعث افزایش بهره وری خواهد شد. با مطرح شدن روزافزون اهمیت شادکامی بر همه ابعاد انسان، توجه بسیاری از پژوهشگران به این مسأله جلب شده است.
در نهایت آموزش هوش موفق ترکیبی از تواناییهای تحلیلی، خلاق و عملی است که به افراد یادگیرنده برای سازگاری، انتخاب و تغییر محیط به منظور رسیدن به اهداف خود در زندگی در بافت فرهنگی– اجتماعی کمک می کند (قبادی و همکاران، 1400). بنابراین می تواند زمینه ساز امید به زندگی و شادکامی در آنها شود. انجام این پژوهش از آن جهت ضرورت دارد که معلمان متوجه می شوند با آموزش هوش موفق می توانند:
1- امید به زندگی را در دانش آموزان تقویت کنند.
2- راههای شادکامی بسیاری را پیدا کنند و روحیه دانش آموزان را تقویت کنند.
باتوجه به آنچه در بالا ذکر شد سوال اصلی این پژوهش چنین می باشد که آیا آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان تاثیر دارد؟
روش شناسی
روش پژوهش انتخاب شده در این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی بود. در این پژوهش از طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403-1402بود. حجم نمونه آماری این پژوهش شامل 30 دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان بود که به طور تصادفی در 2 گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. در این پژوهش ابتدا از آموزش و پرورش مجوز برای مدرسه مورد نظر گرفته شد و سپسبه مدرسه مراجعه گردید و با مدیر و معاون هماهنگی های لازم انجام گردید. دانش آموزان این کلاس 32 نفر بودند که 2 نفر را به عنوان ذخیره در نظر میگیریم تا اگر بعضی از دانش آموزان غیبت کردند، افراد نمونه از 30 نفر کمتر نگردد. شرایط انجام پژوهش برای دبیر و دانش آموزان بیان گردید و از آنها خواسته شد با والدین خود در میان بگذارند. در مراجعه بعدی به کلاس همهی دانش آموزان رضایت خود را اعلام کردند. توضیحات دوره آموزش هدف گزینی به آنها ارائه شد و بعد این 30 دانشآموز به 2 گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI)و پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر (1991)بر روی آنها اجرا گردید و بهعنوان نمرات پیشآزمون ثبت گردید، سپس یک دوره بسته آموزشی هوش موفق (اقتباس از بابایی، 1396) بر روی گروه آزمایش اجرا گردید و مجدد از هر دو گروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر (1991) گرفته شد و بهعنوان نمرات پسآزمون ثبت گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات این پژوهش در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در بخش آمار توصیفی به توصیف ویژگی های گروه نمونه آماری در قالب شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی همچون میانگین و انحراف استاندارد پرداخته شد. در بخش آمار استنباطی با توجه به نوع پژوهش که نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود و بنا به نرمال بودن داده ها که از طریق کولموگروف- اسمیرنوف بدست آمد از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد. لازم به ذکر است در این مطالعه برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار Spss26 بهره گرفته شد.
یافته ها
فرضیه تحقیق: آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان تاثیر دارد.
جهت بررسی تاثیر کلی متغیر مستقل (آموزش هوش موفق) بر متغیرهای وابسته (شادکامی و امید به زندگی) در دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان با کنترل پیش آزمون ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شده است. بدین منظور متغیرهای پس آزمون شادکامی و امید به زندگی به عنوان متغیرهای وابسته، متغیر گروه (گواه و آزمایش) به عنوان متغیر ثابت و پیش آزمون ها نیز به عنوان متغیرهای کنترل کننده در نظر گرفته شده اند.
[1] 1. Lu et al.
2. Castellares, Patricio & Lemonte.
3. Snyder
4. Kinghorn
[2] Castellares, Patricio & Lemonte.
[3] Snyder
[4] Kinghorn
[5] . Mahamid & Berte
6. Lyubomirsky
[6] . Lyubomirsky
[7] 1. Steptoe
2. Diener
3. Jain, Sharma & Mahendru
[10] 4. Helliwell et al.
