Presenting the Optimal Policy Model of Cultural Organizations using Foundation Data Theory and Structural Analysis (case study: Ministries of Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism)
Subject Areas :Mina Samadpouri Javid 1 , Hassan Soltani 2 * , amir kazemi 3 , hedieh jafarpour 4
1 - PhD Student in Cultural Planning Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
2 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت ،واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز،ایران
4 - Assistant Professor, Department of Mathematics and Statistics, Shiraz Branch, Shiraz Islamic Azad University, Iran
Keywords: policy, cultural organizations, cultural heritage, crafts, tourism.,
Abstract :
The purpose of this research is to present the optimal policy model of cultural organizations using foundation data theory and structural analysis in the ministries of cultural heritage, handicrafts and tourism. The statistical population in the qualitative part, based on the data theory method of the foundation, included all academic experts and academic staff members and middle managers of the Ministry of Tourism in the country, and in the quantitative part, all the middle managers of the Ministry of Tourism and employees working in the Ministry of Tourism and Handicrafts were used .The results of the qualitative part of the research of the categories were determined in the form of 6 categories and 25 items (measures) and in the 6 dimensions model of the paradigm model in the form of causal factors (6 items), the main and central phenomenon (5 items), strategies (4 items), contextual conditions (4 items), intervening or mediating conditions (4 items), and outcomes (2 items) were obtained and the results of the quantitative part of the research showed that the path coefficient for all research components, and the defined paths between the variables and constructs of the model, is positive and the T-Value is greater than 1.96, which shows the significance of all relationships between constructs at the 99% confidence level.
انصاری، م، قیومی، ع، صالحی امیری، ر، عزیزآبادی فراهانی، ف، قدمی، م. 1400. ارائه الگوی خطمشی گذاری فرهنگی با رویکرد تحول (مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. (مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی.11(39): 46-66.
الوانی، م، خنفیر، ح، حاجی ملأ میرزایی، ح. 1393. فرهنگ خطمشیگذاري فرهنگی در جمهوری اسلامی، فصلنامه علمی- تحقیقی تحقیقات مدیریت آموزشی، 5(3)، 13-70.
الواني، م. 1395. تصميم گيري و تعيين خطمشی دولتی، تهران، انتشارات سمت.
بوستان زر، ج، رحمان سرشت، ح، شریف زاده، ف، تقوی فرد، م. 1401. مدل اجرای هوشمند خطمشیهای عمومی در سازمانهای دولتی: مطالعهای با روش داده بنیاد. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران. 17(56): 29-51.
جواهری زاده، ا، فتحی، م. 1401. ارائه الگوی خطمشی گذاری فرهنگ مطلوب سازمانی در سازمانهای سلامت و درمان. خطمشیگذاری عمومی در مدیریت. 13(48): 51-68.
حسینی گل افشانی، ا، شریف زاده، ف، صالح صدقیانی، ج، وکیل پور، م. 1398. طراحی مدل تحول نظام اداری ایران از منظر خطمشیهای فرهنگی. راهبرد، 28(91): 141-166.
رحمتی زنجان طلب، فرشاد، صالحی امیری، سید رضا، رضایی، علی اکبر، زمانی مقدم، افسانه. 1401. طراحی مدل فرایندی سیاستگذاری فرهنگی در سازمانهای فرهنگی ایران. مدیریت فرهنگی، 16(57): 117-144.
شایسته فر، م. 1393. اهميت و لزوم پشتيباني از صنايع دستي با تاکيد بر ارائه راهکارها در رونق اقتصادي آن، نشریه، مطالعات هنر اسلامي، 10(2): 107-122.
صادقی ح. 1401. بررسی تأثیر فرهنگ بر خطمشی گذاری عمومی در ایران. نشریه علمی رویکردهای تحقیقی نوین مدیریت و حسابداری. 6(20): 2102-2112.
صبوری، ح، گیوریان، ح، حق شناس کاشانی، ف. 1400. شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل مطلوب فرایند خطمشی گذاری در نظام آموزش و پرورش ایران. فصلنامه علمی - تحقیقی تعلیم و تربیت. ۳۷ (۱): 7-32.
قربانی زاده، و، شریف زاده، ف، حسین پور، د، مروج، م. 1396. ارائه الگوی خطمشی گذاری سازمانهای فرهنگی (مورد مطالعه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان). سیاستگذاری عمومی، 3(3): 61-78.
گرجی پور، حسین، اصغری صارم، علی. 1398. طراحی سنجه اندازهگیری کیفیّت در فرایند خطمشیگذاری فرهنگی در آموزش عالی. مطالعات مدیریت دولتی ایران. 2(3): 87-111.
مختاری، م. 1395. الگوی تدوین خطمشیهای فرهنگی مراکز استانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری تخصصی، دانشگاه علامه طباطبایی-دانشکده مدیریت و حسابداری.
مروج، م. 1397. الگوی خطمشیگذاري سازمانهای فرهنگی، نخستین جشنواره تالیفات علمیبرتر علوم انسانی اسلامی جایزه ویژه علامه جعفری. معماری اثر، 36(37): 20-45.
Andalecio, A. B. P., & Martin, E. S. 2023. A structural equation modeling study on productivity investments in tourism security of a multi-islands province: Community perspectives for Community-Based Tourism model of Romblon, the Philippines. Journal Of Tourism, Culinary And Entrepreneurship (JTCE), 3(1), 32-63.
Aral, A. E., & Van Doorsselaere, J. 2023. Safeguarding Intangible Cultural Heritage And Formal Education: Comparison of Policies Between Türkiye And Flanders (Belgium). Milli Folklor, 18(138), 19-31.
Bayne, K., Hau, J., & Morris, T. 2023. The Welfare Impact of Regulations, Policies, Guidelines, and Directives and Nonhuman Primate Welfare. In Nonhuman primate welfare: from history, science, and ethics to practice (pp. 643-660). Cham: Springer International Publishing.
Bigsten, A. 2007. Development Policy. Coordination, Conditionality and Coherence. In. SAPIR, A (ed). Fragmented Power. Europe and the Global Economy. Brussels. Bruegel Books.
Bouquillion, P., & Ithurbide, C. 2023. Policy for cultural and creative industries in India: the issue of regulation through digital policy. Contemporary South Asia, 31(2), 326-340.
De Peuter, G., Oakley, K., & Trusolino, M. 2023. The pandemic politics of cultural work: collective responses to the COVID-19 crisis. International Journal of Cultural Policy, 29(3), 377-392.
Ghasemi, M., Charrahy, Z., & Gonzalez-Garcia, A. 2023. Mapping cultural ecosystem services provision: An integrated model of recreation and ecotourism opportunities. Land Use Policy, 131, 106732.
Hertog, Leonhard den, Simon Strob (Eds). 2011. Policy Coherence in the EUSystem. Concepts and Legal Rooting of an Ambiguous Term. The EU as globalPlayer, Madrid. Ub i gla.
Hoebink, P. 2004. Coherence and Development Policy. An Autopsy withSome European Examples. In Österreichische Entwicklungspolitik-Analysen, Informationen
Nilipour, M. 2023. Integrating Cultural Planning Approach in Urban Parks: Case of Fateh Garden, Iran. Journal of Urban Culture Research, 26, 74-94.
