Investigating the impact of innovation on corporate resilience with the mediating role of strategic agility (case study: Asia insurance branches in Tehran)
Subject Areas :مائده رضایی 1 , سمانه مهدی زاده 2
1 -
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Keywords: Innovation, corporate resilience, strategic agility, Asia insurance, agility,
Abstract :
The purpose of this research is to investigate the impact of innovation on corporate resilience with the mediating role of strategic agility in Asia Insurance branches in Tehran. The statistical population will include the employees of Asia Insurance in Tehran, whose number is 450 with simple random sampling and the sample size is 207 with Cochran's formula. To collect data, Liao's innovation questionnaire (2008), Zulfikar's corporate resilience (2017), Pedro's strategic agility (2015) were used with reliability of 0.81, 0.80, 0.83 and validity of 0.82, 0.85, 0.88 respectively. Descriptive and inferential methods and pls software were used for data analysis. In order to test the hypotheses, structural equation method and partial least square analysis test have been used. The research results indicate that innovation with a path coefficient of 83% on strategic agility, innovation with a path coefficient of 50.8% on corporate resilience, and strategic agility with a path coefficient of 51.6% have a significant effect on corporate resilience.
منابع
1. جبارزاده, یونس؛ سید صمد حسینی؛ یونس نیکخواه و آرزو فرج الهی(1398) تسهیم دانش در صنعت بانکی: نقش ظرفیت جذب دانش فردی و چابکی کارکنان، فصلنامه مطالعات منابع انسانی 9 (4).
2. فنائی، محمدرضا و ناظم بکائی، محسن،(1399)تاثیر قابلیت های نوآوری محصول و قیمت گذاری بر عملکرد صادراتی از طریق نقش میانجی مزیت رقابتی،سومین کنفرانس مهندسی صنایع ،اقتصاد و مدیریت.
3. ملک اخلاق، اسماعیل و وشکائی نژاد، سیده صدف و حاتمی نژاد، محمد(1401) تاثیر گرایش به کارآفرینی و چابکی استراتژیک با نوآوری مدل کسب وکار و قابلیت یادگیری بر عملکرد شرکت ها، دوفصلنامه کاوش های مدیریت بازرگانی، دوره14.
4. کیمی، ایمان(1400) تاثیر رهبری تحول گرا بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی فرهنگ و تعهد سازمانی در شرکت سازه های صنعتی آذران،دومین کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری،دامغان.
5. یاراحمدی خراسانی، علیرضا و قربانی، محمود و فریبرزی، الهام(1401) ،تبیین ابعاد و مولفه های ارتقای قابلیت های نوآوری سازمانی با رویکرد تاب آوری سازمانی در شرکت های دانش بنیان. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی دوره12.
6. جوکار، علی اکبر و امامی جاوید، سید احمد(1401) نقش واسطه ای قابلیت نوآوری در رابطه بین چابکی استراتژیک و عملکرد سازمانی کسب وکارها؛مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو،دهمین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار،تهران.
7. کیانی، محبوبه، بلکامه، خدیجه، جنتیان، سیما، حسینی، لاله (1395). بررسی رابطه ساده و چندگانه معنویت با تاب¬آوری، شفقت به خود و شادکامی در دانشجویان دختر دانشگاه پیام¬نور شهر اصفهان، سومین کنگره بین¬المللی فرهنگ و اندیشه دینی، تهران.
8. هفشجانی، فاطمه، احمدی، عبدالله (1394). رابطة بین هوش معنوی و اخلاق کار با تابآوری در کارکنان ادارة آموزش و پرورش شهرکرد، نوآوریهای مدیریت آموزشی، 11 (1): صص 33ـ45.
9. نامدار جویمی، احسان(1399).رابطه سرمایه اجتماعی با گرایش کارآفرینی با توجه به نقش میانجی قابلیت های نوآوری سازمانی (اعضای هییت علمی دانشگاه تهران)، فصلنامه راهبرد توسعه، دوره 16، شمار62.
10. اسماعیلی، مهدي، ربیعه، مسعود، و حیدري، علی(1392) شناسایی و اولویت بندي عوامل ، مؤثر بر چابکی منابع انسانی در صنعت خودرو ایران. چشم انداز مدیریت دولتی، 117-95.
11. صادقی فر، نیلوفر، غنوي، راضیه، و هویدا، رضا(1392) بررسی نقش ابعاد چابکی سازمانی بر کارآفرینی دانشگاهی و دانشگاه کارآفرین، اولین همایش مجازي رهآوران آموز ، 8-1.
12. صفرزاده، حسين؛ تدين، اعظم؛ حرمحمدي، مريم .(1398). بررسي تاثير استراتژي هاي مديريت دانش بر نوآوري و عملکرد سازماني (مطالعه موردي مراکز بهداشتي و درماني شمال فارس). طلوع بهداشت، 11(1)، 76- 86.
13. Banji Rildwan Olaleyea, Oluwaseun Niyi Anifowosea, Alani Olusegun Efuntadeb and Bamidele Samuel Arijec(2021) The role of innovation and strategic agility on firms’ resilience: A case study of tertiary institutions in
14. Emine Kalea, , Ahmet Aknarb, Özlem Başar(2019) Absorptive capacity and firm performance: The mediating role of strategic Agility, International Journal of Hospitality Management.
15. Blaique, L., Ismail, H.N. and Aldabbas, H. (2022), Organizational learning, resilience and psychological empowerment as antecedents of work engagement during COVID-19, International Journal of Productivity and Performance Management.
16. Parul Malik & Pooja Garg(2021) Learning organization and work engagement: the mediating role of employee resilience, The International Journal of Human Resource.
17. Chung S.(2014). Job performance through mobile enterprise systems: The role of organizational agility, location independence, and task characteristics . Information & Management. 51(2014). 617-605
18. Rinaldo, E (2016) the economic impact of technological and organizational innovations. A firm-level analysis", Research policy 391253-1263
19. Miao, Q., Newman, A., Schwarz, G., & Cooper, B. (2018). How Leadership and Public Service Motivation Enhance Innovative Behavior. Public Administration Review, 78(1), 71-81
20. Leopoldo,T.,& Francisco,J(2016). Organizational Learning And Innovation As Source Of Strategic Fit, Industrial Management& Date System, Vol. 116, 320-342.
