The effect of cultural values on critical thinking tendencies among students
Subject Areas : curriculumمجتبی رضایی راد 1 , maral abbaszadeh 2
1 - Department of Educational Technology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
2 - Department of Educational Technology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
Keywords: cultural values, critical thinking, students, Islamic Azad University.,
Abstract :
The present study was conducted with the purpose of investigating the effect of cultural values on critical thinking tendencies among students of Azad University using the correlation method. The statistical population included all the students of medical, humanities, technical and engineering faculties of Islamic Azad University, Sari branch in the academic year of 1401-1402 in the number of 8933 people, according to the table of Karjesi and Morgan, the number of 368 people was selected by stratified random sampling method. (according to the school) were selected as a sample. The tools of data collection were cultural values questionnaires by Mansouri Sepehr et al. (reliability: 0.88) and critical thinking by Pak Mehr et al. (reliability: 0.89). At the 95% confidence level (α = 0.05), the Pearson correlation coefficient showed that there is a significant positive relationship between cultural values and critical thinking tendencies in the students of each of the faculties of medicine, humanities, and technical and engineering. has it. One-way analysis of variance showed that cultural values and critical thinking tendencies among students of medical, humanities and technical and engineering faculties do not have statistically significant differences. Also, regression analysis showed that cultural values have an effect on students' critical thinking tendencies. So that cultural values explain (predict) 55.4% of critical thinking tendencies.
اخلاصی، ابراهیم؛ فاتحی دهاقانی، ابوالقاسم؛ و حیدرپور، پرویز. (1400). خوانش بوردیویی تجربهزیسته نابرابری در میدان دانشگاه با تأکید بر خشونت نمادین؛ مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی. فصلنامه راهبرد فرهنگ، 14(54)، 42-7.
اسماعیلی، سمیه؛ و شیخ¬الاسلامی، راضیه. (1397). تبیین علی خلاقیت بر اساس ارزش¬های فرهنگی: نقش واسطهای انگیزش و هیجان. مجله علوم روانشناختی، ۲۰(۱۰۱)، ۷۸۶-۷۷5.
پاک¬مهر، حمیده؛ میردورقی، فاطمه؛ غنایی چمن¬آباد، علی؛ و کرمی، مرتضی. (1392). رواسازی، اعتباریابی و تحلیل عاملی مقیاس گرایش به تفکر انتقادی ریکتس در مقطع متوسطه. فصلنامه اندازه¬گیری تربیتی، 3(11)، 54-33.
جهانی، جعفر؛ رستمی، مازیار؛ جویباری، لیلا؛ مرزوقی، رحمت¬اله؛ ترک¬زاده، جعفر؛ و خان¬ببینی، زهرا. (1402). طراحی و روان¬سنجی پرسشنامه سنجش تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری. نشریه آموزش پرستاری، 12(3)، 41-32.
حسینی، ریحانه؛ اثنی¬عشری، فرزانه؛ ممانی، مژگان؛ و جیریایی، نسرین. (1400). بررسی سطح مهارت¬های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان. فصلنامه پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 13(1)، 13-4.
خرسندپور، توران؛ رضاخانی، سیمین¬دخت؛ و پاشا¬شریفی، حسن. (۱۴۰۰). الگوی ساختاری باورهای غیرمنطقی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و عزت نفس در دانشجویان: نقش واسطهای تفکر انتقادی. مجله علوم روانشناختی، ۲۰(۱۰۱)، ۷۸۶-۷۷5.
دربان، لیلا؛ اشتری، سارا؛ مرتضوی، فتحیه؛ قرقانی، زهره؛ و یزدانی، شهرام. (۱۳۹۵). بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، ۲۶(۴)، 237-229.
سنگی، لیلا. (1402). نیازسنجی فرهنگی دانشجویان دانشگاه تهران. فصلنامه علمی مطالعات میان فرهنگی، 18(54)، 60-33.
سنگی، لیلا. (1400). سنجش نگرش دانشجویان به برنامه¬هاي فرهنگی (نمونه مطالعاتی: دانشجویان تحصیلات تکمیلی خوابگاه¬هاي دانشگاه تهران). فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، 16(49)، 30-9.
طاهری، ابوالفضل؛ آزاده، فریدون؛ مردای¬جو، محمد؛ و یوسفیان¬زاده، امید. (۱۳۹۶). بررسی گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. دو¬ماهنامه پیاورد سلامت، 11(1)، 9-1.
عباسزاده، محمد؛ رضایی¬فرهادآباد، رجب؛ و امین¬مظفری، فاروق. (1394). بررسی رابطه فرهنگ رشتهای با انواع فرهنگهای دانشگاهی در دانشگاه تبریز. فصلنامه جامعه¬شناسی کاربردی، 26(4)، 24-1.