Oh, J., & Bae, M. J. 2023. Production Of Digital Content (3D ASSET) Source Resources For Cultural Heritage. The International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, 48, 1141-1147.
Scott, N. Cooper, N. S. R. B. C. & Baggio, R. 2008. Network analysis and tourism. Channel View Publications.
Tapfuma, M. M., Musavengane, R., & Magwaza, R. 2023. The role of creative tourism through arts and crafts in promoting inclusive tourism in Zimbabwe. Journal of Tourism and Cultural Change, 1-20.
Zhang, J., Cai, X., & Zhan, Z. 2023. Reflections on Establishing a System for Cultivating Intangible Cultural Heritage Inheritors in the New Era: Based on the Survey in Fujian Province. Sustainability, 15(11), 9088.
فصلنامه مهندسی مدیریت نوین
سال یازدهم، شماره اول، بهار 1404
ارائه الگوی بهینه خطمشی سازمانهای فرهنگی با استفاده از نظریه دادهبنیاد و تحلیل ساختاری (مطالعه موردی: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)
مینا صمدپوری جاوید1، حسن سلطانی2، امیر کاظمی3، هدیه جعفرپور4
چکیده
هدف از تحقیق حاضر ارائه الگوی بهینه خطمشی سازمانهای فرهنگی با استفاده از نظریه دادهبنیاد و تحلیل ساختاری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. روش تحقیق آمیخته (کیفی و کمّی) است. جامعه آماری در بخش کیفی به روش نظریه دادهبنیاد شامل تمام صاحبنظران و خبرگان دانشگاهی اعضا هیئتعلمی و مدیران میانی وزارت گردشگری در کشور بودند و در بخش کمی از دیدگاه کلیه مدیران میانی وزارت گردشگری و کارکنانی که در وزارتخانه گردشگری و صنایع دستی مشغول به فعالیت بودند، استفاده شده است. حجم نمونة آماری در بخش کیفی 15 نفر به روش هدفمند و نظری (قضاوتی) و در بخش کمّی 196 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوري دادههای تحقیق در بخش کیفی استفاده از پرسشهای نیمهساختاریافته با روش دلفی با اعضای هیئتعلمی و مدیران میانی وزارت گردشگری بود. در بخش کمی گویههای کیفی تبدیل به پرسشنامة کمّی در مقیاس لیکرت 5 ارزشی گردید و با توجه به اینکه پرسشنامه محققساخته بود با تحلیل مسیرها بین سازهها و مقولهها از مدلسازی معادله ساختاری واریانس محور برای آزمون به کمک نرمافزار آماری Smartpls3.0 استفاده شد. نتایج بخش کیفی تحقیق مقولهها در قالب 6 مقوله و 25 گویه (سنجه) مشخص شد و در مدل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی بهصورت موجبات علّی (6 گویه)، پدیده اصلی و مرکزی (5 گویه)، راهبردها (4 گویه)، شرایط زمینهای (4 گویه)، شرایط مداخلهگر یا میانجی (4 گویه) و پیامدها (2 گویه) به دست آمدند و نتایج بخش کمی تحقیق نشان داد که ضریب مسیر برای تمامی مؤلفههای تحقیق و مسیرهای تعریفشده بین متغیرها و سازههای مدل، مثبت است و مقدار T-Value از 96/1 بیشتر هستند که این امر معنادار بودن تمامی روابط بین سازهها را در سطح اطمینان 99 درصد نشان میدهد.
واژگان کلیدی: خطمشی، سازمانهای فرهنگی، میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری.
مقدمه
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برنامههای توسعه کشور در قالببندها یا فصلی مجزا به حوزه فرهنگ پرداخته و خطمشیهایی را برای این حوزه تعیین نمودهاند (Javaherizadeh & Fathi, 2022). خطمشیگذاری فرهنگی در نگاه بینالمللی، به معنای تعیین خطمشیها و راهبردهای کلان فرهنگی برای رسیدن به اهداف چهارگانه توسعه فرهنگی، یعنی همکاریهای فرهنگی، مشارکت فرهنگی، میراث فرهنگی و هویت فرهنگی است که یونسکو نخستینبار با ارائه مفهوم توسعه فرهنگی آن را مطرح کرد که براي تفهیم مسئله الگوهاي خطمشی فرهنگی، میتوان به سند فرهنگی و آموزشی ٢٠٣٠ یونسکو رجوع کرد. در این سند، حمایت از راهبردها و برنامههای جنسیتمحور و جریانسازی مباحث جنسیتی براي حفظ ارزش میان تفاوتها و تمایزهاي فرهنگی نوین و حل مشکلات و چالشهاي فرهنگی از قبیل گسترش ارتباطات و تهدید هویت فرهنگی، طراحی الگوي ارزشیابی خطمشیهاي فرهنگی با تأکید بر فرایند خطمشیگذاري در جهت تطبیق با فرهنگ ملّی و دینی بهمنظور پیشگیري از بروز آسیبهاي تهاجم فرهنگی و همچنین تشخیص و درمان مشکلات و بازنگري در تصمیمها و اقدامات فرهنگی، ضرورت مییابد (De Peuter et al, 2023). ازآنجاکه شورای عالی انقلاب فرهنگی بهعنوان مرجع رسمی و تصمیمگیرنده کلان فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران، خطمشیگذاری فرهنگی را در واقع همان توافق نظر رسمی مسئولان امور در تشخیص، تدوین و تعیین مهمترین اصول و اولویتهای ضروری در حرکت فرهنگی معرفی میکند که در واقع این تعریف، در راستای هدف تعالی و توسعه فرهنگی مبتنی بر اصول و ارزشهای جامعه دینی است. خطمشیگذاری فرهنگی مانند خطمشیگذاری در سایر بخشها، با تأثیرگذاری از دو پارادایم اثباتگرایانه و تفسیری شناخته شده است. پارادایم اثباتگرایانه به دنبال تأکید بر عینیتگرایی خام و شناخت عینی پدیدههای فرهنگی برای خطمشیگذاران است. پارادایم تفسیری، خطمشیگذاری فرهنگی را مستقل از ذهن سیاستگذار و بافت تاریخی و فرهنگی خطمشیگذاری میداند و تمام مراحل خطمشیگذاری را تحت تأثیر تفاسیر مختلف قرار میدهد (Saboori et al, 2021).