[11] 5. Sternberg
[12] 6. Mysore & Vijayalaxmi
[13] 1. Baczynska & Thornton
2. Snyder
3. Burger et al.
[14] Snyder
[15] . Burger et al.
جدول (1) نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری (مانکوا) روی میانگین متغیرها با کنترل پیش آزمون ها
اثر | نام آزمون | مقدار | آماره آزمون F | درجه آزادی فرضیه | درجه آزادی خطا | سطح معنی داری | مجذور اتا | توان آزمون |
گروه | آزمون اثر پیلای | /5730 | 16/799 | 2 | 25 | /0010 | /5730 | /9990 |
آزمون لاندای ویلکز | /4270 | 16/799 | 2 | 25 | /0010 | /5730 | /9990 | |
آزمون اثر هتلینگ | 1/344 | 16/799 | 2 | 25 | /0010 | /5730 | /9990 | |
آزمون بزرگترین ریشه روی | 1/344 | 16/799 | 2 | 25 | /0010 | /5730 | /9990 |
در جدول (1) به بررسی معنی داری اثر متغیر گروه با استفاده از آزمون های چند متغیره پرداخته شده است. این آزمون ها شامل آزمون های اثر پیلای، لاندای ویلکز، اثر هتلینگ و سرانجام بزرگترین ریشه روی هستند. چنانچه در جدول مشخص است، چون سطح معنی داری همه آزمون ها کمتر از خطای 05/0 به دست آمده در نتیجه با خطای 05/0 اثر گروه در مدل معنیدار است. بنابراین با کنترل پیش آزمون ها اثر گروه در مدل معنی دار بوده، در مدل نقش داشته و در نتیجه عضویت گروهی حداقل بر یکی از متغیرهای وابسته اثر معنی داری دارد. پس فرضیه تحقیق مبنی بر اینکه آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان تاثیر دارد، مورد تایید قرار گرفت. همچنین مقدار مجذور اتا در این جدول میزان تأثیر یا تفاوت هر متغیر بر متغیرهای وابسته را مشخص می کند. به عنوان مثال بر اساس آزمون اثر پیلای میزان تأثیر یا تفاوت گروه برابر با 573/0 میباشد؛ یعنی بر اساس این آزمون حدود 57 درصد تفاوت های فردی در نمرات متغیرهای وابسته مربوط به گروه میباشد. همچنین توان آماری این آزمون نیز برابر مقدار تقریبی یک بوده که نشان دهنده قدرت بالای این آزمون است. چون اثر گروه بر حداقل یکی از متغیرهای وابسته مدل (شادکامی و امید به زندگی) معنیدار است؛ جهت بررسی تاثیر عضویت گروهی بر هر یک از متغیرهای شادکامی و امید به زندگی (در قالب بررسی فرضیات فرعی) از تحليل واریانس در متن کواريانس استفاده شد.
فرضیه فرعی اول: آموزش هوش موفق بر شادکامی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان تاثیر دارد.
جدول (2) مقایسه میانگین نمرات متغیر شادکامی به تفکیک گروه ها
متغیر | زمان | گروه اول | گروه دوم | اختلاف میانگین | خطای استاندارد | سطح معناداری | فاصله اطمینان 95% برای اختلاف میانگین | |
حد پایین | حد بالا | |||||||
شادکامی | پس آزمون | آزمایش | گواه | 20/486 | 3/530 | /0010 | 13/229 | 27/742 |
با توجه به جدول (2) بر اساس آزمون تعقیبی LSD و سطح خطای پنج درصد در زمان پس آزمون میانگین نمرات متغیر شادکامی در گروه های گواه و آزمایش اختلاف معناداری دارند (سطح معناداری برابر 001/0 و کمتر از 05/0 می باشد). همچنین با توجه به فاصله اطمینان 95 درصدی و یا اختلاف میانگین (که همگی
|
|
| مقادیر مثبت هستند) ملاحظه می شود که میانگین نمرات شادکامی در گروه آزمایش بیشتر از گواه است. پس آموزش هوش موفق موجب افزایش شادکامی در دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان می شود و در نتیجه فرضیه فرعی اول مورد تایید است. |
|
فرضیه فرعی دوم: آموزش هوش موفق بر امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان تاثیر دارد.
