Designing a teacher empowerment model based on theme analysis
Muthana hassan
1
(
PhD student in Educational Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
)
عباداله احمدی
2
(
Assistant Professor, Department of Educational Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
)
Haidar muhsen salman Al-shuwaili
3
(
Associate Professor, Department of Educational Sciences, Dhi Qar University
)
کبری امامی
4
(
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
)
Keywords: Empoverment, Model , Teacher, Improovment,
Abstract :
Introduction and Objective: The present study aimed to design a teacher empowerment model using thematic analysis (Autumn 2024).
Research Methodology: This study employed a qualitative research approach, utilizing semi-structured interviews (M: 31.75 ± 5.67) and credible texts for data collection. The sample size reached theoretical saturation at 20 academic experts in leadership, as well as education administrators and teachers, who were selected purposefully. The qualitative software MAXQDA-2020 was used for data analysis, following the thematic analysis approach based on the Attride-Stirling (2011) method.
Findings: The results indicated that the teacher empowerment model comprises six dimensions: self-efficacy (covering components such as mastery experiences, self-regulation, self-reflection, and vicarious learning), participatory decision-making (including group decision-making, team-building, and delegation of authority), instructional design (encompassing multimedia production, educational assessment, lesson planning, content analysis, and content development), psychological empowerment (covering competence development, autonomy, influence, and trust), professional development (including foresight, improvement of methods and classroom management, creative thinking, and professional knowledge development), and digitalization (comprising artificial intelligence, digital content, and media literacy). In total, 23 components were identified. The validity of the identified components was assessed and confirmed using Guba and Lincoln’s four-criteria framework, and the model’s reliability was validated through a focus group.
Discussion and Conclusion: Based on the findings, attention to the identified indicators in this study can serve as a valuable guideline for education stakeholders in enhancing teacher effectiveness.
اربابیان، زهرا.، خورشیدی، عباس.، شهریاری، محمدرضا.، شریفی، مانی. (1399). ارائه الگوی مدیریت توانمندسازی برای معلمان مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 12 (45)، 176-15.
اسمعیلی آهندانی، ابوذر.، شکیبایی، زهره.، عاشوری،هایده. (1402). طراحی و تبیین مدل توانمندسازی ساختاری منابع انسانی با رویکرد نظریه داده بنیاد.فصلنامه علمی پژوهشی سبک زندگی اسلامی با حوریت سلامت، 7 (3)، 136-121.
باقری، مهدی، شایان، شهرام، و جوکار، فریبا. (1399). توانمندسازی معلمان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی: تحلیل محتوای متون. طب و تزکیه، 29(2 )، 128-142
برزگر، کلثوم.، صفاریان همدانی، سعید.، یوسفی سعیدآبادی، رصا. (1399). ارائه مدل توانمند سازی مهارت مدیریتی معلمان زن مدارس آموزش و پرورش استان مازندران بر اساس نظریه داده بنیاد. جامعه شناسی آموزش و پرورش، 6 (2)، 24-12.
صفری، محمود (۱۳۹۸). ارتباط معلمان تحول گرای معلمان تا توانمندسازی معلمان؛ نشریه پویش در آموزش علوم انسانی دانشگاه فرهنگیان، شماره ۱۷.
کارگر، فرزانه؛ فرحبخش، سعید؛ ستار، آزیتا. (۱۳۹۹). ارائه مدل توانمندسازی معلمان مدارس ابتدایی یک پژوهش کیفی. فصلنامه علمی مدیریت مدرسه، دوره هشتم – شماره اول.
کرمی، عشرت.، غلامی، عبدالخالق.، محبی، سراج الدین. (1402). ارائه مدل ساختاری تفسیری سازمان بهره ور با رویکرد توانمندسازی معلمان در سازمانهای آموزشی و پژوهشی (مورد مطالعه: آموزش و پرورش استان عراق)، فصلنامه آموزش و پرورش متعالی، 3 (2)، 15-1.
Ahmed, T., Chaojun, Y., Hongjuan, Y., & Mahmood, S. (2022). The impact of empowering leadership on job performance of higher education institutions employees: mediating role of goal clarity and self-efficacy. Psychology Research and Behavior Management, 677-694.
Hsu, H. M., Chang, H. T., Liou, J. W., Cheng, Y. C., & Miao, M. C. (2023). Empowering leadership and team innovation: The mediating effects of team processes and team engagement. German Journal of Human Resource Management, 37(1), 23-49.
Kilag, O. K., Tokong, C., Enriquez, B., Deiparine, J., Purisima, R., & Zamora, M. (2023). School Leaders: The Extent of Management Empowerment and Its Impact on Teacher and School Effectiveness. Excellencia: International Multi-disciplinary Journal of Education (2994-9521), 1(1), 127-140.
Supriyanto, A. S., Ekowati, V. M., Rokhman, W., Ahamed, F., Munir, M., & Miranti, T. (2023). Empowerment Leadership as a Predictor of the Organizational Innovation in Higher Education. International Journal of Professional Business Review: Int. J. Prof. Bus. Rev., 8(2), 10.
Wen, J., Huang, S. S., & Teo, S. (2023). Effect of empowering leadership on work engagement via psychological empowerment: Moderation of cultural orientation. Journal of Hospitality and Tourism Management, 54, 88-97.