این تحقیق با هدف الگوی بهینه5 خط مشی6 سازمانهای فرهنگی7 با رویکرد نظریه بنیادی و تحلیل ساختاری (مطالعه موردی: وزارتخانه8 میراث فرهنگی9، صنایع دستی10 و گردشگری11) در دست انجام بوده و با توجه به اینکه سازمانهای فرهنگی که در اینجا وزارتخانه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری را دربرگرفته و با توجه به قدمت ایران و حوادث تاریخی و آثار برجایمانده از دورههای مختلف، میتواند بهعنوان یکی از قطبهای اقتصادی کشور ایفای نقش نماید؛ بنابراین دران سعی شده با ملاک قرار دادن اصل سازمانهای فرهنگی و میراث فرهنگی تلاش در جهت ارائه بهترین کیفیت خدمات به مشتریان با ایجاد زیرساختهای لازم و مطابق با تعهدات میراث فرهنگی بهمنظور کسب کامل امکانات در راستای افزایش سطح رضایت مشتریان و تقاضاکنندگان میراث، همچنین پاسخگویی مؤثر، کارا و به هنگام از طریق پایش و اندازهگیری مستمر سطح رضایت متقاضیان و مراجعان، رسیدگی به نظرات و شکایات درون و برونسازمانی، پایبندی به تعهدات وزارتخانه میراث و گردشگری به پیادهسازی، نهادینهسازی و بهبود مستمر فرایندها و استانداردهای نظامهای مدیریتی در تمامی مراتب و سطوح سازمانی و طرحریزی و جاریسازی استراتژیها و خطمشیها، اهداف و راهبردها و حفظ یکپارچگی سیستم مدیریت کیفیت متناسب با تغییرات، حفظ محرمانگی، ارتقا و بهبود مستمر امنیت اطلاعات سازمان، افزایش سطح آگاهی و ارتقای فرهنگ امنیت اطلاعات و مندرجات در این سازمان، تشخیص و تحلیل، واکنش مناسب، سریع و به هنگام در مقابله با رخدادهای امنیت اطلاعات و ارتباطات، تلاش بهمنظور شناسایی و ارزیابی عوامل خطرساز و پیشگیری از بروز بیماریهای شغلی (در حیطه میراثهای فرهنگی) و مصدومیتها و بروز آوری و اجرای کامل مقررات و استانداردها و بهکارگیری دانش روز در ارائه مستمر آموزشهای لازم در این حوزه فراگیر و برگزاری آموزش به متقاضیان ورود به گردشگری و میراث فرهنگی و اعطای مدارک معتبر و... به کاهش هزینههای سازمانی با رعایت اصول پذیرفته شده و همچنین رعایت و اجرای الزامات و استانداردها در راستای توسعه پایدار دستیافته که همه این موارد لازم است در این راستا مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین در این راستا سازمانهای فرهنگی در حیطه گردشگری مجموعه فعالیتهای فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت میکنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است. البته اهدافی نظیر اشتغال و کسب درآمد و... شامل آن نمیشود؛ بر این اساس کسانی که شامل این تعریف میشوند نیز گردشگر نامیده میشوند. گردشگری میتواند داخلی (گردشگر در داخل کشور خود مسافرت میکند، یا خارجی باشد.)، صنایع دستی (نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته میشود) و میراث فرهنگی (به کلیه آثار باقیمانده از گذشتگان گفته میشود که دارای ارزش فرهنگی باشد)، در راستای منفعت سازمانی سعی در احیای خطمشی در راستای ارزشهای عمومی و متناسب با تغییرات بر اساس بررسی میزان مفیدبودن آن، دچار اختلافنظر گشتند که صد البته بعدها با تجزیهوتحلیل نتایج عمدی و غیرعمدی، به این نتیجه دست یافتند که تمركز اصلی در این حیطه روی جنبهها و نتایج عمدی خطمشی است. از طرفی بررسیها حاکی از این است که خطمشی بهعنوان یك ضرورت دیده میشود و تمركز بر وجه عقلایی گرایی جهت جایگزینی خطمشی جدید با خطمشیهای موجود، یكی از گامهای ضروری خطمشیگذاری در سازمانهای فرهنگی است، چراکه خطمشیها در زمره فعالیت ذهنی هستند و در ابتدای امر، باید مدل حل مسئله را بهصورت ذهنی ایجاد نماید، دستورالعملی كه باید تنظیم شود و یا مسئلهای كه باید با تغییر خطمشی حل شود و در شروع كار روشن گردیده و جوانب دور و نزدیك سیستم مسئله مورد ملاحظه قرار گیرد. چراکه اهداف این سیستمها در تعیین آنها باید ظهور پیدا کند و حتی تغییرات نیز باید بر روی اهداف این سازمانها تمركز یابند و با توجه به اصل دقیق بودن، برای تدوین آنها باید از شواهد و اطلاعات صحیح بهعنوان پایه تجزیهوتحلیل استفاده كرد. شواهد و اطلاعات به كار گرفته شده باید كمی و كیفی باشد و تجزیهوتحلیل آنها باید عقلایی، جامع، دقیق و متوازن باشد و از طرفی نیز با رعایت اصول اخلاقی با حفظ احترام و همگرایی و حسن رابطه آنها، با تأکید بر منفعت مردم و تكریم آنان و با رعایت اصول شفافسازی به بیان پیامی که باید به مخاطب انتقال یابد بپردازند و همچنان آنقدر انعطافپذیر تعبیه گردد که باز هم جای برای تغییرات بیشتر گذاشته و مهمتر از همه اینکه تمامی جوانب متناسب با زمان و مکان مختص به خود نوشته و اجرا گردند و در نهایت قدرت عملیاتیشدن، حتی با تغییرات محیطی را نیز داشته باشد. ولیکن بررسیها و شواهد حاصله گویای این امر است که با توجه به تمامی تمهیداتی که در ابعاد کلان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، حاصل شده، باز هم کشور، با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داشته و این امر در حوزه فرهنگ نسبت به دیگر حوزهها شرایط دشوارتر و پیچیدهتری را نمایان کرده است؛ لذا در این تحقیق محقق به دنبال پاسخ به این سؤال است که ارائه الگوی بهینه خطمشی سازمانهای فرهنگی با استفاده از نظریه دادهبنیاد و تحلیل ساختاری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چگونه است؟
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
خطمشی سازمانی
جنكینز12 خطمشی را در چند نکته کلیدی تبیین میدارد. وی خطمشی را بهعنوان «مجموعه تصمیمات متعامل بازیگر یا گروهی از بازیگران سیاسی در مورد تعیین هدف و چگونگی رسیدن به آنها در شرایط تعیین شده، با این شرط كه این تصمیمات در حیطه اختیارات بازیگران منتخب باشند» تعریف نموده است. در تعریفی دیگر، خطمشیگذاری را یك تصمیم انفرادی نميداند بلکه عملی با حضور تعدادی از بازیگران ميداند، درحالیکه خطمشیگذاری را عمل بازیگران سیاسی ميداند. در واقع ممكن است بازیگرانی در تصمیمگیری خود بهعنوان یك عمل سیاسی مداخله کنند اما قانوناً جزء بازیگران خطمشی عمومی شناخته نشده باشند. نكته مهم دیگر اینکه وی خطمشی را یك فرایندی پیشرو ميداند كه روبهجلو مسیر خود را باز کرده و زمانی که تمامی فعل و انفعالها صورت گرفته باشد نتیجه مطلوبی خواهد داشت.
اندرسون13 در تعریفی کلیتر از خطمشی اظهار داشته؛ خطمشی مجموعه اقدامات هدفداری است، كه توسط تنها یک بازیگر یا حتی جمعی از بازیگران برای رویارویی با مشكل یا مسئله مورد توجه در نظر گرفته شده است. از دیدگاهی دیگر بر مجموعه بازیگران تأكید دارد، اما خطمشی را با رویكرد حل مسئله تبیین نموده است و معتقد است خطمشی تمرکز ویژهای بر حل مسئله و رفع مشكل دارد (Zhang et al, 2023).
فرهنگ14
پدیدهای پیچیده با کارکردهای مهم بوده که ابعادی چون وحدت، تمایز، نظمبخشی تقویتگری، همکاری و تغییرپذیری را در خود جایداده و بهطورکلی دارای 3 بخش مادی، معنوی و ساختاری است (Alwani, 2013).