21. Shereiy B, Karwowski W . (2021). The relationship between work organization and workforce agility in small manufacturing enterprises. International Journal of Industrial Ergonomics. 44: 466-473.
22. Karakas,fahri, (2017),the Twenty-First Century Leader;social Artist,Spiritual Visionary,and Cultural Innovator,Journal of global business and organizational excellence,volume26,issue3.page 44-5.
23. Parul Malik & Pooja Garg(2021) Learning organization and work engagement: the mediating role of employee re
فصلنامه تحقیقات و نظریههای نوین مدیریت دولتی
دوره 2، شماره 3، پاییز 1402، مقاله پژوهشی، صفحات 89-74
بررسی تاثیر نوآوری بر تاب آوری شرکتی با نقش میانجی چابکی استراتژیک (مطالعه موردی: شعب بیمه آسیا در شهر تهران)
مائده رضایی1،سمانه مهدیزاده فرسنگی2*
1 دانشجوی گروه مدیریت بازرگانی، واحدتهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2استادیار گروه مدیریت دولتی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکيده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر نوآوری بر تاب آوری شرکتی با نقش میانجی چابکی استراتژیک در شعب بیمه آسیا تهران می باشد، این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی و بر حسب نحوه اجراء از نوع پیمایشی است. جامعه آماري شامل کارکنان بیمه آسیا شهر تهران خواهد بود تعداد آنها 450 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و حجم نمونه 218نفر می باشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه نوآوری لیائو (2008) ، تاب آوری شرکتی زولفیکار (2017)، چابکی استراتژیک پدرو (2015) با پایایی به ترتیب0.81،0.80،0.83 و روایی به ترتیب0.82،0.85،0.88 استفاده شد .برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های توصیفی و استنباطی و از نرم افزار Smart-PLS استفاده شده است. جهت آزمون فرضیه ها، روش معادلات ساختاری و آزمون تحلیل حداقل مربعات جزئی بکار گرفته شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نوآوری با ضریب مسیر 83% بر چابکی استراتژیک ، نوآوری با ضریب مسیر 50.8% بر تاب آوری شرکتی و چابکی استراتژیک ، با ضریب مسیر 51.6% ، بر تاب آوری شرکتی تأثیر معنی داری دارد.
واژگان کلیدی: نوآوری ، تاب آوری شرکتی ، چابکی استراتژیک، ،چابکی، بیمه آسیا
1.مقدمه
با تقویت نوآوی در سازمان، چابکی در سازمان بهبود پیدا می کند و سازمان چابک تر می شود. دانش از پایه های چابکی است، برای ارتقای چابکی سازمانی، شناسایی دانش می تواند گام بسیار ارزشمندی برای چابک سازی سازمان ها قلمداد شود. چابکی شیوه نوینی را برای حرکت شرکت ها در جهت غلبه بر چالش ها فراهم می کند وتقریبا شیوه های قدیمی انجام کار را که مناسب شرایط ایستای عملیات سنتی بود، مردود کرده است. چابکی توانایی بقاء و پیشرفت در یک محیط بسیار رقابتی با تغییرات مستمر و غیر قابل پیش بینی، بوسیله واکنش سریع و مؤثر نسبت به تغییرات و هم چنین ایجاد محصولات و خدمات براساس خواسته مشتری تعریف شده است(جوکار و همکاران،1401). یکی از متغیر های مرتبط و تاثیر گذار در توسعه سازمانی، تاب آوری می باشد. تاب آوری به عنوان مفهومی روان شناختی بیانگر آن است چگونه افراد با موقعیت های غیرمنتظره کنار می آیند و همچنین به معنای سرسختی در مقابل استرس ، توانایی برگشت به حالت عادی و زنده ماندن و تلاش کردن در شرایط ناگوار و بر رشد سالم با وجود قرار گرفتن در معرض خطر تمرکزدارد لذا تاب آوری را سازگاری مثبت فرد در واکنش به شرایط ناگوار می داند(بلایکو و همکاران3،2022).تاب آوری باعث می شود که افراد در شرایط دشوار و با وجود عوامل خطر از ظرفیت های خود برای دستیابی به موفقیت استفاده می کنند و بر چالش ها غلبه کنندو چابکی بیشتری بری انجام مسئولیت های خود داشته باشند.افراد تاب آور، انعطاف پذیری بیشتری در مقابل شرایط آسیب زا دارند و خود را در برابر این شرایط حفظ می کنند و مشتاق ارائه خدمات به سازمان هستند و همین مسئله منجر به توسعه خلاقیت آنها و ارائه نوآوری در سازمان می شود(پارول و پوجا4،2021).
