Identification of Factors Affecting Entrepreneurship in the Sports Industry of Iran
Subject Areas : Sports Science and HealthyAmenah Nikouei 1 , Mohammad Reza EsmailiShazandi 2 , Farideh Ashrafganjouei 3
1 - Ph.D., Department of Sports Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Associate Professor, Department of Sports Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Associate Professor, Sports Management Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: Entrepreneurship, Sports Entrepreneurship, Sports Industry, Sports jobs, Thematic analysis.,
Abstract :
The aim of the present research was to identify the factors influencing entrepreneurship in the sports industry. The research method employed in this study was qualitative research with a thematic analysis approach. Participants in the research included sports management professors, entrepreneurship professors, and individuals with experience in sports business. The sampling process was purposeful and continued until theoretical saturation was achieved. Data analysis was conducted through coding based on theoretical foundations and semi-structured interviews with 20 experts in the field. Validity and reliability of the research were ensured through acceptability, transferability, and confirmability. The results of the conducted interviews indicated that the effective factors in entrepreneurship development in the country's sports industry consisted of 60 codes and 4 main factors, including structural factors, environmental factors, behavioral factors, and technological factors. The research results demonstrated that the perception of young individuals about their active role in the job market plays a significant role in their future employment. Therefore, it is suggested that the expectations of young people regarding their future careers be taken into account. Consequently, the importance of sports employment should be prioritized in the decision-making agenda, and a database related to sports occupations should be designed within the framework of sports programs.
انصاری، محمدتقی؛ فکور، بهمن (1393). موانع محیطی گرایش دانشجویان و دانشآموختگان به کارآفرینی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 20(2)، ص117 – 141.
برومند، محمدرضا؛ پورکیانی، محمد؛ تقیان دینانی، بهاره (1398). عوامل موثر بر راهاندازی و توسعه کسبوکارهای ورزشی در دانشآموختگان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی. در: سومین کنگره ملی دستاوردهای علوم ورزشی و سلامت، دانشگاه گیلان.
حسنزاده، نیما؛ سهرابی، زهرا (1401). تبیین عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی ورزشی؛ رویکرد جامعهشناختی و بومشناسی. مطالعات راهبردی جامعهشناختی در ورزش، 2(1)، ص 43 – 55.
رضایی، قاسم؛ کاویانی، الهام؛ اسلامپناه، مریم؛ لایی، سوسن (1401). مطالعه عوامل مؤثر بر توسعة مدارس کسب وکار در ورزش. علوم ورزش، 14(45)، ص 231 – 250.
شهبازی، رضا، حسینی، میرداود؛ خدادادی، محمدرسول؛ عبدوی، فاطمه (1400). بررسی عوامل مؤثر در توسعه استارتاپهای ورزشی مرتبط با فعالیت بدنی و سلامتی. در: تبریز: اولین همایش دو سالانه بینالمللی چالشهای نوین در علوم ورزشی و تندرستی در جاده ابریشم.
شهبازی، رضا؛ جلالیفراهانی، مجید؛ خبیری، محمد. (1398). بررسی و رتبهبندی نقش رسانههای جمعی در توسعه گردشگری ورزشی شهر تبریز. مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، 7(25)، ص 77- 84.
شهبازی، رضا؛ مصطفایی کیوی، جواد؛ دایی، روحالله، سجادی، نصراله (1397). بررسی نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش همگانی (از دیدگاه دانشجویان دانشگاه تهران). مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، 6(1)، ص 34- 42.
عظیمی دلارستاقی، عادله؛ رضوی، سید محمدحسین؛ برومند، محمدرضا (1397). شناسایی عوامل زمینهای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسبوکارهای ورزشی. مدیریت و توسعه ورزش، 7(4)، ص69-87.
فراهانی، ابوالفضل؛ صفرینژاد، مهدی؛ فراهانی، زهرا (1398). تحلیل عوامل بازدارنده رفتاری و انسانی در اشتغال و کارآفرینی ورزش ایران. مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 6(21)، ص 11-21.
نگهداری، فاطمه؛ قهرمان تبریزی، کوروش؛ شریفیان، اسماعیل؛ بیابانی، حسن (1398). شناسایی و رتبهبندی ابعاد اکوسیستم کارآفرینی ورزشی در ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، 11(57)، ص 79-104.
Atsız, O. & Cifci, I. (2022). Exploring the motives for entrepreneurship in the meal-sharing economy. Current Issues in Tourism, 25(6), p. 864-873.
Dahshan, M., Tolba, A. & Badreldin, T. (2012). Enabling entrepreneurship in Egypt: toward a sustainable dynamic model. Innovations Technology Governance Globalization, 7(2), p. 83-106. DOI:10.1162/INOV_a_00130
Davis, H.A. & Zutz Hilbert, J. (2013). Ports Marketing: Creating Long Term Value. Edward Elgar Publishing Limited, Massachusetts Of USA.
Dobson, S. & McLuskie, P. (2020). Performative entrepreneurship: identity, behaviour and place in adventure sports Enterprise. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(3), p. 879-895.
Holienka, M. (2015). Entrepreneurial Environment in Slovakia: Multi-Perspective Comparison with Innovation-Driven Economies. Business Economics and Management (pp. 437-444). Antalya: Elsevier.
Kordsachia, O., Focke, M. & Velte, P. (2022). Do sustainable institutional investors contribute to firms’ environmental performance? Empirical evidence from Europe. Rev. Manag. Sci. 16, p.1409–1436.
Kraus, S. & Jones, P. (2022). Sport Entrepreneurship: Definition and Conceptualization. Jonas Hammerschmidt, Journal of Small Business Strategy, 32(2), p.1–10.
Lundén, R. (2019). A Foresight and Strategic Development Proposals for Sport Business in Finland by 2025. Bachelor’s thesis, Sports Business/Futures Research, Degree programme in International Business, 1-79.
Pellegrini, M.M., Rialti, R. & Marzi, G. (2020). Sport entrepreneurship: A synthesis of existing literature and future perspectives. Int Entrep Manag J., 2(4), p.624 -640.
Ratten, V. (2021). Introduction: Innovation and entrepreneurship in sport management. Developing and sustaining an entrepreneurial sports culture, Cham: Springer.
Ratten, V. (2023). Critiquing the Social Media Scholarship in Sport Studies: A Sport Entrepreneurship Analysis. International Journal of Sport Communication. DOI: https://doi.org/10.1123/ijsc.2022-0198.
Sargolzaei, N., Razavi, S.M.H. & Amirnejad, S. (2022). Designing a model for establishing holographic concept in sport startups. Sport Sci Health. https://doi.org/10.1007/s11332-022-00921-4.
Sargolzaei, N., Razavi, S.M.H. & Amirnejad, S. (2022). Designing a model for establishing holographic concept in sport startups. Sport Sci Health. https://doi.org/10.1007/s11332-022-00921-4.
Shin, D.P., Bae, Y.K. & Son, S.H. (2018). The Present and Implications of technology-based Business Activation Support Policy. KISTEP, 26(8), p. 456-468.