سازمان فرهنگی
به مجموعهای از منابع گردآوریشده و سازمانیافته ابلاغ میگردد که در راستای تحقق اهدافی مشخص، هماهنگ و همراستا عمل میکند.
میراث15
اینگونه میتوان میراث را تعریف کرد (هر چیزی که از گذشتگان به نسلهای بعد از خودشان برسد).
میراث فرهنگی16
به مجموعهای از اشیا و آثار برجایمانده از پیشینیان که دارای ارزش فرهنگی باشد، گفته میشود. این آثار میتواند دربرگیرنده آثار بصری و قابل مشاهده (بناهای باستانی) یا آثار غیربصری (مانند عقاید و آدابورسوم) باشد که در حال نیز ما می کوششیم که اینها را برای آیندگان خود حفظ کنیم. به تمام آنچه که از گذشته بهجایمانده است، گفته میشود و از ارزشهای فرهنگی برخوردار است. مجموعه نشانهای مادی اعم از هنری یا نمادین که از گذشته به هر فرهنگی و بنابراین به بشریت رسیده است (Afkhami, 2016).
صنایع دستی17
اغلب به کارهای فرهنگی و مرسومی تلقی گفته میشود که بهعنوان بخشی از ملزومات زندگی روزمره مطرح میگردند (Shayeste Far, 2013).
گردشگری18
در اصل گردشگری صنعتي محسوب میشود كه وابستگيهاي متقابل در آن به حد زیادی بالاست و ايجاد روابط مبتني بر همكاري مانند شبكهها در آن، بيش از آنکه امري دلخواه باشد، الزام به مديريت است (Scott et al, 2008).
جدول 1- خلاصه پیشینه تحقیقهای داخلی
نام نویسندگان | عنوان | نتیجهگیری |
بررسی تأثیر فرهنگ بر خطمشیگذاری عمومی در ایران | علم خطمشیگذاری عمر چندانی نداشته، اما به دلیل تأثیرات عمیق آن در برطرف کردن مشکلات و مسائل عامه جامعه در زمینههای مختلف ازجمله خطمشیگذاری فرهنگی، خطمشیگذاری فضای مجازی و خطمشیگذاری اقتصادی و غیره، از اهمیت ویژهای برخوردار شده است. | |
مدل اجرای هوشمند خطمشیهای عمومی در سازمانهای دولتی: مطالعهای با روش دادهبنیاد | مدل توجه مجریان را به بهکارگیری هوش و یادگیری برای ایجاد قابلیتهایی متناسب با شرایط اجرا جلب میکند و به آنها کمک میکند تا درک کنند که هر خطمشی برای اجرای موفقیتآمیز نیاز به قابلیتهای اجرایی خاص خود را دارد | |
ارائه الگوی خطمشیگذاری فرهنگ مطلوب سازمانی در سازمانهای سلامت و درمان
| توجه مدیران را به تغییرات عمیق فرهنگی بهجای تغییرات سطحی ساختاری جلب میکند. براساس تحقیقات، تغییراتی که در سیستمهای سلامت در حال انجام است بیشتر معطوف به تغییرات ساختاری است تا تغییرات فرهنگی بهنحویکه بیشتر بر روی فرایندها و رویههای سازمانی تمرکز کردهاند تا تجارب روانشناختی کارکنان از فرهنگ سازمانی. | |
طراحی مدل فرایندی سیاستگذاری فرهنگی در سازمانهای فرهنگی ایران | شناسایی و تأیید مراحل و گامهای سیاستگذاری و تعامل و ارتباط مناسب بین مراحل دستورگذاری، تنظیم، تصویب، اجرا، ارزیابی و بازخورد و گامهای هر مرحله در مدل طراحی شده از یافتههای تحقیق است. | |
ارائه الگوی خطمشیگذاری فرهنگی با رویکرد تحول (مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران) | خطمشیگذاری فرهنگی در راستای تحول فرهنگی در آموزش عالی بهعنوان مقوله محوری در مدل تحقیق، به همراه مقولههای زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها، الگوی خطمشیگذاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران را تبیین میکند. | |
شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل مطلوب فرایند خطمشیگذاری در نظام آموزش و پرورش ایران
| مؤلفههای این فرایند شامل شناخت مسئله، شناخت محیط سازمانی، بهرهمندی از تجارب گذشته، مشارکت بازیگران و ذینفعان و استلزامات اجرا در بعد تدوین خطمشی، حوزه راهبری، حوزه عملیاتی، مشارکت بخشی و فرابخشی و شرایط زمینهای در بعد اجرای خطمشی و ارزیابی دروندادها، ارزیابی فرایندها، ارزیابی بروندادها و ارزیابی پیامدها در بعد ارزیابی خطمشیاند. | |
سیاست همهگیر کار فرهنگی: پاسخهای جمعی به بحران COVID-19 | با اعمال شیوههای مراقبت و کمک متقابل؛ و با پیشنهاد تغییر سیاست. این واکنشهای جمعی با تنشهای متعدد مشخص میشوند، بهویژه بین بازسازی وضعیت موجود در بخش فرهنگی و تجسم بنیادی آن برای جهان پس از کووید-۱۹ است. | |
نقش گردشگری خلاق از طریق هنر و صنایع دستی در ترویج گردشگری فراگیر در زیمبابوه | هنرمندان در تولید هنر و صنایع دستی با چالشهایی مواجه میشوند که شامل کمبود سرمایه، کمبود فضای تولید، کمبود بازاریابی، رقابت محصولات سایر کشورها و عدم حمایت دولت و سازمانهای گردشگری محلی است. | |
سیاست برای صنایع فرهنگی و خلاق در هند: موضوع مقررات از طریق سیاست دیجیتال | در شرایطی که سیاستهای فرهنگی بر محور میراث باقی میمانند، حمایت دولت از فرهنگ، هم از نظر مالی و هم در مورد اجرای مقررات خاصی که مستلزم حمایت از نیروهای سنتی بازار است، محدود باقی مانده است. | |
تهیه نقشه ارائه خدمات اکوسیستم فرهنگی: مدلی یکپارچه از فرصتهای تفریحی و اکوتوریسم | مناطق شهری و روستایی کمبود عرضه را نشان میدهند، درحالیکه مناطق با درجه طبیعی بالا بیشازحد عرضه نسبت به تقاضا را نشان میدهند. | |
حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس و آموزش رسمی: مقایسه سیاستهای بین ترکیه و فلاندر (بلژیک) | گنجاندن محتوای مرتبط در سطح منطقهای یا محلی مفید باشد. با توجه به دستیابی به ارتباط با زمینه تدریس خاص آن، در هر دو مورد، باید به نقش عاملیت معلم توجه شود. | |
تأملاتی در مورد ایجاد سیستم خطمشی برای پرورش وارثان میراث فرهنگی ناملموس در عصر جدید | بر اساس یک تحلیل سیستماتیک از وضعیت فعلی، ایدهها و چارچوبهایی برای توسعه یک سیستم جدید برای پرورش وارثان ICH پیشنهاد شده است. | |
رویکرد برنامهریزی خطمشی فرهنگی یکپارچه در پارکهای شهری | این مطالعه همچنین برخی تضادها، مسائل و مشکلات را برای کاربران شناسایی و راهحلهایی را پیشنهاد کرد. برنامهریزی فرهنگی پارکهای شهری به شناسایی منابع فرهنگی و استفاده خلاقانه از آنها برای بهبود وضعیت پارکها کمک میکند. | |