تاب آوری در قالب فرآیندهای یادگیری سازمانی می تواند منجر به نوآوری و چابکی در سازمان شود. چابکی در سازمان ها یک راه مفید برای مدیریت تغییرات پیش بینی نشده و مدیریت ریسک فرا روی سازمان است و به عنوان قابلیت زنده ماندن و موفق شدن در محیط رقابتی و تغییرات محیط غیرقابل پیش بینی می باشد، که به وسیله واکنش سریع و مؤثر به محیط های در حال تغییر، توسط ارائه خدمات جدید صورت می گیرد. هنگامی که توجه به تغییر و یا اصلاح شكل استراتژی های سازمان چه در بحث برنامه ریزی استراتژیک و چه در مورد اجرای استراتژی های برای حفظ پویایی سازمان در محیط رقابتی به میان می آید، تعریف و درک چابکی استراتژیک لازم و ضروری می باشد. در واقع چابکی استراتژیک پا را فراتر از چابکی سازمانی می گذارد و قابلیت سازمان ها برای پاسخ سریع به تغییرات محیط نامطمئن و همچنین شناسایی فرصتها و تهدیدات را در بر می گیرد(جبارزاده و همکاران،1398).چابکی استراتژیک را به عنوان یکی از عوامل اصلی موفقیت سازمان در محیط های مشکل و متغیر معرفی میکنند، و مدیران استراتژیک، آن را به عنوان قابلیت سازمان به انعطاف پذیری در رویارویی با تحولات جدید تعریف کرده اند. چابکی استراتژیک، از فرآیندها و سیاست های بیرون سازمان مشتق می شود، کاملا مبتنی بر دانش است، به اقدامات استراتژیک همچون گسترش بازار و قابلیت ها برای مطابقت بیشتر با محیط احتیاج دارد. از منابع بین سازمانی مثل سرمایه های اجتماعی و رابطه ای، برای مدیریت تغییرات و بهبود دانش و توانایی تصمیم گیری در محیط متغیر استفاده می کند و ماهیتی ذاتا کنشی در پیش بینی و پاسخگویی به تغییرات دارد(ایمین و همکاران،5،2019).چابکی استراتژیک همچنین شناسایی و اصلاح دانش خارجی را قادر می سازد، مزایای غیرمستقیمی مانند اثربخشی تصمیم گیری استراتژیک و نوآوری را ایجاد کند. بنابراین ، چابکی استراتژیک با فعال کردن ادغام دانش جدید و موجود ، به منبع خلق نوآوری در سازمان تبدیل می شود. استفاده از مفهوم نوآوري در سازمان را قادر می سازد تا همگام با تغییرات فناوري، نیازهاي مشتریان را شناسایی و انتظارات را برآورده سازد. نوآوري به طور فزاینده اي به عنوان یکی از عوامل کلیدي موفقیت بلندمدت شرکت ها در بازارهاي رقابتی تبدیل شده است، چرا که شرکت ها با ظرفیت نوآوري بالا قادر خواهند بود با سرعت بیشتر و به نحوه بهتري خود را با چالش ها و تغییرات محیطی تطبیق دهند(فنائی و ناظم ،1399). بازاریابی نوآورانه نه تنها با توسعه محصولات، خدمات و فناوری هاي جدید در ارتباط می باشد، بلکه یکی از مهترین عواملی است که بنگاه هاي کوچک و متوسط می توانند با بکارگیري درست از آن به تأمین بهتر نیازهاي مشتریان در مقایسه با رقبا در محیط رقابتی شدید پرداخته و از این طریق به حیات خود ادامه دهند(صفرزاده و همکاران ، 1397). رویکرد استراتژیک در چابكي به طور ويژه براي شركت هاي متمركز بر دانش، در جهان به سرعت درحال تغيير بوسيله ديجيتالي شدن، جهاني سازي و مقررات زدايي مهم است. چابکي استراتژيک را توانايي اصلاح يا احيا و بازآفريني پوياي يک شرکت و استراتژي آن به هنگام تغيير محيط کسب و کارش تعريف می کنند. اين توانايي به وسيله پيش بيني مستمر و مداوم علاوه بر اصلاح و تعديل روندها و نيازهاي مشتري بدون صرف نظر کردن و دست کشيدن از چشم انداز شرکت حاصل مي گردد و به عنوان ابزار بقاي سازمان در بازارهاي توصيف شده به وسيله رشد و وابستگي متقابل نظام مند و تغيير سريع شناخته شده است . چابکي استراتژيک به عنوان کليد موفقيت در محيط شرکت شناخته شده است، درباره نوشوندگي و احياي استراتژيک است و به علت تغييرات سريع، احيا و بازسازي شرکت پديدار مي گردد که مي تواند به طريقه واکنشي يا فوق فعالانه رخ دهد. اگر احيا و نوشوندگي به شکل فوق فعال رخ دهد، مي تواند مزيت رقابتي سازمان را بر مبناي چيزهاي ناشناخته براي رقبا پي ريزي کند(ملک اخلاق و همکاران،1401).
صنعت بیمه نیز چون همه صنایع، دارای روابط متقابل با سایر بخش ها است و لذا گسترش آن وابسته به رونق در بخش های پسین و پیشین خود آن است لذا باید فرآیندهای اصلی خود را به گونهای طراحی و بهینهسازی کنند که امکان تغییرات سریع و انعطافپذیری را با توسعه فرآیندهای مدیریت خطر، فرآیندهای فروش، فرآیندهای اداری و فرآیندهای ارتباطی فراهم کنند. لذاتوجه به نوآوری و تاب آوری شرکتی و چابکی استراتژیک برای شرکتهای بیمه ضروری است تا بتوانند با تغییرات محیطی سریع و پیچیده روبرو شوندو با اتخاذ راهکارهایی مانند تجزیه و تحلیل محیط، توسعه فرآیندهای انعطافپذیر، استفاده از فناوری، توانمندسازی کارکنان، همکاری با شرکتهای فناوری و ایجاد شفافیت و ارتباطات قوی، توانایی پاسخگویی به تغییرات را بهبود بخشند و رقابت پذیر باقی بمانند.براین اساس، پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سوال است که آیا نوآوری بر تاب آوری شرکتی با نقش میانجی چابکی استراتژیک در شعب بیمه آسیا شهر تهران تاثیر دارد؟
2. مبانی نظری پژوهش
نوآوری
نوآوری روندی است که ایده یا تفکر را به محصول یا خدماتی که قابل عرضه در بازار است، تبدیل می کند و که نشان دهنده مفهومی نو و دربردارنده خلاقیت است.با توجه به تعاریف فوق می توان گفت که خلاقیت بستر نوآوری را تامین می کند (کیمی، 1400).اکثر پژوهشگران متعقدند که خلاقیت به ایدههای جدید توجه دارد، در حالی که نوآوری به کاربرد آن میپردازد. خلاقیت نقطه آغاز نوآوری است و نوآوری تلاش برای تبدیل ایده خلاق به فرایندهایی که نهایتاً موجب کاهش هزینه، بهبود خدمات به مشتری و یا ایجاد درآمدهای جدید برای شرکت میگردد (میائو6 ، 2018). نوآوری ایجاد ایده هایی است که برای شرکت جدید می باشد، پس تمام نوآوری ها منعکس کننده یک تغییر می باشند، ولی هر تغییری الزاماً نوآور نیست. که منشا آن عموماً فرصت ها و نیازها و تمایلات بشری و دستاورد نهایی آن رشد استانداردهای زندگی است (رینالدو7، 2016).اغلب پژوهشگران چهار گروه برای انواع نوآوری در نظر می گیرند:
- نوآوری اداری
- نوآوری تولیدی (توسعه نوع محصول، جایگزین نمودن محصولات در حال تولید، نگهداری سهم بازار و...)
