Basics and requirements of educational and cultural products in the introduction and expansion of Razavi literature for children and adolescents (a qualitative study)
Subject Areas : فقه و تاریخ تمدّن
tayebeh zareie
1
*
,
Ahmad Abbasi Darehbidi
2
1 - Assistant Professor, Department of Education, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
2 - Department of Social Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Iran
Keywords: educational and cultural products, Razavi literature for children and teenagers, requirements.,
Abstract :
The purpose of the current research is to explain the basics and driving components and requirements of educational and cultural products in the introduction and expansion of Razavi literature for children and adolescents in the current situation. The method of qualitative research and its technique is thematic analysis. The statistical population was all professors, educational and cultural affairs custodians and eminent and university clergymen of Kermanshah province, based on the purposeful sampling approach and standard method and according to theoretical saturation, 15 of them were semi-structured and in-depth interviews. Data analysis was done with Claizi's model (1978) and the findings were presented in the form of 3 tables with the titles "Environmental platforms and factors", "Human factors" and "Technical and process factors" and 92 sub-concepts in the form of 11 main themes with "Conditions and prerequisites", "Environmental factors", "Program and vision" and "Structure and quality" (platforms and environmental factors), "Knowledge-Cognitive", "Attitudinal-Insight" and "Behavioral-Functional" (human factors) and "planning", "technology", "support" and "training and excellence" (technical and process factors)" were classified and identified. These themes are the basis for the promotion of educational and cultural products in the introduction and expansion of Razavi literature for children and teenagers on the one hand, and retraining and strengthening the use of Razavi's way of life among children and teenagers on the other hand, and as a result, helping to form and The expansion of Razavi's culture and way of life from childhood and adolescence will be widespread.These themes are the basis for the promotion of educational and cultural products in the introduction and expansion of Razavi literature for children and teenagers on the one hand, and retraining and strengthening the use of Razavi's way of life among children and teenagers on the other hand, and as a result, helping to form and The expansion of Razavi's culture and way of life from childhood and adolescence will be widespread.
1. انوری، حسن (1393). فرهنگ فشرده سخن (دوره دو جلدی)، چاپ14، تهران: سخن.#
2. انوشه، حسن (1376). دانشنامه زبان و ادب فارسی، چاپ اول، تهران: سمت. #
3. ایزدپناه، امین؛ شمشیری، بابک (1394). «در جستوجوی دیگری؛ بررسی جلوههای دگربودگی در ادبیات کودک و نوجوان ایران»، مطالعات ادبیات کودک، دوره6، شماره 2، پیاپی 2، ص 26-1.#
4. حجازی، بنفشه (1397). ادبیات کودک و نوجوان: ویژگی¬ها و جنبه¬ها، چاپ 13، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.#
5. حجوانی، مهدی (1399). «شکسته نویسی در ادبیات کودک»، مطالعات ادبیات کودک، دوره 11، شماره 2، پیاپی 22، ص 27-48.#
6. حریری، نجلا (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی، چاپ اول، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم تحقیقات).#
7. درودی، هما؛ رمضانی، نادیا (1394). «بررسی نقش تلویزیون در تحکیم ارزش¬هاي ادبیات کودکان و نوجوانان»، مطالعات رسانه¬ای، سال 10، شماره 29، صص 54-38. #
8. سبزواری (1417ق). شرح منظومه¬ سبزواری، به کوشش حسن زاده آملی، تهران: ناب.#
9. سیاوشی، الناز؛ جوریان، نجمه؛ سیاوشی، بهناز (1396). «آسیب شناسی صنایع خلاق با رویکرد نوآوری کاربر محور»، رشد فناوری، دوره 13، شماره 50، صص 10-1.#
10. عرب تربتی، نوشین؛ خوش سلیقه، مسعود؛ پروخالقی چترودی، مه¬دخت (1397). « نشر ترجمۀ ادبیات کودک و نوجوان: وضعیت کنونی، معضلات و عوامل انتخاب»، مطالعات ادبیات کودک، دوره 9، شماره 1، پیاپی 17، ص 91-112.#
11. عطاردی عزیر الله(1406). مسند الامام رضا (ع)؛ جلد 1 و2، چاپ اول، مشهد: انتشارات استان قدس رضوی.#
12. قرایی¬آشتیانی، محمدرضا؛ نادری، سعید (1400). «الزامات پیاده سازی نظام اطلاعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران»، مطالعات دفاعی استراتژیک، سال 19، شماره 85، ص 30-5.#
13. قزل ایاغ، ثریا (1393). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن؛ مواد و خدمات کتابخانه¬ای برای کودکان و نوجوانان، تهران: سمت.#
14. گوردزی دهریزی، محمد (1400). ادبیات کودک در ایران، چاپ چهارم، تهران: قو. #
15. مجلسی، محمدباقر (1403). بحارالانوار، بیروت: دار إحياء التراث العربي.#
16. موسوی جهان¬آبادی، عقیله سادات؛ طیبی، زهرا؛ مهرام، بهروز؛ مدرس غروی، مرتضی (1397). «الزامات و چالش¬های اجرایی و اخلاقی پژوهش با کودک: ارائه نمونه الگوی مشارکتی برای پژوهش در حوزه جنسیت»، تفکر و کودک، سال نهم، شماره اول، صص146-115.#
17. نش، کیت (1380). جامعه شناسی سیاسی معاصر: جهانی شدن، سیاست، قدرت، ترجمه: محمدتقی دلفروز، تهران: کویر.#
1. Ding, M (2017). Construction of the Field of Children’s Literature in the New Media Era. Journal Advances in Computer Science Research (ACSR), v 76, p 1394-1398.#
2. Diniz, S. & A. F. Machado. (2011). Analysis of the Consumption of Artistic-Cultural Goods and Services in Brazil. Journal Cult Econ. No. 35: 1-18.#
3. Martina, K., Hana, U., & Jiri, F. (2012). Identification of managerial competencies in knowledge-based organizations. Journal of competitiveness, 4(1), 129-142.#
4. O’Shea, R. P., Chugh, H. & Allen, T. J. (2008). “Determinants and consequences of university spinoff activity: A conceptual framework”, Journal of Technology Transfer, 33(6): 653-666.#
5. Otuya, R., Kibas, P., & Otuya, J. (2013). A proposed approach for teaching entrepreneurship education in Kenya. Commitment, 4(8): 204-209.#
6. Shahwan, S. J (2023). The Impact of Social Media on Literature, Arab World English Journal (AWEJ) Special Issue on Communication and Language in Virtual Spaces, January 2023. #
7. Shosha, G. A. (2012). Employment of Colaizzi's strategy in descriptive phenomenology: A reflection of a researcher. European Scientific Journal, ESJ, 8(27).#
8. Singh, S. K., Mittal, S., Sengupta, A., & Pradhan, R. K. (2019). A dual-pathway model of knowledge exchange: linking human and psychosocial capital with pro social knowledge effectiveness. Journal of Knowledge Management, 23(5), 889-914.#
9. Speziale, H. S., Streubert, H. J., & Carpenter, D. R. (2011). Qualitative research in nursing: Advancing the humanistic imperative. Lippincott Williams & Wilkins, 1-470.#