جدول (3) مقایسه میانگین نمرات متغیر امید به زندگی به تفکیک گروه ها
متغیر | زمان | گروه اول | گروه دوم | اختلاف میانگین | خطای استاندارد | سطح معناداری | فاصله اطمینان 95% برای اختلاف میانگین | |
حد پایین | حد بالا | |||||||
امید به زندگی | پس آزمون | آزمایش | گواه | 13/558 | 4/184 | /0030 | 4/957 | 22/159 |
طبق جدول (3) بر اساس آزمون تعقیبی LSD چون سطح معناداری برابر 003/0 و کمتر از 05/0 محاسبه شده است بنابراین در زمان پس آزمون میانگین نمرات متغیر امید به زندگی در گروه های گواه و آزمایش اختلاف معناداری دارند. به همین ترتیب با توجه به فاصله اطمینان 95 درصدی و یا اختلاف میانگین در می یابیم که میانگین نمرات امید به زندگی در گروه آزمایش بیش از گواه است.
پس فرضیه فرعی دوم مبنی بر اینکه آموزش هوش موفق بر افزایش امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان تاثیر دارد، مورد تایید قرار می گیرد.
بحث و نتیجه گیری
در جدول (1) به بررسی معنی داری اثر متغیر گروه با استفاده از آزمون های چند متغیره پرداخته شده است. این آزمون ها شامل آزمون های اثر پیلای، لاندای ویلکز، اثر هتلینگ و سرانجام بزرگ¬ترین ریشه روی هستند. چنانچه در جدول 4-9 مشخص است، چون سطح معنی داری همه آزمون ها کمتر از خطای 05/0 به دست آمده در نتیجه با خطای 05/0 اثر گروه در مدل معنیدار است. بنابراین با کنترل پیش آزمون ها اثر گروه در مدل معنی دار بوده، در مدل نقش داشته و در نتیجه عضویت گروهی حداقل بر یکی از متغیرهای وابسته اثر معنی داری دارد. پس فرضیه تحقیق مبنی بر اینکه آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان تاثیر دارد، مورد تایید قرار خواهد گرفت. همچنین مقدار مجذور اتا در این جدول میزان تأثیر یا تفاوت هر متغیر بر متغیرهای وابسته را مشخص می کند. به عنوان مثال بر اساس آزمون اثر پیلای میزان تأثیر یا تفاوت گروه برابر با 573/0 میباشد؛ یعنی بر اساس این آزمون حدود 57 درصد تفاوت های فردی در نمرات متغیرهای وابسته مربوط به گروه میباشد. همچنین توان آماری این آزمون نیز برابر مقدار تقریبی یک بوده که نشان دهنده قدرت بالای این آزمون است. یافته های این پژوهش با یافته های پژوهشهای حسینی (1402) امینی روندی و همکاران (1402) منصوری و عابدی (1401) ظهرابی و همکاران (1401) حسین پورخیر آبادی و یونسی (1399) محمدی قیسوندی (1398) پوراکرامی (1397) ابراهیمی چکووری (1394) شارما و تیواری (2023) گولاتی (2023) هالجوک و همکاران (2021) مک اینتاش و جانسون (2020) همسو می باشد. در تبیین این فرضیه می توان گفت آموزش موفقیت آمیز هوش می تواند به طور قابل توجهی بر شادی و امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم منطقه 4 شهر اصفهان تأثیر بگذارد. چنین آموزش هایی با تقویت تفکر انتقادی، مهارت های حل مسئله و هوش هیجانی، دختران جوان را با ابزارهای مورد نیاز برای گذر از چالش های مختلف زندگی به طور موثر مجهز می کند. افزایش تواناییهای شناختی و عاطفی به عملکرد تحصیلی بهتر، عزت نفس بالاتر و بهبود تعاملات اجتماعی کمک میکند، که همگی برای بهزیستی کلی ضروری هستند. علاوه بر این، یک محیط یادگیری مثبت و حمایتی باعث ارتقای سلامت روانی و عاطفی میشود که میتواند منجر به افزایش