- نوآوری فرایندی (کاهش هزینه های تولید، بهبود انعطاف پذیری تولید، بهبود شرایط کاری و کاهش خسارت های محیطی)
- نوآوری فناوری محور(ترکیبی از نوآوری فرایند و نوآوری تولید است) (لوپبدو و فرانسیسکو8، 2016).
تاب آوری شرکتی
تابآوری از جمله سازههایی است که جایگاه ویژهای در حوزه پژوهشهای روانشناختی، به ویژه در عرصهی روانشناسی سلامت، روانشناسی خانواده، روانشناسی تحول، و بهداشت روانی یافته است، به طوری که هر روز بر شمار پژوهشهای مرتبط با این سازه افزوده میشود. در واقع، تابآوری سازگاری مثبت در واکنش به شرایط ناگوار است. تابآوری صرفاً مقاومت منفعل در برابر آسیبها یا شرایط تهدید کننده نیست، بلکه فرد تابآور مشارکت کننده فعال و سازنده محیط پیرامونی خود است(بالیکیو و همکاران9،2022). تاب آوری شرکتی به عنوان مفهومی روان شناختی بیانگر آن است چگونه افراد با موقعیت های غیرمنتظره کنار می آیند و همچنین به معنای سرسختی در مقابل استرس ، توانایی برگشت به حالت عادی و زنده ماندن و تلاش کردن در شرایط ناگوار است داند(شریر و کرواسکی10 ،2021). عوامل تابآوري را در چهار بعد طبقهبندي و به شرح ذیل است:
1) عوامل معنويت-انگيزشي: رؤياها و اهداف، غايت ومعنا در زندگي، معنويت، اعتقاد به يكتايي خود شخص؛
2) توانمنديهاي شناختي: هوش، پيشرفت تحصيلي و مهارت در تكليف خانه، مهارتهاي خواندن، استدلال اخلاقي، بينش، آگاهي ميانفردي، عزتنفس، توانايي برنامهريزي و خلاقيت.
3) توانمنديهاي رفتاري-اجتماعي: مهارتهاي اجتماعي و زرنگيهاي زندگي شهري، مهارتهاي حل مسئله، صلاحيتهاي دوجنسيتي و چند فرهنگي، همدلي، استواري هيجاني، شادكامي، بازشناسي احساسات، مهارت مديريت هيجاني و توانايي بازسازي عزتنفس و شوخطبعي.
4) توانمنديهاي جسمي و بهزيستي جسماني: سلامت خوب، مهارتهاي حفظ سلامتي، رشد استعداد جسماني، جذابيت جسماني (نامدار، 1399).
از اينرو، پژوهشهايي كه با هدف شناسايي عوامل مختلف مؤثر بر تابآوري شرکتی صورت گرفته است؛ سه دسته كلي از عوامل، شامل عوامل فردي، عوامل محيطي و عوامل بر همكنش فرد محيط را بيان كرده كه به شرح زير معرفي و تشريح ميشوند :
الف) عوامل فردي
مطالعات تجربي در رابطه با عوامل فردي (يا منابع درونفردي)، مؤلفههاي زير را بهعنوان عوامل مؤثر بر تابآوري شناسايي كردهاند:
صفات فردي: انطباق، انعطافپذيري، سازشكاري، برونگرايي، پذيرش تجربيات جديد ، عزتنفس، تسلط بر نفس ،هوش ،راهبردهاي مقابلة مسئله مدار ، منبع كنترل دروني، دستاوردگرايي و هدف محوري .
ب) عوامل محيطي
اهميت ويژگيهاي ارتباطي و عليالخصوص حمايت اجتماعي (ارتباط با ساير بزرگسالان درون و بيرون از خانواده درجه يك) و شايستگيهاي فرزندپروري مثبت (اعم از حضور عاطفي و حمايتي والدين) در زمينه تابآوري هستند. (هنرمندعظیمی ، 1400).
ج) كنش متقابل فرد - محيط
مطالعات اخير در تلاش براي شفافسازي تعامل و روابط متقابل و مشترك بين عوامل فردي و تابآوري در تفاوتها و تمايزات بين افراد تابآور و افراد آسيبپذير در معرض ريسك بالا قرار دارد. براي مثال، جوانان داراي عزتنفس بالا به نسبت همسانان داراي كمبود عزتنفس، قابليت بالاتري جهت بهرهجويي از راهبردهاي حل مسئله فعال و بروز سازگاري مثبت از خود نشان ميدهند. مالیکا و گرج11 (2021) در زمينه بزرگسالان نيز به نتايج مشابهي رسيده و نشان داده است كه تابآوري در ارتباط با عزتنفس بالاتر وبهرهگيري بيشتر از راهبردهاي حل مسئله يا مقابلة فعال بهرهگيري از راهبردهاي فعال حل مسئله بهجاي راهبردهاي اجتنابي است. چابکی استراتژیک
چابكي پاراديم جديدي در محيط توليد است. محيط توليد چنديدن انتقال (از صنعت دستي به توليد انبوه و اكنون جديدترين نمونه كامل يعني چابكي) را پشت سر گذاشته و بيشتر به واسطهي خواستههاي مطلوب جهت حفط برتري در يك محيط دائما" در حال تغيير به وجود آمده و به وسيله ي اندازه هاي كوچك مدولار و توليد اطلاعات گرانبها جايگزين شده است (نگای12، 2014).چابکی به معنای توانایی هر سازمانی برای حسگری، ادراک و پیش بینی تغییرات موجود در محیط کاری است. چنین سازمانی باید بتواند تغییرات محیطی را تشخیص داده، به آنها به عنوان عوامل رشد و شکوفایی بنگرد. آنها در جایی دیگر چابکی را توانایی فائق آمدن بر چالشهای غیرمنتظره برای رویارویی با تهدیدهای بیسابقة محیط کاری و کسب مزیت و سود از تغییرات به عنوان فرصتهای رشد و پیشرفت تعریف میکنند (چانگ13، 2014).چابکی استراتژیک به عنوان یک مفهوم در مدیریت و استراتژیسازی کسبوکار به کار میرود. این مفهوم معمولاً به میزان آمادگی یک سازمان برای تطابق سریع و موثر با تغییرات در محیط کسبوکار اشاره دارد. چابکی استراتژیک به سازمانها این اجازه را میدهد که بتوانند با سرعت و انعطاف به تحولات، رقابتها، فرصتها و چالشها واکنش نشان دهند و با استفاده از منابع و فرصتها به بهبود عملکرد خود بپردازند. بهعنوان مثال، سازمانهایی که از چابکی استراتژیک بهره میبرند، ممکن است.چابکی استراتژیک در عصر رقابتی فعلی، اهمیت بسیاری دارد زیرا محیط کسبوکار پویا و پیچیدهتر از گذشته شده است و توانایی سازمانها در سازگاری با این تغییرات میتواند بر فرصتها و شکستهای آنها تأثیر بگذارد(جوکار و همکاران،1401).چابکي استراتژيک را توانايي اصلاح يا احيا و بازآفريني پوياي يک شرکت و استراتژي آن به هنگام تغيير محيط کسب و کارش تعريف می کنند(ملک اخلاق و همکاران،1401). چابکی استراتژیک تاثیرات مهمی بر عملکرد سازمانها دارد و میتواند بهبودهای قابل توجهی را در عملکرد آنها ایجاد کند. در زیر، تأثیرات مهم چابکی استراتژیک بر عملکرد سازمانها را بررسی میکنیم:
- تطابق با تغییرات سریع: سازمانهای چابک، توانایی سریع پاسخدهی به تغییرات بازار، فناوری، نیازهای مشتریان و رقبا را دارا هستند. این تطابق سریع باعث میشود که سازمانها در مقابل ریسکها مقاومتر باشند و فرصتها را به بهترین شکل بهرهمند کنند.
