The model for explaining the relationship between good character of managers, social capital and general social policies of Executive Headquarters of Farman Imam based on thematic analysis.
Subject Areas : Human Capital EmpowermentMahdi Delgir 1 , sanjar salajeghe 2 , shahin sharafi 3 , Samaneh Mehdizadeh 4 , navid fatehi raad 5
1 - Islamic Azad University, Kerman Branch - Faculty of Literature and Human Sciences
2 - Associate Professor, Department of Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
4 - Assistant Professor, Department of Public Management, Organizational Behavior, Islamic Azad University, Kerman Branch, Kerman, Iran.
5 - Assistant Professor, Department of Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
Keywords: Social capital, Thematic analysis, good character of managers, general social policies, Executive Headquarters of Farman Imam,
Abstract :
Social capital is a valuable resource resulting from the network of relationships of a person or a social unit, which helps a lot in creating and sharing knowledge. Public policies are also the authoritative allocation of values for society. In the meantime, the existence of people with good character is always necessary in organizations. social capital and public policy, the present applied research aims to provide a model for explaining the relationship between the good character of managers, social capital and general social policies of the Executive Headquarters of Farman Imam , based on thematic analysis and with a nature A discovery was made. The sample of the qualitative part of the research included university professors, experts and senior managers of Farman Imam's executive staff, 22 people who were selected by theoretical sampling. Through semi-structured interviews with them, research data was collected and analyzed based on the process of thematic analysis. The developed model was given to the experts and thus its validity was confirmed. Its reliability was also confirmed based on retest reliability. In addition, the quality of the proposed model was verified using the Delphi method. The results of the theme analysis showed that the good character of managers includes 27 primary codes, 6 basic themes and 3 organizing themes. Also, general social policies were formed with 41 primary codes, 10 basic themes and 4 organizing themes and finally social capital with 25 primary codes, 6 basic themes and 2 organizing themes.
ابوالحسنی نیارکی، محمدعلی (1397)، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان (مطالعه موردی، صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ) پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
اختر محققي، مهدي. (1385). سرمايه اجتماعي، تهران: چاپ اول.
الوانی، سیدمهدی و شیروانی، علیرضا. (1383). سرمایه اجتماعی، اصل محوری توسعه. ماهنامه تدبیر، شماره 147.
بیگ زاده،یوسف ؛ ایمانی حسنلویی، مهدی، هدایت فسندوز، علی (1395)، الگوی علی روابط بین سیرت نیکوی مدیران (به عنوان یک اصل اخلاقی)، بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجیگری کیفیت زندگی کاری، نشریه مهندسی مدیریت نوین، پاییز و زمستان 1395 سال پنجم، شماره 18 و 19
حسینی سرخوش، سیدمهدی؛ اخوان، پیمان (1395). نقش سرمایه اجتماعی در ارتقای تسهیم دانش و بهرهوری کارکنان در سازمان های صنعتی دانش بنیان. فصلنامه مدیریت بهرهوری، سال دهم، شماره 38، صص 33-61.
دانائی فرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی (1390). مباحث مدیریت دولتی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
رحیمی، غلامرضا، هدایت فسندوز، علی (1396)، بررسی الگوی علی روابط بین سیرت نیکوی مدیران،کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی (مطالعه موردی : کارکنان سازمان تامین اجتماعی آ. غ)،نشریه پژوهش ملل، آبان 1396، دوره دوم شماره 23
رزقی رستمی، علیرضا (1379)، اجرا حلقه مفقوده فرایند خط مشی عمومی، نشریه مدیریت دولتی شماره 50، صص 51-62
رضائی، روح اله؛ فمی، شعبانعلی، حسین، صلاحی مقدم، نفیسه. (1394). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز. علوم ترویج و آموزش کشاورزي ایران، سال 11، شماره 2، صص 121-133.
علاقه بند، مهدی (1384). درآمدی بر سرمایه اجتماعی. مجله اینترنتی علوم اجتماعی فصل نو.
قنبری، سیروس؛ همتی، مدینه (1395). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا. نامه آموزش عالی، علمی- ترویجی 19، صص 117 - 135.
كريمي، فریبا؛ احمدي دستجردي، سمیه؛ رجاييپور، سعید (1392). الگوي ساختاري روابط بين سرمايه اجتماعي و قابليت يادگيري سازماني بانوآوري كاركنان. مديريت بهرهوري (فراسوي مديريت)، سال 7، شماره 27، صص 153-169.
کریمی، سعید؛ شاهدوستی، مریم (1396). از سرمایه اجتماعی به عملکرد شغلی، نقش میانجی گرایش کارآفرینانه در سازمان جهاد کشاورزی استان همدان. فصلنامه پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، سال دهم، شماره 3، صص 53-62.
کلدی، علیرضا؛ آذرخش، اردشیر (1393). تحلیلی جامعه شناختی بر سرمایه اجتماعی جوانان ایران. اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
کوشازاده، سیدعلی؛ رحیم نیا، فریبرز؛ افخمی روحانی، حسین (1391). اثر اعتماد به مدیران بر تفکر راهبردي سازمانی و نقص آنها در بهبود عملکرد سازمانی از راه تعهد سازمانی در بستر آموزش عالی. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سوم، شماره 4، صص 163-187.