عبدی، حمید؛ میرشاه جعفری، سید¬ابراهیم؛ نیلی، محمدرضا؛ و رجایی¬پور، سعید. (1396). تبیین برنامه درسی آینده در راستای تحقق چشماندازها و رسالتهای آموزش عالی ایران در افق 1404. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 8(16)، 88-59.
عزیزی مهر، خیام. (1397). جستارهایی در ارزش¬ها و نگرش¬های ایرانیان. تهران: نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. کورش¬نیا، مریم؛ و لطیفیان، مرتضی. (1390). بررسی رابطه بین ارزش¬های فرهنگی جامعه و گرایش¬های تفکر انتقادی دانشجویان با واسطه¬گری ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و استادان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 3(2)، 134-103.
کیان¬پور، مسعود؛ معمار، ثریا؛ و خجسته، سحر. (1393). وضعیت گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه اصفهان و برخی از عوامل مرتبط با آن. جامعه¬شناسی کاربردی، 25(2)، 138-117.
مالکی¬امامیه، زهرا؛ و رضایی، مهدی. (1394). بررسی وضعیت تفکر انتقادی دانشجویان علوم پزشکی و تأثیر برنامه¬ی درسی دانشگاه¬¬ها بر آن: مقاله مروری. دوماهنامه طب توانبخشی، 4(4)، 165-156.
مباشری، فرزانه؛ منوچهری، مهین؛ و نوروزی، فاطمه. (۱۳۹۶). مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی فسا. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، ۴(۱)، ۱۵-4.
متوسلی، الهه؛ نوروزی، مهدی؛ و حسینی، زهراسادات. (1401). بررسی نیازسنجی فرهنگی دانشجویان بین¬الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه علمی مطالعات میان فرهنگی، 17(51)، 62-33.
منصوري¬سپهر، روح¬الله؛ مطیعی، حورا؛ شکرریز، جواد؛ و نجاتی، وحید. (1392). بررسی ساختار عاملی و پایایی پرسشنامه ارزش¬های فرهنگی سازمان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 5(15)، 71-57.
موسی¬زاده، سمیه؛ مومن¬نسب، مرضیه؛ بختیاری، طیبه؛ و رئیسی، محمود. (1395). گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی. نشریه آموزش پرستاری، 5(4)، 25-20.
موسیوند، محبوبه. (1401). تدوین مدل وجدان تحصیلی و حل مسئله بر تفکر انتقادی دانشجویان با میانجیگری مهارت¬های ارتباطی. مجله علوم روانشناختی، 21(109)، 106-93.
Baidon, M. C., & Sim, J. B-Y. (2009). Notions of criticality: Singaporean teachers’ perspectives of critical thinking in social studies. Cambridge Journal of Education, 39(4), 407-422.
Chaisuwan, C., Kelly, K., Kelman, G. B., & Continelli, T. (2021). The Relationship between Cultural Value and Critical Thinking Dispositions and their Difference among Nursing Students in Thailand and United States. The Pacific Rim International Journal of Nursing Research (PRIJNR), 25(2),199-212.
Garwood, J. K., Ahmed, A. H., McComb, S. A. (2018). The effect of concept maps on undergraduate nursing students’ critical thinking. Journal of Nursing Education Perspectives, 39(4), 208-214.
Jones, T. (2017). Playing Detective to Enhance Critical Thinking. Journal of Teaching and Learning in Nursing, 12(1), 73-76.
Kertiyani, N. M. I., Fatimah, S., & Dahlan, J. A. (2022). Critical thinking skillthrough problem-based learning with problem posing withinsolution. Journal of Mathematics and Science Teacher, 2(2), 1-5.
Lu, P., Burris, S., Baker, M., Meyers, C., & Cummins, G. (2021). Cultural Differences in Critical Thinking Style: A Comparison of U. S. and Chinese Undergraduate Agricultural Students. Journal of International Agricultural and Extension Education, 28(4), 1-16.
. Manalo, E., Kusumi, T., Koyasu, M., Michita, Y., & Tanaka, Y. (2013). To what extent do culture-related factors influence university students’ critical thinking use? Journal of Thinking Skills and Creativity, 10, 121-132.
Park, J. H., Niu, W., Cheng, L., & Allen, H. (2021). Fostering Creativity and Critical Thinking in College: A Cross-Cultural Investigation. Journal of Frontiers in psychology, 12, 1-12.
Qondias, D., Lasmawan, W., Dantes, N., Arnyana, I. B. P. (2022). Effectiveness of Multicultural Problem-Based Learning Models in Improving Social Attitudes and Critical Thinking Skills of Elementary School Students in Thematic Instruction. Journal of Education and e-Learning Research, 9(2), 62-70.
Tan, C. (2017). Teaching critical thinking: Cultural challenges and strategies in Singapore. British Educational Research Journal, 43(5), 988-1002.
Uzunöz, F. S., & Demirhan, G. (2017). The effect of creative drama on critical thinking in preservice physical education teachers. Journal of Thinking Skills and Creativity, 24, 164-174.