وردبورد | سیاست فرهنگی اتحادیه اروپا و دیدگاههای مخاطب: چگونه جهتگیریهای ارزش فرهنگی با استفاده از رسانه و بافت کشور | این جهتگیریها به دو مورد از سه رکن اهداف سیاست اتحادیه اروپا نشان داده میشوند. درحالیکه استفاده از رسانههای فردی و اعتماد پیشبینیکنندههای مهم این جهتگیریها هستند، اثرات محدودی از سیستمهای رسانهای، ازجمله سهم بازار پخشکنندگان عمومی را مییابیم. |
روششناسی پژوهش
روش تحقیق از نظر استراتژی (راهبرد)، آمیخته، از نظر مسیر اجرا، توصیفی و کیفی یعنی روش نظریهسازی دادهبنیاد19، مصاحبههای نیمهساختاریافته دلفی (اشباع نظری) و سپس آزمون برازش مدل با روش آزمون معادله ساختاری واریانسمحور و از نظر هدف نیز با توجه به ظرفیتهای ساخت مدل، ابزار و کاربرد، کاربردی - توسعهای (نظری) برخوردار است. این ﭘﮋوﻫﺶ از نظر استراتژی کیفی متوالی و اکتشافی است که در آن ابتدا با روش نظریهسازی دادهبنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین20 به الگوی بهینه خطمشی سازمانهای فرهنگی از طریق کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی21 مصاحبههای نیمهساختاریافته با تحقیق گران و اساتید دانشگاهی متخصص در حوزة اعضا هیئتعلمی و مدیران میانی وزارت گردشگری تا رسیدن به اشباع نظری22 جهت الگوی بهینه خطمشی سازمانهای فرهنگی با استفاده از نظریه دادهبنیاد و تحلیل ساختاری مطالعه موردی: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اﺳﺘﻔﺎده شد. جامعه آماری در بخش کیفی به روش نظریه دادهبنیاد شامل تمام صاحبنظران و خبرگان دانشگاهی اعضا هیئتعلمی و مدیران میانی وزارت گردشگری در حیطۀ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودند و در بخش کمّی کلیه مدیران میانی وزارت گردشگری و کارکنانی که در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشغول به فعالیت بودند که تعداد آن 400 نفر است. حجم نمونة آماری برابر جامعة آماری در بخش کیفی 15 نفر تا رسیدن به اشباع نظری از طریق مصاحبههای دلفی نیمهساختاریافته بود. در بخش کیفی، نمونهگیری برای انتخاب خبرگان و صاحبنظران، بهطور هدفمند و نظری (قضاوتی) بود. در بخش کمّی و روش و تحلیل مسیر با مدلسازی معادله ساختاری حاصل از مدل کیفی: شامل کلیه مدیران میانی وزارت گردشگری و کارکنانی که در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشغول به فعالیت هستند. برای تعیین حجم نمونه مورد نیاز از فرمول نمونهگیری جامعه تعریفشده کوکران استفاده شده است. ازآنجاییکه تعداد جامعه آماری معین است برای انتخاب حجم نمونه از فرمول جامعه معین کوکران استفاده شده است که بر اساس فرمول فوق، حداقل حجم نمونه آماری 196 نفر است. روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات جمعآوری شده پس از استخراج و اشباع نظری، دستهبندی و تجمیع شده با توافق نظر خبرگان و صاحبنظران در پنج دور مصاحبه در بخش کیفی گویههای هر بخش با برگههای کدگذاری تجزیهوتحلیل شدند؛ یعنی در بخش کیفی با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی با انتخاب مقولههای اصلی تحقیق تا رسیدن به اشباع نظری کدگذاری مصاحبهها بر اساس كدگذاري باز یا کدگذاری اولیه در مرحله اول، در مرحله دوم اقدام به دستهبندی مقولات عمده بر اساس محتوا بهصورت مفهومی و انتزاعی تحت عنوان كدگذاري محوري گردید و در مرحله سوم كدگذاري انتخابي (گزینشی) انجام شد که به مقایسه هر مقوله محوری با دیگر مقولهها پرداخت و در نهایت به ارائه مدل بر اساس مدل نظاممند اشتراوس و کوربین اقدام شد. در مرحله آخر برازش مدل، گویههای کیفی تبدیل به پرسشنامة کمّی در مقیاس لیکرت 5 ارزشی گردید و تحلیل مسیرها بین سازهها و مقولهها از مدلسازی معادله ساختاری واریانس محور جهت آزمون (برازش مدل تحقیق حاضر) به کمک نرمافزار آماری Smart pls3.0 استفاده شد.
یافتهها
پس از شناسایی و نهایی شدن معیارها و زیر معیارها اقدام به تهیه پرسشنامه براساس مقیاس طیف لیکرت شد و در اختیار نمونه آماری پژوهش قرار داده شد. در ادامه، پرسشهای مطرح شده در مصاحبه نیمهساختاریافته تحقیق در جدول (2) ارائه شده است.
جدول 2- پرسشهای مطرح شده در مصاحبه نیمه ساختاریافته تحقیق در دور دوم
ردیف | پرسش |
1 | نخستین چیزی که با شنیدن اصطلاح «خطمشی سازمانهای فرهنگی» به ذهن شما میرسد، چیست؟ |
2 | شرایط علّی مؤثر بر «خطمشی سازمانهای فرهنگی» چیست؟ (شرایط علّی: عواملی هستند که بر پدیده مرکزی تأثیر میگذارند.) |
3 | پدیدة اصلی و مرکزی «خطمشی سازمانهای فرهنگی» چیست؟ (پدیدة اصلی و مرکزی، یک صورت ذهنی یا مفهومی از پدیدهای است که اساس فرآیند است.) |
4 | شرایط زمینهای مؤثر بر وقوع راهبردهای «خطمشی سازمانهای فرهنگی» چیست؟ (شرایط زمینهای، شرایط خاصی (درونی) هستند که بر راهبردها تأثیر میگذارد.) |
5 | شرایط مداخلهگری مؤثر بر وقوع راهبردهای «خطمشی سازمانهای فرهنگی» چیست؟ (عوامل مداخلهگر: شرایط وسیع و عام محیطی (بیرونی) است که بهعنوان تسهیلکننده یا محدودکننده راهبردها عمل میکند.) |
6 | راهبردهای «خطمشی سازمانهای فرهنگی» چیست؟ (راهبردها: کنشهایی که در پاسخ به پدیده مرکزی صورت میگیرد.) |
7 | پیامدهای بهکارگیری «خطمشی سازمانهای فرهنگی» چیست؟ (پیامدها: خروجیها یا نتایج بهدستآمده از بهکارگیری راهبردها است.) |
در نهایت، مقولهها در قالب 6 مقوله و 25 گویه (سنجه) مشخص شد و در مدل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی بهصورت موجبات علّی (6 گویه)، پدیده اصلی و مرکزی (5 گویه)، راهبردها (4 گویه)، شرایط زمینهای (4 گویه)، شرایط مداخلهگر یا میانجی (4 گویه) و پیامدها (2 گویه) جای گرفتند که در جدول 3 نشان داده شده است.