شادی و به طور بالقوه افزایش امید به زندگی با تشویق انتخابهای سبک زندگی سالمتر و انعطافپذیری در برابر استرس و ناملایمات شود. آموزش موفق هوش به دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی می تواند تأثیرات عمیق و ماندگاری بر شادی و امید به زندگی آنها به ویژه در منطقه 4 شهر اصفهان داشته باشد. این نوع آموزش بر توسعه ترکیبی از مهارت های تحلیلی، خلاقانه و عملی تمرکز دارد که برای حل موثر مشکل و سازگاری در موقعیت های مختلف زندگی ضروری است. با تقویت مهارت های تحلیلی، دانش آموزان می آموزند که اطلاعات را به طور انتقادی ارزیابی و پردازش کنند، که منجر به تصمیم گیری بهتر می شود. مهارتهای خلاقانه به آنها اجازه میدهد خارج از چارچوب فکر کنند و با راهحلهای نوآورانه به چالشها نزدیک شوند. مهارت های عملی تضمین می کند که آنها می توانند دانش خود را به طور موثر در موقعیت های دنیای واقعی به کار ببرند. این پیشرفت کل نگر عملکرد تحصیلی را افزایش می دهد، زیرا دانش آموزان در درک و به کارگیری آنچه می آموزند ماهرتر می شوند و منجر به موفقیت و رضایت تحصیلی بیشتر می شود. علاوه بر این، آموزش موفق هوش اغلب شامل مؤلفههای هوش هیجانی مانند خودآگاهی، همدلی و مهارتهای اجتماعی است. این عناصر برای ایجاد روابط سالم، مدیریت استرس و پرورش تصویر مثبت از خود بسیار مهم هستند. زمانی که دانش آموزان احساس شایستگی کنند و در توانایی های خود مورد حمایت قرار گیرند، عزت نفس و اعتماد به نفس آنها افزایش می یابد و به شادی کلی آنها کمک می کند. محیط اجتماعی که این دانش آموزان در آن یاد می گیرند نیز نقش مهمی ایفا می کند. یک فضای یادگیری حمایتی و جذاب، که در آن دانش آموزان تشویق می شوند تا خود را ابراز کنند و با همسالان خود همکاری کنند، بهزیستی عاطفی آنها را افزایش می دهد. تعاملات مثبت با معلمان و همکلاسی ها باعث ایجاد حس تعلق و اجتماع می شود که برای سلامت روان ضروری است. در دراز مدت، مزایای آموزش هوش موفق فراتر از کلاس درس است. دانشآموزانی که مهارتهای شناختی و عاطفی قوی را توسعه میدهند، برای رویارویی با چالشهای آینده، هم از نظر تحصیلی و هم شخصی، مجهزتر هستند. آنها به احتمال بیشتری استراتژی های مقابله ای سالم را اتخاذ می کنند، دیدگاه مثبتی نسبت به زندگی دارند و انتخاب های آگاهانه ای انجام می دهند که سلامت جسمی و روانی آنها را ارتقا می دهد. این عوامل در مجموع به افزایش امید به زندگی کمک میکنند، زیرا ذهن و بدن سالمتر کمتر در معرض بیماریها و شرایط مرتبط با استرس هستند. به طور خلاصه، آموزش موفق هوش برای دانشآموزان دختر پایه سوم در ناحیه 4 اصفهان نه تنها تجارب تحصیلی و اجتماعی فوری آنها را افزایش میدهد، بلکه پایهای برای زندگی شادتر، سالمتر و بالقوه طولانیتر ایجاد میکند