گراوند، ایوب؛ موسیوند، مریم؛ ویسه، سیدمهدی (1395). رابطه میان سرمایه اجتماعی و عملکرد شغلی اساتید دانشگاه پیام نور استان لرستان. فصلنامه علمی پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی، سال چهارم، شماره اول، صص 38-63.
گیوریان، حسن، ربیعی مندجین، محمدرضا (1384)، تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی، تهران، نشر یکان
مختاران، ماهرخ ( 1395)، تاثیر سیرت نیکوی مدیران بر تعهد سازمانی کارکنان (مورد مطالعه، سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران)، نشریه مدیریت فردا، تابستان 1395، شماره 47
منوریان،عباس (1394). اجرا و ارزیابی خط مشی عمومی، چاپ اول،تهران انتشارات کتاب مهربان.
مهديبیگی، نجمه؛ کمالیان، امینرضا؛ یعقوبی، نورمحمد؛ پورعزت، علیاصغر؛ رونقی، محمدحسین (1399). شناسایی ویژگیهاي سرمایه انسانی سازمان هوشمند: رویکرد آمیخته. پژوهشهاي مدیریت منابع سازمانی، دوره 10، شماره 2، صص 147-170.
نصراصفهاني، علی (1389). سنجش سيرت نيكوي مديران، نشریه چشم انداز مديريت دولتي، دوره 1، شماره 1، صص 115- 127.
نصراصفهانی، علی؛ انصاری، محمداسماعیل؛ شائمی برزکی، علی؛ آقاحسینی، حسین (1390). بررسی سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمان های خدماتی استان اصفهان (با رویکرد آموزه های مدیریت در آثار سعدی)، جامعه شناسی کاربردی، سال 22، شماره اول، صص 107-134.
نصراصفهاني، علي؛ شعباني نفت چالي، جواد؛ خزاييپور، جواد (1392). بررسي تأثير عدالت سازماني ادارك شده بر ميزان سرمايه اجتماعي كاركنان مورد مطالعه شبكه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر، جامعهشناسي كاربردي، دوره 24، شماره 2، صص 184-16.
نوروزی، حسین؛ کاملی، علیرضا؛ بیگی، رویا؛ مهذبی، مهدی (1394). بررسی تأثیر جو سازمانی بر عملکرد سازمانی کارکنان از طریق سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه: کارکنان شهرداری مناطق پنج گانه شهر رشت). فصلنامه مدیریت سرمایه اجتماعی، سال دوم، شماره 1، صص 137-154.
هرندي، عطاءاله (1393). تبیین نقش سرمایه اجتماعی و انتقال دانش در یادگیري سازمانی شرکتهاي دانش بنیان. فصلنامه مدیریت توسعه فناوري، سال اول، شماره 4، صص 161-182.
وظیفهدوست، حسین؛ فروغ نژاد، حیدر؛ خوشنود، مهدی (1392). تأثیر مدیریت دانش استراتژیک بر نوآوری و عملکرد شرکت های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال دوم، شماره هشتم. صص 157-170.
Abedi Sharbiani AA , Seyed Jalili M , Nasr Esfahani A , Investigating The Relationship between Good character and Organizational commitment and organization silence. Journal of state perspective Management 2015 ; 38 (20) : 107 – 130 [Persian]
Adler, D. (2002). The Relationships between supplier development, Commitment, social capital, accumulation and performance improvement. Journal of Operations Management, 14 (3): 75-94.
Balliett , T & Kelloway , E.K. Virtous Leaders : Assessing character strengtd in the work place. Canadian Journal of Administrative sciences.
Barker ,C , Coy R. The 7 Heavenly Vituse of Leadership , Management Today Series : Mc Graw – Hill ; 2003
Barron, A.; Pereda, A.; Stacey, S. (2016). Exploring the performance of government affairs subsidiaries: A study of organization design and the social capital of European government affairs managers at Toyota Motor Europe and Hyundai Motor Company in Brussels, Journal of World Business, 52 (2): 184-196.
Eeman Basu. (2016). Social Capital and Job Performance: The Moderating Role of HR Practices. Emerging Challenges in HR VUCA, Publisher: Emerald India, Editors: Umesh K. Bamel, Atri Sengupta, Pankaj Singh:177-198.
Ellinger, A. E.; Musgrove, C. C. F.; Ellinger, A. D.; Bachrach, D. G.; Baş, A. B. E.; Wang, Y. L. (2013). Inf luences of organizational investments in social capital on service employee commitment and performance. Journal of Business Research, 66 (8): 1124-1133.
Analysis. New Jersey : Person , 7 th Edition.
Hodson, R. (2005). Management behavior as social capital, British Journal of Industrial Relations, 4 (2): 41-65.
Marrella, Layne (2001). In Search of Ethics. Sanford, FL; DC Press
Magner N , Welker RB , Campbell TL , Testing a model of cognitive budgetary participation processes in a latent variable structural equation framework. Accounting and Business Research. 1996 : 27 (1) :41-50
Sarros et al , 2006 , sarros , james : Cooper Brian and Anne Hartican (2006) “ Leadership and character , leadship and organization Development Journal “ , 27 (8)
Peterson, Christopher, and Seligman (2004). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification. First Edition, Oxford University Press.
Sabatier ,P.A (1987) ,Knowledge , Policy, Oriented Learning and Policy Change Knowledge : Creation Diffusion, Utilization , 8 , 4