جدول 3- استخراج مقوله و شاخصهای نهایی خطمشی سازمانهای فرهنگی بر اساس مصاحبه خبرگان
سازه اصلی | مقوله | شاخصها |
پدیده مرکزی
| انعطافپذیری | قابلیت نیروی انسانی برای پذیرش مشکلات |
قابل ارتقا بودن خطمشیها | ||
میزان تمایل بالا جهت پذیرش خطمشیها | ||
تطبیقپذیری خطمشی | ||
تطابق استراتژیک فرهنگ و تحول | ||
شرایط علّی | توانمندی | حرفهایگرایی |
شایستگی اخلاقی مدیران | ||
پویایی مدیران | ||
خلاقیت و نوآوری | ||
مسئولیتپذیری | ||
ترغیب | ||
شرایط زمینهای | نفع سازمانی | سرمایهگذاری سازمانی در حوزه تحول فرهنگی |
امکانپذیری خطمشیگذاری فرهنگی | ||
هوشمندی خطمشیها | ||
ثبات مدیریتی در حوزه خطمشیگذاری | ||
شرایط مداخلهگر (میانجی) | اخلاق | سنخیت اخلاقی نیروی انسانی در خطمشیگذاری |
امانتداری | ||
صداقت | ||
عدالت | ||
راهبردها | زیرساختهای قانونی | جذابیت خطمشی در راستای تحول فرهنگی |
سیاستهای کلی دولت در راستای خطمشیگذاری | ||
استراتژی محوری در حوزه فرهنگ | ||
الزامات نظام حرفهای خطمشیگذاری فرهنگی | ||
پیامدها | مشارکت | استفاده از رویکردهای مشارکتی |
سازش متقابل |
با در نظر گرفتن توضیحات و جدول بالا طراحی الگوی پیشنهادی (الگوی پارادایمی) برای «خطمشی سازمانهای فرهنگی» به شکل 1 نشان داده شده است.
شکل 1- الگوی بهینه خطمشی سازمانهای فرهنگی
توصیف یافتههای مربوط به گویههای پرسشنامه
توصیف سؤالات پرسشنامه در قالب لیکرت بوده است بهنحویکه وزن (امتیاز) مفاهیم هر سازه با آمار توصیفی آن در جدول 4 آورده شده است.
جدول 4- وضعیت مؤلفهها به لحاظ توصیفی
سازه اصلی | مقوله | مؤلفهها | میانگین | انحراف معیار | واریانس |
پدیده مرکزی | انعطافپذیری | قابلیت نیروی انسانی برای پذیرش مشکلات | 2.3 | 2.155 | 4.646 |
قابل ارتقا بودن خطمشیها | 2.1 | 2.485 | 6.19 | ||
میزان تمایل بالا جهت پذیرش خطمشیها | 3.1 | 3.582 | 2.74 | ||
تطبیقپذیری خطمشی | 2.17 | 3.156 | 4.10 | ||
تطابق استراتژیک فرهنگ و تحول | 2.29 | 1.779 | 1.935 | ||
شرایط مداخلهگر (میانجی) | اخلاق | سنخیت اخلاقی نیروی انسانی در خطمشیگذاری | 2.58 | 2.362 | 6.19 |
امانتداری | 2.1 | 3.471 | 2.90 | ||
صداقت | 2.3 | 1.168 | 3.64 | ||
عدالت | 2.46 | 3.195 | 2.136 | ||
شرایط علّی | توانمندی | حرفهایگرایی | 2.63 | 2.618 | 6.85 |
شایستگی اخلاقی مدیران | 2.48 | 1.478 | 2.16 | ||
پویایی مدیران | 2.11 | 1.465 | 2.102 | ||
خلاقیت و نوآوری | 2.4 | 1.779 | 1.935 | ||
مسئولیتپذیری | 2.06 | 1.19 | 1.38 | ||
ترغیب | 2.29 | 3.150 | 2.102 | ||
شرایط زمینهای | نفع سازمانی | سرمایهگذاری سازمانی در حوزه تحول فرهنگی | 2.2 | 1.413 | 1.935 |
امکانپذیری خطمشیگذاری فرهنگی | 2.31 | 2.257 | 0.841 | ||
هوشمندی خطمشیها | 2.26 | 3.214 | 0.854 | ||
ثبات مدیریتی در حوزه خطمشیگذاری | 2.34 | 3.163 | 0.934 | ||
راهبردها | زیرساختهای قانونی | جذابیت خطمشی در راستای تحول فرهنگی | 2.1 | 2.216 | 4.646 |
سیاستهای کلی دولت در راستای خطمشیگذاری | 2.3 | 0.961 | 0.924 | ||
استراتژی محوری در حوزه فرهنگ | 2.2 | 1.11 | 1.23 | ||
الزامات نظام حرفهای خطمشیگذاری فرهنگی | 2.14 | 1.25 | 1.56 | ||
پیامدها | مشارکت | استفاده از رویکردهای مشارکتی | 2.21 | 1.06 | 1.12 |
سازش متقابل | 2.15 | 1.29 | 1.66 |
ضرایب بارهای عاملی
بارهای عاملی که در جدول 5 نشان داده شده است، از طریق محاسبه مقدار همبستگی شاخصهای یک سازه با آن سازه محاسبه میشوند که مقدار 4/0 برای این ضرایب مؤید این مطلب است که واریانس بین آن سازه و شاخصهای آن از واریانس خطای اندازهگیری آن سازه بیشتر بوده و پایایی آن مدل موردقبول است.
جدول 5- بارهای عاملی
سازه اصلی | مقوله | گویه | بارعاملی | T-value | سطح معناداری | نتیجه |
پدیده مرکزی | انعطافپذیری | Q1 | 916/0 | 099/59 | P<0.05 | معنادار |
Q2 | 919/0 | 986/58 | P<0.05 | معنادار | ||
Q3 | 918/0 | 187/68 | P<0.05 | معنادار | ||
Q4 | 902/0 | 828/51 | P<0.05 | معنادار | ||
Q5 | 903/0 | 798/51 | P<0.05 | معنادار | ||
شرایط مداخلهگر (میانجی) | اخلاق | Q6 | 899/0 | 318/44 | P<0.05 | معنادار |
Q7 | 921/0 | 178/62 | P<0.05 | معنادار | ||
Q8 | 906/0 | 701/54 | P<0.05 | معنادار | ||
Q9 | 896/0 | 383/32 | P<0.05 | معنادار | ||
شرایط علّی | توانمندی | Q10 | 862/0 | 662/23 | P<0.05 | معنادار |
Q11 | 876/0 | 071/27 | P<0.05 | معنادار | ||
Q12 | 911/0 | 335/49 | P<0.05 | معنادار | ||
Q13 | 901/0 | 459/54 | P<0.05 | معنادار | ||
Q14 | 936/0 | 133/101 | P<0.05 | معنادار | ||
Q15 | 837/0 | 335/18 | P<0.05 | معنادار | ||
شرایط زمینهای | نفع سازمانی | Q16 | 923/0 | 566/52 | P<0.05 | معنادار |
Q17 | 880/0 | 252/36 | P<0.05 | معنادار | ||
Q18 | 907/0 | 569/45 | P<0.05 | معنادار | ||
Q19 | 858/0 | 975/24 | P<0.05 | معنادار | ||
راهبردها | زیرساختهای قانونی | Q20 | 850/0 | 737/19 | P<0.05 | معنادار |
Q21 | 941/0 | 033/85 | P<0.05 | معنادار | ||
Q22 | 930/0 | 657/57 | P<0.05 | معنادار | ||
Q23 | 926/0 | 811/60 | P<0.05 | معنادار | ||
پیامدها | مشارکت | Q24 | 950/0 | 146/98 | P<0.05 | معنادار |
Q25 | 953/0 | 832/115 | P<0.05 | معنادار | ||
خطمشی سازمان | Q26 | 899/0 | 761/47 | P<0.05 | معنادار | |
Q27 | 933/0 | 223/87 | P<0.05 | معنادار | ||
Q28 | 912/0 | 077/58 | P<0.05 | معنادار | ||
Q29 | 741/0 | 837/2 | P<0.05 | معنادار |
همانگونه که مشاهده میشود در تمامی سازههای مدل بارهای عاملی دارای مقادیر بیشتر از 4/0 میباشند؛ بنابراین پایایی مدلهای اندازهگیری قابلقبول است.