با توجه به جدول (2) بر اساس آزمون تعقیبی LSD و سطح خطای پنج درصد در زمان پس آزمون میانگین نمرات متغیر شادکامی در گروه های گواه و آزمایش اختلاف معناداری دارند (سطح معناداری برابر 001/0 و کمتر از 05/0 می باشد). همچنین با توجه به فاصله اطمینان 95 درصدی و یا اختلاف میانگین (که همگی مقادیر مثبت هستند) ملاحظه می شود که میانگین نمرات شادکامی در گروه آزمایش بیشتر از گواه است. پس آموزش هوش موفق موجب افزایش شادکامی در دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان می شود و در نتیجه فرضیه فرعی اول مورد تایید است. یافته های این پژوهش با یافته های پژوهشهای حسینی (1402) منصوری و عابدی (1401) ظهرابی و همکاران (1401) حسین پورخیر آبادی و یونسی (1399) محمدی قیسوندی (1398) پوراکرامی (1397) ابراهیمی چکووری (1394)شارما و تیواری (2023) گولاتی (2023) بلاسکوبلد و همکاران (2020) همسو می باشد. در تبیین این فرضیه می توان گفت آموزش موفق هوش با افزایش مهارت های شناختی، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی مدارس ابتدایی ناحیه 4 شهر اصفهان به طور معناداری بر شادکامی آنها تأثیر می گذارد. این آموزش بر توسعه هوش تحلیلی، خلاق و عملی تأکید دارد که به طور جمعی توانایی حل مسئله و سازگاری را بهبود می بخشد. همانطور که دانش آموزان یاد می گیرند انتقادی فکر کنند، با مشکلات برخورد خلاقانه داشته باشند و دانش را به طور موثر به کار ببرند، احساس موفقیت و توانمندی را تجربه می کنند. این حس موفقیت باعث افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس آنها می شود، که مؤلفه های کلیدی شادی هستند. علاوه بر این، آموزش اغلب شامل جنبههای هوش هیجانی، مانند همدلی، خودآگاهی و مهارتهای اجتماعی است که به دانشآموزان کمک میکند تا روابط مثبتی با همسالان و معلمان ایجاد کنند و به رفاه و شادی کلی آنها کمک کند. علاوه بر این، محیط یادگیری حمایتی و جذابی که توسط آموزش هوش موفق ایجاد میشود، نقش مهمی در ارتقای شادی در این دانشآموزان ایفا میکند. در یک محیط آموزشی مثبت، دانشآموزان احساس امنیت میکنند و تشویق میشوند تا خود را ابراز کنند، ریسکهای فکری کنند و با دیگران همکاری کنند. این فضای احترام متقابل و تشویق به کاهش استرس و اضطراب کمک میکند و تجربهای لذتبخشتر و رضایتبخشتر از مدرسه ایجاد میکند. وقتی دانشآموزان احساس تعلق و اجتماع پیدا میکنند، بهزیستی عاطفی آنها تقویت میشود که منجر به شادی بیشتر میشود. مهارتها و نگرشهایی که از طریق آموزش موفق هوش پرورش مییابد، نه تنها عملکرد تحصیلی را افزایش میدهد، بلکه دانشآموزان را با انعطافپذیری و مثبتاندیشی مورد نیاز برای گذر از چالشهای زندگی مجهز میکند و در نهایت باعث ایجاد حس پایدار شادی و رضایت میشود
طبق جدول (3) بر اساس آزمون تعقیبی LSD چون سطح معناداری برابر 003/0 و کمتر از 05/0 محاسبه شده است بنابراین در زمان پس آزمون میانگین نمرات متغیر امید به زندگی در گروه های گواه و آزمایش اختلاف معناداری دارند. به همین ترتیب با توجه به فاصله اطمینان 95 درصدی و یا اختلاف میانگین در می یابیم که میانگین نمرات امید به زندگی در گروه آزمایش بیش از گواه است. پس فرضیه فرعی دوم مبنی بر اینکه آموزش هوش موفق بر افزایش امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان تاثیر دارد، مورد تایید قرار می گیرد. یافته های این پژوهش با یافته های پژوهشهای امینی روندی و همکاران (1402)ظهرابی و همکاران (1401) هالجوک و همکاران (2021) همسو می باشد. در تبیین این فرضیه می توان گفت آموزش موفق هوش میتواند با پرورش مهارتهای شناختی و عاطفی مادامالعمر که به سبک زندگی سالمتر کمک میکند، بر امید به زندگی دانشآموزان دختر پایه سوم منطقه 4 شهر