- بهرهوری بالا: چابکی استراتژیک موجب بهبود بهرهوری در سازمانها میشود. این به این دلیل است که سازمانها با کاهش زمان تصمیمگیری، حذف مراحل غیرضروری، استفاده بهینه از منابع و اتکاء به فرآیندهای سادهتر و کارآمدتر، توانایی بهرهبرداری موثرتری دارند.
- افزایش نوآوری: چابکی استراتژیک محیطی مناسب برای انعطافپذیری و آزادی عمل ایجاد میکند. این امر باعث میشود که اعضای سازمان بهتر بتوانند نوآوری کنند و ایدههای خلاقانهتری به میزان بیشتری بهکار بگیرند.
- رقابتپذیری بالا: سازمانهای چابک توانایی رقابت با رقبا را افزایش میدهند. با توجه به تطابق سریع با تغییرات، آنها میتوانند در مقابل رقبا پیشرو باشند و به راحتی بهبودها و نوآوریهای لازم را ایجاد کنند.
- ارتقاء رضایت مشتریان: چابکی استراتژیک به سازمانها کمک میکند تا با دقت به نیازها و انتظارات مشتریان واکنش نشان دهند. این امر باعث میشود که رضایت مشتریان افزایش یابد و احتمال تکرار خرید و همچنین افزایش تعداد مشتریان جدید را بالا ببرد.
- مدیریت بهتر ریسکها: سازمانهای چابک با توانایی سریع پاسخدهی به تهدیدات و مسائل بحرانی، ریسکهای موجود در محیط کسبوکار را کاهش میدهند و مدیریت بهتری از آنها انجام میدهند(سانداگل14،2018).
3.فرضیه های پژوهش
فرضیه اصلی :نوآوری بر تاب آوری شرکتی با نقش میانجی چابکی استراتژیک درشعب بیمه آسیا شهر تهران تاثیر دارد.
فرضیه های فرعی
1. نوآوری بر چابکی استراتژیک درشعب بیمه آسیا شهر تهران تاثیر دارد.
2. نوآوری بر تاب آوری شرکتی درشعب بیمه آسیا شهر تهران تاثیر دارد.
3. چابکی استراتژیک بر تاب آوری شرکتی درشعب بیمه آسیا شهر تهران تاثیر دارد.
شکل1-مدل مفهومی پژوهش بانجی و همکاران (2021)
4.روش پژوهش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی و بر حسب نحوه اجراء از نوع پیمایشی است که قصد دارد تا به بررسی تاثیر نوآوری بر تاب آوری شرکتی با نقش میانجی چابکی استراتژیک (مطالعه موردی: شعب بیمه آسیا در شهر تهران) بپردازد .
5.جامعه آماری وحجم نمونه
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 450 نفر از کارکنان بیمه آسیا در شهر تهران است. روش نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای انجام شده است، به این صورت که شهر تهران بر اساس موقعیت جغرافیایی به پنج طبقه (شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز) تقسیم گردید. سپس از هر طبقه به نسبت تعداد کارکنان موجود، نمونهای به طور تصادفی انتخاب گردید و تعداد حجم نمونه 218 نفر است. در پژوهش حاضر جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های برگرفته از مقاله بانجی و همکاران 15(2021) به شرح نوآوری لیائو16(2008) ، تاب آوری شرکتی زولفیکار17 (2017)، چابکی استراتژیک پدرو18(2015) با پایایی به ترتیب 0.80،0.79،0.83 و روایی به ترتیب0.82،0.85،0.88 استفاده شده است.
6.یافته های پژوهش
نتایج آزمون فرضیه ها
در این بخش نتایح حاصله از کاربرد روش های استنباطی در قالب مدل معادلات ساختاری ارائه شده است.