شکل 2 مدل تحقیق را در حالت معناداری (t-value) نشان میدهد. این مدل در واقع تمامی معادلات اندازهگیری (بار عاملی) و معادلات ساختاری را با استفاده از آماره t، آزمون میکند.
شکل 2- مدل تحقیق در حالت معناداری (t-value)
بر طبق این مدل، ضرایب مسیر و بار عاملی در سطح اطمینان 95% معنادار است. اگر آماره t خارج از بازه 1.96- تا 1.96+ قرار گیرد. همانطور که مشخصههای برازندگی در شکل بالا آمده، نشان میدهد تمامی روابط تأیید شده و دادههای اين تحقیق با ساختار عاملی و زيربنای نظری تحقيق برازش مناسبی دارد و اين بيانگر همسو بودن سؤالات با سازههای نظری است. بهعبارتدیگر دادههای مشاهده شده با مدل مفهومی تحقیق تناسب داشته است.
بحث و نتیجهگیری
در بررسی سؤال اول تحقیق ازاینقرار است که شرایط علّی مؤثر بر خطمشی سازمانهای فرهنگی با استفاده از نظریه دادهبنیاد و تحلیل ساختاری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به چه صورت است که مبتنی بر تحلیل صورت گرفته مشخص گردید شرایط علّی مؤثر بر خطمشی سازمانهای فرهنگی شامل حرفهایگرایی، شایستگی اخلاقی مدیران، پویایی مدیران، خلاقیت و نوآوری، مسئولیتپذیری و ترغیب است. در بررسی سؤال دوم تحقیق ازاینقرار است که پدیدة اصلی و مرکزی بر خطمشی سازمانهای فرهنگی با استفاده از نظریه دادهبنیاد و تحلیل ساختاری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به چه صورت است که مبتنی بر تحلیل صورت گرفته مشخص گردید پدیدة اصلی و مرکزی بر خطمشی سازمانهای فرهنگی شامل قابلیت نیروی انسانی برای پذیرش مشکلات، قابل ارتقا بودن خطمشیها، میزان تمایل بالا جهت پذیرش خطمشیها، تطبیقپذیری خطمشی، تطابق استراتژیک فرهنگ و تحول است. در بررسی سؤال سوم تحقیق ازاینقرار است که شرایط زمینهای اثرگذار بر خطمشی سازمانهای فرهنگی با استفاده از نظریه دادهبنیاد و تحلیل ساختاری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به چه صورت است که مبتنی بر تحلیل صورت گرفته مشخص گردید شرایط زمینهای اثرگذار بر خطمشی سازمانهای فرهنگی شامل سرمایهگذاری سازمانی در حوزه تحول فرهنگی، امکانپذیری خطمشیگذاری فرهنگی، هوشمندی خطمشیها، ثبات مدیریتی در حوزه خطمشیگذاری است. بررسی سؤال چهارم تحقیق ازاینقرار است که شرایط مداخلهگر اثرگذار بر خطمشی سازمانهای فرهنگی با استفاده از نظریه دادهبنیاد و تحلیل ساختاری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به چه صورت است که مبتنی بر تحلیل صورت گرفته مشخص گردید شرایط مداخلهگر اثرگذار بر خطمشی سازمانهای فرهنگی شامل سنخیت اخلاقی نیروی انسانی در خطمشیگذاری، امانتداری، صداقت، عدالت است. در بررسی سؤال فرعی پنجم تحقیق ازاینقرار است راهبردهای اثرگذار بر خطمشی سازمانهای فرهنگی با استفاده از نظریه دادهبنیاد و تحلیل ساختاری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به چه صورت است که مبتنی بر تحلیل صورت گرفته گذشته مشخص گردید راهبردهای اثرگذار بر خطمشی سازمانهای فرهنگی شامل جذابیت خطمشی در راستای تحول فرهنگی، سیاستهای کلی دولت در راستای خطمشیگذاری، استراتژی محوری در حوزه فرهنگ، الزامات نظام حرفهای خطمشیگذاری فرهنگی است. در بررسی سؤال فرعی ششم تحقیق ازاینقرار است که پیامدهای بهکارگیری خطمشی سازمانهای فرهنگی با استفاده از نظریه دادهبنیاد و تحلیل ساختاری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به چه صورت است که مبتنی بر تحلیل صورت گرفته مشخص گردید پیامدهای بهکارگیری خطمشی سازمانهای فرهنگی شامل استفاده از رویکردهای مشارکتی و سازش متقابل است. در بررسی سؤال فرعی هفتم تحقیق ازاینقرار است که اولویتبندی مؤلفههای خطمشی سازمانهای فرهنگی با استفاده از نظریه دادهبنیاد و تحلیل ساختاری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به چه صورت است که مبتنی بر تحلیل صورت گرفته مشخص گردید بالاترین مؤلفه نفع سازمانی و پایینترین مؤلفه مربوط به زیرساختهای قانونی است. در بررسی سؤال فرعی هشتم تحقیق ازاینقرار است که الگوی پارادایمی خطمشی سازمانهای فرهنگی با استفاده از نظریه دادهبنیاد و تحلیل ساختاری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با استفاده از نظریه دادهبنیاد (نظریهسازی دادهبنیاد) چگونه است؟
در بررسی سؤال فرعی نهم تحقیق ازاینقرار است که برازش مدل پارادایمی حاصل از یافتههای کیفی بر خطمشی سازمانهای فرهنگی با استفاده از نظریه دادهبنیاد و تحلیل ساختاری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با رویکرد مدلسازی معادله ساختاری چگونه است؟ نتایج نشان میدهد تمامی روابط تأیید شده و دادههای اين تحقیق با ساختار عاملی و زيربنای نظری تحقيق برازش مناسبی دارد و اين بيانگر همسو بودن سؤالات با سازههای نظری است. بهعبارتدیگر دادههای مشاهده شده با مدل مفهومی تحقیق تناسب داشته است.
در تبیین یافتههای تحقیق میتوان اظهار داشت که در تمامی مؤلفههای تحقیق، مثبت است و مقدار T-Value از 96/1 بیشتر هستند؛ که این امر معنادار بودن تمامی روابط بین سازهها را در سطح اطمینان 99 درصد نشان میدهد؛ بنابراین تمامی مؤلفههای شناسایی شده، از مدل کیفی الگوی «خطمشی سازمانهای فرهنگی» تأیید گردیدند. در نتیجه مؤلفههای شناساییشده (نمودار 4-6) در «خطمشی سازمانهای فرهنگی» تأثیرگذار هستند؛ یعنی از پیشایندهای درونی و بیرونی، راهبردها و نیز پیامدهای «خطمشی سازمانهای فرهنگی» هستند.