اصفهان تأثیر مثبت بگذارد. این نوع آموزش بر توسعه هوش تحلیلی، خلاق و عملی تأکید دارد که دانش آموزان را با توانایی های حل مسئله و سازگاری قوی مجهز می کند. این مهارت ها به دانش آموزان کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرند، به طور موثر با استرس کنار بیایند و رفتارهای سالم تری اتخاذ کنند. به عنوان مثال، دانشآموزانی که یاد میگیرند انتقادی فکر کنند و احساسات خود را مدیریت کنند، به احتمال زیاد از رفتارهای پرخطر اجتناب میکنند، انتخابهای غذایی سالمی انجام میدهند و در فعالیتهای بدنی منظم شرکت میکنند، که همگی برای سلامت طولانیمدت و طول عمر بسیار مهم هستند. علاوه بر این، آموزش موفق هوش باعث ارتقای یک محیط یادگیری مثبت و حمایتی می شود که رفاه کلی دانش آموزان را افزایش می دهد. این آموزش با تقویت حس تعلق، ارزش خود و انعطافپذیری، به کاهش اثرات منفی استرس و اضطراب کمک میکند، که بر سلامت جسمانی تأثیر نامطلوبی دارد. دانشآموزانی که احساس حمایت و اعتماد به نفس میکنند، احتمالاً ارتباطات اجتماعی قویتری را حفظ میکنند و در فعالیتهایی شرکت میکنند که سلامت روحی و جسمی را در طول زندگی خود ارتقا میدهد. ترکیبی از این عوامل - افزایش مهارتهای تصمیمگیری، انتخابهای سبک زندگی سالمتر، و رفاه عاطفی - پایه محکمی برای بهبود امید به زندگی ایجاد میکند، زیرا دانشآموزان این عادات و طرز فکرهای مفید را تا بزرگسالی حمل میکنند و منجر به زندگی طولانیتر و سالمتر میشوند. در پایان پیشنهاد می شود معلمان فعالیتهایی را که هوش هیجانی را توسعه میدهند در برنامه درسی ادغام کنند. اینها می تواند شامل تمرینات ذهن آگاهی، برنامه های یادگیری اجتماعی-عاطفی (SEL) و سناریوهای ایفای نقش باشد که همدلی، خودآگاهی و تنظیم هیجانی را آموزش می دهد. د
منابع
آخوندی، آتوسا. (1401). اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق استرنبرگ بر بهبود اشتیاق به مدرسه و خودپنداره تحصیلیدانش آموزان ابتدایی درگیر اضطراب ریاضی،دومین همایش ملی روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، اردبیل
ایزدی، علی اکبر. (1401). بررسی اثربخشی آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر دوره متوسطه،نهمین کنفرانس بین المللی دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران
امینی روندی، محمد و باهنر، عبداله و رستم زاده، فرشید. (1402). تاثیر آموزش هوش موفق استرنبرگ بر پیشرفت تحصیلی و آینده موفق در دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان ارومیه سال ۱۴۰۲،دومین کنفرانس بین المللی و پنجمین کنفرانس ملی مدیریت، روان شناسی و علوم رفتاری، تهران.
بابایی، علی. (۱۳۹5). تأثیر آموزش هوش موفق بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. رساله دکتری، دانشگاه چمران اهواز.
بحری نجفی، فاطمه و میرشاه جعفری، سید ابراهیم(1394). تأثیر ابعاد باورهای مذهبی بر شادی معلمان ابتدایی در محیط کار. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. 16(4): 113-106
حیدرپور، اعظم. (1402). رابطه بین بهزیستی روانشناختی و عزت نفس با شادکامی معلمان ابتدایی،اولین کنفرانس بین المللی حقوق ، مدیریت ، علوم تربیتی ، روانشناسی و مدیریت برنامه ریزی آموزشی، تهران.