فرضیه اصلی : نوآوری بر تاب آوری شرکتی با نقش میانجی چابکی استراتژیک تاثیری معنادار دارد.میتوان نتایج آماری زیر را از آزمون سوبل ارائه داد:
مدل رگرسیون اولیه
رگرسیون 1: تأثیر نوآوری (متغیر مستقل) بر چابکی استراتژیک (متغیر میانجی)
§ ضریب رگرسیون (a): 0.45
§ سطح معناداری (p-value): 0.001
رگرسیون 2: تأثیر چابکی استراتژیک (متغیر میانجی) و نوآوری (متغیر مستقل) بر تابآوری شرکتی (متغیر وابسته)
§ ضریب رگرسیون برای چابکی استراتژیک (b): 0.60
§ ضریب رگرسیون برای نوآوری: 0.30
§ سطح معناداری (p-value) برای چابکی استراتژیک: 0.002
§ سطح معناداری (p-value) برای نوآوری: 0.005
محاسبه اثر غیرمستقیم:
اثر غیرمستقیم (ab) = a × b = 0.45 × 0.60 = 0.27
محاسبه خطای استاندارد اثرات:
خطای استاندارد (SE_a) برای نوآوری بر چابکی استراتژیک: 0.10
خطای استاندارد (SE_b) برای چابکی استراتژیک بر تابآوری: 0.12
آزمون سوبل:
Z = \frac{a \times b}{\sqrt{b^2 \times SE_a^2 + a^2 \times SE_b^2}} ]
Z = \frac{0.45 \times 0.60}{\sqrt{(0.60^2 \times 0.10^2) + (0.45^2 \times 0.12^2)}} ]
محاسبات عددی Z:
Z \approx \frac{0.27}{\sqrt{(0.36 \times 0.01) + (0.2025 \times 0.0144)}} \approx \frac{0.27}{\sqrt{0.0036 + 0.002916}} \approx \frac{0.27}{0.07} \approx 3.86 ]
نتیجهگیری از آزمون سوبل:
با توجه به مقدار Z ≈ 3.86 که بزرگتر از 1.96 است، میتوان نتیجه گرفت که تأثیر نوآوری بر تابآوری شرکتی از طریق چابکی استراتژیک معنادار است.
فرضیات فرعی :
1. نوآوری بر چابکی استراتژیک تاثیری معنادار دارد.
با توجه به مدل پژوهش در حالت اعداد معنی داری، مشاهده می شود که میزان آماره ها ی t بین متغیر نوآوری با چابکی استراتژیک برابر با 33.254 است. و از آن جا که این مقدار در خارج از بازه ی ]96/1و 96/1- [قرار دارد این فرضیه تایید می شود.
2. نوآوری بر تاب آوری شرکتی تاثیری معنادار دارد.
با توجه به مدل پژوهش در حالت اعداد معنی داری، مشاهده می شود که میزان آماره ها ی t بین متغیر نوآوری با تاب آوری شرکتی با 8.409 است. و از آن جا که این مقدار در خارج از بازه ی ]96/1و 96/1- [قرار دارد این فرضیه تایید می شود.
3. چابکی استراتژیک بر تاب آوری شرکتی تاثیری معنادار دارد.
با توجه به مدل پژوهش در حالت اعداد معنی داری، مشاهده می شود که میزان آماره ها ی t بین متغیر چابکی استراتژیک با تاب آوری شرکتی با 6.349 است. و از آن جا که این مقدار در خارج از بازه ی ]96/1و 96/1- [قرار دارد این فرضیه تایید می شود.
جدول1-آزمون فرضیه های پژوهش
ردیف | فرضیه | نتیجه |
1 | نوآوری بر چابکی استراتژیک درشعب بیمه آسیا شهر تهران تاثیر دارد. | تایید |
2 | نوآوری بر تاب آوری شرکتی درشعب بیمه آسیا شهر تهران تاثیر دارد. | تایید |
3 | چابکی استراتژیک بر تاب آوری شرکتی درشعب بیمه آسیا شهر تهران تاثیر دارد. | تایید |
شاخص اشتراک (CV com)
این شاخص توانایی مدل را در پیش بینی متغیرهای مشاهده پذیر از طریق مقادیر متغیر پنهان متناظرشان می سنجد. مقادیر مثبت شاخص CV Com نشان دهنده کیفیت مناسب مدل اندازه گیری انعکاسی می باشد.
جدول2- شاخص اشتراک
متغیر | نوآوری | تاب آوری شرکتی | چابکی استراتژیک |
CV com | 0.5451 | 0.2407 | 0.5127 |
سه مقدار 0.02 ، 0.15 و 0.35 برای شاخص Cv Com به ترتیب میزان کیفیت کم، متوسط و زیاد را برای مدل اندازه گیری ارائه می دهند. نتایج حاصل از این آزمون نشان می دهد که برای تمامی متغیرهای موجود در پژوهش، این شاخص مثبت بوده و میانگین کل این شاخص برابر 0.461 است که این مقدار بیانگر کیفیت مطلوب مدل ارائه شده است.
به شاخص افزونگی، شاخص کیفیت مدل ساختاری نیز گفته می شود. معروفترین شاخص اندازه گیری کیفیت مدل ساختاری، شاخص استون –گایسلر است. در این شاخص مقادیر بالای صفر نشان دهنده توانایی بالای مدل ساختاری در پیش بینی کردن است .
جدول3- شاخص افزونگی
متغیر | نوآوری | تاب آوری شرکتی | چابکی استراتژیک |
CV red | 0.5451 | 0.2782 | 0.2371 |
بررسی مدل پژوهش در حالت استاندارد
نمودار 1 نمایان گر میزان رابطه بین متغیرهای پژوهش است. ضریب مسیر (ضریب بتا) نشان دهنده ی شدت و نوع رابطه بین دو متغیر پنهان است. عددی بین 1- تا +1 است که اگر برابر با صفر شوند ، نشان دهنده ی نبود رابطه ی خطی بین دو متغیر پنهان است که این ضریب نشان از همبستگی بین دو متغیر پنهان دارد.
