Identifying and Evaluating the Components of the Business Model based on Multifaceted Strategic Management in Cultural Organizations
Subject Areas : Journal of Cultural ManagementAzar Abolghasemi 1 * , محسن قدمی 2 , mohammad taghi ziyaii bigdeli 3 , عباسعلی قیومی 4 , sayed reza salehi amiri 5
1 -
2 - مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران ، ایران
3 - Kharazmi University faculty member
4 - معاونت دانشجوی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
5 - Department of Cultural Management, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: Business Model, Multifaceted Strategic Management, Cultural Organizat,
Abstract :
The current research was carried out with the aim of identifying and evaluating the components of the business model based on multifaceted strategic management in cultural organizations. This research is applied and quantitative. The statistical population of the research includes 311 managers of cultural organizations. A researcher-made questionnaire was used to collect information. To ensure the validity of the tool, face, content and construct validity were used, and Cronbach's alpha coefficient and composite reliability were used for reliability. Also, in the inferential part, the structural equation model was used to answer the research questions using SPSS-v21, PLS software. The results showed that the current research model includes 6 levels of central phenomena (value creation, value chain system reconstruction, business technology growth centers, knowledge management, creation of informal working groups and innovation), effective factors (organizational infrastructures, managerial infrastructures, technological infrastructures and environmental factors), strategies (organizational, cultural and managerial), platforms (cultural and organizational), obstacles (economic obstacles, managerial obstacles, environmental obstacles and infrastructural obstacles) and consequences (organizational consequences and social consequences). Also, the results showed that there are significant relationships between all dimensions of the model
آهی فرهاد، طولابی زینب و محمدی اسفندیار (1400). تأثیر تفکر استراتژیک و برنامه ریزی استراتژیک بر عملکرد شرکت با نقش تعدیلگر آینده نگری استراتژیک (مطالعه موردی: شرکت گاز استان کرمانشاه). فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5(70)، 10-22.
تکاسی، نگار و نسیمی، محمدعلی (1396). تاثیر رویکرد استراتژیک مدیریت فرآیند کسب و کار بر فرآیند ارزیابی عملکرد بانک (مطالعه موردی: شعب بانک ملت استان مازندران)، کنفرانس ملی پژوهشهای نوین حسابداری و مدیریت در هزاره سوم، کرج.
رشنوادی، یعقوب و صادق وزیری، فراز و نصرت پناه، رسول (1400). ارتقای عملکرد شرکت از طریق قابلیتهای مدیریت دانش، انعطاف پذیری استراتژیک و چابکی استراتژیک؛ نقش میانجی نوآوری مدل کسب و کار.
قدمی، محسن، علی نیای لاکانی، پریسا (1394). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با استراتژی با استفاده از مدل گلوب، مدیریت توسعه و تحول، 7(22)، 29-36.
کارگر شورکی، محمد (1400). مثلث تحقق استراتژی پایداری مبتنی بر نوآوری مدل کسب و کار پایدار دیجیتالی با رویکرد قابلیت پویا، دومین همایش ملی و اولین همایش بین المللی پایداری کسب و کار، اهواز.
Braun, M., Latham, S. and Cannatelli, B. (2019), Strategy and business models: why winning companies need both, Journal of Business Strategy, 40(5),39-45.
Climent, R. haftor, D (2021). Value creation through the evolution of business model themes, Journal of Business Research, 122, 352-361.
Frank, A. G., Mendes, G. H., Ayala, N. F., & Ghezzi, A. (2019). Servitization and industry convergence in the digital transformation of product firms: A business model innovation perspective. Technological Forecasting and Social Change (in press).
Hassanabadi, Masoud, (2019), Strategic thinking, organizational foresight, and strategic planning in high-tech SMEs in the UK, Use this URL to cite or link to this record in EThOS, 12-25.
Lambert S. C. (2012). Deconstructing business model frameworks using a reference model. Center of accounting, govenance, and sustainability; (4): 1-19.
Liu, liu, H. gu, J (2021). Linking business model design and operational performance: The mediating role of supply chain integration, Industrial Marketing Management, 96, 60-70.
Manasra, E.A., Zyadat, M.A., Awamreh, M.A. and Alnsour, M.S. (2013). Linking entrepreneurial marketing and performance indicators in Jordanian hotel industry. Journal of Management Research, 5, 3, 86-94.
Slávik, S. Hanák, R (2017). IDENTIFICATION OF RELATION BETWEEN BUSINESS MODEL AND BUSINESS STRATEGY AND MEASUREMENT OF ITS TIGHTNESS, PROBLEMS OF MANAGEMENT IN THE 21st CENTUR, 12(1).
Szemere, T. P., Garai-Fodor, M. and Csiszárik-Kocsir, Á., (2021). Risk Approach- Risk Hierarchy or Construction Investment Risks in the Light of Interim Empiric Primary Research Conclusions. Risks, [e-journal] 9(5), pp.84-100.
Zott, C., Amit, R., and Massa, L. (2011). The Business Model: Recent Developments and Future Research, Journal of Management, 37(4), 1019-1042