تعارض منافع
«هیچگونه تعارض منافع توسط نویسندگان بیان نشده است.»
References:
Alwani, M. 2015. Decision-making and determination of government policy, Tehran, Samt Publications.
Alwani, M., Khanfir, H., Haji Molla Mirzaei, H. 2013. Culture and Cultural Policy Making in Islamic Republic of Iran, Educational Administration Research, 5(3), 13-70.
Andalecio, A. B. P., & Martin, E. S. 2023. A structural equation modeling study on productivity investments in tourism security of a multi-islands province: Community perspectives for Community-Based Tourism model of Romblon, the Philippines. Journal Of Tourism, Culinary And Entrepreneurship (JTCE), 3(1), 32-63.
Ansari, M., Ghaiyoomi, A., Salehi Amiri, S. R., Azizabadi Farahani, F., & Ghadami, M. (2021). Presenting a model of cultural policy with a change approach (Case study: Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran). Strategic Studies of public policy, 11(39), 46-66.
Aral, A. E., & Van Doorsselaere, J. 2023. Safeguarding Intangible Cultural Heritage And Formal Education: Comparison of Policies Between Türkiye And Flanders (Belgium). Milli Folklor, 18(138), 19-31.
Bayne, K., Hau, J., & Morris, T. 2023. The Welfare Impact of Regulations, Policies, Guidelines, and Directives and Nonhuman Primate Welfare. In Nonhuman primate welfare: from history, science, and ethics to practice (pp. 643-660). Cham: Springer International Publishing.
Bigsten, A. 2007. Development Policy. Coordination, Conditionality and Coherence. In. SAPIR, A (ed). Fragmented Power. Europe and the Global Economy. Brussels. Bruegel Books.
Bouquillion, P., & Ithurbide, C. 2023. Policy for cultural and creative industries in India: the issue of regulation through digital policy. Contemporary South Asia, 31(2), 326-340.
Boustanzar, J., Rahmanseresht, H., Sharifzadeh, F., & Taghavifard, M. T. (2022). A Model for Intelligence Implementation of Public Policies in governmental organizations: A Grounded Theory approach. Iranian journal of management sciences, 17(65), 29-51.
De Peuter, G., Oakley, K., & Trusolino, M. 2023. The pandemic politics of cultural work: collective responses to the COVID-19 crisis. International Journal of Cultural Policy, 29(3), 377-392.
Ghasemi, M., Charrahy, Z., & Gonzalez-Garcia, A. 2023. Mapping cultural ecosystem services provision: An integrated model of recreation and ecotourism opportunities. Land Use Policy, 131, 106732.
Ghorbanizadeh, V., Sharifzadeh, F., Hosseinpour, D., & Moravvej, M. (2017). Presenting Policy Making Model for the Cultural Organizations (in Case : Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adult). Iranian Journal of Public Policy, 3(3), 61-78. doi: 10.22059/ppolicy.2017.64171
Gorjipour, Hossein, Asghari Sarem, Ali. 2018. Designing quality measurement criteria in the process of cultural policy making in higher education. Iranian public administration studies. 2(3): 87-111.
Hertog, Leonhard den, Simon Strob (Eds). 2011. Policy Coherence in the EUSystem. Concepts and Legal Rooting of an Ambiguous Term. The EU as globalPlayer, Madrid. Ub i gla.
Hoebink, P. 2004. Coherence and Development Policy. An Autopsy withSome European Examples. In Österreichische Entwicklungspolitik-Analysen, Informationen
Hosseini Golafshani, A., Sharifzadeh, F., Saleh Sedghiani, J., Vakilpour, M. (2019). Designing a Model for the Change in Iranian Administrative System from the Perspective of Cultural Policies. Strategy, 28(2), 141-166.
Javaherizadeh, A., Fathi, M. 2022. Presenting a policy model for the optimal organizational culture in health and treatment organizations. Public policy in management. 13(48): 51-68.
Mokhtari, M. 2015. Model of cultural policy development of provincial broadcasting centers of the Islamic Republic of Iran, specialized doctorate thesis, Allameh Tabatabai University-Faculty of Management and Accounting.
Moravej, M. 2017. The policy-making model of cultural organizations, the first festival of the best scientific works of Islamic humanities, Allameh Jafari special award. Architecture, 36(37): 20-45.
Nilipour, M. 2023. Integrating Cultural Planning Approach in Urban Parks: Case of Fateh Garden, Iran. Journal of Urban Culture Research, 26, 74-94.
Rahmati Zanjan Talab, Farshad, Salehi Amiri, Seyed Reza, Rezaei, Ali Akbar, Zamani Moghadam, Afsane. 2022. Designing a cultural policy process model in Iranian cultural organizations. Cultural Management, 16(57): 117-144.
Saboori H, Givariaan H, Haqshenaas Kaashaani F.2021. Dimensions and Constituents of a Desired Model for Setting Guidelines within the Iranian System of Education. QJOE 2021; 37 (1) :7-32
Sadeghi H. 2022. Investigating the impact of culture on public policy making in Iran. Scientific journal of new research approaches in management and accounting. 6(20): 2102-2112.
Scott, N. Cooper, N. S. R. B. C. & Baggio, R. 2008. Network analysis and tourism. Channel View Publications.
Shayeste Far, M. 2013. The importance and necessity of supporting handicrafts with an emphasis on providing solutions for its economic prosperity, Islamic Art Studies, 10(2): 107-122.
Tapfuma, M. M., Musavengane, R., & Magwaza, R. 2023. The role of creative tourism through arts and crafts in promoting inclusive tourism in Zimbabwe. Journal of Tourism and Cultural Change, 1-20.
Zhang, J., Cai, X., & Zhan, Z. 2023. Reflections on Establishing a System for Cultivating Intangible Cultural Heritage Inheritors in the New Era: Based on the Survey in Fujian Province. Sustainability, 15(11), 9088.
[1] 1- دانشجوي دكتري گروه مديريت، واحد علوم و تحقيقات (فارس)، دانشگاه آزاد اسلامي، شيراز، ايران.
[2] 2- دانشیار گروه مديريت، واحد شيراز، دانشگاه آزاد اسلامي، شيراز، ايران. (نویسنده مسئول)
[3] 3- دانشیار گروه مديريت، واحد شيراز، دانشگاه آزاد اسلامي، شيراز، ايران.
4- استاديار گروه رياضي و آمار، واحد شيراز، دانشگاه آزاد اسلامي، شیراز، ایران.
تاریخ وصول 2/2/1403 تاریخ پذیرش
[5] Optimal pattern
[6] Policy
[7] Cultural organizations
[8] Ministry
[9] Cultural Heritage
[10] Handicrafts
[11] Tourism
[12] Jenkins
[13] Anderson
[14] Culture
[15] . Heritage
[16] . Cultural Heritage
[17] . Handicrafts
[18] . Tourism
[19] . Grounded Theory
[20] . Strauss And Corbin
[21] . Open Coding, Axial Coding, Selective Coding
[22] . Theoretical Saturation