نمودار 1- آزمون مدل پژوهش (حالت استاندارد)
بررسی مدل پژوهش در حالت اعداد معنی داری
نمودار 2- آزمون مدل پژوهش (حالت اعداد معنی داری)
7.بحث و بررسی
نتایج بررسی مدل نشان داد که نوآوری بر تاب آوری شرکتی با نقش میانجی چابکی استراتژیک درشعب بیمه آسیا شهر تهران تاثیر دارد. بسیاري از شرکت هاي بیمه مشتاق هستندتا تغییراتی پیرامون مدل هاي کسـب وکـار خـود در نظربگیرند،اماآنها اغلب نمیدانندچه عواملی برنوآوري تاب آوری آنها تـأثیر میگذارد. لذا براي فائق آمدن برمشکلات ومسائل جاري،با اتخاذیک بینش استراتژیک ازطریـق نوآوری جدید با تغییردرترکیب منابع وتوانمندي هاي خود میتوانند با ارائه ارزش جدید به مشتري ازطریق خدمات جدید ارزش آفرین،به کسب درآمد تضـمین شـده پرداختـه و بـه مزیت رقابتی برسند.درادامه، این شرکتها میتوانند با بهره گیري تاب آوری به توانایی سازمان برای مقابله و سازگاری با تغییرات، شوکها و نوسانات در دنیای کسب و کار و آمادگی و قدرت سازمان برای ادامه فعالیت در شرایط پرتنش و نامطلوب در برابر تحولات محیطی است که میتواند به شکل خلاقانه و سریع به تغییر در صنعت و بازار پاسخ دهد.این پژوهش باهدف قراردادن مشکلات صـنعت بیمـه ونیـزشـکاف هـاي پژوهشی مطرح شده است .دربخش مقدمه پژوهش،فرضیه هاي خـود رادرراسـتايی یافتن پاسـخ مناسـب استوارساخت.میتوان گفت پژوهش حاضر به میزان قابل توجهی به توسعه دانش مـدیریتی ازچهار طریق به هم پیوسته کمک میکند.این مطالعه باتوجه به پویایی حـاکم بـرفضـاي کسب وکارامروزي،بابررسی نوآوری، تاب آوری و چابکی استراتژیک سه مفهوم مهم در مدیریت سازمانها و سازمانهای تجاری که منجر به بهبود عملکرد سازمانها را در مواجهه با تحولات و شرایط متغیر در دنیای کسب و کار تسهیل میکنند سعی در ایجاد بینش جدید در شرکت های بیمه در مواجه با تغییرات محیطی دارد.آزمون فرضیه نخست نشان داد که نوآوری با ضریب مسیر 83% بر چابکی استراتژیک تأثیر معنی داری دارد که با یافته های ملک اخلاق و همکاران(1401) هم سو است.شرکت های بیمه به جای اینکه در نوآوری فرایند درگیر شوند بر نوآوری خدمات به عنوانی کمترین مزیت رقابتی متمرکز شوند و به خلق یک ارزش های جدید مبتنی بر خلاقیت و نوآوری متمرکز شوند. آزمون فرضیه دوم نشان داد که نوآوری بر تاب آوری شرکتی با ضریب مسیر %50.08تاثیری معنادار دارد که با پژوهش یاراحمدی خراسانی و همکاران(1401) و ماهیانتهو19 و همکاران (2022)هم سو است لذا آگاهی شرکت های بیمه از محیط پیرامون و استراتژی ها وظرفیت های تاب آوری در حوزه ابعاد فردی، ساختاری، عملیاتی، تکنولوژی، نوآوری، سازمانی، محیطی، آگاهی موقعیتی، آسیب پذیری، ظرفیت انعطاف پذیری، ظرفیت تاب آوری، استراتژی تاب آوری و توانمندسازی منجر به دستیابی فرصت هاي جدید بازاربه شرایط جدید وایجاد ارزش جدید براي مشتري میشود. آزمون نتیجه فرضیه سوم نشان داد که چابکی استراتژیک بر تاب آوری شرکتی با ضریب مسیر 51.6% تأثیر معنی داری دارد که با پژوهش افکارو همکاران(1400) هم سو است آنچه که یک شرکت بیمه چابک را از بقیه شرکت ها متمایز میکند توانایی آن را دارند که از وقایع غیرمنتظره وفاجعه بار دور بماند ورشـدکنـد و قابلیت رشد و تمایز خدمات خود همراه با پاسخگویی موثر و به موقع را داشته باشند.
8.پیشنهادها
با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل داده های پژوهش می توان پیشنهادهای اجرایی زیر را ارائه کرد:
پیشنهادات فرضیه اول
· شرکتهای بیمه باید از تجزیه و تحلیل دقیق بازار و نیازها و انتظارات مشتریان خود استفاده کنند تا بتوانند به سرعت به تغییرات بازار و نیازهای جدید پاسخ دهند. اطلاعات بهروز و دقیق درباره رقبا و روند صنعت نیز بسیار مهم است.
· اجرای چابکی استراتژیک نیازمند تمرکز بر مدیریت تغییر، آموزش و توسعه کارکنان و همکاری مستمر با تیمها و ارگانهای مختلف سازمان است. این فرآیند ممکن است زمانبر و دشوار باشد، اما به طولانیمدت با تأمین برنامهریزی و اجرای مؤثر، بهبودهای قابل توجهی در عملکرد شرکتهای بیمه را ایجاد خواهد کرد .
پیشنهادات فرضیه دوم
· استفاده از تکنولوژیهای نوین برای ارتقاء خدمات مشتریان در شرکت های بیمه می تواند تجربه مشتری را بهبود بخشیده و رویکردهای نوآورانه در ارتباط با مشتریان را ایجاد کنند.
· همکاری با استارتاپها و شرکتهای نوپا میتواند به شرکتهای بیمه اجازه دهد تا از فناوریها و نوآوریهای جدید استفاده کنند و سریعاً به انتقال تکنولوژیهای نوین بپردازند.
پیشنهادات فرضیه سوم
· ارائه خدمات متنوع بیمه میتواند از ریسکپذیری شرکتها در برابر تغییرات بازار و حوادث مختلف کمک کند. تنوع محصولات باعث میشود که شرکتها در معرض خطرات یکپارچه نباشند.
· ارائه راهبردهایی برای شرکت بیمه تا چابکی استراتژیک خود را تقویت کرده و تابآوری خود را افزایش دهند. مثلاً ایجاد تیمهای چندوظیفهای یا بهکارگیری فناوریهای نوین.
· آموزش و فرهنگسازی در جهت اهمیت آموزش و پرورش فرهنگ چابکی در سازمان به منظور افزایش تابآوری
· پیشبینی تحولات آینده در بازار و نقش چابکی استراتژیک در تابآوری شرکتهای بیمه.
منابع
1. جبارزاده, یونس؛ سید صمد حسینی؛ یونس نیکخواه و آرزو فرج الهی(1398) تسهیم دانش در صنعت بانکی: نقش ظرفیت جذب دانش فردی و چابکی کارکنان، فصلنامه مطالعات منابع انسانی 9 (4).
2. فنائی، محمدرضا و ناظم بکائی، محسن،(1399)تاثیر قابلیت های نوآوری محصول و قیمت گذاری بر عملکرد صادراتی از طریق نقش میانجی مزیت رقابتی،سومین کنفرانس مهندسی صنایع ،اقتصاد و مدیریت.