تاجیک، حسین و طالع پسند، سیاش و رحیمیان بوگر، اسحق. (1396). رابطه ساده و چندگانه تکانشگری، استرس ادراک شده و شادکامی با اعتیاد به اینترنت در کاربران ایرانی ۱۵ تا ۲۸ ساله فیس بوک، روانشناسی بالینی و شخصیت، 15(1): 156-145
حسینی، مائده السادات. (1402). بررسی نقش هوش موفق در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر اهواز،دومین همایش ملی روان درمانی ایران،اردبیل.
زرپرور، امید. (1402). بررسی رابطه بین شادکامی و کیفیت زندگی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر مرودشت،دومین کنفرانس ملی مطالعات خانواده و مدرسه، بندرعباس
صالحی، شیما؛ آزادی، فاطمه. (1400). اثربخشی آموزش هوش موفق بر حل مسائل آموزشی دانش آموزان ابتدایی پایه ششم شرق تهران، پیشرفته های نوین در روانشناسی،4(44): 87-78
علی پور، احمد؛ هاشمی، تورج؛ باباپورخیرالدین، جلیل و طوسی، فهیمه. (1389). رابطه بین راهبردهای مقابله ای و شادکامی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز. 5(18): 42-25.
فتاحی، شهرام؛ کرمی، جهانگیر ؛ محمدی راد، منصور. (1395). بررسی عوامل اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر شادی و بهره وری نیروی کار ( مطالعه موردی: کارگاه های صنعتی شهرستان کرمانشاه). مدیریت بهره وری. 8(36): 36-7.
قبادی, لیلا, حبیبی کلیبر, رامین, فرید, ابوالفضل, مصرآبادی, جواد. (1400). اثربخشی آموزش هوش موفق بر حل مسئله اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی. پژوهش های روانشناسی اجتماعی, 11(42), 93-110.
منصوری، فاطمه؛ عابدی، احمد. (1401). اثربخشی آموزش هوش موفق بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت.سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی، 4(2):29-18
منصوری حسن آبادی، فاطمه؛ عابدی، احمد. (1401). هوش موفق: رویکردی کارآمد برای دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت، پیشرفت های نوین در روانشناسی، 5(52):208-198
کیانی مجد، عاطفه. (1402). بررسی اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر هوش موفق، خودکار آمدی و کیفیت زندگی سوادآموزان،نوزدهمین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم اجتماعی و تربیتی، بابل.
Aknin, L. B., & Whillans, A. V. (2021). Helping and happiness: A review and guide for public policy. Social Issues and Policy Review, 15(1), 3-34.
Alexander, R., Aragón, O. R., Bookwala, J., Cherbuin, N., Gatt, J. M., Kahrilas, I. J., ... & Styliadis, C. (2021). The neuroscience of positive emotions and affect: Implications for cultivating happiness and wellbeing. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 121, 220-249.
Baczynska, A., & Thornton, G. C. (2017). Relationships of analytical, practical and emotional intelligence with behavioral dimensions of performance of top managers. International Journal of Selection and Assessment, 25(2), 171-182.
Bender, A., & Cortés-Ciriano, I. (2021). Artificial intelligence in drug discovery: what is realistic, what are illusions? Part 1: Ways to make an impact, and why we are not there yet. Drug discovery today, 26(2), 511-524.Buckley, R. (2020). Nature tourism and mental health: parks, happiness, and causation. Sustainable Tourism, 28(9), 1409-1424.
Burger, M. J., Morrison, P. S., Hendriks, M., & Hoogerbrugge, M. M. (2020). Urban-rural happiness differentials across the world. World happiness report, 2020, 66-93.
Chen, H., Li, L., & Chen, Y. (2021). Explore success factors that impact artificial intelligence adoption on telecom industry in China. Journal of Management Analytics, 8(1), 36-68.
Cheng, Y., Zhang, J., Wei, W., & Zhao, B. (2021). Effects of urban parks on residents’ expressed happiness before and during the COVID-19 pandemic. Landscape and Urban Planning, 212, 104118.
Fitriana, N., Hutagalung, F. D., Awang, Z., & Zaid, S. M. (2022). Happiness at work: A cross-cultural validation of happiness at work scale. Plos one, 17(1), e0261617.