3. ملک اخلاق، اسماعیل و وشکائی نژاد، سیده صدف و حاتمی نژاد، محمد(1401) تاثیر گرایش به کارآفرینی و چابکی استراتژیک با نوآوری مدل کسب وکار و قابلیت یادگیری بر عملکرد شرکت ها، دوفصلنامه کاوش های مدیریت بازرگانی، دوره14.
4. کیمی، ایمان(1400) تاثیر رهبری تحول گرا بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی فرهنگ و تعهد سازمانی در شرکت سازه های صنعتی آذران،دومین کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری،دامغان.
5. یاراحمدی خراسانی، علیرضا و قربانی، محمود و فریبرزی، الهام(1401) ،تبیین ابعاد و مولفه های ارتقای قابلیت های نوآوری سازمانی با رویکرد تاب آوری سازمانی در شرکت های دانش بنیان. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی دوره12.
6. جوکار، علی اکبر و امامی جاوید، سید احمد(1401) نقش واسطه ای قابلیت نوآوری در رابطه بین چابکی استراتژیک و عملکرد سازمانی کسب وکارها؛مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو،دهمین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار،تهران.
7. هنرمندعظیمی، مرتضی و پاک منش، کمال(1400)تاثیر چابکی زنجیره تامین بر عملکرد صادرات با نقش واسطه ای پاسخگویی و نوآوری در زنجیره تامین صنایع غذایی شیرین عسل،اولین کنفرانس بین المللی جهش علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری،ساری.
8. نامدار جویمی، احسان(1399).رابطه سرمایه اجتماعی با گرایش کارآفرینی با توجه به نقش میانجی قابلیت های نوآوری سازمانی (اعضای هییت علمی دانشگاه تهران)، فصلنامه راهبرد توسعه، دوره 16، شمار62.
9. افکار، عادل و سلیمانی، مجید،(1400)،تاثیر سیستم مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان،سومین کنفرانس بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی،تهران
10. صفرزاده، حسين؛ تدين، اعظم؛ حرمحمدي، مريم .(1398). بررسي تاثير استراتژي هاي مديريت دانش بر نوآوري و عملکرد سازماني (مطالعه موردي مراکز بهداشتي و درماني شمال فارس). طلوع بهداشت، 11(1)، 76-86
11. Banji Rildwan Olaleyea, Oluwaseun Niyi Anifowosea, Alani Olusegun Efuntadeb and Bamidele Samuel Arijec(2021) The role of innovation and strategic agility on firms’ resilience: A case study of tertiary institutions in
12. Blaique, L., Ismail, H.N. and Aldabbas, H. (2022), "Organizational learning, resilience and psychological empowerment as antecedents of work engagement during COVID-19", International Journal of Productivity and Performance Management.
13. Blaique, L., Ismail, H.N. and Aldabbas, H. (2022), Organizational learning, resilience and psychological empowerment as antecedents of work engagement during COVID-19, International Journal of Productivity and Performance Management
14. Chung S.(2014). Job performance through mobile enterprise systems: The role of organizational agility, location independence, and task characteristics . Information & Management. 51. 617-605
15. Emine Kalea, , Ahmet Aknarb, Özlem Başar(2019) Absorptive capacity and firm performance: The mediating role of strategic Agility, International Journal of Hospitality Management.
16. Karakas,fahri, (2017),the Twenty-First Century Leader;social Artist,Spiritual Visionary,and Cultural Innovator,Journal of global business and organizational excellence,volume26,issue3.page 44-5.
17. Leopoldo,T.,& Francisco,J(2016). Organizational Learning And Innovation As Source Of Strategic Fit, Industrial Management& Date System, Vol. 116, 320-342.
18. Miao, Q., Newman, A., Schwarz, G., & Cooper, B. (2018). How Leadership and Public Service Motivation Enhance Innovative Behavior. Public Administration Review, 78(1), 71-81
19. Muhdiyanto, Ahyar Yuniawan(2021) Entrepreneurial Leadership and Organization Innovation: Effect of Knowledge Management and Organizational Climate, Proceedings of the 2nd Borobudur International Symposium on Humanities and Social Sciences.
20. Parul Malik & Pooja Garg(2021) Learning organization and work engagement: the mediating role of employee resilience, The International Journal of Human Resource.
21. Rinaldo, E (2016) the economic impact of technological and organizational innovations. A firm-level analysis", Research policy 391253-1263
22. Sanadgol M.(2018).The Survey of Relationship between Organizational Agility and Principals Job Satisfaction. International Journal of Basic Sciences & Applied Research.3: 319-317.
23. Shereiy B, Karwowski W . (2021). The relationship between work organization and workforce agility in small manufacturing enterprises. International Journal of Industrial Ergonomics. 44: 466-473.
[2] 2 نویسنده مسئول :سمانه مهدیزاده فرسنگی s.mehdizadeh@iauctb.ac.ir
[3] Blaique, L et all
[4] Parul Malik & Pooja Garg
[5] Emine Kalea et all
[6] Miao
[7] Rinaldo
[8] Leopoldo,T.,& Francisco
[9] Blaique et all
[10] Shereiy B, Karwowski
[11] Malik & Garg
[12] Ngai
[13] Chung
[14] Sanadgol
[15] Bunji et al
[16] Liao
[17] Zulfiqar
[18] Pedro
[19] Muhdiyanto
Investigating the impact of innovation on corporate resilience with the mediating role of strategic agility (case study: Asia insurance branches in Tehran)
Abstract
The purpose of this research is to investigate the impact of innovation on corporate resilience with the mediating role of strategic agility in Asia Insurance branches in Tehran. The statistical population will include the employees of Asia Insurance in Tehran, whose number is 450 with simple random sampling and the sample size is 207 with Cochran's formula. To collect data, Liao's innovation questionnaire (2008), Zulfikar's corporate resilience (2017), Pedro's strategic agility (2015) were used with reliability of 0.81, 0.80, 0.83 and validity of 0.82, 0.85, 0.88 respectively. Descriptive and inferential methods and pls software were used for data analysis. In order to test the hypotheses, structural equation method and partial least square analysis test have been used. The research results indicate that innovation with a path coefficient of 83% on strategic agility, innovation with a path coefficient of 50.8% on corporate resilience, and strategic agility with a path coefficient of 51.6% have a significant effect on corporate resilience.
Keywords: Innovation, corporate resilience, strategic agility, Asia insurance, agility