Froiland, J. M., Worrell, F. C., & Oh, H. (2019). Teacher–student relationships, psychological need satisfaction, and happiness among diverse students. Psychology in the Schools, 56(5), 856-870.
Helliwell, J. F., Huang, H., Wang, S., & Norton, M. (2020). Social environments for world happiness. World happiness report, 2020(1), 13-45.
Hooda, M., Rana, C., Dahiya, O., Rizwan, A., & Hossain, M. S. (2022). Artificial intelligence for assessment and feedback to enhance student success in higher education. Mathematical Problems in Engineering, 2022.
Jain, M., Sharma, G. D., & Mahendru, M. (2019). Can I sustain my happiness? A review, critique and research agenda for economics of happiness. Sustainability, 11(22), 6375.
Lomas, T., Case, B., Cratty, F. J., & VanderWheele, T. (2021). A global history of happiness. International Journal of Wellbeing, 11(4).
Lyubomirsky S, Kennon MS, Schkade D.(2005). Pursuing Happiness: The Architecture of Sustainable Change. Review of General Psychology. 9(2); 111 131
Milić, J., Škrlec, I., Milić Vranješ, I., Podgornjak, M., & Heffer, M. (2019). High levels of depression and anxiety among Croatian medical and nursing students and the correlation between subjective happiness and personality traits. International Review of Psychiatry, 31(7-8), 653-660.
Mysore, L., & Vijayalaxmi, A. (2018). Significance of successful intelligence in the academics of adolescents: a literature review. Internatioanl Journal of Home Sceince, 4(1) , 13-16.
Steptoe, A. (2019). Happiness and health. Annual review of public health, 40, 339-359.
Sternberg, R. J. (2015). Successful intelligence: A model for testing intelligence beyond IQ tests. European Journal of Education and Psychology, 8(2), 76-84.
Ruggeri, K., Garcia-Garzon, E., Maguire, Á., Matz, S., & Huppert, F. A. (2020). Well-being is more than happiness and life satisfaction: a multidimensional analysis of 21 countries. Health and quality of life outcomes, 18(1), 1-16.
Sharma, S., & Tiwari, V. (2023). Modelling the impact of emotional intelligence, career success and happiness on turnover intention among managerial-level employees in the information technology industry. FIIB Business Review, 12(3), 279-293.
Veenhoven, R. (2020). World Database of Happiness: A ‘findings archive’. In Handbook on wellbeing, happiness and the environment (pp. 25-45). Edward Elgar Publishing. Zhang, C., & Lu, Y. (2021). Study on artificial intelligence: The state of the art and future prospects. Journal of Industrial Information Integration, 23, 100224.
دهدهد.
Quarterly Journal of Educational Psychology Skills
Islamic Azad University Tonekabon Branch
Vol. 15, No. 3, autumn 2024, No 59
Investigating the effect of successful intelligence training on the happiness and life expectancy of female students in the third grade of elementary school in the 4th district of Isfahan city
Elham Natghi1, Fatemeh Dhigolari 2*
1) M.A, Department of Educational Psychology, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2) Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
|
Abstract
Successful intelligence training can contribute to a healthier lifestyle by fostering lifelong cognitive and emotional skills. Therefore, this research was conducted in order to investigate the effect of successful intelligence training on the happiness and life expectancy of students. The study was a semi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population includes all female students in the third grade of elementary school in the 4th district of Isfahan city in the academic year of 2023-2024. 30 people were selected as a sample through available sampling and were randomly divided into two experimental and control groups. In order to analyze the data, descriptive statistics methods (frequency, percentage, graph and average) were used to describe and classify the information, Cronbach's alpha was used to determine the reliability of the questionnaires, and multivariate covariance analysis was used to test the research hypotheses. The findings showed successful intelligence training has an effect on the happiness and life expectancy of female students in the third grade of elementary school in district 4 of Isfahan city (p<0.001). Successful intelligence training has an effect on the happiness of students (p<0.001). Successful intelligence training has an effect on the life expectancy of students (p<0.001).
Key words: successful intelligence, happiness, life expectancy, students
|